Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
5. Do udokumentowania zwrotów i wypłat służą:
1) pokwitowania z kwitariuszy rozchodowych, jeżeli wypłaty dokonywane są w kasie;
2) wyciąg bankowy otrzymany w formie elektronicznej, jeżeli dla każdej wykazanej w nim
operacji zawiera dane zapewniające identyfikację wypłaty, albo dokumenty wypłaty,
załączone do wyciągu bankowego;
3) dokumenty BGK informujące o kwocie i dacie przelania środków z tytułu udzielonego
wsparcia ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Strefowego.
6. Do udokumentowania dokonanych przez płatników lub inkasentów potrąceń z tytułu
wynagrodzeń służą dane zawarte w deklaracjach lub zeznaniach albo w informacjach
przesyłanych przez płatników lub inkasentów do organów podatkowych.
7. W przypadkach, które nie zostały określone w ust. 2-6, do udokumentowania operacji
księgowych służą dowody wewnętrzne, w szczególności noty księgowe.
8. Przypisaniu lub odpisaniu mogą podlegać koszty upomnień.
§ 5. 1. Pokwitowanie wpłaty z kwitariusza przychodowego powinno zawierać dane
umożliwiające identyfikację dokumentu wpłaty, podatnika, podatku, wysokości kwoty wpłaty i
jej przeznaczenia, takie jak:
1) niepowtarzalny identyfikator dokumentu;
2) określenie podatnika:
a) nazwisko i imię lub nazwa,
b) miejsce zamieszkania lub adres siedziby,
c) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);
3) rodzaj należności głównej;
4) okres, którego dotyczy wpłata:
a) należności zaległej,
b) należności bieżącej;
5) kwota wpłaty ogółem, cyframi i słownie;
6) kwota wpłaty, cyframi, z tytułu:
a) należności zaległej,
b) należności bieżącej,
c) odsetek za zwłokę,
d) opłaty prolongacyjnej,
e) kosztów upomnienia;
7) data wpłaty;
8) odcisk pieczęci urzędu obsługującego organ podatkowy;
9) własnoręczny podpis kasjera lub poborcy.
2. Data wpłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jest jednocześnie datą pokwitowania wpłaty.
§ 6. 1. Kwitariusze przychodowe i rozchodowe są drukami ścisłego zarachowania.
2. Ewidencję druków ścisłego zarachowania prowadzi się w księdze druków. W księdze tej
ujmuje się również przychód i rozchód druków płatnych wydanych kasjerowi lub innemu
pracownikowi, upoważnionemu do ich odrębnej sprzedaży.
3.
Kasjera lub innego upoważnionego pracownika rozlicza się z druków i znaków
przekazanych mu do sprzedaży oraz z powierzonych mu druków ścisłego zarachowania.
§ 7. 1. Wpłaty gotówkowe od podatników i poborców przyjmuje i wypłat gotówkowych
dokonuje kasjer w kasie.
Wstępny projekt
2. Pokwitowania wpłaty oraz pokwitowania wypłaty wystawia likwidator.
3. Dla każdego rodzaju podatku wypełnia się oddzielne pokwitowanie wpłaty albo
pokwitowanie wypłaty, co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał pokwitowania wpłaty
otrzymuje wpłacający, a oryginał pokwitowania wypłaty pozostaje w kasie. W przypadku
łącznego pobierania ceł i podatków z tytułu importu dopuszcza się możliwość wypełniania
łącznego pokwitowania wpłaty na całą pobraną kwotę, pod warunkiem wyszczególnienia na
pokwitowaniu wszystkich tytułów pobrania i przypadających na nie kwot.
4. W przypadku zagubienia lub zniszczenia przez podatnika wydanego mu pokwitowania, na
pisemną prośbę podatnika wydaje się zaświadczenie o dokonaniu wpłaty. W zaświadczeniu
podane są następujące dane: imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania lub nazwa oraz adres
siedziby podatnika, data wpłaty, rodzaj należności, okres, za który dokonano wpłaty, suma
wpłaty cyframi i słownie oraz numer pokwitowania.
5. Niedopuszczalne jest łączenie przez jedną osobę czynności kasjera i księgowego lub
kasjera i likwidatora.
§ 8. Dowody wpłaty oraz dowody wypłaty powinny być przy księgowaniu sprawdzone z
punktu widzenia prawidłowości zakwalifikowania wpłaty lub wypłaty. W przypadku
niemożności zaliczenia dokonanej wpłaty na właściwą należność księgowy księguje wpłatę jako
wpływy do wyjaśnienia i wyjaśnia tytuł wpłaty.
§ 9. Wynagrodzenie potrącone przez płatnika lub inkasenta księguje się w wysokości przez
niego wykazanej, pod datą wpłaty pobranego podatku.
§ 10. Jeżeli realizacja zobowiązania podatkowego następuje po doręczeniu zobowiązanemu
upomnienia lub po wszczęciu egzekucji administracyjnej, w pierwszej kolejności pokrywa się
koszty upomnienia, a pozostałą kwotę dzieli się na pokrycie należności głównej i należnych
odsetek za zwłokę, według zasad określonych w art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej. Koszty
upomnienia stanowią dochód urzędu obsługującego organ podatkowy.
§ 11. Księgi rachunkowe prowadzone są za pomocą komputera z zachowaniem
następujących warunków:
1) dowody źródłowe mogą mieć postać dokumentów papierowych lub zapisów elektronicznych
- w tym drugim przypadku muszą być zabezpieczone przed zniekształceniem lub usunięciem
pierwotnej treści operacji księgowej, której dotyczą, i być opatrzone unikalnym
identyfikatorem źródła pochodzenia;
2) drukom ścisłego zarachowania automatycznie nadawane są kolejne numery, przy czym nie
mogą występować luki w numeracji, a każdy numer musi być niepowtarzalny. Numer
anulowanego dokumentu nie może być nadany innemu dokumentowi. Zamiast numeru
można stosować inny niepowtarzalny identyfikator o zdefiniowanej budowie;
3)
zapisy w księgach rachunkowych mogą nastąpić za pośrednictwem klawiatury
komputerowej, urządzeń czytających dokumenty, urządzeń transmisji danych lub
komputerowych nośników danych, pod warunkiem że podczas rejestracji operacji księgowej
uzyskują one trwale czytelną postać odpowiadającą treści dowodu księgowego i możliwe jest
stwierdzenie źródła pochodzenia każdego zapisu;
4) zapisy mogą być przenoszone między zbiorami danych, składającymi się na księgi
rachunkowe prowadzone na komputerowych nośnikach danych, pod warunkiem że możliwe
Wstępny projekt
jest stwierdzenie źródła pochodzenia zapisów w zbiorach, w których ich dokonano
pierwotnie, a odpowiedni program zapewni zachowanie ich poprawności i kompletności;
5) zapewniona jest możliwość wydruku, w postaci czytelnej dla użytkownika, treści zapisów
dokonanych w księgach rachunkowych i zawartości zbiorów pomocniczych.
Rozdział 2
Księgi rachunkowe i plan kont
§ 12. 1. Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które
tworzą:
1) dziennik;
2) księgę główną stanowiącą ewidencję syntetyczną;
3) księgi pomocnicze stanowiące ewidencję analityczną i szczegółową;
4) zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych.
2. Zapisów w księgach rachunkowych dokonuje się według zasad określonych w ustawie z
dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.1)), z
uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
3. Zasady (polityka) rachunkowości, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości, dotyczące rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji
podatków w organach podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych, określone są w niniejszym rozporządzeniu oraz w dostępnej za pośrednictwem
Ministerstwa Finansów dokumentacji systemów komputerowych, wspomagających pracę
komórek rachunkowości podległych naczelnikom urzędów skarbowych oraz dyrektorom izb
celnych i naczelnikom urzędów celnych jako organom podatkowym.
§ 13. Dziennik służy do zapisywania w porządku chronologicznym, dzień po dniu, danych o
operacjach księgowych. Zapisy w dzienniku muszą być kolejno numerowane, a obroty liczone w
sposób ciągły w skali roku. Jeżeli stosuje się podział na dzienniki częściowe, to należy
sporządzać zestawienie obrotów tych dzienników za każdy miesiąc.
§ 14. 1. Plan kont obejmuje:
1) konta bilansowe:
a) konta syntetyczne,
b) konta analityczne,
c) konta szczegółowe;
2) konta pozabilansowe, służące do rozrachunków z osobami trzecimi określonymi w art. 107-
117a Ordynacji podatkowej:
a) konto syntetyczne,
b) konta analityczne,
c) konta szczegółowe.
2.
Plany kont bilansowych i pozabilansowych w zakresie kont syntetycznych i
analitycznych, określone w § 15-19, są jednolite dla wszystkich organów podatkowych, o których
tam mowa.
3. Konta szczegółowe są ustalane przez organ podatkowy odpowiednio do potrzeb, według
zasad określonych w § 20 i 21.
Wstępny projekt
§ 15. Konta księgi głównej dla prowadzenia ewidencji podatków przez naczelnika urzędu
skarbowego jako organ podatkowy obejmują:
1) Zespół 1 - rodki pieniężne i rachunki bankowe:
a) Konto 107 -
Kasa,
b) Konto 137 -
Rachunek bankowy,
c) Konto 138 -
Rachunek Funduszu Strefowego,
d) Konto 147 -
rodki pieniężne w drodze;
2) Zespół 2 - Rozrachunki i rozliczenia:
a) Konto 271 -
Rozrachunki z podatnikami z tytułu podatków,
b) Konto 272 -
Zaległości zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym,
c) Konto 273 -
Majątek przejęty na rzecz Skarbu Państwa z tytułu wygaśnięcia
zobowiązania podatkowego,
d) Konto 274 -
Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu zrealizowanych wpływów
podatków,
e) Konto 275 -
Rozrachunki z budżetami jednostek samorządu terytorialnego z tytułu
zrealizowanych wpływów podatków,
f) Konto 276 - Rozrachunki z innymi wierzycielami z tytułu zrealizowanych wpływów
podatków,
g) Konto 277 -
Rozrachunki z organami podatkowymi z tytułu zrealizowanych wpływów,
h) Konto 278 -
Należności od jednostek budżetowych z tytułu potrącenia i od banków z
tytułu nieprzekazanych wpłat,
i) Konto 279 -
Wpływy do wyjaśnienia,
j) Konto 281 -
Rozliczenia Funduszu Strefowego,
k) Konto 282 -
Rozliczenia z budżetem państwa z tytułu podatków,
l) Konto 283 -
Rozliczenia z budżetami jednostek samorządu terytorialnego z tytułu
podatków,
m) Konto 284 - Rozliczenia z innymi wierzycielami z tytułu podatków,
n) Konto 285 -
Rozliczenia z organami podatkowymi,
o) Konto 287 -
Rozliczenia z tytułu zaległości zabezpieczonych hipoteką lub zastawem
skarbowym.
§ 16. 1. Konta ksiąg pomocniczych dla prowadzenia ewidencji podatków przez naczelnika
urzędu skarbowego jako organ podatkowy obejmują:
1) Zespół 1 - rodki pieniężne i rachunki bankowe:
a) do konta 107:
- Konto 1071 -
Wpłaty z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych,
- Konto 1072 -
Wpłaty z tytułu podatków pośrednich,
- Konto 1073 -
Wpłaty z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych,
- Konto 1077 -
Wpłaty z tytułu innych podatków,
b) do konta 137:
- Konto 1371 -
Wpłaty z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych,
- Konto 1372 -
Wpłaty z tytułu podatków pośrednich,
- Konto 1373 -
Wpłaty z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych,
- Konto 1377 -
Wpłaty z tytułu innych podatków,
c) do konta 138:
- Konto 1381 -
Fundusz Strefowy z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych,
- Konto 1383 -
Fundusz Strefowy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych,
Wstępny projekt
d) do konta 147:
- Konto 1471 -
rodki pieniężne w drodze z tytułu podatku dochodowego od osób
prawnych,
- Konto 1472 -
rodki pieniężne w drodze z tytułu podatków pośrednich,
- Konto 1473 -
rodki pieniężne w drodze z tytułu podatku dochodowego od osób
fizycznych,
- Konto 1477 -
rodki pieniężne w drodze z tytułu innych podatków;
2) Zespół 2 - Rozrachunki i rozliczenia:
a) do konta 271:
- Konto 2711 - Rozrachunki z podatnikami z tytułu podatku dochodowego od osób
prawnych,
- Konto 2712 -
Rozrachunki z podatnikami z tytułu podatków pośrednich,
- Konto 2713 - Rozrachunki z podatnikami z tytułu podatku dochodowego od osób
fizycznych,
- Konto 2717 -
Rozrachunki z podatnikami z tytułu innych podatków,
b) do konta 272:
- Konto 2721 -
Zaległości zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym z tytułu
podatku dochodowego od osób prawnych,
- Konto 2722 -
Zaległości zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym z tytułu
podatków pośrednich,
- Konto 2723 -
Zaległości zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym z tytułu
podatku dochodowego od osób fizycznych,
- Konto 2727 -
Zaległości zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym z tytułu
innych podatków,
c) do konta 273:
- Konto 2731 -
Majątek przejęty na rzecz Skarbu Państwa z tytułu wygaśnięcia
zobowiązania podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób
prawnych,
- Konto 2732 -
Majątek przejęty na rzecz Skarbu Państwa z tytułu wygaśnięcia
zobowiązania podatkowego w zakresie podatków pośrednich,
- Konto 2733 -
Majątek przejęty na rzecz Skarbu Państwa z tytułu wygaśnięcia
zobowiązania podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób
fizycznych,
- Konto 2737 -
Majątek przejęty na rzecz Skarbu Państwa z tytułu wygaśnięcia
zobowiązania podatkowego w zakresie innych podatków,
d) do konta 274:
- Konto 2741 -
Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu zrealizowanego podatku
dochodowego od osób prawnych,
- Konto 2742 -
Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu zrealizowanych podatków
pośrednich,
- Konto 2743 -
Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu zrealizowanego podatku
dochodowego od osób fizycznych,
- Konto 2747 -
Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu zrealizowanych innych
podatków,
e) do konta 275:
- Konto 2751 -
Rozrachunki z budżetami jednostek samorządu terytorialnego z tytułu
zrealizowanego podatku dochodowego od osób prawnych,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei