eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

Wstępny projekt
2. Ewidencję druków ścisłego zarachowania prowadzi się w księdze druków. W księdze tej
ujmuje się również przychód i rozchód druków płatnych wydanych kasjerowi lub innemu
pracownikowi, upoważnionemu do ich odrębnej sprzedaży.
3.
Kasjera lub innego upoważnionego pracownika rozlicza się z druków i znaków
przekazanych mu do sprzedaży.
4. Organ podatkowy może przyjąć inne niż wymienione w ust. 2 urządzenie ewidencyjne
służące do ewidencji i kontroli przychodu i rozchodu druków ścisłego zarachowania.
§ 7. 1. Wpłaty gotówkowe przyjmuje i wypłat gotówkowych dokonuje kasjer w kasie.
2. Dla każdego rodzaju podatku wypełnia się oddzielne pokwitowanie wpłaty albo
pokwitowanie wypłaty, co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał pokwitowania wpłaty
otrzymuje wpłacający, a oryginał pokwitowania wypłaty pozostaje w kasie.
3. Łączne zobowiązanie pieniężne, określone w art. 6c ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984
r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431, z późn. zm.2)), stanowi tytuł, na który
wypełnia się jedno pokwitowanie wpłaty.
4. W przypadku zagubienia lub zniszczenia przez podatnika wydanego mu pokwitowania
wpłaty, na pisemną prośbę podatnika wydaje się zaświadczenie o dokonaniu wpłaty. W
zaświadczeniu podane są następujące dane:
1) numer pokwitowania;
2) imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania lub nazwa oraz adres siedziby podatnika;
3) tytuł wpłaty;
4) suma wpłaty cyframi i słownie;
5) okres, którego dotyczy wpłata;
6) data wpłaty.
§ 8. 1. Dowody wpłaty oraz dowody wypłaty powinny być przy księgowaniu sprawdzone z
punktu widzenia prawidłowości zakwalifikowania wpłaty lub wypłaty. W przypadku
niemożności zaliczenia dokonanej wpłaty na właściwą należność księguje się wpłatę jako
wpływy do wyjaśnienia i wyjaśnia tytuł wpłaty.
2. Z kwoty wpłat wpłaconych przez podatnika lub pobranych przez poborcę na pokrycie
zaległości podatkowych pokrywa się w pierwszej kolejności koszty upomnienia. Jeżeli w kwocie
tej mieści się również kwota kosztów egzekucji, wtedy w pierwszej kolejności pokrywa się
koszty egzekucji, a następnie koszty upomnienia. Pozostałą kwotę dzieli się na pokrycie
należności głównej i należnych odsetek za zwłokę, według zasad określonych w art. 55 § 2
Ordynacji podatkowej.
3. Opłaty pocztowe lub prowizje bankowe, potrącone z sum pobranych na rzecz organu
podatkowego z tytułu podatków, obciążają bieżące wydatki budżetowe tego organu, w którym
zaległość figuruje.
Rozdział 2
Księgi rachunkowe i plan kont
§ 9. 1. Ewidencja podatków jest integralną częścią ewidencji księgowej urzędu i jest
prowadzona z wykorzystaniem kont syntetycznych planu kont urzędu jako jednostki budżetowej.
2. Zapisów w księgach rachunkowych dokonuje się według zasad określonych w ustawie z
dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.3)).
Wstępny projekt
§ 10. Ewidencję rozliczeń z tytułu podatków prowadzi się na:
1) kontach bilansowych:
a) kontach syntetycznych księgi głównej,
b) kontach analitycznych i kontach szczegółowych ksiąg pomocniczych;
2) kontach pozabilansowych, służących do rozrachunków z osobami trzecimi, określonymi w
art. 107-117a Ordynacji podatkowej oraz z inkasentami w zakresie pobieranych przez nich
wpłat z tytułu podatków podlegających przypisaniu na kontach podatników:
a) syntetycznych,
b) analitycznych,
c) szczegółowych.
§ 11.
1. Dla prowadzenia ewidencji z tytułu podatków korzysta się z następujących
bilansowych kont syntetycznych planu kont urzędu:
1) konto 011 - rodki trwałe;
2) konto 020 - Wartości niematerialne i prawne;
3) konto 101 - Kasa;
4) konto 130 - Rachunek bieżący urzędu;
5) konto 140 - Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne;
6) konto 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych;
7) konto 226 - Długoterminowe należności budżetowe;
8) konto 310 - Materiały;
9) konto 750 - Przychody i koszty finansowe.
2. Konta analityczne do kont syntetycznych prowadzone są według rodzajów podatków.
3. Konta szczegółowe prowadzone są do kont analitycznych i służą do rozrachunków:
1) z podatnikami - z tytułu podatków, które podlegają przypisaniu na ich kontach;
2) z inkasentami - z tytułu poboru podatków, które nie podlegają przypisaniu na kontach
podatników;
3) z jednostkami budżetowymi - z tytułu potrącenia kwoty z wzajemnej, bezspornej i
wymagalnej wierzytelności podatnika wobec jednostki samorządu terytorialnego;
4) z bankami - z tytułu nieprzekazania wpłat dokonanych przez podatników przelewem do
banku;
5) z innymi podmiotami - niebędącymi podatnikami w danym podatku lub dla których dany
organ podatkowy nie jest właściwy - z tytułu nienależnie pobranych przez nich kwot w
związku z rozliczeniami podatkowymi, w tym z tytułu zasądzonych od nich kwot.
4. Konta określone w ust. 3 prowadzi się w następujący sposób:
1) dla każdego podatnika i inkasenta prowadzi się odrębne konto w każdym podatku;
2) dla każdej jednostki budżetowej, banku oraz innego podmiotu prowadzi się odrębne konto w
każdym podatku, w związku z którym ta jednostka budżetowa, bank lub inny podmiot stał
się dłużnikiem jednostki samorządu terytorialnego.
5. Dla podatków, które nie podlegają przypisaniu na kontach podatników, można nie
prowadzić szczegółowych kont podatników. Dotyczy to w szczególności opłat lokalnych
określonych w rozdziale 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
(Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84, z późn. zm.4)).
§ 12. 1. Konta pozabilansowe obejmują:
1) konta syntetyczne:
Wstępny projekt
a) konto 990 - Rozrachunki z osobami trzecimi z tytułu ich odpowiedzialności za
zobowiązania podatkowe podatnika,
b) konto 991 - Rozrachunki z inkasentami z tytułu pobieranych przez nich podatków
podlegających przypisaniu na kontach podatników;
2) konta analityczne prowadzone według rodzajów podatków;
3) konta szczegółowe poszczególnych osób trzecich i inkasentów.
2. Pozabilansowe konta szczegółowe prowadzone dla osób trzecich do bilansowych kont
szczegółowych podatników otwiera się na podstawie decyzji o odpowiedzialności podatkowej
osoby trzeciej.
3. Pozabilansowe konta szczegółowe prowadzone dla inkasentów otwiera się na podstawie
dokumentu, z którego wynika powierzenie funkcji inkasenta.
§ 13.
1.
Sumy obrotów na bilansowych lub pozabilansowych kontach szczegółowych
prowadzonych do odpowiedniego konta analitycznego powinny być zgodne z obrotami na koncie
analitycznym, do którego są prowadzone.
2. Na bilansowych i pozabilansowych kontach analitycznych i szczegółowych ewidencję
księgową prowadzi się z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej.
§ 14. Na koncie 101 - Kasa ewidencjonuje się wpływy i zwroty z tytułu podatków,
dokonywane za pośrednictwem kasy:
1) na stronie Wn konta 101 księguje się:
a) wpływ gotówki z tytułu podatków, w korespondencji ze stroną Ma konta 221 - Należności
z tytułu dochodów budżetowych,
b) wpływ gotówki z rachunku bieżącego urzędu do kasy z przeznaczeniem na zwrot nadpłat
oraz ich oprocentowania, w korespondencji ze stroną Ma konta 140 - Krótkoterminowe
papiery wartościowe i inne środki pieniężne;
2) na stronie Ma konta 101 księguje się rozchód gotówki:
a) przekazanie środków pieniężnych na rachunek bieżący urzędu, w korespondencji ze stroną
Wn konta 140 - Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne,
b) zwroty podatnikom nadpłat oraz ich oprocentowania, w korespondencji ze stroną Wn
konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych,
c) zwroty podatnikom wpłat będących kwotami nienależnymi, w korespondencji ze stroną
Wn konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
§ 15. Na koncie 130 - Rachunek bieżący urzędu ewidencjonuje się wpływy i zwroty z tytułu
podatków, dokonywane za pośrednictwem banku:
1) na stronie Wn konta 130 księguje się:
a) wpływy z tytułu podatków, wpłacone na rachunek bieżący urzędu, w korespondencji ze
stroną Ma konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych,
b) wpływy środków pieniężnych w drodze, w korespondencji ze stroną Ma konta 140 -
Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne;
2) na stronie Ma konta 130 księguje się rozchody środków pieniężnych zgromadzonych na tym
koncie:
a) pobrane z rachunku bieżącego urzędu do kasy środki pieniężne przeznaczone na zwrot
nadpłat oraz ich oprocentowania, w korespondencji ze stroną Wn konta 140 -
Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne,
Wstępny projekt
b) zwroty podatnikom nadpłat oraz ich oprocentowania, w korespondencji ze stroną Wn
konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych,
c) zwroty podatnikom wpłat będących kwotami nienależnymi, w korespondencji ze stroną
Wn konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
§ 16. Na koncie 140 - Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne
ewidencjonuje się środki pieniężne znajdujące się między kasą urzędu a jego rachunkiem
bieżącym:
1) na stronie Wn konta 140 księguje się pobranie środków pieniężnych:
a) z kasy w celu przekazania na rachunek bieżący urzędu, w korespondencji ze stroną Ma
konta 101 - Kasa,
b) z rachunku bieżącego urzędu w celu przekazania do kasy, w korespondencji ze stroną Ma
konta 130 - Rachunek bieżący urzędu;
2) na stronie Ma konta 140 księguje się przekazanie środków pieniężnych w drodze:
a) na rachunek bieżący urzędu, w korespondencji ze stroną Wn konta 130 - Rachunek
bieżący urzędu,
b) do kasy, w korespondencji ze stroną Wn konta 101 - Kasa.
§ 17. 1. Na koncie 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych ewidencjonuje się
rozrachunki:
1) z podatnikami z tytułu należnych i wpłacanych przez nich podatków, które podlegają
przypisaniu na ich kontach;
2) z inkasentami z tytułu pobieranych przez nich podatków, które nie podlegają przypisaniu na
kontach podatników;
3) z jednostkami budżetowymi z tytułu potrącenia;
4) z bankami z tytułu nieprzekazanych wpłat;
5) z innymi podmiotami - niebędącymi podatnikami w danym podatku lub dla których dany
organ podatkowy nie jest właściwy - z tytułu nienależnie pobranych przez nich kwot w
związku z rozliczeniami podatkowymi, w tym z tytułu zasądzonych od nich kwot;
6) wpływów do wyjaśnienia.
2. Ewidencję na koncie 221 prowadzi się następująco:
1) na stronie Wn konta 221 księguje się:
a) przypisy należności, w korespondencji ze stroną Ma konta 750 - Przychody i koszty
finansowe,
b) odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej - na podstawie
dokumentu wpłaty, w korespondencji ze stroną Ma konta 750 - Przychody i koszty
finansowe,
c) zwroty nadpłat, w korespondencji ze stroną Ma konta 130 - Rachunek bieżący urzędu,
jeśli zwrot następuje na rachunek bieżący podatnika, albo konta 101 - Kasa, jeśli zwrot
następuje z kasy urzędu,
d) wypłaty należnego podatnikom oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty; zapisu
dokonuje się na podstawie dokumentu wypłaty, w korespondencji ze stroną Ma konta 130
- Rachunek bieżący urzędu, jeśli zwrot następuje na rachunek bieżący podatnika, albo
konta 101 - Kasa, jeśli zwrot następuje z kasy urzędu;
2) na stronie Ma konta 221 księguje się:
a) odpisy należności, w korespondencji ze stroną Wn konta 750 - Przychody i koszty
finansowe,
Wstępny projekt
b) odpisy z tytułu należnego podatnikowi oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty,
w korespondencji ze stroną Wn konta 750 - Przychody i koszty finansowe,
c) wpłaty dokonane przelewem albo za pośrednictwem poczty, w korespondencji ze stroną
Wn konta 130 - Rachunek bieżący urzędu,
d) wpłaty dokonane do kasy urzędu, w korespondencji ze stroną Wn konta 101 - Kasa,
e) wygaśnięcie zobowiązania podatkowego wskutek przeniesienia własności rzeczy lub praw
majątkowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 66 § 1
pkt 2 Ordynacji podatkowej, w korespondencji ze stroną Wn:
– konta 011 - rodki trwałe, przy przeniesieniu własności rzeczy będących środkami
trwałymi,
– konta 020 - Wartości niematerialne i prawne, przy przeniesieniu własności praw
majątkowych,
– konta 310 - Materiały, przy przeniesieniu własności rzeczy niebędących środkami
trwałymi ani prawami majątkowymi,
f) wygaśnięcie zobowiązania podatkowego wskutek potrącenia, o którym mowa w art. 65 §
1 Ordynacji podatkowej, w korespondencji ze stroną Wn konta 221 - Należności z tytułu
dochodów budżetowych,
g) zapłatę dokonaną za pośrednictwem banku, który obciążył rachunek bieżący podatnika z
tytułu zapłaty podatku, ale nie przekazał tych środków na rachunek bieżący urzędu, w
korespondencji ze stroną Wn konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
3. Jeżeli podatnicy są obowiązani okresowo wpłacać zaliczki na poczet należności bez
wezwania urzędu, zaliczki powinny być zaksięgowane również jako przypisy w kwotach wpłat
dokonanych za poszczególne okresy.
§ 18. Na koncie 226 - Długoterminowe należności budżetowe ewidencjonuje się należności
podatkowe, które zostały zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym:
1) na stronie Wn konta 226 księguje się należności, w wysokości zabezpieczonej hipoteką lub
zastawem skarbowym, w korespondencji ze stroną Ma konta 221 - Należności z tytułu
dochodów budżetowych;
2) na stronie Ma konta 226 księguje się zmniejszenie należności w wyniku dokonanej wpłaty, w
korespondencji ze stroną Wn konta 130 - Rachunek bieżący urzędu.
§ 19. Na koncie 011 - rodki trwałe ewidencjonuje się zwiększenie wartości środków
trwałych z tytułu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego wskutek przeniesienia własności
rzeczy lub praw majątkowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. Na stronie Wn konta
011 księguje się wygaśnięcie zobowiązania podatkowego wskutek przeniesienia własności rzeczy
będących środkami trwałymi na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art.
66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w korespondencji ze stroną Ma konta 221 - Należności z
tytułu dochodów budżetowych.
§ 20. Na koncie 020 - Wartości niematerialne i prawne ewidencjonuje się zwiększenie
wartości niematerialnych i prawnych z tytułu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego wskutek
przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz jednostki samorządu
terytorialnego. Na stronie Wn konta 020 księguje się wygaśnięcie zobowiązania podatkowego
wskutek przeniesienia własności praw majątkowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego,
o którym mowa w art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w korespondencji ze stroną Ma konta
221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
strony : 1 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 80 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: