Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
uzgadnia z audytorem wewnętrznym sposoby unikania zakłóceń w pracy w trakcie
przeprowadzania zadania zapewniającego.
§ 20.
Pracownicy komórki audytowanej mają prawo złożyć oświadczenia dotyczące
przedmiotu zadania zapewniającego. Audytor wewnętrzny włącza te oświadczenia do akt
bieżących.
§ 21. 1. Po zakończeniu zadania zapewniającego, w celu przedstawienia jego wstępnych
wyników, audytor wewnętrzny przeprowadza naradę zamykającą z udziałem kierownika komórki
audytowanej.
2. Przepis § 18 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 22. 1. Audytor wewnętrzny dokumentuje przebieg narad, o których mowa w § 18 ust. 1 i §
20 ust. 1, w tym może sporządzać protokoły, które zawierają w szczególności informacje o celu,
przebiegu i wyniku narad.
2. Protokoły, o których mowa w ust. 1, podpisuje prowadzący naradę audytor wewnętrzny
oraz kierownik komórki audytowanej albo osoba przez niego wskazana.
3. W razie odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1, przez kierownika komórki
audytowanej albo osobę przez niego wskazaną, audytor wewnętrzny czyni o tym wzmiankę
w protokole.
4. W przypadku określonym w ust. 3 kierownik komórki audytowanej albo osoba przez niego
wskazana powinni niezwłocznie uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy podpisania protokołu, o
którym mowa w ust. 1.
§ 23. 1. Audytor wewnętrzny sporządza dokument zawierający wyniki audytu wewnętrznego,
w przypadku zadań zapewniających zwany "sprawozdaniem", w którym przedstawia w sposób
jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie przeprowadzania zadania.
2. Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1) temat zadania;
2) cele zadania;
3) podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania;
4) datę jego sporządzenia;
5) termin, w którym przeprowadzono zadanie;
6) nazwę i adres komórki audytowanej;
7) imię, nazwisko audytora wewnętrznego;
8) podjęte czynności i zastosowane techniki przeprowadzania zadania;
9) zwięzły opis działań jednostki w obszarze objętym zadaniem;
10) ustalenia stanu faktycznego wraz z określeniem kryteriów dokonania ich oceny;
11) określenie oraz analizę przyczyn uchybień;
12) skutki lub ryzyka wynikające z uchybień;
13) zalecenia;
14) opinię audytora wewnętrznego w sprawie adekwatności, skuteczności i efektywności systemu
zarządzania i kontroli w obszarze objętym zadaniem;
15) podpisy audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu oraz kierownika komórki
audytu wewnętrznego.
6
§ 24. 1. Audytor wewnętrzny przekazuje sprawozdanie kierownikowi komórki audytowanej.
2. W uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny może przekazać kierownikowi komórki
audytowanej tylko te fragmenty sprawozdania, które dotyczą działalności kierowanej przez niego
komórki.
3. Kierownik komórki audytowanej może zgłosić na piśmie w terminie określonym przez
audytora wewnętrznego, nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe
wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące treści sprawozdania.
4. W razie zgłoszenia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3,
audytor wewnętrzny dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności
wyjaśniające w tym zakresie, a w przypadku stwierdzenia zasadności części albo całości
dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń - zmienia lub uzupełnia odpowiednią część albo całość
sprawozdania.
5. W razie nieuwzględnienia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3,
w części albo w całości, audytor wewnętrzny przekazuje na piśmie swoje stanowisko wraz
z uzasadnieniem kierownikowi komórki audytowanej.
6. Dodatkowe wyjaśnienia lub zastrzeżenia, o których mowa w ust. 3, oraz kopię stanowiska,
o którym mowa w ust. 5, audytor wewnętrzny włącza do akt bieżących.
§ 25. 1. Audytor wewnętrzny po rozpatrzeniu dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń,
o których mowa w § 23 ust. 3, przekazuje kierownikowi jednostki, w której jest przeprowadzane
zadanie zapewniające, oraz kierownikowi komórki audytowanej po jednym egzemplarzu
sprawozdania. Przepis § 23 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Kierownik komórki audytowanej w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania może
zgłosić na piśmie kierownikowi jednostki, w której przeprowadzane jest zadanie zapewniające,
swoje stanowisko wobec przedstawionego sprawozdania.
§ 26. 1. Kierownik komórki audytowanej w przypadku uznania, że zalecenia zawarte
w sprawozdaniu są zasadne, wyznacza osoby odpowiedzialne za ich realizację oraz ustala termin
ich realizacji, powiadamiając o tym pisemnie audytora wewnętrznego oraz kierownika jednostki,
w której przeprowadzane jest zadanie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
2. W przypadku odmowy realizacji zaleceń kierownik komórki audytowanej powiadamia
pisemnie audytora wewnętrznego oraz kierownika jednostki, w której przeprowadzane jest
zadanie, o przyczynach odmowy, w terminie określonym w ust. 1.
3. W przypadku gdy kierownik komórki audytowanej nie dokona czynności wymienionych
w ust. 1 albo odmówi realizacji zaleceń, decyzję o realizacji zaleceń podejmuje kierownik
jednostki, w której jest przeprowadzane zadanie, który wyznacza osoby odpowiedzialne za
realizację zaleceń i ustala termin ich realizacji, powiadamiając o tym pisemnie audytora
wewnętrznego.
§ 27. 1. Audytor wewnętrzny może przeprowadzić czynności sprawdzające, dokonując oceny
działań jednostki, w której przeprowadzone było zadnie zapewniające, podjętych w celu realizacji
zaleceń.
2. Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1, audytor wewnętrzny uwzględnia w szczególności
ocenę ryzyka występującego w obszarze działalności jednostki objętym zadaniem zapewniającym.
3. Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających audytor wewnętrzny zamieszcza
w notatce informacyjnej.
7
4. Notatkę informacyjną, o której mowa w ust. 3, audytor wewnętrzny przekazuje
kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której były przeprowadzane czynności
sprawdzające.
Rozdział 6
Czynności doradcze
§ 28. 1. Audytor wewnętrzny może wykonywać czynności doradcze na wniosek kierownika
jednostki lub z własnej inicjatywy w zakresie z nim uzgodnionym.
2. Audytor wewnętrzny prowadzący audyt wewnętrzny na podstawie art. 277 ustawy może
wykonać czynności doradcze na wniosek kierownika jednostki, w której prowadzi audyt
wewnętrzny, za zgodą kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.
§ 29. 1. Audytor wewnętrzny może odmówić wykonywania czynności doradczych, jeżeli
uzna, że zakres lub cel tych czynności nie jest zgodny z celami audytu wewnętrznego.
W szczególności audytor wewnętrzny nie powinien podejmować czynności doradczych, których
wykonywanie prowadziłoby do przyjęcia przez niego zadań lub uprawnień wchodzących w zakres
zarządzania jednostką, w której prowadzony jest audyt wewnętrzny.
2. O odmowie wykonania czynności doradczych i jej przyczynach audytor wewnętrzny
zawiadamia pisemnie kierownika jednostki wnioskującego o wykonanie czynności doradczych
oraz kierownika jednostki.
3. W przypadku odmowy wykonania czynności doradczych przez audytora wewnętrznego
kierownik jednostki może wydać pisemne polecenie ich wykonania.
§ 30. 1. W wyniku czynności doradczych audytor wewnętrzny przedstawia opinie lub wnioski
dotyczące usprawnienia funkcjonowania jednostki, w której przeprowadzany jest audyt
wewnętrzny.
2. Audytor wewnętrzny może z własnej inicjatywy składać kierownikowi komórki
audytowanej lub kierownikowi jednostki, w której przeprowadzany jest audyt wewnętrzny,
wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania tej komórki lub jednostki.
3. Kierownik komórki audytowanej i kierownik jednostki, w której przeprowadzany jest audyt
wewnętrzny, nie są związani wnioskami i opiniami, o których mowa w ust. 1 i 2.
§ 31. Sposób wykonania i dokumentowania czynności doradczych oraz forma i zawartość
dokumentu zawierającego wyniki audytu przeprowadzonego w formie czynności doradczych
powinny być odpowiednie do rodzaju i charakteru działań podjętych przez audytora
wewnętrznego.
Rozdział 7
Audyt wewnętrzny zlecony
§ 32. Audytor wewnętrzny przeprowadza audyt wewnętrzny zlecony zgodnie z założeniami
lub programem przekazanymi przez Ministra Finansów albo, w przypadku środków, o których
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
8
§ 33.
Kierownik jednostki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny zlecony,
przekazuje Ministrowi Finansów albo - w przypadku środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
ustawy - Generalnemu Inspektorowi Kontroli Skarbowej sprawozdanie z przeprowadzonego
audytu wewnętrznego zleconego lub inne informacje istotne ze względu na realizację celu audytu
wewnętrznego zleconego, w terminie określonym w założeniach lub programie, o których mowa
w § 32.
§ 34. 1. W celu przeprowadzenia audytu wewnętrznego zleconego kierownik jednostki,
w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny zlecony, oraz audytor wewnętrzny współpracuje
z pracownikami urzędu obsługującego Ministra Finansów albo - w przypadku środków, o których
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy - Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na:
1) przekazywaniu dokumentów, w tym dokumentów w wersji elektronicznej, z zachowaniem
przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
2) udzielaniu informacji i wyjaśnień;
3) przekazywaniu niezbędnych odpisów i kserokopii dokumentów.
§ 35. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy
niniejszego rozporządzenia.
Rozdział 8
Ocena prowadzenia audytu wewnętrznego
§ 36.1. Ocenę prowadzenia audytu wewnętrznego przeprowadzają pracownicy urzędu
obsługującego Ministra Finansów albo - w przypadku środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt
2 ustawy - Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, na podstawie art. 282 ust. 1 pkt 2 oraz art.
284 ustawy, zwani dalej „upoważnionymi pracownikami Ministerstwa”.
2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imię i nazwisko upoważnionego pracownika;
2) szczegółowy przedmiot oceny;
3) termin ważności upoważnienia.
3. Przeprowadzenie oceny następuje po okazaniu upoważnienia, o którym mowa w ust. 1 oraz
dowodu tożsamości.
§ 37.
1.
W celu przeprowadzenia oceny prowadzenia audytu wewnętrznego kierownik
jednostki, w której jest przeprowadzana ocena oraz audytor wewnętrzny wyznaczony przez niego
do reprezentowania jednostki, współpracują z upoważnionymi pracownikami Ministerstwa.
Przepisy § 34 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 38. 1. Po zakończeniu oceny upoważnieni pracownicy Ministerstwa przedstawiają na piśmie
kierownikowi jednostki, w której przeprowadzono ocenę, projekt wyników oceny prawidłowości
wykonywania audytu wewnętrznego.
2. Kierownik jednostki, w której przeprowadzono ocenę lub audytor wewnętrzny przez niego
upoważniony, może złożyć na piśmie w terminie określonym przez upoważnionych pracowników
9
Ministerstwa, nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania projektu wyników, dodatkowe
wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące treści projektu wyników.
3. Po rozpatrzeniu wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, upoważnieni pracownicy
Ministerstwa sporządzają ostateczną wersję wyników oceny.
4. W razie nieuwzględnienia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2,
upoważnieni pracownicy Ministerstwa informują o tym ocenianą jednostkę wraz ze wskazaniem
uzasadnienia.
5. Kierownik jednostki, w której przeprowadzono ocenę, po otrzymaniu ostatecznej wersji
wyników oceny, może zgłosić na piśmie Ministrowi Finansów swoje stanowisko do
przedstawionych wyników oceny.
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 39. Do zadań audytowych rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
rozporządzenia oraz do planu audytu na rok ... sporządzanego po dniu wejścia w życie
rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 40. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie
szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 66, poz. 406).
oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania
oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (DZ. U. Nr 66, poz. 406).
§ 41. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik