Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w. art. 275 ustawy z
dnia ………o finansach publicznych, dalej zwanej „ustawą”.
W projekcie rozporządzenia powtórzono w zasadniczej części regulacje zawarte w obecnie
obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie
szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 66 poz. 406),
uwzględniając zasady określone w Międzynarodowych Standardach Profesjonalnej Praktyki
Audytu Wewnętrznego.
Proponowane zapisy mają na celu w głównej mierze:
− uproszczenie sposobu i trybu wykonywania audytu wewnętrznego,
− dostosowanie przepisów rozporządzenia do standardów audytu wewnętrznego,
− określenie sposobu przeprowadzania audytu wewnętrznego zleconego,
− określenie sposobu przeprowadzania czynności doradczych.
Dodatkowo rozporządzenie określa sposób przeprowadzania oceny prowadzenia audytu
wewnętrznego oraz sposób sporządzania i elementy sprawozdania z wykonania planu audytu
wewnętrznego.
Najistotniejsze elementy rozporządzenia:
− słowniczek określający następujące definicje: zadanie zapewniające, czynności doradcze,
zadanie audytowe, audyt wewnętrzny zlecony, komórka audytowana, sprawozdanie;
wprowadzenie słowniczka ma na celu ujednolicenie stosowania ww. terminów,
− zobowiązanie kierowników komórek audytowanych do przekazywania na żądanie audytora
dokumentów i udzielania informacji w zakresie związanym z zadaniem przed jego rozpoczęciem,
− zobowiązanie audytorów wewnętrznych do określania podczas planowania zadań
i przygotowania programu zadania istotnych ryzyk wpływających na realizację celów i zadań
jednostki w obszarze objętym badaniem,
− udokumentowanie przebiegu narad w sposób określony przez audytora wewnętrznego,
− zobowiązanie audytorów wewnętrznych do powiązania zaleceń zawartych w sprawozdaniu z
zadania audytowego z istotnymi ryzykami wpływającymi na realizację celów i zadań jednostki, do
których odnoszą się zalecenia,
− wprowadzenie procedury wyznaczania przez kierownika komórki audytowanej osób
i terminów odpowiedzialnych za wykonanie zaleceń audytorów,
− określenie trybu i sposobu przeprowadzania audytu wewnętrznego zleconego, w tym
w szczególności:
− informacji, na podstawie których audytorzy będą przeprowadzać ten rodzaj audytu,
− komu audytorzy wewnętrzni będą przekazywać wyniki tych zadań,
− sposób współpracy kierowników jednostek i audytorów wewnętrznych z komórką
organizacyjną wykonującą zadania Ministra Finansów z zakresu koordynacji audytu
wewnętrznego,
− wprowadzenie przepisów przejściowych dotyczących planu audytu wewnętrznego
sporządzanego po dniu wejścia w życie projektowanego rozporządzenia;
Ocena skutków regulacji (OSR):
11
1) Regulacja będzie oddziaływała na jednostki sektora finansów publicznych wymienione w art.
264 ustawy.
2) Rozporządzenie będzie przedmiotem konsultacji ze stowarzyszeniami audytorów
wewnętrznych.
1) Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na:
3) funkcjonowanie sektora finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego,
4) rynek pracy,
5) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw,
6) sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
12
Wstępny projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia ...............2008 r.
w sprawie kwalifikacji i wynagrodzeń niezależnych członków komitetu audyt oraz
regulaminu komitetu audytu
Na podstawie art. 280 ust. 5 ustawy z dnia o finansach publicznych (Dz. U. Nr...
poz. …) zarządza się co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) niezbędne kwalifikacje niezależnych członków komitetu audytu;
2) sposób ustalania wynagrodzeń niezależnych członków komitetów audytu;
3) elementy regulaminu audytu.
§ 2.1. Niezależnym członkiem komitetu audytu może być osoba, która:
1) posiada wiedzę z zakresu audytu wewnętrznego,
2) posiada kwalifikacje i doświadczenie z zakresu rachunkowości, finansów
i zarządzania ryzykiem,
3) posiada wiedzę, doświadczenie i autorytet z dziedziny prawa, administracji, ekonomii,
dające rękojmię prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
4) posiada wiedzę na temat struktury organizacyjnej, celów i zadań działu administracji
rządowej, dla którego został powołany komitet audytu.
2. Niezależni członkowie komitetu audytu powinni wspólnie posiadać wiedzę,
umiejętności i doświadczenie pozwalające komitetowi na kompetentne i efektywne
wykonywanie zadań.
§ 4. Niezależnym członkom komitetu audytu przysługuje wynagrodzenie za udział
w
posiedzeniu komitetu w wysokości przeciętnego wynagrodzenia w sektorze
przedsiębiorstw bez wypłat z zysku.
§ 5. Komitet audytu wykonuje swoje zadania zgodnie z regulaminem, stanowiącym
załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
REGULAMIN KOMITETU AUDYTU
§ 1. Regulamin określa organizację, zasady i tryb działania komitetu audytu.
§ 2. 1. Komitet audytu jest organem kolegialnym, który podejmuje decyzje w formie
uchwał w
obecności co najmniej połowy członków komitetu audytu, w tym
Przewodniczącego komitetu audytu.
2. Komitet audytu podejmuje uchwały zwykłą większością głosów członków obecnych
na posiedzeniu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego
komitetu audytu, a w razie jego nieobecności głos członka komitetu audytu wyznaczonego
przez Przewodniczącego.
3. Uchwały podpisują wszyscy członkowie komitetu obecni na posiedzeniu.
4.Członek komitetu audytu ma prawo zgłosić zdanie odrębne do uchwały, które podlega
zaprotokołowaniu.
§ 3. 1. Posiedzenia komitetu audytu zwołuje raz na kwartał Przewodniczący komitetu
audytu, a w razie jego nieobecności członek komitetu audytu wyznaczony przez
Przewodniczącego.
2. Z posiedzeń komitetu sekretarz komitetu audytu sporządza protokół. W razie
nieobecności sekretarza komitetu audytu protokół sporządza członek komitetu audytu
wyznaczony przez Przewodniczącego komitetu audytu.
3. Protokół, o którym mowa w ust. 2, jest podpisywany przez wszystkich członków
komitetu audytu obecnych na posiedzeniu.
4. W pracach komitetu audytu mogą brać udział eksperci zaproszeni przez
Przewodniczącego komitetu audytu.
§ 4. Zadania komitetu audytu określa art. 279 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
§ 5. Tryb sporządzania sprawozdania z realizacji zadań komitetu audytu określa art. 279
ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
Uzasadnienie
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego art. 280 ust. 5
ustawy z dnia o finansach publicznych (Dz. U. Nr... poz. …) dalej zwanej „ustawą”.
W projekcie rozporządzenia zawarto regulacje:
1. określające wymagania, jakie powinni spełnić, odnośnie posiadanych kwalifikacji
niezależni członkowie komitetu audytu; określa zakres wymaganej wiedzy i
doświadczenia;
2. precyzujące sposób ustalania wynagrodzeń niezależnych członków komitetów audytu,
według którego przysługuje im wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komitetu w
wysokości przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat z zysku,
3. dotyczące organizacji, zasad i trybu działania komitetu audytu
Wprowadzone zapisy mają na celu zdefiniowanie profilu zawodowego niezależnego członka
komitetu audytu, a także przejrzystych oraz jednolitych w skali całej administracji zasad
wynagradzania dla wszystkich członków komitetu audytu.
Projektowana regulacja będzie stanowić także wytyczne do opracowania regulaminów
działania poszczególnych (resortowych) komitetów audytu z uwzględnieniem zadań
określonych w art. 280 ust. 5 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
Określenie kryteriów i kwalifikacji powinno zapewnić powoływanie niezależnych ciał
doradczych dla ministrów w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej i audytu
wewnętrznego w kierowanych przez nich działach administracji rządowej, co wpłynie na
efektywności skuteczność audytu wewnętrznego jako narzędzia oceny funkcjonowania
kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej oraz realizacji zadań określonych przez
ministra, a także dostarczania systemowych analiz obejmujących więcej niż jedną jednostkę.
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. W zakresie wskazania podmiotów, na które oddziałuje projekt rozporządzenia.
Regulacja będzie oddziaływała na urzędy administracji rządowej, zobowiązane
do prowadzenia audytu wewnetrznego.
2. Konsultacje
społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych, w tym do
Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, Stowarzyszenia Audytorów
Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych oraz Stowarzyszenia Audytorów
Wewnętrznych Szkół Wyższych.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych:
Wejście w życie rozporządzenia wpłynie na funkcjonowanie sektora finansów publicznych,
w tym budżet państwa co zostało uwzględnione w uzasadnieniu do projektu z dnia 25
września 2008 r. ustawy o finansach publicznych:
Poniższe dane przedstawiają kwoty miesięcznych wynagrodzeń (dwóch lub trzech)
niezależnych członków komitetów audytu utworzonych odpowiednio w 17 ministerstwach
lub 34 działach administracji rządowej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik