eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

wszystkie wydatki (pochodzące zarówno ze źródeł krajowych, jak
i zagranicznych) na projekty współfinansowane lub finansowane ze środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w tym na realizację Wspólnej Polityki
Rolnej, Mechanizmów Finansowych oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy;
16) w kolumnach 15 i 23 wykazywane są środki przewidywane na realizację danego
zadania/podzadania, które pochodzą z rezerw celowych, o których mowa w art.
106 ust. 2 ustawy z dnia ………….. o finansach publicznych.

79. Instrukcja szczegółowa do wypełnienia formularza BZ-2 „Zestawienie
planowanych wydatków z budżetu państwa, państwowych funduszy
celowych oraz innych źródeł w układzie funkcji, zadań i podzadań wraz
z celami zadań i podzadań, określeniem ich mierników oraz podaniem ich
docelowej wartości na następny rok budżetowy” – załącznik nr 59 do
rozporządzenia.
1) dysponenci części budżetowych na formularzu BZ-2 wykazują planowane
podzadania, w ramach wykonywanych przez siebie zadań i funkcji, przewidziane
do realizacji w roku budżetowym oraz w kolejnym roku, które będą finansowane
ze środków budżetu państwa (wraz z rezerwami celowymi), państwowych
funduszy celowych oraz państwowych osób prawnych określonych w art. 9 pkt
12 ustawy z dnia ……………. o finansach publicznych (inne źródła);
2) dla każdego zadania/podzadania dysponent określa cel/cele jego realizacji,
miernik lub mierniki pozwalające ocenić stopień osiągnięcia zakładanych celów,
środki przeznaczone na jego realizację według źródeł finansowania, a także
wskazuje jednostkę realizującą zadanie/podzadanie. Dysponent, dla
wyszczególnionych przez siebie mierników, określa wartość bazową oraz
wartość docelową miernika;
3) przy formułowaniu podzadań, celów i mierników ich realizacji, a także ustalaniu
docelowych wartości mierników, które dysponent zamierza osiągnąć, należy
kierować się wytycznymi, określonymi w ust. 70-74;
4)
w kolumnie 1 zawarte są liczby porządkowe wykazywanych
funkcji/zadań/podzadań;
5) w kolumnie 2 dysponent wyszczególnia wszystkie planowane podzadania
w ramach realizowanych przez siebie zadań i funkcji;

6
2


6) dla każdego zadania i podzadania należy określić jeden lub więcej celów, które
zamierza się osiągnąć w wyniku jego realizacji, i wykazać je w kolumnie 3;
7) w kolumnie 4 określa się mierniki, umożliwiające ocenę stopnia realizacji
zakładanych przez dysponenta celów wraz z podaniem jednostek miary,
w których mierniki te będą wyrażone;
8) w kolumnie 5 dysponent określa wartość bazową miernika, ustalonego w ramach
zadań i podzadań, wraz z podaniem roku, którego ona dotyczy;
9) w kolumnach 6–7 dysponent zamieszcza wartości docelowe mierników,
ustalonych w ramach zadań i podzadań;
10) w kolumnie 8 dysponent wskazuje nazwę jednostki realizującej zadanie oraz
podzadanie;
11) za jednostkę realizującą zadanie/podzadanie uważa się dysponenta
bezpośrednio je wykonującego. W przypadkach, kiedy dysponenci I stopnia nie
są jednocześnie jednostkami realizującymi określone zadanie/podzadanie,
wskazują oni, którzy dysponenci są w zakresie danego zadania/podzadania
takimi jednostkami. Realizacja zadania/podzadania przez jednostkę realizującą
musi w sposób rzeczywisty wiązać się z jego wykonaniem tj. nie może polegać
jedynie na nadzorze wykonania zadania/podzadania lub samym przekazaniu
środków na jego realizację;
12) kolumny 9–14 zawierają zestawienie przewidzianych wydatków na realizację
poszczególnych zadań/podzadań w latach 2009-2010 według źródeł ich
finansowania;
13) w kolumnach 9 i 12 dysponenci określają wysokość przewidzianych wydatków
budżetu państwa (wraz z rezerwami celowymi) na realizację
poszczególnych zadań/podzadań (kwoty te powinny być zgodne z wykazanymi
w formularzu BZ-1);
14) w kolumnach 10 i 13 wykazywane są środki przewidywane na realizację danego
zadania/podzadania, finansowane ze środków państwowych funduszy celowych;
15) w kolumnach 11 i 24 wykazywane są środki przewidywane na realizację danego
zadania/podzadania, finansowane z innych źródeł – należy wykazać środki
nieuwzględnione w pozycjach wyszczególnionych powyżej, pochodzące ze
środków własnych podmiotów nadzorowanych przez dysponenta (przez
podmioty nadzorowane należy rozumieć podmioty wymienione w art. 9 pkt 12
ustawy z dnia ……………… o finansach publicznych).

6
3



80. Instrukcja szczegółowa do wypełnienia formularza BZ-3 „Zestawienie
planowanych wydatków z budżetu państwa w układzie funkcji, zadań
i podzadań na dwa kolejne lata, wraz z celami zadań i podzadań,
określeniem ich mierników oraz podaniem ich docelowej wartości” –
załącznik nr 60 do rozporządzenia.
1) dysponenci części budżetowych na formularzu BZ-3 wykazują planowane
podzadania, w ramach wykonywanych przez siebie zadań i funkcji, przewidziane
do realizacji w latach 2011-2012, które będą finansowane z budżetu państwa;
2) dla każdego zadania/podzadania dysponent określa cel/cele jego realizacji,
miernik lub mierniki pozwalające ocenić stopień osiągnięcia zakładanych celów,
a także środki przeznaczone na jego realizację w podziale na kategorie
wydatków. Dysponent, dla wyszczególnionych przez siebie mierników, określa
wartość bazową oraz wartość docelową miernika;
3) przy formułowaniu podzadań, celów i mierników ich realizacji, a także ustalaniu
docelowych wartości mierników, które dysponent zamierza osiągnąć, należy
kierować się wytycznymi, określonymi w ust. 70-74;
4)
w kolumnie 1 zawarte są liczby porządkowe wykazywanych
funkcji/zadań/podzadań;
5) w kolumnie 2 dysponent wyszczególnia wszystkie planowane podzadania
w ramach realizowanych przez siebie zadań i funkcji;
6) dla każdego zadania i podzadania należy określić jeden lub więcej celów, które
zamierza się osiągnąć w wyniku jego realizacji, i wykazać je w kolumnie 3;
7) w kolumnie 4 określa się mierniki, umożliwiające ocenę stopnia realizacji
zakładanych przez dysponenta celów wraz z podaniem jednostek miary,
w których mierniki te będą wyrażone;
8) w kolumnie 5 dysponent określa wartość bazową miernika, ustalonego w ramach
zadań i podzadań, wraz z podaniem roku, którego ona dotyczy;
9) w kolumnach 6–7 dysponent zamieszcza wartości docelowe mierników,
ustalonych w ramach zadań i podzadań;
10) kolumny 8–23 zawierają zestawienie przewidzianych wydatków na realizację
poszczególnych zadań/podzadań w latach 2011-2012;
11) w kolumnach 8 i 15 wykazywane są, w postaci kwoty ogółem, wydatki budżetu
państwa (łącznie ze środkami Unii Europejskiej – kolumna 14 i 22 oraz

6
4


rezerwami celowymi – kolumna 15 i 23), przeznaczone na realizację danego
zadania/podzadania;
12) w kolumnach 9 i 17 wykazywane są wydatki budżetu państwa łącznie ze
środkami Unii Europejskiej (jednak bez rezerw celowych), przeznaczone na
realizację danego zadania/podzadania;
13) w kolumnach 10–13 oraz 18–21 prezentowane są wydatki budżetu państwa
łącznie ze środkami Unii Europejskiej (jednak bez rezerw celowych) w układzie
według grup ekonomicznych;
14) w układzie według grup ekonomicznych prezentowane są wydatki ponoszone na:
a) dotacje i subwencje,
b)
świadczenia na rzecz osób fizycznych,
c) wydatki
bieżące,
d) wydatki
majątkowe;
15) w kolumnach 14 i 22 wykazywane są, ujęte w części budżetowej, środki
przewidywane na realizację danego zadania/podzadania, finansowane
z projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. W pozycji tej należy wykazać
wszystkie wydatki (pochodzące zarówno ze źródeł krajowych, jak
i zagranicznych), na projekty współfinansowane lub finansowane ze środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w tym na realizację Wspólnej Polityki
Rolnej, Mechanizmów Finansowych oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy;
16) w kolumnach 15 i 23 wykazywane są środki przewidywane na realizację danego
zadania/podzadania, które pochodzą z rezerw celowych, o których mowa w art.
106 ust. 2 ustawy z dnia ……………. o finansach publicznych.
6
5


Wstępny projekt

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia...................................
w sprawie dysponowania rezerwą ogólną budżetu państwa

Na podstawie art. 145 ust. 2 ustawy z dnia ..................... o finansach publicznych
(Dz.U. Nr...., poz. ....) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Prezes Rady Ministrów może, na wniosek właściwego ministra lub innego
dysponenta części budżetowej, zwiększyć z rezerwy ogólnej budżetu państwa
wydatki odpowiednich części tego budżetu o kwotę do 1 mln zł w poszczególnych
wypadkach, z uwzględnieniem ust. 3.
2.
Minister Finansów może, na wniosek właściwego ministra lub innego
dysponenta części budżetowej, zwiększyć z rezerwy ogólnej budżetu państwa
wydatki odpowiednich części tego budżetu o kwotę do 750 tys. zł w poszczególnych
wypadkach, zawiadamiając o tym Prezesa Rady Ministrów.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany Prezesowi Rady Ministrów za
pośrednictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
strony : 1 ... 110 ... 150 ... 160 . [ 161 ] . 162 ... 170 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: