Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
gospodarki rolno-żywnościowej, zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz
rynku produktów rybołówstwa. Do działalności tej zalicza się w szczególności:
- administrację spraw i usług związanych z rolnictwem i rybołówstwem,
- wspieranie rozwoju produkcji roślinnej i ochrona roślin uprawnych,
- funkcjonowanie i wsparcie programów lub schematów służących stabilizacji lub
podwyższeniu cen na produkty rolne i dochodów rolników,
- funkcjonowanie lub wsparcie usług pomocniczych i weterynaryjnych dla rolników,
usług zwalczania szkodników, usług badań płodów rolnych oraz oceny płodów
rolnych,
- udzielanie rekompensat, dotacji, kredytów i subsydiów dla rolników, w związku
z działalnością rolną, włącznie z płatnościami za ograniczenie produkcji lub
zachęcającymi do zwiększenia produkcji danego rodzaju płodów rolnych lub za
pozostawienie ziemi bez upraw,
- wspieranie rozwoju produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt,
- ochronę, propagowanie i racjonalną gospodarkę zasobami rybnymi i zasobami
zwierząt dzikich,
- regulację rybołówstwa słodkowodnego, przybrzeżnego, pełnomorskiego, hodowli
ryb, wydawanie licencji połowowych,
- funkcjonowanie i wsparcie hodowli rybnych, usług pomocniczych, placówek
przechowywania i wędzenia, itp.,
- udzielanie dotacji, kredytów i subsydiów przeznaczonych na wsparcie
komercyjnej działalności rybackiej, włącznie z budową i funkcjonowaniem hodowli
ryb,
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej,
- wspieranie rozwoju infrastruktury wsi,
- nadzór nad zdrowotną jakością środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego
w miejscach ich pozyskiwania, wytwarzania, przetwarzania i składowania,
- przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z polityką
rolną oraz rybacką,
- informatyzację działalności i budowę społeczeństwa informacyjnego.
Do grupy podmiotów realizujących zadania w ramach tej funkcji należą
w szczególności dysponenci następujących części:
- Rolnictwo – część 32,
5
2
- Rozwój wsi – część 33,
- Rynki rolne – część 35,
- Rybołówstwo – część 62,
- Województwa – część 85;
22) tworzenie i koordynacja polityki
Funkcja ta obejmuje działania, mające charakter wspólny (ogólny) dla zadań
realizowanych w ramach całej części budżetowej lub całej jednostki realizującej
zadania nie dające się zmierzyć oraz przypisać do poszczególnych zadań, jak
również w przypadkach jeżeli nie jest to na tyle istotne, żeby było ekonomicznie
uzasadnione. Dotyczą one zakresu zarządzania oraz obsługi administracyjnej
i technicznej dysponenta.
W przypadku natomiast, kiedy działania tego typu nie mają charakteru wspólnego dla
zadań realizowanych w ramach całej części budżetowej, czy też całej jednostki
realizującej zadania i można je zmierzyć a także przypisać do poszczególnych
zadań, należy je umieścić w zakresie odpowiednich im merytorycznie zadań,
w obrębie funkcji innych niż 22.
Funkcja ta obejmuje w szczególności następujące rodzaje działań:
a) merytoryczną koordynację działalności dysponenta, planowania strategicznego
i operacyjnego, obsługę merytoryczną ministra, wojewody lub kierownika urzędu
centralnego. W głównej mierze obejmuje ona wynagrodzenia i świadczenia na
rzecz pracowników odpowiedzialnych za wyżej wymienioną działalność,
tj.: wynagrodzenia zasadnicze, umowy zlecenia, nagrody, premie, obowiązkowe
składki i ubezpieczenia,
b) administracyjną obsługę realizacji zadań, tj.:
− wynagrodzenia i świadczenia (wynagrodzenie zasadnicze, umowy zlecenia,
nagrody, premie, obowiązkowe składki i ubezpieczenia) na rzecz pracowników
obsługi administracyjnej (kadr, księgowości, obsługi prawnej, zamówień
publicznych, kontroli wewnętrznej i audytu, archiwum),
− wydatki związane z zewnętrznymi usługami prawnymi, audytem, podatkami
oraz pozostałymi usługami dotyczącymi opłat członkowskich, zezwoleń, licencji,
koncesji, składowania dokumentów, transportu, remontów,
− ubezpieczenia osób, nieruchomości i pojazdów,
5
3
− wydatki związane z operacjami bankowymi, np.: prowizje za przeprowadzone
transakcje, przedłużenie ważności karty, opłata za wydanie nowej karty, opłata
za transakcje bezgotówkowe, opłata za transakcje gotówkowe,
− materiały i usługi związane z reprezentacją i promocją,
− książki, prenumeraty, abonamenty,
− znaczki, opłaty pocztowe, frankowanie, przesyłki kurierskie,
− wydatki związane z podróżami służbowymi,
− kary i grzywny,
− darowizny pieniężne i niepieniężne,
− prezenty, nagrody, kupony dla pracowników,
− świadczenia rzeczowe i nierzeczowe dla pracowników, np.: badania okresowe,
wykupienie pakietu medycznego, zakup okularów potrzebnych do pracy przy
komputerze, dofinansowanie nauki, rekreacji i kultury (basen, teatr, kino),
− fundusz socjalny,
− wydatki związane z organizacją szkoleń wewnętrznych - przeprowadzane przez
własnych pracowników (wynajem hotelu w przypadku dojazdu z innej
miejscowości, dojazdy, materiały szkoleniowe, wyżywienie, itd.) oraz wydatki
związane z organizacją szkoleń prowadzonych przez wykonawców
zewnętrznych,
− wydatki związane z rekrutacją nowych pracowników,
− wydatki związane ze spotkaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi pracowników
(posiłki, rezerwacje sali, dojazdy, noclegi, catering),
c) obsługę techniczną realizacji zadań, tj.:
− wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników obsługi technicznej,
− nośniki energii, CO, kanalizacja, woda, energia elektryczna, gaz, paliwo do
samochodów, wywóz śmieci,
− wydatki związane z amortyzacją samochodów, komputerów, mebli i sprzętu
biurowego, wyposażenia, narzędzi, budowli, wartości niematerialnych
i prawnych (licencji, oprogramowania komputerowego),
− serwis i materiały – eksploatacja bieżąca, tj.: materiały eksploatacyjne (żarówki,
wycieraczki, płyny, oleje, smary, materiały związane z serwisem i naprawą
sprzętu komputerowego, maszyn, drukarek, kopiarek, faksów, mebli),
5
4
− serwis i naprawa – usługi zewnętrzne związane z serwisem i naprawą sprzętów,
maszyn, drukarek, kopiarek, faksów, sprzętu komputerowego, samochodów,
− wydatki związane z ochroną biura, utrzymaniem czystości,
− wydatki związane z użytkowaniem telefonów komórkowych i stacjonarnych,
faksów, internetu,
− wydatki związane z zakupem sprzętu informatycznego, licencji,
oprogramowania,
− wyposażenie biura w meble i sprzęt biurowy – kopiarki, faksy, niszczarki,
aparaty cyfrowe, dyktafony,
− wydatki związane z zakupem materiałów biurowych, np.: papier, długopisy,
ołówki, zszywacze, dziurkacze, nożyczki, zeszyty, mazaki, segregatory,
kalkulatory, przekładki, wizytówki,
− wydatki związane z wynajmem i dzierżawą, np.: czynsze, dzierżawy środków
trwałych, wynajem samochodów.
72. Zadania, podzadania i działania
1) w ramach każdej z 22 funkcji państwa wyróżnia się zadania, o których mowa
w art. 132 pkt 9 ustawy z dnia ………….. o finansach publicznych;
2) zadanie jest zespołem działań, realizowanych przez jedną lub kilka instytucji,
finansowanych z budżetu państwa lub innych źródeł publicznych, którego celem
jest osiągnięcie określonego ilościowo lub jakościowo efektu. Zadanie obejmuje
całość wykonywanych lub zlecanych przez jednostki podsektora rządowego
w danej dziedzinie działań, pogrupowanych w podzadania;
3) zestawienie zadań, o którym mowa w art. 132 pkt 9 ustawy z dnia ……………. o
finansach publicznych, zamieszczone w załącznikach BZ-1, BZ-2, BZ-3
obejmuje wydatki budżetu państwa, państwowych funduszy celowych oraz
państwowych osób prawnych, wymienionych w art. 9 pkt 12 ustawy z dnia
………… o finansach publicznych;
4) dysponent środków budżetowych w ramach każdego z realizowanych przez
siebie zadań określa:
a) cele, które planuje osiągnąć w wyniku realizacji zadania,
b) mierniki,
określające stopień realizacji celów,
c) planowane wydatki na dany rok budżetowy i dwa kolejne lata,
5
5
d) źródła finansowania planowanych wydatków,
e) podzadania w ramach danego zadania,
f) jednostki
realizujące zadanie;
5) zadanie może jednocześnie obejmować działania finansowane w całości ze
źródeł krajowych i działania realizowane w ramach programów operacyjnych,
o których mowa w Rozdziale 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140,
poz. 984);
6) dysponent części budżetowej wykazuje zadania, które będą finansowane ze
środków ujętych w: danej części budżetowej, nadzorowanych przez dysponenta
państwowych funduszach celowych oraz planach finansowych państwowych
osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 12 ustawy z dnia …………. o
finansach publicznych;
7) zadania, na które planuje się przeznaczyć środki z rezerw celowych, są
wykazywane przez jednostkę, która je realizuje, z wyjątkiem sytuacji, w której
środki z rezerw celowych przekazywane są na realizację zadania innemu
podmiotowi. W takim przypadku zadania wykazywane są przez jednostkę
podsektora rządowego, która przekazała środki;
8) dysponent określa podzadanie jako grupę działań, wyodrębnioną w ramach
jednego zadania, których realizacja wpływa na osiągnięcie celów określonych
na szczeblu zadania. Każde zadanie może zawierać od 1 do 5 podzadań. Dla
podzadania należy określić:
a) cele, które planuje osiągnąć w wyniku realizacji podzadania,
b) mierniki, określające stopień realizacji celów,
c) planowane wydatki na dany rok budżetowy i dwa kolejne lata,
d) źródła finansowania planowanych wydatków,
e) jednostki realizujące podzadanie;
9) jeżeli dysponent dysponuje więcej niż jedną częścią budżetową, zadania
i podzadania dysponenta prezentowane są dla każdej części osobno;
10) dysponent
części budżetowej wykazuje także zadania i podzadania
realizowane przez nadzorowane przez niego podmioty wymienione w art. 9 pkt
12 ustawy z dnia …………….. o finansach publicznych.
5
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik