Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
wniosek inwestora może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 1, nie więcej
jednak niż o 30 dni.
§ 15. 1. Inwestor sporządza rozliczenie, również, gdy realizacja inwestycji została
zaniechana albo przejściowo wstrzymana.
2. W rozliczeniu inwestycji, o której mowa w ust. 1, informacje o rzeczywistych
kosztach, podstawowych efektach rzeczowych i źródłach finansowania inwestycji są
przedstawiane według stanu w dniu wstrzymania albo zaniechania realizacji
inwestycji.
3. Jeżeli realizacja inwestycji wstrzymanej zostanie wznowiona, inwestor po jej
zakończeniu sporządza także rozliczenie według zasad określonych w §14.
§ 16. 1. Dysponent, do dnia 31 marca każdego roku budżetowego, opracowuje
informację o wszystkich inwestycjach, które zostały zakończone w poprzednim roku
budżetowym i o inwestycjach, które nie zostały zakończone w terminie planowanym, oraz
przekazuje tę informację ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.
2. Dysponent przedstawia w informacji, o której mowa w ust. 1, co najmniej:
1) dane i wyjaśnienia w zakresie określonym w §14 ust. 1 pkt 1 i 2;
2) ocenę przebiegu realizacji inwestycji, a w odniesieniu do inwestycji niezakończonych
w terminie planowanym – również przyczyny niedotrzymania tego terminu;
3) zestawienie ważniejszych działań, które były podjęte przez inwestora i dysponenta
w celu usunięcia nieprawidłowości występujących w okresie realizacji inwestycji.
3. Na podstawie danych, wyjaśnień, ocen i zestawień określonych w ust. 2 do
dnia 30 kwietnia każdego roku budżetowego jest sporządzana dla Rady Ministrów
informacja zbiorcza o inwestycjach, o których mowa w ust. 1, oraz wnioski
wynikające z jej analizy.
Rozdział 5
Zwiększanie wartości kosztorysowej inwestycji wynikające ze zmiany cen
§ 17. 1. Wartość kosztorysowa może być zwiększona w trakcie realizacji
inwestycji, przy zastosowaniu wskaźnika określonego w prognozie cen, o której
mowa w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 129 ust. 6 ustawy; wskaźnik ten
8
stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 2, do wartości kosztorysowej robót budowlano-
montażowych i innych nakładów na inwestycję, pozostałych do wykonania po roku
budżetowym, w którym jest zwiększana wartość kosztorysowa inwestycji.
2. Wartość kosztorysowa nakładów pozostałych do wykonania jest aktualizowana przy
zastosowaniu przewidywanego wskaźnika wzrostu cen w roku, w którym jest zwiększana
wartość kosztorysowa realizowanej inwestycji.
§ 18. 1. Jeżeli inwestor zamierza zwiększyć wartość kosztorysową inwestycji
z powodu zmiany cen, w sposób inny niż określony w § 17, zwiększenie może być
dokonane wyłącznie po uzyskaniu akceptacji dysponenta, z którego części
budżetowej jest finansowana inwestycja.
2. Wniosek o zaakceptowanie zwiększenia wartości kosztorysowej inwestycji,
w sposób inny niż określony w § 17, inwestor składa w terminie określonym przez
dysponenta, lecz nie później niż w terminie umożliwiającym uwzględnienie zmiany
w limitach wydatków budżetowych, ujętych w ustawie budżetowej na rok następny.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać, co najmniej:
1) dane dotyczące inwestycji, w tym:
a) nazwę i siedzibę inwestora,
b) nazwę i lokalizację inwestycji,
c) dane o planowanych efektach rzeczowych inwestycji,
d) termin rozpoczęcia i planowany termin zakończenia inwestycji,
e) wartość kosztorysową inwestycji: aktualną i przewidywaną po jej zmianie,
f) łączną kwotę planowanego zwiększenia wartości kosztorysowej inwestycji,
wyłącznie z powodu zmian cen, stanowiącą różnicę między aktualną
a przewidywaną wartością kosztorysową inwestycji,
g) planowane kwoty środków na finansowanie zwiększenia wartości kosztorysowej,
o którym mowa w ust. 1, oraz ich uzasadnienie, w tym:
– łączne kwoty środków finansowych z poszczególnych źródeł,
– kwoty środków budżetu państwa oraz kwoty środków z innych źródeł w roku
budżetowym następującym po roku, w którym jest składany wniosek,
i w kolejnych latach realizacji inwestycji,
2) szczegółowe omówienie i uzasadnienie sposobu zwiększenia wartości
kosztorysowej inwestycji, innego niż określony w § 17.
9
§ 19. Dysponent, do dnia 28 lutego każdego roku budżetowego, sporządza oraz
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw budżetu i ministrowi właściwemu do spraw
rozwoju regionalnego informację o dokonanych w poprzednim roku budżetowym
zwiększeniach wartości kosztorysowej inwestycji, które są realizowane przez podległych
i nadzorowanych inwestorów; informacja powinna zawierać, co najmniej:
1) dane o wysokości zwiększeń wartości kosztorysowej poszczególnych inwestycji
wieloletnich oraz dane łączne o takich zmianach, dotyczące innych inwestycji, które są
finansowane ze środków budżetu państwa;
2) analizę przyczyn i skutków zwiększeń wartości kosztorysowej inwestycji, o których
mowa w pkt 1;
3) omówienie działań dysponenta, podjętych w celu zwiększenia realności i stabilności
wartości kosztorysowej inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa.
§ 20. Wartość kosztorysowa inwestycji wieloletnich, uwzględniająca zmianę cen,
jest przedstawiana przez dysponenta w materiałach do projektu ustawy budżetowej,
opracowywanych według zasad określonych w rozporządzeniu wydanym na
podstawie art. 129 ust. 6 ustawy.
§ 21.
Dysponent kontroluje prawidłowość dokonywania zmian wartości
kosztorysowej inwestycji, które są finansowane ze środków budżetu państwa.
§ 22. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2006 r. w sprawie
szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz.U.
Nr 120, poz. 831).
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 23. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
10
U z a s a d n i e n i e
Przedkładany projekt rozporządzania wypełnia delegację art. 119 ustawy z dnia
............ o finansach publicznych (Dz.U. Nr , poz. ).
Regulacje projektu rozporządzenia poza uwzględnieniem wytycznych do jego
wydania nie odbiegają generalnie od rozwiązań ujętych w rozporządzeniu z dnia
3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji
z budżetu państwa (Dz.U. Nr 120, poz 831), wydanym na podstawie art. 116
uchylonej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249,
poz. 2104, z późn. zm.).
W sposób szczególny zwrócono uwagę na praktyczne zastosowanie nowych
przepisów ustawy o finansach publicznych.
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawy o finansach publicznych
regulując rozwiązania systemowe w zakresie udzielania dotacji celowych na
finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i jako takie nie rodzi
skutków finansowych polegających na zwiększeniu wydatków lub zmniejszeniu
dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości
wynikających z obecnie obowiązujących przepisów.
Przedmiot regulacji niniejszego rozporządzenia jako rozwiązanie systemowe
w zakresie finansów publicznych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
W związku z tym projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji
w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Podmioty objęte regulacją
Przepisy rozporządzenia będą miały zastosowanie do wydatków inwestycyjnych
państwowych jednostek budżetowych oraz do dotacji celowych udzielanych z budżetu
państwa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji przez:
a) agencje wykonawcze,
b) inne państwowe jednostki organizacyjne, dla których zasady gospodarki
finansowej określają odrębne ustawy,
11
c) jednostki niezaliczane do sektora finansów publicznych na podstawie odrębnego
upoważnienia zamieszczonego w odrębnej ustawie,
d) jednostki samorządu terytorialnego realizowane jako zadania własne oraz
z zakresu administracji rządowej,
e) jednostki realizujące badania naukowe, prace rozwojowe.
2. Zakres konsultacji
Jako przepis dotyczący jednostek sektora finansów publicznych oraz w zakresie
udzielania dotacji celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji
inwestycji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych podlega
uzgodnieniom przewidzianym dla krajowych projektów aktów prawnych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków lub
zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do
wielkości wynikających z obecnie obowiązujących przepisów.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście rozporządzenia w życie nie spowoduje bezpośrednich skutków związanych
z rynkiem pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Wejście rozporządzenia w życie nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście rozporządzenia w życie nie spowoduje bezpośrednich skutków związanych
z sytuacją i rozwojem regionów.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei