Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
a) forma prawna2)
b) wielkość przedsiębiorstwa3)
Oświadczam, że Wydawnictwo nie znajduje się w trudnej sytuacji
ekonomicznej w rozumieniu przepisów prawa Unii Europejskiej
ani nie znajduje się w okresie restrukturyzacji
przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
.......... ...................... .......................
(data) (pieczątka i podpis (pieczątka i podpis
głównego księgowego) dyrektora wydawnictwa)
______
1) W
pełnych złotych.
2) W rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r.
w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz sprawozdań o zaległych
należnościach przedsiębiorców z tytułu świadczeń na rzecz sektora finansów
publicznych (Dz.U. Nr 196, poz. 2014).
3) W rozumieniu przepisów załącznika do rozporządzenia nr 70/2001 z dnia 12
stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do
pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z
13.01.2001) ostatnio zmienionego rozporządzeniem 364/2004 z dnia 25 lutego 2004
r. zmieniającym rozporządzenie 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie
zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla
małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004) oraz ustawy z
dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz.
1807, z późn. zm.).
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie stawek, szczegółowego
sposobu oraz trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników
szkolnych stanowi wykonanie upoważnienia określonego w art. 109 ust. 6 ustawy z dnia
............ o finansach publicznych (Dz. U. Nr ........poz. ......). W związku z uchwaleniem
nowej ustawy o finansach publicznych i uchyleniem dotychczasowej podstawy prawnej
zaistniała konieczność wydania niniejszego rozporządzenia.
Wysokość stawek, szczegółowe zasady oraz tryb udzielania i rozliczania dotacji
przedmiotowych do podręczników szkolnych reguluje obecnie – wydane na podstawie
art. 115 ust. 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249,
poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 708) – rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie stawek, szczegółowego
sposobu oraz trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników
szkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 137, poz. 974 ze zm. ). Ustawa z dnia .............................
o finansach publicznych w art. ...... przejściowo utrzymała w mocy przepisy wykonawcze
wydane na podstawie dotychczas obowiązującej ustawy o finansach publicznych, nie
dłużej jednak niż do ........ .
Projektowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie stawek,
szczegółowego sposobu oraz trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do
podręczników szkolnych powtarza dotychczasowe regulacje w zakresie sposobu
udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie będzie oddziaływać na wydawców, którym przyznane dotacje
umożliwią wydanie deficytowych podręczników szkolnych. Rozporządzenie będzie miało
także wpływ na uczniów zapewniając im podręczniki do nauki w dostępnej cenie.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do partnerów społecznych i związków
zawodowych.
3. Wpływ regulacji na budżet i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W projekcie ustawy budżetowej na 2009 r. zostały zaplanowane środki na dotacje
przedmiotowe do podręczników szkolnych w wysokości 600 tys. zł (część 30 Oświata i
wychowanie, dział 150 – Przetwórstwo przemysłowe, rozdział 15002 – Wydawanie
podręczników szkolnych i akademickich).
Wysokość dotacji w następnych latach będzie ustalana w kolejnych ustawach
budżetowych.
Projektowana regulacja nie spowoduje skutków finansowych dla budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rozwój regionalny.
W s t ę p n y p r o j e k t
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia ...............................
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji
z budżetu państwa
Na podstawie art. 119 ustawy z dnia ................ o finansach publicznych (Dz.U.
Nr..., poz. ....) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb finansowania inwestycji
z budżetu państwa, w tym określania wysokości kwot dotacji w kolejnych latach
realizacji inwestycji.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia .................... o finansach publicznych;
2) Prawie budowlanym - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.1));
Rozdział 2
Warunki finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa i efektywność
ich wykorzystania
§ 3. Dysponenci części budżetowych określeni w art. 107 ust. 4 ustawy, zwani
dalej "dysponentami", mogą podjąć decyzję o ujęciu finansowania inwestycji ze
środków budżetu państwa w materiałach do projektu ustawy budżetowej, jeżeli są
spełnione łącznie następujące warunki:
1) z analizy informacji i dokumentów przedstawionych przez jednostkę organizacyjną
podejmującą realizację inwestycji, zwaną dalej "inwestorem", wynika, że:
a) uzasadnione jest realizowanie inwestycji w planowanym terminie i zakresie
rzeczowym,
b) inwestycja podlegająca realizacji na podstawie projektu budowlanego, o którym
mowa w art. 34 Prawa budowlanego, zwana dalej "inwestycją budowlaną", jest
przygotowana do realizacji co najmniej w zakresie określonym w § 4,
c) inwestor dysponuje środkami finansowymi lub ma zapewnienie ich otrzymania
w wysokości umożliwiającej zrealizowanie, w planowanym okresie, efektów
rzeczowych inwestycji;
2) finansowanie inwestycji jest możliwe przy uwzględnieniu:
a) poziomu zaangażowania budżetu państwa w finansowanie już realizowanych
inwestycji budowlanych oraz uzasadnionego zapotrzebowania inwestorów na
środki budżetu państwa przeznaczane na finansowanie innych inwestycji,
b) potrzeby przyznania inwestorowi środków budżetu państwa w kwocie
umożliwiającej terminowe regulowanie zobowiązań finansowych i terminowe
zakończenie inwestycji.
§ 4. 1. Realizacja inwestycji budowlanej może być finansowana ze środków
budżetu państwa, jeżeli:
1) inwestor posiada zaakceptowany program inwestycji, zawierający, co najmniej:
a) uzasadnienie celowości inwestycji i jej lokalizacji,
b) dane o planowanym:
– zakresie rzeczowym inwestycji,
– okresie realizacji inwestycji,
c) ocenę ekonomicznej efektywności inwestycji,
d) dane o planowanych efektach rzeczowych inwestycji,
e) harmonogram realizacji inwestycji,
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r.
Nr 170, poz. 1217 z 2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr 99, poz. 665, Nr 127, poz. 880, Nr 191,
poz. 1373 i Nr 247, poz. 1844 oraz z 2008 r. Nr 145, poz. 914.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei