eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

danych, stawka dotacji przedmiotowej została ustalona w wysokości 100% (§ 4 projektu
rozporządzenia).

Regulacja § 6 rozporządzenia wprowadza obowiązek rozliczania przez operatorów dotacji
przedmiotowej na formularzach, których wzory określają załączniki do rozporządzenia.
Dotacja do przesyłek pocztowych podlegających ustawowemu zwolnieniu z opłat pocztowych
przysługuje z zastrzeżeniem, że jednostkowa stawka dotacji nie może być wyższa niż opłata za
usługę, tego samego rodzaju i tej samej kategorii wagowej, ustalona w obowiązującym cenniku
powszechnych usług pocztowych operatora publicznego. Przesyłki dla ociemniałych są zgodnie z
art. 30 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe, zwolnione od opłaty pocztowej za
przyjęcie,
przemieszczenie i doręczenie przesyłki niebędącej przesyłką najszybszej kategorii, tego rodzaju i
tej masy, ustalonej w obowiązującym cenniku powszechnych usług pocztowych operatora
publicznego. Przy czym zwolnienie to nie obejmuje opłaty za potwierdzenie odbioru przesyłki
rejestrowej.
Natomiast przepisy art. 7 ustawy o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych wprowadziły
zasadę, że przesyłki zawierające obowiązkowe egzemplarze wysyłane do bibliotek uprawnionych
do ich otrzymywania, są zwolnione z opłat pocztowych do wysokości najniższej opłaty za
przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki niebędącej przesyłką najszybszej kategorii, tej
samej masy, ustalonej w obowiązującym cenniku powszechnych usług pocztowych operatora
publicznego. Takie brzmienie art. 7 powoduje, że wysyłając obowiązkowe egzemplarze
biblioteczne klient może skorzystać z przesyłki poleconej lub z zadeklarowaną wartością, ale
wówczas to na nim spoczywa ciężar kosztów stanowiących różnicę pomiędzy opłatą zadaną
usługę, a kwotą opłaty objętej zwolnieniem. W związku z tym istnieje konieczność sporządzania
rozliczania dotacji na dwóch odrębnych formularzach.



Określona w rozporządzeniu stawka dotacji przedmiotowej znajdzie zastosowanie do rozliczeń
dotacji od dnia 1 stycznia 2008 r., o czym stanowi przepis § 10. Celem tej regulacji jest
zapewnienie jasności i ciągłości w określeniu wysokości stawki dotacji przedmiotowej od 1
stycznia 2008 r.

W sprawach nie uregulowanych w rozporządzeniu, będą miały zastosowanie przepisy
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca. 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu
i tryb udzielania oraz rozliczania tych dotacji przedmiotowych (Dz. U. Nr 113, poz. 777).

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia został udostępniony na stronie urzędowego
informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.










Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia ......... 2008 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania dotacji
przedmiotowych

Na podstawie art. 115 ust. 4 ustawy z dnia ............. o finansach publicznych (Dz. U. Nr
...................) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów
o swobodzie działalności gospodarczej oraz państwowe zakłady budżetowe i gospodarstwa
pomocnicze państwowych jednostek budżetowych;

2)
wyrobie - rozumie się przez to również towary i usługi;
3)
cenie
sprzedaży - rozumie się przez to:
a) cenę, po której wyrób jest sprzedawany,
b) cenę, opłatę za usługi lub stawkę taryfową;

4)
izbie skarbowej - rozumie się przez to izbę skarbową, którą kieruje odpowiednio
właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorcy dyrektor izby
skarbowej;
5)
urzędzie skarbowym - rozumie się przez to urząd skarbowy, którym kieruje
odpowiednio właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorcy
naczelnik urzędu skarbowego.
§ 2. 1. Podstawę obliczenia należnej dotacji przedmiotowej, zwanej dalej "dotacją", stanowi:
1)
ilość sprzedanych lub zakupionych wyrobów - jeżeli stawka dotacji została
określona kwotowo lub w formie różnicy cen;
2)
wartość sprzedanych lub zakupionych wyrobów, jeżeli ustalono procentową
stawkę dotacji.
2. Dotacji nie udziela się do wyrobów:

1)
sprzedawanych na eksport;
2)
niepełnowartościowych, pozagatunkowych, niezgodnych z normami.
§ 3. 1. Przedsiębiorca składa wniosek o udzielenie dotacji do właściwego ministra albo dyrektora
izby skarbowej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
nazwę wyrobu;
2)
ilość sprzedanych wyrobów oraz jednostkę miary;
3)
wartość sprzedaży z zaznaczeniem, czy jest ona wyrażona w cenach sprzedaży,
czy w cenach zakupu;
4)
stawkę dotacji;
5)
obliczoną należną kwotę dotacji;
6)
datę sporządzenia wniosku;
7)
imię i nazwisko oraz numer telefonu sporządzającego;

8)
numeru rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.
§ 4. Właściwy minister albo dyrektor izby skarbowej informuje przedsiębiorcę o udzieleniu dotacji
bądź odmowie jej udzielenia w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 5. 1. Przedsiębiorca sporządza, w terminie do 28 dnia każdego miesiąca, rozliczenie należnej
dotacji, za okres od początku roku do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc sporządzenia
rozliczenia, według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
2. Dwa egzemplarze rozliczenia przedsiębiorca składa do urzędu skarbowego.
3. Urząd skarbowy, w terminie 5 dni od dnia złożenia przez przedsiębiorcę rozliczenia, dokonuje
sprawdzenia prawidłowości rozliczenia.
4. Przedsiębiorca składa sprawdzone przez urząd skarbowy rozliczenie dotacji do właściwego
ministra albo izby skarbowej.
§ 6. 1. Przedsiębiorca otrzymuje dotację bezpośrednio z rachunku bieżącego wydatków
właściwego ministerstwa lub izby skarbowej w granicach przeznaczonych na ten cel środków
budżetowych.
2. Właściwe ministerstwo albo izba skarbowa dokonuje przelewu kwoty należnej dotacji na
rachunek przedsiębiorcy w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym
złożono rozliczenie dotacji.
3. Przelew, o którym mowa w ust. 2, obejmuje kwotę dotacji za 1 miesiąc.
§ 7. Przy ustalaniu wysokości dotacji podstawę obliczenia należnej dotacji oraz kwotę należnych
dotacji zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki wynoszące:
1)
mniej
niż 50 groszy pomija się;

2)
50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
§ 8. 1. Przedsiębiorca otrzymujący dotację jest obowiązany prowadzić, w celu rozliczenia
dotacji, ewidencję (księgową lub pozaksięgową), w sposób umożliwiający określenie wartości i
ilości sprzedanych wyrobów, na które ustalono odrębne stawki dotacji, i kwot należnych dotacji.
2. W razie nieprowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, pobrana w danym roku przez
przedsiębiorcę dotacja podlega zwrotowi jak dotacja wykorzystana niezgodnie
z przeznaczeniem.
§ 9. 1. Przedsiębiorca jest obowiązany dokonać korekty należnej dotacji, jeżeli:

1)
wyrób, na który udzielono dotacji, został zwrócony przedsiębiorcy;
2)
nastąpiła korekta wartości lub wielkości sprzedaży z innej przyczyny niż określona
w pkt 1;

3)
dokonano zmiany stawki dotacji za okres, za który dotacje zostały już rozliczone;
4)
stwierdzono
nieprawidłowości w rozliczeniu dotacji.
2. Rozliczenia dotacji dokonuje się za miesiąc, w którym powstały okoliczności uzasadniające
korektę, w terminie określonym w § 5 ust. 1.
§ 10. Terminy dokonywania zwrotu dotacji określają przepisy ustawy z dnia ............ o finansach
publicznych.
§ 11. 1. Przedsiębiorca może otrzymać ratę dotacji w wysokości 1/12 planowanej dla tego
przedsiębiorcy na dany rok budżetowy kwoty dotacji. Podstawą ustalenia wysokości raty dotacji
jest sporządzony przez przedsiębiorcę plan sprzedaży wyrobu, zwany dalej "planem".
2. Plan w rozbiciu na poszczególne miesiące powinien zawierać w szczególności:

1)
okres, na jaki sporządzony jest plan, nie dłuższy niż 1 rok;
2)
nazwę wyrobu;
3)
ilość sprzedanych wyrobów oraz jednostkę miary;
4)
wartość sprzedaży z zaznaczeniem, czy jest ona wyrażona w cenach sprzedaży,
czy w cenach zakupu;
5)
stawkę dotacji;
6)
obliczoną należną kwotę dotacji;
7)
datę sporządzenia planu;
8)
imię i nazwisko oraz numer telefonu sporządzającego plan.
3. Jeżeli po otrzymaniu raty dotacji plan zostanie zmieniony lub zmianie ulegnie stawka dotacji,
wysokość raty należy skorygować do wysokości wynikającej z aktualnego planu lub aktualnej
stawki dotacji.
4. W przypadku gdy przedsiębiorca nie sporządził planu, kwota raty dotacji może zostać
ustalona w wysokości odpowiadającej kwocie dotacji należnej za grudzień roku
poprzedzającego rok udzielenia dotacji.
§ 12. W razie podjęcia w ciągu roku produkcji wyrobu, przedsiębiorca może otrzymać ratę
dotacji w wysokości średniej miesięcznej kwoty wynikającej z planu.
§ 13. 1. Właściwe ministerstwo albo izba skarbowa dokonuje przelewu raty dotacji na rachunek
przedsiębiorcy w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został
złożony plan.
2. Otrzymaną ratę potrąca się przy rozliczeniu dotacji za grudzień danego roku. W przypadku
zaniechania dotowania w ciągu roku ratę potrąca się przy rozliczeniu dotacji za ostatni miesiąc,
w którym dotacja przysługiwała.
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem .......... .

ZAŁĄCZNIK
WZÓR
ROZLICZENIE DOTACJI PRZEDMIOTOWYCH
za okres .................... r.
..........................
(pieczęć przedsiębiorstwa)

Nazwa Jednostka
Ilość sprzedanych Wartość sprzedaży po Stawka dotacji Należna kwota dota
wyrobu miary
wyrobów po
potrąceniu zwrotów
(kwotowa,



potrąceniu zwrotów
procentowa,

różnicowa)*)
w
cenach w cenach
za
dany na



sprzedaży
zakupu

miesiąc
1
2
3
4
5
6
7
8






Razem pobrana kwota dotacji



Do zwrotu/Do wypłacenia*)


UZASADNIENIE

Rozporządzenie stanowi akt wykonawczy do art. 1158ust. 43i 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2008
r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) upoważniający Ministra Finansów do
ustalania w drodze rozporządzenia szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania
dotacji przedmiotowych dla przedsiębiorców wytwarzających określone rodzaje wyrobów lub
świadczących określone rodzaje usług, z
uwzględnieniem równoprawności tych
przedsiębiorców.

W materii, którą reguluje projektowane rozporządzenie, obowiązuje obecnie rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania
i rozliczania dotacji przedmiotowych (Dz.U. Nr 113, poz. 777), wydane na podstawie ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.).

Przyjęte w projekcie rozporządzenia regulacje zasadniczo nie różnią się od zawartych w aktualnie
obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2000 r.

Stawki dotacji przedmiotowych dla poszczególnych wyrobów zostaną określone przez Ministra
Finansów w drodze odrębnych rozporządzeń. Ma to na celu uniknięcie konieczności nowelizacji
niniejszego rozporządzenia przy każdej zmianie stawek lub wyrobu objętego dotowaniem. Wraz
z rozporządzeniem ustalającym wysokość stawek dotacji przedmiotowych określone zostaną
wzory formularzy rozliczeń dotacji dla przedsiębiorców. Takie rozwiązanie spowodowane jest
koniecznością ustanowienia osobnego formularza rozliczeń dotacji dla każdego wyrobu. Wynika
to z niemożności stworzenia ujednoliconego formularza dla rozliczenia każdego rodzaju wyrobu.

W przepisach § 1 sformułowane zostały podstawowe definicje użytych w rozporządzeniu pojęć
i wyrażeń: przedsiębiorcy, właściwej miejscowo izby skarbowej, wyrobu oraz ceny sprzedaży,
natomiast w § 2 zawarto przepisy stanowiące podstawę obliczenia należnej dotacji.
W § 3 określono zawartość wniosku, jaki do właściwego ministra albo dyrektora izby skarbowej
składa przedsiębiorca, który chce otrzymać dotację przedmiotową. Przepis ten został
wprowadzony do rozporządzenia z uwagi na treść upoważnienia ustawowego.
Przepis § 4 dotyczy informowania przedsiębiorcy o decyzji organu udzielającego dotację. Przepis
ten został wprowadzony do rozporządzenia z uwagi na treść upoważnienia ustawowego.
Przepis § 5 określa tryb dokonywania rozliczenia dotacji przedmiotowej. Konkretyzacja obowiązku
rozliczenia dotacji nałożono na przedsiębiorców, czyniąc jednocześnie prawidłowe rozliczenie
dotowanej działalności warunkiem koniecznym uzyskania dotacji. Rozliczenie dotacji
przeprowadzane jest za okres od początku roku do końca minionego miesiąca. Rozliczenie to
należy sporządzić nie później niż w ciągu 28 dni po upływie każdego miesiąca. Sprawdzenia
prawidłowości rozliczenia dokonuje właściwy urząd skarbowy.
Przyjęte w rozporządzeniu przepisy dotyczą obowiązku przedsiębiorcy otrzymującego dotację
przedmiotową – obowiązku prowadzenia ewidencji w celu rozliczenia dotacji. Ewidencja ta musi
być prowadzona w sposób umożliwiający określenie wartości i ilości sprzedanych wyrobów, na
które ustalono odrębne stawki dotacji oraz ustalenie kwot należnych dotacji. W razie nie
dopełnienia obowiązku prowadzenia ewidencji dotacje podlegają w całości zwrotowi.
W § 9 zawarto przepisy określające przypadki, w których przedsiębiorca obowiązany jest do
dokonania korekty lub zwrotu przyznanych dotacji.
Przepisy te zostały wprowadzone celem nadzorowania prawidłowego wykorzystania dotacji
przedmiotowych przez przedsiębiorców.
Zarówno w przypadku stwierdzenia, w trakcie kontroli, braku ww. ewidencji jak i nieprawidłowości
w rozliczaniu lub wydatkowaniu dotacji, oprócz zwrotu kwoty dotacji naliczane będą odsetki – jak
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 102 . [ 103 ] . 104 ... 110 ... 150 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: