eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2009

projekt dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1001
  • Data wpłynięcia: 2008-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2009
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 10, poz. 58

1001-uzasadnienie

Niezale nie od rodków zaplanowanych na prefinansowanie zada , które zostan
zrefundowane z bud etu UE, z bud etu krajowego b d finansowane zadania WPRiR
w ramach wydatków bud etowych: na współfinansowanie PROW 2007–2013, działa
interwencyjnych, a tak e na uzupełnienie płatno ci bezpo rednich.
Podobnie jak w roku 2008, w zwi zku z przepisami UE w zakresie restrukturyzacji
przemysłu cukrowniczego oraz dotycz cych saldowego trybu rozlicze z Komisj Europejsk
z tytułu odprowadzania nale no ci na rzecz bud etu UE wyst pi dochody z tytułu
tymczasowej składki restrukturyzacyjnej, które zostan wpłacone przez Agencj Płatnicz na
dochody bud etu pa stwa w cz ci 35. O kwoty ww. dochodów zostan pomniejszone
refundacje prefinansowania zada WPRiR, otrzymywane z Komisji Europejskiej, co
odpowiednio pomniejszy równie kwot dochodów bud etu pa stwa w cz ci 77.
Zaplanowano tak e rodki na inne zadania zwi zane z realizacj WPRiR (koszty
zwi zane z systemem finansowania wyprzedzaj cego w ramach niektórych działa PROW
2007–2013 oraz Pomocy Technicznej w ramach tego Programu, jak równie kontynuacja
audytu akredytacyjnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dla okresu
programowania 2007–2013, a tak e koszty prowadzenia rachunku bankowego).
W roku 2009, podobnie jak w latach 2007 i 2008, zgodnie z ustaw o finansach
publicznych, rodki pochodz ce z bud etu Uni Europejskiej, w tym rodki pochodz ce
z funduszy rolniczych Uni Europejskiej, stanowi dochody bud etu pa stwa, po przekazaniu
ich na rachunek dochodów bud etowych. Jednocze nie ze rodków zaplanowanych
w bud etach cz ci 33 i 35 spłacane s po yczki zaci gni te przez agencje płatnicze,
poprzez wpłat tych rodków przez wspomniane agencje – na rachunek przychodów
bud etowych, w wysoko ci kwot refundacji z UE, wpłaconych na dochody bud etowe.
Pozostałe rodki pochodz ce z Unii Europejskiej
rodki pochodz ce z Uni Europejskiej w ramach funduszy strukturalnych, Funduszu
Spójno ci, funduszy pochodz cych z działu 3a bud etu Uni Europejskiej Programu
ogólnego „Solidarno i zarz dzanie przepływami migracyjnymi”, a tak e rodki z
Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego, Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy zostały wykazane w
zał cznikach 14 i 16 do projektu ustawy bud etowej na rok 2009.
Nale y zauwa y , e Zał cznik nr 14 obejmuje dane dotycz ce:
-
rodków bezzwrotnych pochodz cych z programów pomocy przedakcesyjnej UE.

145
W 2009 r. w ramach tych programów realizowane b d programy ISPA (Fundusz
Spójno ci) rodowisko i Transport w ł cznej wysoko ci 676.851 tys. zł, z tego na
rodowisko zaplanowano kwot 387.937 tys. zł i na Transport kwot 288.914 tys. zł.
-
rodków pochodz cych z Uni Europejskiej w ramach programu Transition Facility ( rodki
przej ciowe). Wydatki w ramach tego programu zostały zaplanowane w wysoko ci
47.439 tys. zł.
-
rodków na realizacj Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarsko – Polskiego
Programu Współpracy. W ramach tych programów zaplanowane zostały wydatki w
wysoko ci 727.228 tys. zł. Dane dotycz ce Szwajcarsko – Polskiego Programu
Współpracy zostały przeliczone przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wg kursu
NBP 1CHF = 2,05 PLN.
-
rodków na finansowanie projektów realizowanych z funduszy pochodz cych z działu 3a
bud etu Uni Europejskiej Programu ogólnego „Solidarno i zarz dzanie przepływami
migracyjnymi”. W ramach tego programu przewiduje si wykorzystanie rodków UE w
wysoko ci 118.670 tys. zł.
- rodków z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójno ci w ramach Narodowego Planu
Rozwoju 2004-2006 wg programów operacyjnych i w podziale na poszczególne lata
realizacji.
W ramach powy szych programów przewiduje si wykorzystanie rodków UE
w wysoko ci 3.961.645 tys. zł, z tego z tytułu realizacji programów z udziałem funduszy
strukturalnych – 568.765 tys. zł oraz z tytułu realizacji projektów z udziałem Funduszu
Spójno ci – 3.392.880 tys. zł.
Na kwoty te składaj si szacunki dotycz ce rodków z tytułu realizacji:
- programów operacyjnych Wzrost Konkurencyjno ci Przedsi biorstw, Rozwój Zasobów
Ludzkich, Transport, Rybołówstwo i przetwórstwo ryb, Zintegrowany Program Operacyjny
Rozwoju Regionalnego oraz Pomoc Techniczna oraz Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL,
- Funduszu Spójno ci Transport i Funduszu Spójno ci rodowisko.
Natomiast w zał czniku nr 16 zaprezentowane zostały dane dotycz ce programów
realizowanych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz Europejskiego
Funduszu Rybackiego w latach 2007-2013.

146
Prognoza dochodów na rok 2009 została zaplanowana w wysoko ci 18.930.693 tys. zł,
w tym dochody wynikaj ce z programów realizowanych w ramach NSRO – 18.858.488 tys.
zł. Natomiast wydatki zostały zaplanowane w bud etach poszczególnych dysponentów
cz ci bud etowych w wysoko ci 9.497.177 tys. zł, w tym na programy realizowane
w ramach NSRO – 9.400.901 tys. zł. Ponadto w tracie roku bud etowego b dzie mo liwo
uruchomienia rodków z rezerwy celowej bud etu pa stwa (cz. 83, poz. 8) na realizacj
powy szych programów. Na projekty realizowane w ramach programów NSRO oraz
Programu Operacyjnego Zrównowa ony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrze nych
Obszarów Rybackich zostały zaplanowane rodki w rezerwie celowej w wysoko ci ok.
15.568.238 tys. zł.
Przewidywane wydatki w roku 2009 w ramach funduszy strukturalnych, Funduszu
Spójno ci podano w oparciu o dane Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z art. 120
ust. 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. (DZ. U. Nr 249, poz. 2104 z pó n. zm.) materiały do
projektu ustawy bud etowej w zakresie rodków, pochodz cych z funduszy strukturalnych
i Funduszu Spójno ci, przygotowuje i przedstawia Ministrowi Finansów minister wła ciwy do
spraw rozwoju regionalnego. Natomiast w zakresie Europejskiego Funduszu Rybołówstwa
dane uzyskano z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Przeliczenia kwot euro na złote polskie dla kolejnych okresów realizacji dokonano na
podstawie prognozy dla roku 2009 (3,35 PLN/EURO) przyj tej w redniorocznej prognozie
kursu walutowego ustalonego dla opracowania projektu ustawy bud etowej.


147
Rozdział VII
Finansowanie deficytu bud etu pa stwa

Finansowanie
deficytu
bud etowego,
ujemnego
salda
przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania
w 2009 r.

W 2009 r. zakładany jest:
a) deficyt bud etu pa stwa w wysoko ci 18.200,0 mln zł,
b) ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania w kwocie
15.901,4 mln zł,
c) ujemne saldo prefinansowania zada realizowanych z udziałem rodków pochodz cych
z bud etu Uni Europejskiej w kwocie 3.746,8 mln zł.
Dodatkowo na poziom potrzeb po yczkowych netto b d miały wpływ znajduj ce si w:
a) finansowaniu krajowym salda z tytułu:
-
po yczek udzielonych (ujemne w wysoko ci 413,0 mln zł),
-
rodków na rachunkach bud etowych (ujemne w wysoko ci 44,2 mln zł).
b) finansowaniu zagranicznym salda z tytułu:
-
udziałów w mi dzynarodowych instytucjach finansowych (ujemne w wysoko ci
267,0 mln zł),
-
kredytów udzielonych (ujemne w wysoko ci 584,0 mln zł),
-
innych pozycji (dodatnie w wysoko ci 63,5 mln zł).
W rezultacie planowane w 2009 r. potrzeby po yczkowe netto kształtuj si na poziomie
39.092,9 mln zł wobec 42.669,4 mln zł w 2008 r.
Na sfinansowanie deficytu bud etowego, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji
i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania w ł cznej kwocie
37.848,3 mln zł zło si :
a) dodatnie saldo finansowania ze ródeł krajowych w kwocie 32.273,9 mln zł,
b) dodatnie saldo finansowania zagranicznego w kwocie 5.574,4 mln zł.

149
Przewiduje si , e w układzie sektorowym (w podziale na ródła pozyskania rodków)
finansowanie deficytu bud etowego, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania w 2009 r. b dzie nast puj ce
(dodatkowe potrzeby po yczkowe krajowe i zagraniczne pomniejszaj odpowiednio
finansowanie pozabankowe lub finansowanie zagraniczne):

2008 PW
2009
Struktura 2009
Wyszczególnienie
mln zł
mln zł
%
1
2
3
4
Finansowanie deficytu bud etowego,
ujemnego salda przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz
42.065,5
37.848,3
100,0%
ujemnego salda prefinansowania
FINANSOWANIE KRAJOWE
33.998,4
32.273,9
85,3%
1. Bankowe
26.771,4
5.831,1
15,4%
2. Pozabankowe
9.747,7
21.487,0
56,8%
3. Inwestorzy zagraniczni nabywaj cy
SPW na rynku krajowym
-5.000,0
5.000,0
13,2%
4. Saldo rodków na rachunkach
bud etowych
2.479,3
-44,2
-0,1%
FINANSOWANIE ZAGRANICZNE
8.067,1
5.574,4
14,7%


150
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: