BHP w firmie: czynniki rakotwórcze i mutagenne
2009-02-25 13:43
Przeczytaj także: Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP
Rejestr zagrożonych pracowników
Obligatoryjne jest także stworzenie rejestru pracowników, którzy wykonują swe obowiązki w narażeniu na szkodliwe czynniki. Taki spis należy przechowywać przez okres 40 lat po ustaniu narażenia, a w przypadku likwidacji zakładu pracy – przekazać właściwemu państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.
Wgląd do danych
Wszelkie zapisy dotyczące tak prac wykonywanych w zagrożeniu, jak i narażonych pracowników muszą być bez ograniczeń udostępniane (§ 4 ust. 5 rozporządzenia):
- lekarzom sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, których dane dotyczą,
- przedstawicielom instytucji wykonujących z mocy odrębnych przepisów nadzór nad realizacją zadań z zakresu bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników.
Ponadto wgląd do tych danych należy również zapewnić pracownikom – w zakresie informacji, które dotyczą ich osobiście, oraz przedstawicielom pracowników – w zakresie anonimowych informacji zbiorowych.
Pracownik musi być świadom narażenia
Personel pracujący w narażeniu na działanie szkodliwych czynników musi wiedzieć z czym ma do czynienia. Dlatego też pracodawca jest zobowiązany poinformować go o opakowaniu, zbiorniku i instalacji zawierającej substancję, preparat lub czynnik o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, a także o wymaganiach dotyczących oznakowania i znakach ostrzegawczych (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).
Ponadto pracodawca musi na bieżąco udzielać załodze lub jej przedstawicielom informacji o narażeniu, a w przypadkach narażenia powstałego w wyniku awarii i innych zakłóceń procesu technologicznego lub w wyniku podejmowanych prac remontowych, konserwacyjnych i w innych okolicznościach – o przyczynach powstałego narażenia oraz o środkach zapobiegawczych, jakie już zostały lub które będą podjęte w celu poprawy sytuacji.
Szkolenia personelu
Na tym jednak nie koniec. Do powinności szefa należy również przeszkolenie pracownika w zakresie (§ 5 ust. 2 rozporządzenia):
- ryzyka dla zdrowia, jakie wypływa z oceny narażenia zawodowego i dodatkowego ryzyka wynikającego z palenia tytoniu oraz środków ostrożności, które powinny być podejmowane, aby minimalizować zagrożenia,
- wymagań higienicznych, które powinny być spełnione w celu ograniczenia narażenia,
- konieczności używania środków ochrony indywidualnej, w tym noszenia ubrania ochronnego,
- działań zapobiegających wypadkom oraz działań, które pracownicy (w tym również ci, którzy pełnią obowiązki ratownicze) muszą podejmować podczas wypadków oraz działań ratowniczych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Umowa zlecenie: obowiązki zleceniobiorcy a bhp
-
Ciąża pracownicy a badania kontrolne
-
Badania kontrolne pracownika bezwzględnie wymagane
-
Chory pracownik musi przenieść się do innej pracy
-
BHP w firmie: kontrola PIP na wniosek załogi
-
Badania lekarskie pracowników na podstawie umowy
-
Przejęcie firmy a badania i szkolenia pracowników
-
BHP w firmie: jak PIP egzekwuje przepisy?
-
BHP w firmie: praca przy komputerze- podnóżek