eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wakacje za granicą a prawa konsumenta

Wakacje za granicą a prawa konsumenta

2007-09-10 11:47

Przeczytaj także: Timesharing czyli tanie wakacje


W Polsce konsument ma miesiąc na złożenie reklamacji a biuro jest zobowiązane ustawowo udzielić odpowiedzi w ciągu 30 dni. Jednak po tym terminie możliwości reklamowania nieudanego wyjazdu także nie są zamknięte. Konsument, który uważa, że w jego umowie z biurem podróży były nieprawidłowości może w każdej chwili zgłosić się do właściwego wojewódzkiego Urzędu Marszałkowskiego. W razie, gdy konsument napotyka na problemy z uznaniem swojej reklamacji w zagranicznym biurze podróży, może się zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, gdzie doradzą mu jak postępować bądź skontaktują konsumenta z odpowiednią instytucją pozasądowego rozstrzygania sporów (Alternative Dispute Resolution – ADR).

Problem z linią lotniczą

Pasażerom lotniczym przysługują prawa wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004 regulującego przypadki opóźnień i odwołań lotu oraz nie wpuszczenia na pokład (overbooking). Jeżeli lot został odwołany na co najmniej 2 tygodnie przed terminem pasażerom przysługują określone odszkodowania sięgające 600 Euro. W razie opóźnienia lub nie wpuszczenia na pokład linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia wyczerpujących informacji na temat ich praw oraz roztoczenia nad pasażerami adekwatnej opieki. Skargi na problemy wynikające z Rozporządzenia nr 261 przyjmuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Opóźnienie, zagubienie lub zniszczenie bagażu reguluje z kolei Konwencja Montrealska z 1999 r. Pasażerowie lotniczy powinni zawsze przed podróżą zapoznać się z warunkami przewozu. Linie lotnicze nie biorą odpowiedzialności za cenne rzeczy pasażerów i najczęściej wyliczają ograniczenia w swoich regulaminach. Brak bagażu na taśmie trzeba zgłosić natychmiast do punktu zagubionego bagażu na lotnisku, gdzie wypełnia się formularz PIR (Property Irregularity Report). To jednak nie koniec. Reklamację związaną z uszkodzeniem, opóźnieniem lub zaginięciem zawsze trzeba przesłać na piśmie do linii lotniczej, w ciągu 7 dni od odebrania uszkodzonego bagażu lub 21 dni od stwierdzenia jego opóźnienia.

W przypadku uszkodzenia walizki można domagać się zwrotu kosztów zakupu nowej. Gdy bagaż zaginie pasażerowi przysługuje odszkodowanie do wysokości około 1120 Euro. Wartość bagażu jest wyceniana, zgodnie z Konwencją Montrealską, według wagi lub na podstawie udowodnionej straty. W razie kłopotów z reklamowaniem opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu można zgłosić się po pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Przykładem postępowania w razie zagubienia bagażu jest sprawa konsumentki, która podróżowała węgierskimi liniami lotniczymi w interesach z Warszawy do Paryża Beauvais. Po wylądowaniu bagaż niestety nie pojawił się na taśmie bagażowej, w związku z tym na lotnisku, w biurze zagubionego bagażu, wypełniła formularz PIR. Następnie złożyła skargę do przewoźnika, zgodnie z art. 31 Konwencji Montrealskiej, która została przyjęta do rozpatrzenia. Po długim oczekiwaniu na odpowiedź w sprawie reklamacji konsumentka zdecydowała się poprosić o pomoc Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce, które zajęło się sprawą. Zgromadzono niezbędne dokumenty m. in. kopię pisemnej skargi i PIR.

Pierwsze działania polegały na nawiązaniu kontaktu z ECK na Węgrzech i przekazaniu im wszelkich zebranych informacji oraz dokumentów. Następnie węgierscy prawnicy z ECK zwrócili się do przewoźnika o stanowisko w powyższej sprawie. Z wyjaśnień linii lotniczej wynikało, że bagaż został omyłkowo odebrany przez innego pasażera. Niestety nie udało się go odnaleźć. Interwencja prawników ECK powołujących się na Konwencję Montrealską – szczególnie art. 17 ust. 2 dotyczący odpowiedzialności przewoźnika za zagubiony bagaż – odniosła skutek. Linie lotnicze wypłaciły konsumentce rekompensatę w kwocie 418 EUR. Oczekiwała ona całej sumy: 1120 EUR, niemniej jednak wysokość otrzymanego odszkodowania, oszacowana na podstawie wagi bagażu, również była satysfakcjonująca.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: