eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wakacje za granicą a prawa konsumenta

Wakacje za granicą a prawa konsumenta

2007-09-10 11:47

Przeczytaj także: Timesharing czyli tanie wakacje


Problem z wynajmem samochodu

Wynajmując samochód wszystkie ustalenia trzeba zawrzeć na piśmie. Oddając wóz zawsze trzeba podpisać protokół zdawczo-odbiorczy, stwierdzający stan oddawanego samochodu, opatrzony datą i podpisami obu stron. Konsument powinien zachować swój egzemplarz. Dzięki temu, w przypadku np. nieuzasadnionego obciążenia karty kredytowej można udowodnić, że wóz był nieuszkodzony. W razie wypadku trzeba sprawdzić, jakie były warunki ubezpieczenia i tryb zgłaszania szkód. Zdarza się, że zapisy umowy ubezpieczenia wyznaczają specjalne uwarunkowania dotyczące jazdy samochodem zagranicą. Ubezpieczyciel jest znacznie potężniejszym graczem rynkowym, niż konsument, dlatego w razie problemów najlepiej skupić się na polubownym rozwiązaniu sporu.

Jako przykład ECK Polska podaje sprawę portugalskich konsumentów o niedotrzymanie warunków umowy wypożyczenia samochodu przez polską firmę. Portugalczycy zarezerwowali przez Internet samochód z grupy „A”, wskazując preferowaną klasę oraz markę pojazdu. Na lotnisko Okęcie w Warszawie podwykonawca firmy podstawił samochód marki Chevrolet Spark, który według cennika należał do grupy „0” – niższej jakości, a nie do grupy „A”, tak jak to wynikało z rezerwacji.

Konsumenci poinformowali przedstawiciela firmy wynajmującej, że zapłacili za samochód z grupy „A” a nie grupy „0”, o czym świadczyło potwierdzenie rezerwacji, które otrzymali. Konsumenci musieli wyjaśniać pracownikowi firmy, że podstawiony samochód nie należy do grupy „A” i nie pomieści posiadanych bagaży. W tej sytuacji przedstawiciel firmy zaproponował inny samochód, wyższej klasy, za wyższą opłatą. Portugalscy konsumenci byli w sytuacji przymusowej i chcąc kontynuować podróż do Gdańska ostatecznie przystali na takie rozwiązanie, ponosząc dodatkowe koszty. Nie zaakceptowali jednak zastosowanej wobec nich praktyki i skierowali do przedsiębiorcy reklamację z wnioskiem o zwrot różnicy kosztów. Usługodawca nie zgodził się oddać pieniędzy mimo, że zamieszczona w Internecie informacja handlowa na temat oferty była myląca. Nie uwzględniała ona faktu, że współpracująca z przedsiębiorcą firma, która podstawiła wypożyczony samochód, stosuje zupełnie inny cennik i klasyfikuje samochody w inny sposób.

Konsumenci domagali się zwrotu pełnych kosztów świadczenia w wysokości 220 Euro, wynikających z niedotrzymania warunków umowy przez przedsiębiorcę. Usługodawca nie uznał ich roszczeń, gdyż uważał, że konsumenci dobrowolnie zgodzili się na zmianę umowy. Sprawa po rozpatrzeniu przez ECK, została przekazana do kompetencji Inspekcji Handlowej a fakt stosowania nieuczciwych praktyk polegających na zamieszczeniu mylącej informacji na stronie internetowej zgłoszono Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W wyniku połączonych działań IH i ECK portugalscy konsumenci otrzymali pełen zwrot poniesionych kosztów.

Timesharing

Umowy zakupu tzw. timesharingu, czyli prawa do korzystania z budynku lub pomieszczenia mieszkalnego w oznaczonym czasie, w każdym roku, najczęściej zawierane są właśnie na wakacjach. Unia Europejska uregulowała zjawisko timesharingu, ale wciąż można napotkać przeróżne jego pochodne, np. kluby wakacyjne, które na razie nie podlegają przepisom. Dlatego konsument, który zawarł umowę na czasowe korzystanie z lokalu powinien przede wszystkim zadać sobie pytanie, czy jest to umowa o prawdziwy timesharing czy formę pokrewną. Przepisy europejskie dotyczą tylko kontraktów zawartych na dłużej, niż trzy lata.

Sprzedawca nie ma prawa żądać przedpłaty a konsument ma 10 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Trzeba się więc pospieszyć. Jeżeli jednak minął już ten termin, można jeszcze próbować zbadać, czy umowa zawiera wszystkie przewidziane i zgodne z przepisami elementy, takie jak dane obu stron, dokładny opis prawa do użytkowania, warunki i koszty użytkowania, zasady zarządzania budynkiem czy informację o prawach do odstąpienia. Jeżeli umowa lub procedura jej zawierania nie odpowiadały standardom to można szukać pomocy w instytucjach polubownego rozstrzygania sporów, do których skieruje konsumenta ECK.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: