eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Świąteczne zakupy online: zwrot towaru

Świąteczne zakupy online: zwrot towaru

2015-12-13 00:40

Świąteczne zakupy online: zwrot towaru

Świąteczne zakupy online © vladimirs - Fotolia.com

Polacy coraz częściej robią zakupy online, jednak nie zawsze są świadomi, na jakich zasadach mogą zwrócić zakupiony towar. W okresie świątecznym jest to szczególnie ważne, ponieważ nie każdy prezent przypadnie do gustu obdarowanemu. Kiedy sprzedawca ma prawo nie oddać nam pełnej kwoty nabytego przez nas produktu i co musimy zrobić po podjęciu decyzji o zwrocie? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci z Rzetelnyregulamin.pl.

Przeczytaj także: Umowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców?

Kiedy można zwrócić nieudany prezent?


Zgodnie z przepisami ustawy o prawach konsumenta, konsumentom przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie do 14 dni.
W myśl tego zapisu internauci mogą zwrócić towar kupiony zarówno przez internet, przez telefon czy też w ramach sprzedaży wysyłkowej – wymienia Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. – W przypadku zakupu dokonanego za pośrednictwem platformy Allegro możemy zwrócić produkt kupiony zarówno za pomocą Kup teraz czy w licytacji, jednak sprzedawcą musi być firma, a nie osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej – dodaje ekspert.

Należy pamiętać, że istnieją produkty, których zwrócić nie można nawet gdy zostały kupione on-line. Wśród wyjątków znajdują się m.in. produkty wykonane na indywidualne zamówienie, np. sukienka szyta na miarę czy meble według autorskiego projektu, produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności, np. artykuły spożywcze, rozpakowane płyty z muzyką, filmami, programami komputerowymi. W przypadku treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, tj. pobrane z Internetu programy komputerowe, gry, muzyka, filmy, ebooki, konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli spełnienie wybranego przez kupującego świadczenia rozpocznie się za jego wyraźną zgodą przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu przez sprzedawcę o utracie tego prawa.

fot. vladimirs - Fotolia.com

Świąteczne zakupy online

Polacy coraz częściej robią zakupy online, jednak nie zawsze są świadomi, na jakich zasadach mogą zwrócić zakupiony towar.


Przydatne linki:
Poradnik kupującego


W jaki sposób zwrócić towar?


Aby zwrócić zakup należy wysłać e-sklepowi oświadczenie o odstąpieniu od umowy (listownie lub mailem). Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. W przypadku nabycia kilku rzeczy, które zostały dostarczone osobno (partiami lub w częściach), czas na odstąpienie liczy się od dostarczenia ostatniej rzeczy (partii, części). W momencie zawarcia umowy na regularne dostarczanie towarów przez jakiś cza,s np. prenumeraty, termin na odstąpienie zaczyna się od momentu otrzymania pierwszej rzeczy. Sam zwrot towaru musi nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od złożenia oświadczenia – liczy się data nadania. Warto wiedzieć, że jeśli sprzedawca nie poinformował kupującego o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy, to czas na zwrot wydłuża się aż do 12 miesięcy od otrzymania towaru. W momencie, gdy e-sklep naprawi swój błąd informacyjny, konsument ma od tego czasu 14 dni. Sprzedawca nie może wymagać dowodu zakupu w konkretnej formie (paragon, faktura, rachunek). Czynność tę można udowodnić na różne sposoby, np. powołując się na potwierdzenie płatności lub maila z potwierdzeniem transakcji.

Ile pieniędzy musi oddać sprzedawca i kiedy?


Sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu równowartości ceny towaru oraz kosztów doręczenia zamówionych towarów z e-sklepu do klienta. W przypadku kosztów doręczenia odpowiada tylko do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji dostawy, jaka była możliwa podczas składania zamówienia w zakresie wybranego towaru. Jeśli konsument wybierze kuriera jako formę dostawcy i zapłaci za nią 25 zł, to w ramach zwrotu może otrzymać jedynie 8 zł, czyli tyle ile kosztuje najtańsza dostawa przez Pocztę Polską, jeżeli opcja ta była dostępna w trakcie składania zamówienia. Natomiast koszty odesłania zwracanego towaru do e-sklepu, np. opakowania i nadania, ponosi klient. Jeszcze inaczej wygląda sytuacja, w której to kupujący samodzielnie i z własnej inicjatywy wybiera środek transportu, np. dzwoni do kuriera i zleca mu odbiór przesyłki od sprzedającego. W takim przypadku przedsiębiorca po odstąpieniu konsumenta od umowy nie musi zwracać kosztów doręczenia zamówionych towarów.
W sytuacji, gdy dostawa towaru do konsumenta jest „gratis”, czyli została wliczona w cenę towaru lub przedsiębiorca sam bierze na siebie jej koszty, to sprzedający musi zwrócić całą kwotę, jaką klient zapłacił za towar – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. – Przedsiębiorca nie może spieniężyć „gratisu” i obciążyć konsumenta kosztami wcześniejszej dostawy, która była darmowa – dodaje ekspert.

Sprzedawca powinien zwrócić pieniądze niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu. Może się jednak wstrzymać ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez e-klienta dowodu jej odesłania.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Zwrot uszkodzonego towaru

    Kasia_Mala / 2015-12-14 11:37:46

    Apel do konsumentów - zwróćcie jednak uwagę na to, od kogo kupujecie dany produkt. Nie chodzi tylko o to czy strona wygląda ciekawie czy aukcja jest estetycznie przygotowana. Sprawdźcie przede wszystkim to czy kupujecie od OSOBY PRYWATNEJ czy od OSOBY FIZYCZNEJ (tj. firmy). Jeśli kupicie od osoby prywatnej to niestety - NIE MACIE PRAWA DO ZWROTU TOWARU, ponieważ ustawa o prawach konsumenta was w tym wypadku nie chroni. Kupujcie więc tylko od firm - wtedy macie 100% pewność, że cokolwiek by się działo, macie 14 dni na zwrot!
    Jeśli natomiast sprzedajecie w sieci pamiętajcie, że macie obowiązek przyjąć zwrot nawet uszkodzonego towaru! O tym więcej przeczytacie tu -> http://prawoecommerce.pl/zwrot-uzytego-produktu-czy-sprzedawca-musi-go-przyjac-w-ramach-odstapienia-od-umowy/ odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: