eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Zwrot towaru w e-commerce

Zwrot towaru w e-commerce

2015-11-01 00:55

Zwrot towaru w e-commerce

Zwrot towaru w e-commerce © Maksym Yemelyanov - Fotolia.com

Kupując przez Internet mamy więcej praw niż w zwykłych sklepach. Jednym z największych atutów e-zakupów jest prawo do zwrotu zakupionych towarów.

Przeczytaj także: Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy

Nowa ustawa o prawach konsumenta z końca zeszłego roku, która wprowadziła m.in. wiele nowych obowiązków dla sprzedawców internetowych, wydłużyła także klientom prawo do odstąpienia od umowy ze sklepem online, bez podania przyczyn, z 10 do 14 dni.

Możemy zwracać towar, gdy zrobiliśmy zakupy u przedsiębiorcy (sprzedawcą jest firma, a kupującym osoba prywatna):
  • na odległość (np. przez internet, przez telefon, w ramach sprzedaży wysyłkowej)
  • poza lokalem przedsiębiorstwa (np. akwizytor przyszedł do naszego domu).

Nie możemy zwracać, towaru gdy zrobiliśmy zakupy:

Uwaga!


Zwracać towar na Allegro możemy niezależnie od tego, czy kupiliśmy za pomocą Kup teraz, czy w licytacji, ważne jednak aby sprzedający był firmą.

Ile mamy czasu na zwrot towaru?


Obecnie, na odstąpienie od umowy, mamy 14 dni od otrzymania towaru lub od dnia zawarcia umowy (dotyczy usług).

W tym czasie musimy poinformować sprzedawcę o swojej decyzji. Można to zrobić wysyłając oświadczenie o odstąpieniu od umowy (listownie lub mailem). Można również przedzwonić do sprzedawcy, ale chcąc mieć dowód takiego odesłania.
  • Jeśli kupiliśmy kilka rzeczy, a zostały one dostarczone osobno (partiami lub w częściach), czas na odstąpienie liczy się od dostarczenia nam ostatniej rzeczy (partii, części).
  • Jeśli zawarliśmy umowę na regularne dostarczanie towarów przez jakiś czas (np. prenumerata), czas na odstąpienie liczy się od momentu otrzymania pierwszej rzeczy.

fot. Maksym Yemelyanov - Fotolia.com

Zwrot towaru w e-commerce

Zwracać towar na Allegro możemy niezależnie od tego, czy kupiliśmy za pomocą Kup teraz, czy w licytacji, ważne jednak aby sprzedający był firmą.


Sam zwrot towaru musi nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od złożenia oświadczenia (liczy się data nadania).

Uwaga!


Jeśli sprzedawca nie poinformował nas o przysługującym nam prawie do odstąpienia od umowy, to czas na zwrot wydłuża się aż do 12 miesięcy od otrzymania towaru! Jeśli sprzedawca naprawi swój błąd informacyjny, mamy od tego momentu 14 dni.

Jak powinno wyglądać oświadczenie o odstąpieniu od umowy?


Najlepiej złożyć oświadczenie na piśmie. Jeśli przedsiębiorca zapewnia nam możliwość złożenia odstąpienia inną drogą (telefon, sms, e-mail, e-formularz na stronie internetowej), sprzedawca musi potwierdzić, że dostał nasze oświadczenie.

Uwaga!


Sprzedawca nie może wymagać dowodu zakupu w konkretnej formie (paragon, faktura, rachunek). Możemy udowodnić swój zakup na różne sposoby, np. powołując się na potwierdzenie płatności lub maila z potwierdzeniem transakcji.

Ile pieniędzy musi oddać sprzedawca?


Sprzedawca musi zwrócić równowartość ceny towaru oraz koszty doręczenia zamówionych towarów ze sklepu do klienta. Przy czym, koszty doręczenia tylko do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji dostawy dostępnej w sklepie jaka była możliwa podczas składania zamówienia.

Przykładowo: wybraliśmy, by paczkę dostarczył nam kurier i zapłaciliśmy za to 25 zł, jednak w ramach zwrotu dostaniemy 8 zł, bo tyle kosztuje najtańsza dostawa Pocztą Polską. Koszty odesłania zwracanego towaru do sklepu (opakowanie, zabezpieczenie, nadanie) ponosimy sami.

Sprzedawca nie może potrącać żadnych kosztów manipulacyjnych (tzw. odstępnego, prowizji za płatność internetową, kosztów pakowania, itp.).

 

1 2 ... 4

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: