Zakupy online: produkt w formie cyfrowej? Poznaj swoje prawa
2015-09-29 11:05
Przeczytaj także: Zakupy online: reklamacja towaru nie zawsze możliwa
Opóźnienia w dostawie: Czas dostawy – czyli udostępnienia plików, jest nawet trzykrotnie dłuższy od deklarowanego przez przedsiębiorcę i zdarza się, że jest liczony w dniach, a nie w godzinach.
Produkty oznaczone jako darmowe: Treść cyfrowa może być traktowana jako gratis do podstawowego zamówienia, np. zakupując czytnik e-booków konsument otrzymuje informacje, że otrzyma kilka elektronicznych książek w prezencie. Zdarza się, że konsument musi za nie zapłacić lub w ogóle ich nie otrzymuje.
W związku z powyższym istotne jest zaznajomienie się przez konsumenta z prawami, jakie mu przysługują w przypadku niespełnienia przez przedsiębiorcę jego obowiązków informacyjnych.
Przydatne linki:
Ustawa o prawach konsumenta
Prawa konsumenta: poradnik kupującego
konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy
Najważniejsze z nich to oczywiście prawo do odstąpienia od umowy. Zgodnie z przepisami ustawy, konsument ma do tego prawo w ciągu 14 dni od zawarcia umowy, jednak traci te uprawnienia w momencie, gdy pobiera plik na swoje urządzenie lub umieszcza je w chmurze danych. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie poinformował o tym konsumenta, okres odstąpienia wydłuża się do 12 miesięcy.
Istotne jest również zwolnienie konsumenta z kosztów dostawy treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym. Co prawda najczęściej taka usługa i tak jest już darmowa, jednak wciąż nie jest to jeszcze reguła. Pamiętajmy jednak, że konsument pokrywa tylko te koszty, o których został uprzednio poinformowany.
Niezależnie, czy kupowane są tradycyjne czy cyfrowe treści, konsument ma prawo do reklamacji na podstawię rękojmi (okres 2 lat) lub dobrowolnie udzielonej gwarancji.
1 2
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ustawa o prawach konsumenta nakłada nowe obowiązki informacyjne
-
Prezenty świąteczne w sieci: 9 zasad, które warto stosować
-
Co zmieniły nowe prawa konsumenta?
-
Sklep internetowy: nowe obowiązki informacyjne
-
Ustawa o prawach konsumenta: 7 najważniejszych zasad
-
E-konsument lepiej chroniony
-
Ograniczony zwrot towaru już od 25 grudnia
-
E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka
-
Zakupy spożywcze online: tylko 3 dni na reklamacje
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Kasia_Mala / 2015-09-30 10:54:25
Moim zdaniem, zakupy w sieci generalnie nie są zbyt bezpieczne. Wyniki jednego z badań to potwierdzają - prawie połowa internautów nie ufa e-sklepom. Nie ma się co dziwić, bo klauzule niedozwolone w ich regulaminach to plaga... Tylko w same wakacje (lipiec-sierpień) przybyło ich ponad 30 -> RAPORT -> http://klauzuleniedozwolone.pl/raport-klauzulowy-24-nowe-klauzule-niedozwolone-w-lipcu-2015-r/ Skoro sprzedawcy internetowi chcą na każdym kroku tylko oszukiwać i wyłudzać, zamiast działać prokonsumencko to przepraszam... ale nie ma się co dziwić. Ja też nie kupuję w sieci. I chyba się to nie zmieni, nawet jak UOKiK weźmie się za porządne kontrole, co zapowiadają... [ odpowiedz ] [ cytuj ]