eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki

Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki

2014-06-13 11:00

Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki

Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki © apops - Fotolia.com

13 czerwca 2014 r. wprowadzane są do systemów krajowych państw UE zmiany prawa dot. m.in. dokonywania zakupów online. Dyrektywa 2011/83/UE, która jest podstawą do wprowadzenia nowych praw i obowiązków przedsiębiorców i konsumentów ma na celu maksymalne ujednolicenie prawa dot. handlu elektronicznego w całej UE. Zmiany mają ułatwić zawieranie transakcji na odległość pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami na podobnych zasadach na terenie całej UE.

Przeczytaj także: Zakupy online w krajach egzotycznych - 7 porad

W przypadku, gdy oferta sklepu internetowego dostępna jest również dla klientów z UE, musi on działać na podstawie przepisów prawnych kraju stałego pobytu konsumenta. W związku z tym, termin 13 czerwca 2014 powinni mieć na uwadze wszyscy przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy internetowe w innych państwach UE, ponieważ muszą zmienić regulamin sklepu internetowego oraz, co jest nowością, określone informacje umieścić w odpowiednich miejscach strony WWW sklepu internetowego. Chociaż polski rząd nie uporał się jeszcze z wprowadzeniem ustawy na czas (termin 13 czerwca 2014 r. został wskazany 2 lata temu bezpośrednio w treści Dyrektywy 2011/83/UE), to niebawem musi się to zmienić. Warto więc już dzisiaj mieć na uwadze zmiany i zabezpieczyć się przed odpowiedzialnością za nieprzestrzeganie nowego prawa.

Poniżej przedstawiamy, jakie nowe prawa i obowiązki dla sklepów internetowych przewiduje Dyrektywa 2011/83/UE. Należy wskazać, że nowe przepisy dotyczą transakcji handlowej zawieranej pomiędzy KONSUMENTEM, a PRZEDSIĘBIORCĄ mi.in w ramach zorganizowanego systemu sprzedaży (sklep internetowy) na ODLEGŁOŚĆ.

fot. apops - Fotolia.com

Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki

Nowością jest wymóg oznaczenia przycisku, za pomocą którego konsument składa zamówienie podpisem: „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Niedopełnienie tego obowiązku pociąga bolesne konsekwencję dla sklepów internetowych, ponieważ konsument nie jest związany taką umową.


Obowiązki informacyjne w sklepach internetowych

Najpóźniej w chwili wyrażenia woli przez KONSUMENTA związania się umową, tzn. najpóźniej na początku składania zamówienia, PRZEDSIĘBIORCA prowadzący sklep internetowy ma obowiązek w SPOSÓB JASNY I ZROZUMIAŁY poinformować o:
  • głównych cechach produktu
  • dokładnych danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany
  • numerze telefonu lub faksu oraz adresie poczty elektronicznej do kontaktu z przedsiębiorcą oraz kosztach związanych z połączeniem
  • łącznej cenie za świadczenie wraz z podatkami
  • sposobie i terminie zapłaty
  • sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę
  • stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji
  • trybie, terminie i sposobie wykonania prawa odstąpienia od umowy w ciągu 14 DNI, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy
  • kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą
  • obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad
  • gwarancji
  • czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu
  • minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy
  • wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych, które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy
  • funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony
  • mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć
  • polubownym rozstrzyganiu sporów
  • informacją o kodeksie dobrych praktyk

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • on34slask / 2014-09-16 15:11:44

    A co z klientami, którzy będą nadużywać zwrotów aby wykończyć sklep internetowy ? (konkrecja).
    Chyba najprostszym rozwiązaniem jest dźwignięcie ceny przesyłek. ??

    Następne pytanie co z towarami spożywczymi ? nie wiemy do końca czy klient który zwraca towar nie zatruł produktu. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: