eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki

Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki

2014-06-13 11:00

Przeczytaj także: Zakupy online w krajach egzotycznych - 7 porad



Dyrektywa wymaga od Państw Członkowskich określenia procedury nakładania kar na przedsiębiorców, którzy nie wypełnią obowiązków informacyjnych.

ZUPEŁNĄ NOWOŚCIĄ jest wymóg oznaczenia przycisku, za pomocą którego konsument składa zamówienie podpisem: „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Wydawało by się to banalne, jednakże niedopełnienie tego obowiązku pociąga bolesne konsekwencję dla sklepów internetowych, ponieważ KONSUMENT NIE JEST ZWIĄZANY TAKĄ UMOWĄ.

Prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni

Dyrektywa 2011/83/UE szczegółowo reguluję kwestie prawa odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 DNI. Przyznanie takiego uprawnienia już w poprzedniej dyrektywie wyniknęło z faktu, iż Konsument dokonując zakupu na odległość nie ma możliwości zbadania rzeczy tak jak mógłby to uczynić dokonując zakupu w stacjonarnym sklepie przedsiębiorcy.

Termin 14 dni w przypadku sprzedaży biegnie od chwili faktycznego wejścia przez konsumenta w posiadanie zamówionego towaru, a oświadczenie konsumenta o skorzystaniu w prawa odstąpienia może zostać wyrażona w jakikolwiek sposób.

UWAGA: Konsument, który nie zostanie poinformowany o prawie odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni np. w trakcie realizacji zamówienia, uzyska dodatkowe 12 miesięcy na zrealizowanie tego uprawnienia. Co w praktyce dla przedsiębiorcy oznacza tyle, że klient będzie mógł bez podania przyczyny zwrócić towar dopiero PO ROKU i tym samym żądać zwrotu ceny zamówienia. Dodatkowo przepisy Dyrektywy 2011/83/UE wskazują, iż w razie braku informacji o prawie odstąpienia od umowy konsument w żadnym przypadku NIE odpowiada za zmniejszenie wartości towarów.

W związku z powyższym przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe powinny udostępniać swoim klientom wzór odstąpienia od umowy, którego treść została dołączona do Dyrektywy 2011/83/UE oraz w prawidłowy sposób powinni poinformować konsumenta o prawie odstąpienia od umowy. Rozwiązaniem może być umieszczenie na stronie zakładki „prawo odstąpienia” lub „ważne sprawy”. Aby konsument nie mógł zarzucić braku informacji, a przedsiębiorca mógł spać spokojnie, korzystne byłoby umieszczenie pouczenia o prawie odstąpienia w podsumowaniu zamówienia oraz przesłanie emaila z zatwierdzeniem zamówienia załączając pouczenie i wzór prawa odstąpienia od umowy.

Sklep internetowy musi mieć na względzie fakt, że Dyrektywa 2011/83/UE wyraźnie wskazuje, że KOSZTY DOSTAWY w przypadku skorzystania przez konsumenta z prawa odstąpienia od umowy pokrywa przedsiębiorca, chyba że, konsument wybrał niestandardową a tym samym droższą formę dostawy zwracanego towaru. W takim przypadku przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu dodatkowych kosztów przewyższających ceny standardowej opcji dostawy.

Terminy Dostawy

Dyrektywa 2011/83/UE określa termin dostawy, który nie może przekraczać 30 dni. W razie gdy towar nie został przesłany w tym terminie konsument wzywa przedsiębiorcę do dostarczenia towaru w dodatkowym terminie stosownym do okoliczności. W przypadku nie dostarczenia towaru w powyższych terminach konsument ma prawo do NATYCHMIASTOWEGO ROZWIĄZANIA UMOWY.

Podsumowanie

Nowa Dyrektywa wprowadza nowe prawa i obowiązki, mające na celu ujednolicenie przepisów prawnych w całej UE. Dotychczas systemy krajowe znacznie różniły się od siebie, co utrudniało przedsiębiorcom wyjście z ofertą swoich towarów do klientów z innych państw, jednocześnie konsument bał się dokonywać zakupów przez Internet w sklepie internetowym innego państwa, co skutkuje ograniczeniem obrotu w całej UE. Z drugiej strony przedsiębiorcy muszą teraz mieć na względzie zmiany zasad w e-handlu i dla ochrony interesów swoich i swoich klientów powinni samodzielnie bądź z pomocą specjalistów w tej dziedzinie prawa, dostosować organizację sprzedaży na odległość do nowych przepisów poprzez wprowadzenie nowych regulaminów sklepów internetowych oraz dostosowanie treści wpisywanych na stronie WWW sklepu internetowego.

Autorką artykułu jest Magda Judejko, prawnik prowadząca serwis

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • on34slask / 2014-09-16 15:11:44

    A co z klientami, którzy będą nadużywać zwrotów aby wykończyć sklep internetowy ? (konkrecja).
    Chyba najprostszym rozwiązaniem jest dźwignięcie ceny przesyłek. ??

    Następne pytanie co z towarami spożywczymi ? nie wiemy do końca czy klient który zwraca towar nie zatruł produktu. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: