  • 1. Data: 2004-08-14 16:03:14
    Temat: Rękojmia - czy dotyczy
    Od: Piotr Turek <t...@w...pl>

    Cześć, na tej grupie jestem nowy więc sie od razu przedstawię :)
    Piotr Turek z Gliwic

    Mam pytanie do osób znających obecne przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji.
    Jakiś czas temu kupiłem aparat (cyfrowy), kilka miesięcy później
    dokupiłem do niego kartę pamięci (w tym samym sklepie). Karta po jakimś
    czasie padła, dałem do wymiany/naprawy gwarancyjnej, otrzymałem nową,
    ale innej firmy (o tej samej pojemności). I tu pojawiły sie schody.
    Okazało się że aparat nie czyta tej karty! Sądziłem że padł więc dałem
    go do sprawdzenia do serwisu (na podstawie gwarancji). Serwis odesłał
    aparat razem z informacją że ten model działa tylko z kartami
    określonych producentów.
    Z tego co zrozumiałem z przepisów dotyczących rękojmi jest to wada
    ukryta (podczas zakupu aparatu sprzedawca nawet słowem nie wspomniał iż
    jestem ograniczony do kart określonych producentów, w instrukcji obsługi
    zarówno polskiej jaki angielskiej nie było na ten temat ani słowa,
    jedyne informacje dotyczące kart to tabela określająca ilość zdjęć na
    karcie o określonej pojemności, oraz typowa informacja że aparat działa
    tylko z kartami SD), informację iż wymagane są karty tylko określonych
    producentów otrzymałem do ręki dopiero po 10 miesiącach od daty zakupu
    (właśnie przy okazji reklamowania aparatu).
    Czy w związku z tym mogę zażądać od sprzedającego zwrotu pieniędzy
    (oczywiście oddam im aparat) lub wymiany na inny model za podobną cenę
    (oczywiście tym razem bez takiego ograniczenia)?

    Z góry wielkie dzięki za pomoc.

    Piotr Turek

  • 3. Data: 2004-08-14 16:53:02
    Temat: Re: Rękojmia - czy dotyczy
    Od: "Realista" <R...@n...o2.pl>

    Technicznie.
    Jesli karta innej firmy, ktora dostales po wymianie, ma certyfikaty
    zgodnosci i spelnia wszystkie wymogi przewidziane w specyfikacji kart SD to
    chyba mozesz reklamowac aparat bo nie dziala tak jak pisal producent w
    instrukcji (nie czyta karty SD)

  • 4. Data: 2004-08-14 18:10:44
    Od: "KC6" <k...@y...de>

> [...]
    > zgodnosci i spelnia wszystkie wymogi przewidziane w specyfikacji kart SD
    > chyba mozesz reklamowac aparat bo nie dziala tak jak pisal producent w

    czlowieku chyba nigdy nie czytales instrukcji obslugi, "mimo dolozonych
    przez firme xyz staran nie gwarantujemy iz zawarte informacje..."

  • 5. Data: 2004-08-14 18:24:05
    Od: "och.karol" <o...@x...wp.pl>

    Użytkownik "KC6" <k...@y...de> napisał w wiadomości

    > czlowieku chyba nigdy nie czytales instrukcji obslugi, "mimo dolozonych
    > przez firme xyz staran nie gwarantujemy iz zawarte informacje..."

    Pierwsze primo
    Nie ma już pojecia rękojmi i wady towaru w handku detalicznym tylko jest
    odpowiedzialność sprzedawcy i niezgodnośc towaru z umową.
    Drugie primo
    Można domagać się swoich praw (w tym i zwrotu kasy za pierwszym razem) nawet
    na podstawie obiecanej cacanek z reklam - sprzedawca odpowiada za to co
    sprzedaje bez względu na to co robi producent.
    Trzecie primo
    Instrukcja obsługi może byc traktowana jako część umowy, zktórą to jednak
    klient może się zapoznać dopiero po zakupie.

    Reasumując
    Jeśli dowiedziesz sprzedawcy, że Cię nie uprzedził możesz żądać zwrotu kasy
    albo wymiany na sprzęt "podobnej klasy".
    Jeśli kupiłeś w MediaMarkt to współczuję, bo mi powiedziano, że mógłbym
    reklamować mój aparat telefoniczny (zepsuł się) jeżeli okazałoby się, że to
    pralka a nie telefon (sic!).
    Jeżeli w jakimś małym sklepie to najlpiej wystosować pismo gdzie powołasz
    się i zacytujesz odpowiednie przepisy z tej ustawy.
    Niestety nie pamietam jak sie nazywała ale pogoogluj "niezgodność towaru z
    umową".

    pozdr

    karol

  • 6. Data: 2004-08-14 18:36:26
    Temat: instrukacja a warunki umowy --> bylo: Re: Rękojmia - czy dotyczy
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    Użytkownik "och.karol" <o...@x...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Trzecie primo
    > Instrukcja obsługi może byc traktowana jako część umowy, zktórą to jednak
    > klient może się zapoznać dopiero po zakupie.

    ciekawy poglad - czy mozesz powiedziec, w ktorym miescu instrukcja obslugi
    wchodzi do umowy sprzedazy?? Pytam zupelnie nieironicznie - po prostu jestem
    innego zdania.

    p.
    W,

  • 7. Data: 2004-08-15 00:20:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cflld8$c2j$1@atlantis.news.tpi.pl>, och.karol wrote:
    > Można domagać się swoich praw (w tym i zwrotu kasy za pierwszym razem) nawet

    W przypadku ogólnym nie ma prawa za pierwszym razem do odstąpienia od
    umowy (Art. 8. u.1).

    > Instrukcja obsługi może byc traktowana jako część umowy, zktórą to jednak
    > klient może się zapoznać dopiero po zakupie.

    Rozumiem, że tylko napisało ci się dwuznacznie.

    > Reasumując
    > Jeśli dowiedziesz sprzedawcy, że Cię nie uprzedził możesz żądać zwrotu kasy
    > albo wymiany na sprzęt "podobnej klasy".

    W pierwszym podejściu co najwyżej wymiany lub naprawy.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-08-15 00:30:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cfkv25$son$1@news.onet.pl>, Piotr Turek wrote:
    > Z tego co zrozumiałem z przepisów dotyczących rękojmi jest to wada
    > ukryta (podczas zakupu aparatu sprzedawca nawet słowem nie wspomniał iż

    Nie jest to wada ukryta,

> [...]
    > (oczywiście oddam im aparat) lub wymiany na inny model za podobną cenę
    > (oczywiście tym razem bez takiego ograniczenia)?

    Złóż reklamację z tytułu niezgodności z umową (rękojmia nie ma tu już
    zastosowania, przegoogluj po archiwum). Teraz co może Cię spotkać.
    1) w istrukcji faktycznie nic ntt nie - to typowa niezgodność a w
    tym wypadku, mimo że minęło już ponad pół roku tą niezgodność będzie można
    MZ łatwo wykazać. Podnieś w reklamacji brak jakichkolwiek informacji na
    wymieniony temat w instrukcji od aparatu.
    2) jednak się mylisz, i w instrukcji jest jakaś informacja że karta musi
    odpowiadać takim a takim (konkretnym) technicznym parametrom - nie wiem
    jak dla kart SD ale dla CF to np. napięcie. Wtedy sprzedawca Ci
    najprowdopowodniej to wytknie i wtedy, reklamuj samą kartę bo
    wymieniono Ci na technicznie inna niż potrzebowałeś. Sprzedawca może
    również argumentować że jest to najnowszy typ karty i po prostu producenci
    aparatu nie byli w stanie przewidziec że się takie cos pojawi (będzie miał
    pewnie rację). Wtedy również reklamuj samą kartę.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2004-08-15 00:35:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cflm2r$elr$1@atlantis.news.tpi.pl>, wirtualna wrote:
> [...]
    > wchodzi do umowy sprzedazy?? Pytam zupelnie nieironicznie - po prostu jestem

    MZ. w każdym tym w jakim okresla warunki techniczne (ewentualnie inne)
    towaru. Pozostaje kwestia dowodowa, że sprzedano nam towar z tą właśnie
    instrukcją. Jeśli wolisz inaczej, istrukcja w moim rozumieniu stanowi
    rozszerzony opis towaru, którego podstawowy wymiar narzuca Art.3.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2004-08-16 09:06:54
    Od: Piotr Turek <t...@w...pl>

    Dnia 2004-08-15 02:30, Użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > aparatu nie byli w stanie przewidziec że się takie cos pojawi (będzie miał
    > pewnie rację). Wtedy również reklamuj samą kartę.

    Wielkie dzięki za pomoc, faktycznie nie wiedziałem że instytucja rękojmi
    juz nie obowiązuje. Spróbuję wersji z wymianą na inny, nowa karta jak
    najbardziej spełnia wymagania norm technicznych (wszystkie potrzebne
    znaczki i pieczątki są na niej lub na opakowaniu) a fakt że działa tylko
    z określonymi producentami "wypłynął" dopiero teraz, jeszcze raz na
    wszelki wypadek starannie przeczytałem instrukcję i jedyne co znalazłem
    to informację że wymaga kart SD, na temat parametrów technicznych nie ma
    ani słowa.Aparat był kupowany w FotoJokerze więc może nie podejdą do
    klienta jak w Media? Jadę składać pisemko, jak się uda to powiadomię
    wszystkich z was którzy mi pomogli, jak nie to też :)

    Piotr Turek