  • 221. Data: 2018-12-30 02:00:00
    Temat: Re: frankowicze
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > I z tym się zgadzam. Za taki boom kredytowy odpowiedzialny
    > jest przede wszystkim rząd. Ale rząd nie ponosi odpowiedzialności
    > tylko my, wyborcy.

    > Za braki w edukacji generalnie odpowiada najbliższa rodzina (bo to
    > ona przekazuje pewne wzorce i oczekiwania) oraz oczywiście stopień
    > rozwoju szkolnictwa, a co za tym idzie pośrednio również i rząd.

    Zaczałem odpowiadac, ale własciwie bedziemy w kołko powtarzac te same
    tezy i argumenty, tudziez argumenty o braku argumentów wiec
    zrezygnowałem.
    Ciesze sie ze chociaz w jakims małym aspekcie znaleźlismy wspolny jezyk
    (patrz powyzej).

    Dodam tylko ze dyskusja na temat przechodzenia na czerwonym swietle
    mogłaby byc zdecydowanie bardziej ciekawa niz ta o kredytach, wiec jeżeli
    masz ochote to proponuje osobny watek albo moze grupe o samochodach?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiem, że to, co piszę, jest może średnio mądre,

  • 222. Data: 2018-12-30 02:00:05
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > Nie. Odnosiłem się do sformułowania które zacząłeś od "Ludzie..."
    > Bardzo zgrabnie przechodzisz od ogółu do szczegółu, ale to tak nie
    > działa. Ty umowy nie podpisałeś.

    Na szczescie...
    Ale przeciez nie ze wzgledu na umowe czy na to co powiedział mi
    prawnik...

    > Bo to jest gdybologia, więc co miałoby być?
    > Nie wiadomo co "by było" bo po pierwsze nie wiadomo co byłoby
    > nagrane, a po drugie nie wiadomo jak sąd zinterpretowałby to co
    > zostało w tym nagraniu ujawnione.

    Ale pogdybajmy prosze bo chciałbym znac twoje zdanie w tym temacie.
    Załózmy ze jest nagranie a na nagraniu coś takiego
    :
    - klient pyta czy to bezpieczne bo przeciez kurs walut sie zmienia...
    - panie, przeciez własnie dlatego wybralismy franka bo to stabilna
    waluta, a Szwajcaria to stabilny kraj. Wiec ryzyka *praktycznie* nie ma a
    jak jednego miesiaca troche podskoczy panu rata to drugiego spadnie.
    Bedzie pan zadowolony :)))

    Uznałbys ze taki sprzedawca wmanipulował klienta czy raczej ze bardzo
    zgrabnie przedstawił ryzyko co prawda troche je minimalizujac ale jednak
    wyraźnie powiedział, ze trzeba liczyc sie z tym ze kurs franka moze sie
    zmienic?

    > A już w szczególności nie odnosimy tego do "Ludzie..."

    Tak jest, cały czas podaje przykłady z własnego podwórka.
    > [...]
    >
    > Problem jest w tym, że ekstrapolujesz swój pojedynczy przypadek
    > na ogół klientów frankowych. Nawet jeśli przyjąć takie założenie
    > (możliwe, ze słuszne) że część sprzedawców ściemniała klientom,
    > to chyba nie sugerujesz że robili to wszyscy.

    Wyciągam taki wniosek nie z jednej rozmowy a z bodaj 8.
    Ale masz racje -tylko z własnego doswiadczenia.

    > A już w szczególności nie jestem w stanie uwierzyć że nie znalazł
    > się ani jeden "ktoś" kto by nie posiadał dowodów na takie matactwa
    > i nie wygarnął ich w sądzie. Jasne, ułamkowy promil promili, ale
    > chociażby statystyka mówi że powinien taki ktoś się znaleźć.
    >
    > A tymczasem ludzie bujają się o nieuznanie klauzul odsetkowych,
    > o nieuznawanie klauzul kredytów indeksowanych, ale absolutnie
    > nikt nie próbuje dowodzić że został wprowadzony w błąd.

    Tak. Tylko pytanie co łatwiej zrobić - podwazyc twardy zapis czy
    udowodnic oszustwo na podstawie rozmwoy.
    Zwłaszcza ze nie mam sprzedawców za głupców a wrecz dokładnie odwrotnie.
    Dodatkowo takie rzeczy piłuje sie na szkoleniach do bólu uczac pewnych
    regulek wrecz na pamiec własnie po to zeby np w takiej sytuacji
    powiedziec cos tak zeby z jednej strony klienta uspokoic, wytworzyc
    odpowiednia atmosfere a z drugiej strony nic twardo nie obiecac.
    To troche tak jak politycy - zawsze jest dodane jakies warunkowe ale zeby
    w razie czego z kazdego wypowiedziane zdania mozna sie było wycofac.

    > Więc Twoja historia wydaje mi się po prostu zbyt naciągana
    > by robić z niej zasadę ogólną. Nie jest też spójna z niczym
    > co można w archiwum grupy, czy w artykułach prasowych
    > znaleźć.

    serio serio?
    https://innpoland.pl/126469,ta-ksiazka-wstrzasnie

    > [...]
    >
    > A więc spłat do tej pory dokonanych.

    > Jak ty manipulujesz to się nie dzieje. :)
    > Nikt nie obiecywał konkretnych kwot, żeby było się z czego
    > wywiązywać. Twarde dane są takie, że (w zależności od okresu) albo
    > CHF jest bardzo do przodu, albo lekko do przodu, albo lekko do tyłu
    > w stosunku do analogicznych danych dla PLN.
    >
    > I bez "obietnic" mi tu, bo dyskutujemy o faktach.

    Jest takie powiedzenie smiac sie jak głupi do sera.
    Chyba tylko to pozostało frankowiczom.
    Nie było ich stac na kredyt w PLN a teraz musza sie cieszyc ze płacą
    tylko troche wiecej niz ci w PLN...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Akt urodzenia kobiety jest zawsze starszy od niej

  • 223. Data: 2018-12-30 12:07:22
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-30, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

> [...]
    > waluta, a Szwajcaria to stabilny kraj. Wiec ryzyka *praktycznie* nie ma a
    > jak jednego miesiaca troche podskoczy panu rata to drugiego spadnie.

    No i gdzie tu jest obietnica na którą się powołujesz?

> [...]
    > zgrabnie przedstawił ryzyko co prawda troche je minimalizujac ale jednak
    > wyraźnie powiedział, ze trzeba liczyc sie z tym ze kurs franka moze sie

    Na 90% nie, bo nie ma tam żadnej deklaracji.
    Co więcej doskonale na powyższym widać że klient widzi i czuje
    że waluty to większe ryzyko, więc Twoje wcześniejsze "alejaniewiedziałem"
    można włożyć między bajki.

    [...]

    > Tak. Tylko pytanie co łatwiej zrobić - podwazyc twardy zapis czy
    > udowodnic oszustwo na podstawie rozmwoy.

    Nie wiem, zależy pewnie od sądu.

> [...]
    > powiedziec cos tak zeby z jednej strony klienta uspokoic, wytworzyc
    > odpowiednia atmosfere a z drugiej strony nic twardo nie obiecac.

    A widzisz. Jednak nie obiecywał.

    > To troche tak jak politycy - zawsze jest dodane jakies warunkowe ale zeby
    > w razie czego z kazdego wypowiedziane zdania mozna sie było wycofac.

    Albo jak niejaki Budzik odpowiadał czy bardziej niebezpieczne jest
    przechodzenie na czerwonym, czy na zielonym. :)

    > serio serio?
    > https://innpoland.pl/126469,ta-ksiazka-wstrzasnie

    Z tego wyłania się bardziej obraz klienta niż bankowca:

    "A ludzie byli zadowoleni. Ich interesowała nizsza rata.
    Głownie to. Kto tam mysli w perspektywie 10 lat o jakichs
    wahaniach kursu. Kazdy mysli o najblizszych ratach. 600 zł
    czy 1200? Jasne, ze 600! Przeciez jeszcze trzeba kupic meble
    i panele połozyc, i kafelki i tak dalej. Mozesz im mowic
    o ryzyku, ale oni i tak cie nie słuchaja. Skoro bank daje
    niska rate, to po co brac wysoka rate? Bank, prosze pani,
    to bank!"

    I w punkt. Znajdziesz tam gdzieś odniesienie że ktoś wiedział
    że kurs tak bardzo podskoczy?

    > Jest takie powiedzenie smiac sie jak głupi do sera.
    > Chyba tylko to pozostało frankowiczom.

    Tym od "niedasię" na pewno.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 224. Data: 2018-12-30 14:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    UĹźytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

> [...]
    > o ryzyku, ale oni i tak cie? nie słuchaja?. Skoro bank daje
    > niska? rate?, to po co brac? wysoka? rate?? Bank, prosze? pani,

    Ach to wybiorcze czytanie...

    Sprzedać, sprzedać jak najwięcej i jak najdrożej, przegonić konkurencję.
    Mówiąc wprost, należy naciągać i oszukiwać klientów. Żeby sprzedawać dużo
    i drogo, trzeba jechać po bandzie – pokazywać tylko jasną stronę
    produktu, nie wspominać o ryzyku, nie martwić się, że kogoś nie stać na
    jakąś inwestycję. To nie są jednostkowe przypadki naciągania klientów –
    to system”.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "...kobiety tak dalece szanować należy, jak dalece

  • 225. Data: 2018-12-30 16:27:58
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-30, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

> [...]
    > produktu, nie wspominać o ryzyku, nie martwić się, że kogoś nie stać na
    > jakąś inwestycję. To nie są jednostkowe przypadki naciągania klientów -

    Idźmy więc dalej:
    "Mowiłas im o ryzyku?

    Zawsze. To waluta, nigdy nie wiemy, jaki bedzie jutro kurs.
    A oni sa nagrzani i jakkolwiek ich straszyc, i tak sie raczej
    nie wycofaja. ,,Prosze pani, 400 zł raty to dla mnie duza roznica".
    Nie owijajmy w bawełne, nawet jesli mieli zdolnosc w złotych, to
    sami prosili sie o franki. [...]"

    Mowisz powaznie?

    Frank jest ponizej dwoch złotych. Przychodzi do mnie znajomy, chce kredyt frankowy.
    Mowie mu:
    ,,Nie bierz, frank pojdzie w gore i stracisz". ,,Daj mi spokoj, wypełniaj wniosek i
    sie nie
    odzywaj!" [...]

    Rekomendacja S Komisji Nadzoru Finansowego (marzec 2006):

    Bank moze złozyc klientowi oferte kredytu, pozyczki lub
    innego produktu w walucie obcej lub indeksowanego do
    waluty obcej dopiero po uzyskaniu od klienta banku
    pisemnego oswiadczenia, potwierdzajacego, ze dokonał
    on wyboru oferty w walucie obcej lub indeksowanej do
    waluty obcej, majac pełna swiadomosc ryzyka zwiazanego
    z kredytami, pozyczkami i innymi produktami zaciaganymi
    w walucie obcej lub indeksowanymi do waluty obcej. [...]

    Jaka była reakcja? Niech pan spojrzy na artykuły w gazetach
    i na portalach ekonomicznych. Niemal wszystkie w duchu:
    ,,wprowadzanie rekomendacji dotkneło głownie osoby
    o najnizszych dochodach. Czesc z nich straciła mozliwosc
    zaciagniecia kredytu".

    ak? A moze uchroniło przed wizja bankructwa? Politycy tez
    nie pozostawali w tyle. Pamietam Zyte Gilowska, były
    oswiadczenia think tankow ekonomicznych. w sumie
    racjonalne, bo przeciez kazdy ma prawo ryzykowac,
    dlaczego powinnismy komus odbierac prawo do decydowania,
    dlaczego ograniczamy wolnosc, komuna juz była."

    Z tego zdecydowanie wyłania się obraz świadomego i równie
    chciwego klienta i sorry, wg mnie tacy ludzie wiedzieli
    w co się pakowali i należy przyjmować że robili to świadomie.
    Sprzedawca mógł ich wkręcić w *nieco* gorsze warunki, naciągnąć
    nieco prowizję, nie dopowiedzieć w szczegółach o dodatkowych
    marżach (kursie) żeby zachęcić do konkretnego produktu,
    ale lata 2007-2008 (te najgorsze dla frankowców) idą moim
    zdaniem w pełni na ich odpowiedzialność.

    I wynika to doskonale także z artykułu który zacytowałeś.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 226. Data: 2018-12-30 16:52:08
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-30, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Dodam tylko ze dyskusja na temat przechodzenia na czerwonym swietle
    > mogłaby byc zdecydowanie bardziej ciekawa niz ta o kredytach, wiec jeżeli
    > masz ochote to proponuje osobny watek albo moze grupe o samochodach?

    Dobra, dajesz. Przygotowałem sobie trochę statystyk. :P

    A na początek mały background i trochę o mnie:

    Jestem osobą prawnie niewidomą (legally blind),
    niepełnosprawną w stopniu znacznym [1]

    Nie wdając się w szczegóły, widzę wielkie gówno po zmroku
    i jedyne co potrafię dostrzec to punkty światła. Jak jest
    dzień, to widzę niewiele lepiej.

    Powiedz mi jak bardzo bezpieczniejsze będzie dla mnie
    popykanie na czerwonym i dlaczego. Bo jakoś nie wierzę,
    że kierowcy jadący 70-tką bo widzi z daleka że ma zielone,
    będzie miał taki sam czas reakcji jak osoba zwalniająca
    na pomarańczowym/czerwonym i zatrzymująca się przed
    pasami.

    i nawet jak ten pierwszy zobaczy że mam białą laskę
    (odbija się) to może mnie zobaczyć o wiele za późno,
    może nie "skumać" odpowiednio szybko co widzi
    i nie zdążyć wyhamować.

    A teraz garść statystyk które znalazłem [2]:

    "Z relacji kierowców, którzy potrącili pieszego na przejściu, wynika
    często, że zobaczyli postać w ostatniej chwili lub w ogóle jej nie
    widzieli" - stwierdziła Justyna Wacowska z Centrum Bezpieczeństwa
    Ruchu Drogowego instytutu Transportu Samochodowego. Potwierdzają
    to liczby.

    [...]

    W 2017 r. potrącenia na przejściach stanowiły 13 proc. wszystkich zdarzeń
    drogowych. Aż w 3,4 tys. przypadków winę za potrącenie ponosił kierowca.
    Oznacza to, że zmotoryzowani spowodowali 79 proc. potrąceń na przejściach.
    Jak do nich doszło?

    [...]

    W 2017 r. do 91 proc. wypadków z udziałem pieszych doszło w terenie zabudowanym.
    Potrącenia najczęściej zdarzały się w październiku, listopadzie i grudniu.
    Odpowiednio było to 11,5 proc., 13,1 proc. oraz 15,3 proc. Najczęściej do
    zdarzeń dochodzi więc wtedy, gdy słońce zachodzi wcześniej. Najbardziej
    niebezpieczne godziny to czas pomiędzy godz. 16 a 23.

    Część winy może leżeć również po stronie pieszych. Niektóre osoby ulegają
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    złudzeniu, że skoro same widzą samochód, muszą być widoczne również dla
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kierowcy. Tymczasem fizyki oka nie da się oszukać. Jeśli oświetlone jest
    ^^^^^^^^
    samo przejście, zwężona pod wpływem światła źrenica nie pozwoli nam dojrzeć
    idącego w cieniu człowieka. Ten staje się widoczny dopiero wtedy, gdy wchodzi
    w snop światła. Często okazuje się, że zbyt późno."

    Zdanie podkreślone jest szczególnie istotne w zakresie argumentu którym
    Ty się posłużyłeś o tym, że"pieszy przechodzi na czerwonym i myśli że
    jak on "uważa" i widzi, to kierowca zrobi to samo.

    A teraz, czekam na kontr-argumenty. :-P

    [1] https://en.wikipedia.org/wiki/Retinitis_pigmentosa
    [2] https://moto.wp.pl/bedzie-rewolucja-na-przejsciach-d
    la-pieszych-ministerstwo-stawia-na-oswietlenie-62771
    64397910145a

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 227. Data: 2018-12-30 17:14:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Dec 2018 16:27:58 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):
> [...]
    > nie wycofaja. ,,Prosze pani, 400 zł raty to dla mnie duza roznica".
    > Nie owijajmy w bawełne, nawet jesli mieli zdolnosc w złotych, to

    Miec a nie miec 400 zl to spora roznica, nawet jesli czlowieka "stac".

    A potem sie okazuje roznica wyniosla 600 :-)

> [...]
    Mowie mu:
    > ,,Nie bierz, frank pojdzie w gore i stracisz". ,,Daj mi spokoj, wypełniaj wniosek i

    A ciag dalszy ? :-)

> [...]
    > z kredytami, pozyczkami i innymi produktami zaciaganymi
    > w walucie obcej lub indeksowanymi do waluty obcej. [...]

    Ciekawe czy tak bylo - tzn czy wymagali oswiadczenia przed
    przedstawieniem oferty.

    No i "pełna swiadomosc" ... takiej, to raczej nie mial nikt.
    Ani klient, ani bank, ani KNF.

    Marzec 2006 ... frank byl wtedy po ~2.50.
    3 lata pozniej byl juz po ~2.9 ... ot, zwykle wahania kursowe :-)

> [...]
    > dlaczego powinnismy komus odbierac prawo do decydowania,
    > dlaczego ograniczamy wolnosc, komuna juz była."

    A gdzies w tle bankrutujace banki ...

    > Z tego zdecydowanie wyłania się obraz świadomego i równie
    > chciwego klienta i sorry, wg mnie tacy ludzie wiedzieli
    > w co się pakowali i należy przyjmować że robili to świadomie.

    No, raczej malo to sie spodziewal, ze frank skoczy az tyle.
    tzn mowimy 2008-2015 gdzie sie zrobilo 2x.

    J.

  • 228. Data: 2018-12-30 20:04:46
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 30.12.2018 o 16:52, Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    > Oznacza to, że zmotoryzowani spowodowali 79 proc. potrąceń na przejściach.

    Próbowałem ułożyć jakieś równanie, ale nic z tego nie wyszło - za mało
    danych :(
    Jak obliczyłeś te 79%?

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 229. Data: 2018-12-30 20:14:14
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-30, Wiesiaczek <W...@v...pl> wrote:

    [...]

    > Próbowałem ułożyć jakieś równanie, ale nic z tego nie wyszło - za mało
    > danych :(
    > Jak obliczyłeś te 79%?

    To jest cytat statystyk ze strony którą zalinkowałem w [2].

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 230. Data: 2018-12-30 21:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > Dobra, dajesz. Przygotowałem sobie trochę statystyk. :P

    No nareszcie bedzie konkretnie ;-P
    Dobrze ze mamy tu J.F. który bedzie na biezaco dokładał drugie tyle :-)))

> [...]
    > (odbija się) to może mnie zobaczyć o wiele za późno,
    > może nie "skumać" odpowiednio szybko co widzi

    Ale to przeciez nie o to chodzi...
    Masz dwa swiaty. Jeden w którym uczy sie ludzi, ze bezpiecznie
    przechodzimy na zielonym swietle.
    Drugi w ktorym mówimy ludziom, ze przechodzimy kiedy nie jedzie samochod
    a kolor swiateł to tylko dodatkowy wskaznik, czego mozna sie spodziewac
    po samochodach.

    I jakos tak na koncu wychodzi, ze bezpieczniej jest tam, gdzie uczy sie
    ludzi myslenia a nie patrzenia na kolory swiateł.
    Oczywiście być moze to tylko pochodna innych spraw takich jak kultura
    jazdy, infrastruktura etc. Ale czy na pewno?
    Bo ja widuje notorycznie ludzi którzy ida na zielonym a ja w lusterku
    patrze czy ten jadacy obok na pewno wyhamuje... A oni ida...

> [...]
    > ulegają
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ^^^^ złudzeniu, że skoro same widzą samochód, muszą być widoczne
    > również dla
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
> [...]
    > https://moto.wp.pl/bedzie-rewolucja-na-przejsciach-d
    la-pieszych-minis
    > terstwo-stawia-na-oswietlenie-6277164397910145a

    Ale my sie chyba nie zrozumielismy...
    Czy ja mowie ze jak samochody maja zielone, ty masz czerowne to masz
    przechodzic? Bezwarunkowo?!?! nie nie nie!

    Pisałem bardzo wyraźnie - bezpieczne przechodzenie jest wtedy kiedy nie
    jada samochody!
    Jeżeli masz czerwone a samochody jada, to przeciez nie wolno ci
    przechodzic! Ani u nas ani w tej bardziej cywilizowanej czesci europy :)

    To jest kwestia tego czego uczysz swój mozg. Czego ma szukac. Czy ma
    szukac zielonego swiatła, czy ma szukac niebezpieczenstwa w postaci
    jadacego samochodu.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie