  • 1. Data: 2018-12-13 08:05:55
    Temat: frankowicze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://prnews.pl/biegly-sadowy-waloryzacja-i-indeks
    acja-kredytu-kursem-franka-dziala-tak-jak-instrument
    -finansowy-361160

    "Sąd Okręgowy w Toruniu w wyroku z dnia 13 lipca 2016 roku (Sygn. akt
    I C 916/16) zauważył, że umowa kredytu denominowanego ma tyle
    odstępstw od instytucji kredytu uregulowanej w art. 69 ust. 1 prawa
    bankowego, że należy ją uznać za nieważną."

    Pol stanowiska sadu rozumiem - jest tyle odstepstw, ze jest to umowa
    nieokreslonego typu.
    Ale czy to oznacza, ze jest niewazna ?
    W KC mamy w koncu swobode umow.

    " w wyroku Sądu Okręgowego dla Warszawy z dnia 22 sierpnia 2016 roku
    (III C 1073/14) wydanym przeciwko bankowi Millennium S.A. sąd uznał,
    że w ogóle nie jest to umowa kredytu w rozumieniu art. 69 ust. 1 prawa
    bankowego lecz inna umowa nienazwana, której elementy przedmiotowo
    istotne, w tym kwota kredytu nie zostały określone i stwierdził
    nieważność umowy."

    Chyba kontynuacja powyzszego rozumowania ... ale naprawde kwota
    kredytu nie byla okreslona ?
    Jakies tam 100 tys CHF ?
    Czy Millenium zrobil kredyt na 250k PLN, indeksowane kursem CHF?

    J.

  • 2. Data: 2018-12-13 19:37:19
    Temat: Re: frankowicze
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13-12-18 o 08:05, J.F. pisze:

    > Chyba kontynuacja powyzszego rozumowania ... ale naprawde kwota
    > kredytu nie byla okreslona ?
    > Jakies tam 100 tys CHF ?
    > Czy Millenium zrobil kredyt na 250k PLN, indeksowane kursem CHF?

    Moim zdaniem za te kredyty powinni karnie odpowiedzieć zarówno bankowcy,
    ale i członkowie organów nadzoru finansowego. Od samego początku było
    wiadomo, że to oszustwo. Gdy koleżankom i kolegom zaciągającym te
    kredyty tłumaczyłem, że cudów nie ma i jeśli bank na lokatach płaci
    kilka procent za wkład, to oprocentowanie - przez jakąkolwiek by tego
    walutę nie przeliczać - musi być wyższe, to nie wierzyli.

    Teraz w sądach wygrywaj Ci, którzy nie spłacili. Ale nikt nie myśli o
    tych, którzy te kredyty pospłacali.

  • 3. Data: 2018-12-13 20:01:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 13-12-18 o 08:05, J.F. pisze:

> [...]
    >kilka procent za wkład, to oprocentowanie - przez jakąkolwiek by tego
    >walutę nie przeliczać - musi być wyższe, to nie wierzyli.

    Ale nie mieszajmy dwoch systemow walutowych.
    Odsetki na CHF i EUR byly bardzo niskie, a banki mialy mozliwosc
    uzyskania finansowania z zagranicy.

    Tylko ... ponoc nie uzyskaly.
    W przypadku Idei czy Getinu byly to jakies swapy ... ale bez
    szczegolow kto z kim i dlaczego.

    Poza tym ... wysokie odsetki oznaczaja inflacje i wzrost zarobkow. A
    przynajmniej powinny :-(

    >Teraz w sądach wygrywaj Ci, którzy nie spłacili. Ale nikt nie myśli o
    >tych, którzy te kredyty pospłacali.

    Ale wiesz, zalezy od roku. Jak ktos wzial kredyt przy kursie 3.0, to
    potem sie ucieszyl ze rata spadla, mogl splacic wiecej albo odlozyc.
    Jak kurs wrocil na 3.0 to i warunki wrocily do poczatkowych.
    A potem kurs skoczyl na 4 ... ale to raptem 30% wiecej, z tym sie
    trzeba liczyc.
    A teraz srednie zarobki w kraju wzrosly, i znow mamy stan poczatkowy.

    A jak ktos wzial w 2008r po 2.0, i w ciagu paru miesiecy rata skoczyla
    dwukrotnie ... ma pecha.

    A tak w ogole - taki wzrost walut powinien spowodowac inflacje w kraju
    wzrost wiboru ... i juz rata kredytu w PLN rosnie.
    Ale u nas jak widac wszystko na opak.

    Ale mniejsza o to - glownie mi chodzi o to, czy mozna sie umowic
    inaczej, niz KC opisuje.

    Ale tu mamy bank, to jeszcze faktycznie wchodzi PB.
    Jak widac - na razie chyba prawomocnego wyroku nie bylo ...

    J.

  • 4. Data: 2018-12-13 23:39:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-13, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale mniejsza o to - glownie mi chodzi o to, czy mozna sie umowic
    > inaczej, niz KC opisuje.

    Nie chodzi po prostu o to, że umowy kredytowe mają podlegać pod rygorem
    nieważności temu wymienionemu wcześniej przepisowi szczególnemu?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-12-13 23:53:14
    Od: z <...@...pl>

    > Nie chodzi po prostu o to, że umowy kredytowe mają podlegać pod rygorem
    > nieważności temu wymienionemu wcześniej przepisowi szczególnemu?

    Nie po to płacimy tyle kasy na zabezpieczenia, urzędników żeby banki nie
    mogły zwyczajnie upadać żeby umowy kredytowe mogły sobie być jakie chcą.

    Jeśli banki nie trzymały się zasad i umowy z państwem "ochrona za
    paragrafy" to powinny ponieść za to karę albo nici z OCHRONY

    KARA MA BYĆ NIEUCHRONNA

  • 6. Data: 2018-12-13 23:55:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Dec 2018 22:39:13 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Nie chodzi po prostu o to, że umowy kredytowe mają podlegać pod rygorem
    > nieważności temu wymienionemu wcześniej przepisowi szczególnemu?

    Jakby tak bylo, to IMO - sad by sie powowal w wyroku.
    A skoro sie nie powolal ... to moze jednak nie ma rygoru niewaznosci ?

    J.

  • 7. Data: 2018-12-13 23:59:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    [CHF]

    > Moim zdaniem za te kredyty powinni karnie odpowiedzieć zarówno bankowcy,
    > ale i członkowie organów nadzoru finansowego. Od samego początku było
    > wiadomo, że to oszustwo.

    Wybacz, ale piszesz bajki. Od samego początku, to te kredyty były
    jedynymi możliwymi kredytami, które można w ogóle było wziąć (no, były
    jeszcze jakieś w euro, albo w jenach). Pamiętasz stopy procentowe w PLN?

    Teraz ludzie pomstują, że nie wiedzieli o ryzyku kursowym, albo że te
    ich kredyty w końcu wyszły gorzej niż złotówkowe. Albo że nieruchomości
    staniały. To kwestia sklerozy?
    Nie wiem w którym roku trzeba było się urodzić, by nie wiedzieć o ryzyku
    kursowym, w szczególności w kontekście dużo większych i nagłych zmian
    kursu złotówki. Przecież chwilę wcześniej w ogóle praktycznie wszystkie
    transakcje tego typu były wyceniane w USD, ciekawe czemu?

    Po prostu, życie było cięższe niż obecnie, i dotyczyło to także walut.

    Natomiast to, że ludzie zachowują się jak stado owiec, to jest inna
    sprawa. Oraz np. to, że wierzą, że jeśli coś działało w określony sposób
    przez dłuższy czas, to tak będzie zawsze.

    Należy zauważyć, że osoby, które wcześniej spłaciły kredyty w CHF wyszły
    na tym duuuużo lepiej niż gdyby miały do czynienia z kredytami w PLN
    (zakładając że takie byłyby w danym momencie możliwe).

> [...]
    > kilka procent za wkład, to oprocentowanie - przez jakąkolwiek by tego
    > walutę nie przeliczać - musi być wyższe, to nie wierzyli.

    Bank na lokatach płacił nawet dużo więcej niż kilka procent.
    Stopy procentowe związane z PLN były wysokie nie przez cud lub jego
    brak, tylko z tej niezwykle prostej przyczyny, że złotówka była walutą
    bardzo ryzykowną (a przynajmniej tak postrzeganą), i przy mniejszych
    stopach nie byłoby chętnych do tworzenia depozytów.
    Doskonale można to było obejrzeć chwilę wcześniej, gdy praktycznie
    wszystkie oszczędności nawet osób fizycznych były denominowane
    w dolarach.

    Można się zastanawiać na temat szczegółów, czy stopy referencyjne
    powinny być miesiąc wcześniej albo później o 0,5% wyższe albo niższe,
    ale ogólna sytuacja była znana wszystkim, którzy w tamtych czasach mieli
    jakieś pieniądze (niezależnie czy z plusem, czy z minusem).

    > Teraz w sądach wygrywaj Ci, którzy nie spłacili. Ale nikt nie myśli o
    > tych, którzy te kredyty pospłacali.

    Dokładnie, a dodatkowo co z ludźmi, którzy potracili znacznie więcej
    (w ogóle nie ten rząd wielkości) na np. gwałtownych spadkach PLN, albo
    na depozytach w czasie PRL, albo na jeszcze innych katastrofach, których
    w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat mieliśmy tu sporo? Ci, którzy
    kredyty pospłacali, mogli na tym zupełnie nieźle wyjść (w porównaniu do
    innych kredytów z tego samego okresu, nie do obecnych i nie do takich
    z np. ostatnich 10 lat).

    Swoją drogą, nawet jeśli ktoś wziął kredyt w 2008 r. w wieku 25 lat
    a więc urodził się w 1983 r. i o walutach miał blade pojęcie (nie
    "załapał się" praktycznie na hiperinflację) - to nie miał nikogo,
    jakiejś rodziny, itp. - kto by go uświadomił? Rozumiałbym takie problemy
    w jakimś kraju na Zachodzie, ale w Polsce to była wiedza powszechna,
    ćwiczona w praktyce raz po raz.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 8. Data: 2018-12-13 23:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]
    > wierzyli.
    >
    > Teraz w sądach wygrywaj Ci, którzy nie spłacili. Ale nikt nie myśli

    Dokładnie.
    Teraz jest tak ze placa tylko klienci.A masz racje ze powinni wszyscy po
    trochu, adekwatnie do winy.
    Prezydent obiecal ;-)
    Tyle ze członkowie organów to chyba w stosunku do skali problemu, za duzo
    sie nie doloza...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Z dalszych eksperymentów zrezygnował." Mark Twain

  • 9. Data: 2018-12-14 00:14:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13-12-18 o 20:01, J.F. pisze:

    > Ale nie mieszajmy dwoch systemow walutowych.
    > Odsetki na CHF i EUR byly bardzo niskie, a banki mialy mozliwosc
    > uzyskania finansowania z zagranicy.

    Przecież wszyscy wiedzieli, że nikt tego z zagranicy nie finansuje.
    Jakby finansował, to mógłbyś spłacać we frankach.

    > Tylko ... ponoc nie uzyskaly
    To była od samego początku ściema. Nawet nie próbowali.

    > W przypadku Idei czy Getinu byly to jakies swapy ... ale bez szczegolow
    > kto z kim i dlaczego.
    >
    > Poza tym ... wysokie odsetki oznaczaja inflacje i wzrost zarobkow. A
    > przynajmniej powinny :-(

    Te odsetki i tak były.

> [...]
    > Jak kurs wrocil na 3.0 to i warunki wrocily do poczatkowych.
    > A potem kurs skoczyl na 4 ... ale to raptem 30% wiecej, z tym sie trzeba

    Problemem nie jest kurs, tylko to, że nie mogłeś bankowi tego oddać w
    walucie, tylko w złotówkach po jakimś kosmicznym kursie.

> [...]
    >
    > A tak w ogole - taki wzrost walut powinien spowodowacylk inflacje w kraju
    > wzrost wiboru ... i juz rata kredytu w PLN rosnie.

    Bo to nie kurs rośnie, to jakieś wirtualne ustalane przez banki
    przeliczniki. W tym jest oszustwo właśnie.

    > Ale mniejsza o to - glownie mi chodzi o to, czy mozna sie umowic
    > inaczej, niz KC opisuje.

    Można, ale też w zakresie prawa. Jakby w umowie było wpisane, że to
    będzie denominowane wg widzimisię banku, to by nikt takiego czegoś nie
    podpisał.

    > Ale tu mamy bank, to jeszcze faktycznie wchodzi PB.
    > Jak widac - na razie chyba prawomocnego wyroku nie bylo ...

    Są już prawomocne, tyle, że y nie mamy precedensów. Najprościej by było,
    by ustawą to zrobili, ale wówczas banki by twierdził, że państwo
    zmieniło prawo i z tego wynika różnica.

  • 10. Data: 2018-12-14 06:59:57
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Krzysztof Halasa k...@p...waw.pl ...

    > Natomiast to, że ludzie zachowują się jak stado owiec, to jest inna
    > sprawa. Oraz np. to, że wierzą, że jeśli coś działało w określony
    > sposób przez dłuższy czas, to tak będzie zawsze.

    Masz na mysli pracowników banków?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Obdarowany mówi dziękuję,