  • 1. Data: 2003-03-30 15:47:08
    Temat: Brak instrukcji w j. polskim
    Od: "Hippo" <h...@N...pl>

    Witam,

    W ustawie o szczegolnych warunkach sprzedazy konsumenckiej widnieje
    nastepujacy zapis:
    "Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany
    udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd
    informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego
    korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego."

    Pytanie: kiedy i jak mozna sie odwolac do tego przepisu? Zakladajac taka
    sytuacje: Kupuje procesor do komputera, instrukcji do niego nie dostaje.
    Procesor ulega uszkodzeniu przez przegrzanie, a oznaczenie nominalnej
    czestotliwosci jego pracy jest w ciagu znakow umieszczonych na nim, ktorych
    ja nie znam, wiec nie wiedzialem jaka jest prawidlowa, i ustawilem zbyt
    wysoka. Oczywiscie wina jest uzytkownika, ale czy mozna sie wtedy odwolac do
    tego zapisu i twierdzic, ze nie mialem zadnych instrukcji jak zainstalowac
    procesor? Czy tez nie majac takich instrukcji przed przystapieniem do
    instalacji powinienem sie upomniec o taka instrukcje, i juz po samym fakcie
    uszkodzenia nie moge zrobic nic?

    I jeszcze jedno pytanie. W powyzszym fragmencie widnieje sformulowanie "jest
    obowiazany", co jak rozumiem nalezy traktowac jak "musi", i jesli tego nie
    zrobi to lamie przepis. A co jesli jest napisane ze "powinien"? To znaczy ze
    powinien, ale jesli tego nie zrobi, to nie lamie przepisu?

    Dziekuje i pozdrawiam.

    --
    Hippo
    /adres antyspamowy/

  • 2. Data: 2003-03-31 11:47:47
    Temat: Re: Brak instrukcji w j. polskim
    Od: "lidmar" <l...@g...pl>

> [...]
    > procesor? Czy tez nie majac takich instrukcji przed przystapieniem do
    > instalacji powinienem sie upomniec o taka instrukcje, i juz po samym

    Uwazam, że w kazusie można powołac się na niedgodnośc towaru konsumpcyjnego
    z umową, bowiem spraedawcva nie dopełnił obowiazku z art. 3 ust. 5 ustawy -
    nie wydał m.in. instrukcji obsługi.
    Zgodnie z treścią przepisu art. 4 ust. 1 ustawy, jeżeli zareklamujesz\ w
    terminie do 6 miesięcy od wydania rzeczy to na sprzedawcy bedzie ciazył
    dowód że towar był zgodny z umową, czyli że wydał instrukcje obsługi,

    pzdr

    marek radwański

  • 3. Data: 2003-03-31 21:40:49
    Od: Marcyś <m...@w...pl>

    Użytkownik "Hippo" <h...@N...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego
    > korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego."

    Czy "udzielić informacji" jest tożsame z wydaniem
    instrukcji na piśmie ?
    Sprzedawca może powiedzieć, że powiedział Ci (po polsku),
    jak obsługiwać urządzenie.

  • 4. Data: 2003-04-01 13:44:06
    Od: "Hippo" <h...@N...pl>

    Użytkownik "Marcyś" <m...@w...pl> napisał

    > obowiązany
    >
    > Czy "udzielić informacji" jest tożsame z wydaniem
    > instrukcji na piśmie ?
    > Sprzedawca może powiedzieć, że powiedział Ci (po polsku),
    > jak obsługiwać urządzenie.

    Jest jeszcze punkt drugi (to byl wycinek punktu pierwszego), ktory mowi:
    "Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny znajdować się na towarze
    konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest
    sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie.". Jego polskie slowa
    nie spelniaja tego warunku.

    --
    pzdr
    Hippo

  • 5. Data: 2003-04-01 13:50:28
    Od: "Hippo" <h...@N...pl>

    Użytkownik "lidmar" <l...@g...pl> napisał

> [...]
    konsumpcyjnego
    > z umową, bowiem spraedawcva nie dopełnił obowiazku z art. 3 ust. 5

    Rozumiem, choc w praktyce chyba nie ma mozliwosci udowodnienia ze takowej
    instrukcji nie bylo?

    > Zgodnie z treścią przepisu art. 4 ust. 1 ustawy, jeżeli zareklamujesz\ w
    > terminie do 6 miesięcy od wydania rzeczy to na sprzedawcy bedzie ciazył
    > dowód że towar był zgodny z umową, czyli że wydał instrukcje obsługi,

    A tego nie rozumiem... Co bedzie tym dowodem ze mi wydal instrukcje, jesli
    zareklamuje w ciagu 1szych 6ciu miesiecy?

    --
    pzdr
    Hippo

  • 6. Data: 2003-04-02 21:39:24
    Od: Marcyś <m...@w...pl>

> [...]
    > sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie.". Jego polskie slowa

    Nie chciałbym mieć żadnego towaru
    z przyczepioną na trwałe instrukcją.

  • 7. Data: 2003-04-03 12:00:40
    Temat: dowody
    Od: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>

    Hippo <h...@N...pl> napisał(a):

> [...]
    > ustawy -
    >
    > Rozumiem, choc w praktyce chyba nie ma mozliwosci udowodnienia ze takowej

    to zmartwienie sprzedawcy, bowiem on musi udowodnić, że instrukcję wydał,

    > A tego nie rozumiem... Co bedzie tym dowodem ze mi wydal instrukcje, jesli
    > zareklamuje w ciagu 1szych 6ciu miesiecy?

    wszelkie środki dowodowe przewidziane przez k.p.c., które oceni sąd stosując
    zasadę swobodnej oceny dowodów, ale to na sprzedawcy ciąży onus probandi, to
    on musi zgłaszać dowody, iż wydał, a nie konsuemnt iż nie dostał. PO upływie
    6b miesięcy sytuacja zmienia się niestety n aniekorzyść kupującego, bo to on
    udowadnia,
    pzdr

    marek radwański

  • 8. Data: 2003-04-03 13:14:43
    Temat: Re: dowody
    Od: "Hippo" <h...@N...pl>

    Użytkownik "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl> napisał

    > to zmartwienie sprzedawcy, bowiem on musi udowodnić, że instrukcję wydał,

    Co jest chyba praktycznie niemozliwe, prawda?

> [...]
    upływie
    > 6b miesięcy sytuacja zmienia się niestety n aniekorzyść kupującego, bo to

    Rozumiem. Brak instrukcji jest uwazany za wade towaru, tak? Zapewne wiec
    usuniecie wady rowna sie wydaniu takiej instrukcji? Mi natomiast chodzi o
    to, czy jesli brak instrukcji bedzie przyczyna niewlasciwego uzytkowania i
    uszkodzenia sprzetu, to czy sprzedawca jest zobowiazany naprawic
    uszkodzenie, czy tez jest to wina klienta, ktory nie majac instrukcji
    powinien sie po nia upomniec i nie uzywac sprzetu skoro nie byl pewny jak to
    robic.

    --
    pzdr
    Hippo

  • 9. Data: 2003-04-03 22:52:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Wydanie instrukcji jest obowiązkiem sprzedającego. Ale jej brak - moim
    zdaniem - nie spowoduje jego odpowiedzialności w opisanym przez Ciebie
    przypadku. Zauważmy, że "zobowiązany do odszkodowania ponosi
    odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z
    którego szkoda wynikła." (art. 361 kc) W mojej ocenie spalenie procesora nie
    jest normalnym następstwem niedostarczenia instrukcji obsługi.
    Skoro dowiedzionym zostanie, że instrukcji nie było, to pokrzywdzonemu
    przysługuje prawo do żądania dostarczenia instrukcji. Ewentualnie
    odszkodowania za jej późniejsze dostarczenie. W zakres takiego odszkodowania
    może wchodzić na przykład koszt zakupu takiej instrukcji, czy też inne
    należności spowodowane tym, że nie mógł korzystać z zakupionej rzeczy.
    Skoro kupujący nie wiedział, w jaki sposób zainstalować procesor, to
    powinien powstrzymać się z jego montażem i zażądać od sprzedawcy instrukcji.
    Jeśli zaś poniechał tego obowiązku i próbował "eksperymentować" z
    procesorem, to również ponosi za to odpowiedzialność.
    Niezależnie od tego zastanawiam się, czy kupujący nie mógł w łatwy sposób
    dowiedzieć się, jakie są prawidłowe parametry procesora i bez instrukcji.
    Częstotliwość taktowania jest jednym z podstawowych parametrów i nie wierzę
    w to, by nie było jej napisanej na pudełku.

  • 10. Data: 2003-04-04 00:30:45
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b6iefl$g98$8@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > Częstotliwość taktowania jest jednym z podstawowych parametrów i nie wierzę
    > w to, by nie było jej napisanej na pudełku.

    Moze nie byc w ogole pudelka. Prawde mowiac znacznie wiecej procesorow
    sprzedaje sie "z tacy" czyli zbiorczego opakowania. Wtedy sprzedawca
    przeklada procesor do jakiegos opakowania uniwersalnego na ktorym nie musi
    byc (czesto nie jest) nic napisane. Procesory tzw. "boxowe" sa min o te
    kilkanascie % drozsze bo zawieraja wydluzona gwarancje i wentylator.
    Nie zmienia to faktu ze jak sie czegos nie wie to sie, jak piszesz, domaga
    instrukcji a nie robi z towarem rozne dziwne rzeczy podlug wlasnego
    uznania.

    --
    Marcin