  • 31. Data: 2016-02-12 17:27:47
    Temat: Re: Reklamacja dysku zewnętrznego.
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Feb 2016, sundayman wrote:

    [...]
    > Ja nie napisałem, że on FORMALNIE ma prawo się domagać.

    NTG ;)

    > Dociera do ciebie, że najpierw należy użyć rozumu, a potem przepisu ?

    No właśnie, PRAWO tak nie działa.
    Nie obejmuje ani etyki, ani rozsądku (tudzież rozmija się
    ze sprawiedliwością).
    Stąd masz rację, ale niekoniecznie "prawną", i jest niewielkie
    prawdopodobieństwo, iż w przypadku zaznaczonym przez Radosława
    ("jeśli"), takie postępowanie kupującego grozi (w razie zacięcia
    się sprzedawcy celem postawienia na swoim) uzyskaniem wyroku
    nakazującego np. publiczne odszczekanie w sposób zażądany
    przez sprzedawcę?

    > Zwłaszcza w przypadku prywatnego przedsiębiorstwa ?

    Oczywiscie, co sobie (sprzedawca) zaszkodzi to jego.
    Ale przypadki kiedy ktoś takim pozwem dopiekł nabywcy
    były, nie pamiętam żadnego z przypadków na dość szczegółowo
    żeby odszukać, ale AFAIR opisy przewijały się również
    na grupie. M.in. właśnie z powodu poglądu że "przecież
    bardziej sobie zaszkodził" (ale im większa firma, tym
    jej prawnicy mają większe parcie na wykazanie się,
    że są potrzebni).

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2016-02-12 20:33:45
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-02-12 o 17:09, G.S. pisze:

    > Przecież PRODUCENTEM tak przerobionego zestawu jest serwis
    > tego sklepu, który dokonał przeróbek.

    Nie do końca.
    Zauważ że elementy użyte przez sprzedawcę nie były wszystkie
    częściami do montażu. Na pewno taką częścią nie był laptop
    i stąd konieczność jego wysłania do serwisu w przypadku
    awarii jednego z jego elementów.

    > To, że NIEKIEDY można zrobić tak, żeby zwrócić się
    > z reklamacją do producenta części lub "półwyrobu pierwotnego"
    > jest raczej dobrą wolą tego producenta (np. producenta
    > dysku, który nie wnika czy to jest egzemplarz z serii
    > "do sprzedaży detalicznej" czy z serii "do produkcji
    > komputerów" - a *mógłby*! - i przyjmuje reklamacje
    > jak leci), a nie obowiązkiem wynikłym z prawa.

    Jak znam życie z producentem dysku już to przerobiono
    i odesłał do producenta laptopa.

    Pozdrawiam

  • 33. Data: 2016-02-13 08:51:10
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Feb 2016, RadoslawF wrote:

    > Zauważ że elementy użyte przez sprzedawcę nie były wszystkie
    > częściami do montażu. Na pewno taką częścią nie był laptop

    ...a podstawą do takiego stwierdzenia jest...?
    Zacznę od tego - z jakiego aktu prawnego wynikać ma, że
    produkcja oznacza "montaż"? Jak kupisz samochody i będziesz
    sprzedawał osobno koła, osobno silniki, osobno fotele itp,
    to przecież nie sprzedajesz samochodów (które kupiłeś).
    Sprzedawca "zestawu" to właśnie zrobił: rozebrał "oryginalny"
    sprzęt i poskładał w inny zestaw. Sam może skorzystać
    z forwardowania :) prawa do reklamacji tylko wtedy, kiedy
    przedstawi "oryginał", więc być może zabezpiecza sobie tę
    możliwość poprzez sprzedaż "zestawu" właśnie.
    Tak jakby sprzedał "zestaw fotela z kołem przednim" ;)
    To oczywiscie jedna z rozważanych wersji, ale nie ma powodu
    aby uznać że sklepowi tego zrobić nie wolno.

    > i stąd konieczność jego wysłania do serwisu w przypadku
    > awarii jednego z jego elementów.

    Niewątpliwie, jak w dysku łożysko zawiedzie, to stąd
    konieczność wysłania całego dysku (a nie samego łożyska)
    do producenta dysku.

    > Jak znam życie z producentem dysku już to przerobiono
    > i odesłał do producenta laptopa.

    Na razie nic nie wiemy o tej wersji :), ale jest możliwa.
    Ale taki przypadek jedynie dowodzi, że odesłanie do
    producenta zestawu (czyli sklepu) jest na miejscu, zaś
    sklep powiada że w takim razie chce "zestaw" i koło
    się zamyka.

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2016-02-13 16:24:24
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-02-13 o 08:51, G.S. pisze:

    > ...a podstawą do takiego stwierdzenia jest...?

    Stan faktyczny.

> [...]
    > sprzedawał osobno koła, osobno silniki, osobno fotele itp,
    > to przecież nie sprzedajesz samochodów (które kupiłeś).

    Tylko sprzedaje jego części.
    Co nie oznacza ze jestem ich producentem.

> [...]
    > przedstawi "oryginał", więc być może zabezpiecza sobie tę
    > możliwość poprzez sprzedaż "zestawu" właśnie.

    Dokładnie

    > Tak jakby sprzedał "zestaw fotela z kołem przednim" ;)
    > To oczywiscie jedna z rozważanych wersji, ale nie ma powodu
    > aby uznać że sklepowi tego zrobić nie wolno.

    Wolno.
    Ale konsekwencję tej wolności ponosi nieświadomy klient któremu
    chcą zabrać potrzebnego i sprawnego laptopa.

    > Niewątpliwie, jak w dysku łożysko zawiedzie, to stąd
    > konieczność wysłania całego dysku (a nie samego łożyska)
    > do producenta dysku.

    Przypomnę że nie kupił dysku luzem tylko kupił produkt ten
    dysk zawierający. A u kogo ma reklamować wynika z umowy
    między producentem dysku a producentem laptopa.

> [...]
    > producenta zestawu (czyli sklepu) jest na miejscu, zaś
    > sklep powiada że w takim razie chce "zestaw" i koło

    Zestaw w tym przypadku został skompletowany a nie wyprodukowany.
    I nie moja wina że mylisz kompletację zestawu z jego produkcją.

    Pozdrawiam

  • 35. Data: 2016-02-14 22:31:07
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu sobota, 13 lutego 2016 16:24:25 UTC+1 użytkownik RadoslawF napisał:

    > Zestaw w tym przypadku został skompletowany a nie wyprodukowany.
    > I nie moja wina że mylisz kompletację zestawu z jego produkcją.

    Widze, ze na sile szukasz uzasadnienia swojej "teorii" ;)
    Niby czym rozni sie kompletacja od produkcji? Producent laptopa w sumie tez
    "kompletowal", pewnie dysk kupil u Segata, pamiec u Samsumga, procesor u Intela,
    grafike NVidii... sam dolozyl obudowe i poskaldal ;)

    WS

  • 36. Data: 2016-02-14 22:47:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14-02-16 o 22:31, WS pisze:

> [...]
    > "kompletowal", pewnie dysk kupil u Segata, pamiec u Samsumga,
    > procesor u Intela, grafike NVidii... sam dolozyl obudowe i poskaldal

    Problemem, przed którym stoimy jest to, że nie znamy treści
    poszczególnych umów. O ile uprawnienia konsumenckie wynikają z
    powszechnie obowiązujących przepisów, to gwarancja jest umową cywilną.
    Nie wiemy, co w niej jest.

    Na zdrowy rozsądek producent daje gwarancje na produkt,który
    wyprodukował. Skoro sprzedawca wprowadził zmiany w urządzeniu, to w
    mojej ocenie gwarancja producenta przestała obowiązywać.

    Nie wiem, co z gwarancja sprzedawcy. Tam mogą być dowolne unormowania.
    Oczywiście istnieją ograniczenia, ale nie wiem, czy akurat uzależnienie
    gwarancji od przesłania całości jest zabronione. Tak, czy siak prościej
    - o ile można - korzystać z niezgodności towaru z umową.

  • 37. Data: 2016-02-21 16:44:03
    Od: PlaMa <m...@w...pel>

    W dniu 2016-02-09 o 12:09, Jacek pisze:

    > Kupiłem laptopa wraz z dyskiem zewnętrznym. Dysk zewnętrzny był "w
    > promocji" i właśnie się zepsuł. Sprzedawca żąda odesłania dysku WRAZ z
    > laptopem, co wcale mi się nie podoba, bo laptop jest sprawny,
    > skonfigurowany, jak chciałem, a przede wszystkim jest mi po prostu
    > potrzebny.

    X-KOM? :D
    Miałem IDENTYCZNĄ sytuację. Poszło pisemko pół-straszak do centrali to
    okazało się, że można jednak.