  • 1. Data: 2016-02-09 12:09:28
    Temat: Reklamacja dysku zewnętrznego.
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Kupiłem laptopa wraz z dyskiem zewnętrznym. Dysk zewnętrzny był "w
    promocji" i właśnie się zepsuł. Sprzedawca żąda odesłania dysku WRAZ z
    laptopem, co wcale mi się nie podoba, bo laptop jest sprawny,
    skonfigurowany, jak chciałem, a przede wszystkim jest mi po prostu
    potrzebny.
    Pytanko do Grupowiczów:
    czy sprzedawca może żądać odesłania dysku z laptopem? Przecież nie jest
    to integralna całość.
    Jakich argumentów użyć, żeby wymienili sam dysk zewnętrzny?
    TIA
    Jacek

  • 2. Data: 2016-02-09 13:02:04
    Temat: Re: Reklamacja dysku zewnętrznego.
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 9 Feb 2016 12:09:28 +0100, Jacek napisał(a):

> [...]
    > to integralna całość.
    > Jakich argumentów użyć, żeby wymienili sam dysk zewnętrzny?

    Promocja polegała na tym, że wyciągnęli dysk magnetyczny z laptopa i
    wsadzili w zewnętrzną obudowę USB, a do laptopa włożyli dysk SSD. Teraz
    Lenovo/Dell/HP chcą dostać do naprawy laptopa, na którego udzielili
    gwarancji, a nie wyjęty z niego dysk.
    Nie wiem jak od strony prawnej, ale od praktycznej najprościej będzie
    przywrócić oryginalną konfigurację, czyli zamienić dyski i tak zgłosić to
    do producenta (nie sprzedawcy!), a sprzedawcę, który tak robi i nie
    informuje o tym klienta omijać szerokim łukiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 3. Data: 2016-02-09 13:20:51
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-02-09 o 13:02, P.B. pisze:

> [...]
    > do producenta (nie sprzedawcy!), a sprzedawcę, który tak robi i nie
    > informuje o tym klienta omijać szerokim łukiem.

    A wsadzając użyli najgorszej czyli najtańszej obudowy i jest nadzieja
    że to ona zdechła a nie dysk. Radził bym wydłubać dysk z obudowy
    i sprawdzić go z inną obudową, jakąś przelotką SATA-USB lub z
    jakimś komputerem poprzez SATA.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2016-02-10 00:36:02
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Jacek"

[...]
    ---
    To ile dokładnie kosztuje dysk a ile laptop ?

    Jakich argumentów użyć, żeby wymienili sam dysk zewnętrzny?
    ---
    http://www.sprzedaz.konsumencka.edu.pl/niezgodny.htm

    Rozdział "Reklamacja"

    Niestety jakiś półmózg całkiem zablokował możliwość zacytowania. Powołaj
    się na konsumencką niezgodność i zażądaj naprawy przez wymianę dysku lub
    obniżenia ceny (o rynkową wartość tego dysku za ile mógłbyś go sobie kupić)
    bo "naprawa lub wymiana naraziłaby Cię na znaczne niedogodności".

  • 5. Data: 2016-02-10 07:08:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09-02-16 o 12:09, Jacek pisze:
> [...]
    > to integralna całość.
    > Jakich argumentów użyć, żeby wymienili sam dysk zewnętrzny?

    Zgłaszać z tytułu niezgodności z umową, a nie gwarancji. Gwarancja jest
    umową,którą w rozsądnych granicach sprzedawca czy producent mogą sobie
    normować w sposób dowolny. Natomiast niezgodność z umową normuje ustawa.

  • 6. Data: 2016-02-10 11:50:18
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Feb 2016, Robert Tomasik wrote:

> [...]

    IMVHO, ma znaczenie co kupiłeś.
    Intrygujące jest określenie "w promocji", co to znaczy,
    ze dysk był "osobno" (jako dodatek do laptopa), czy przeciwnie,
    jako "całość" (z laptopem)?
    IMVHO, zapis "do laptopa dodajemy dysk za 1 zł" różni się
    z p. widzenia wałkowanej kwestii od zapisu "w promocji
    laptop z dyskiem jest tylko o 1 zł droższy". Hm...

    Żeby nie było, doskonale rozumiem przeciwny punkt widzenia
    oparty o fizyczną "konsumencką odłączalność" (stąd niżej
    moja uwaga akurat o gaśnicy) i wynikłe stąd rozumienie
    "rzeczy przyłączonej", niemniej wątpliwości powstają
    jeśli z umowy wynika brak cechy odrębnego rozporządzania
    (znaczy kupiona została CAŁOŚĆ, nie części).
    IMO wskazuje to, że "podział" został przeprowadzony samowolnie
    (w zasadzie wolno, właściciel może sobie robić ze swoim
    całkiem sporo, najwyżej dostanie mandat za to ze wsadził
    do pieca wbrew ustawie o odpadach niebezpiecznych),
    i pytaniem jest, z jakiego przepisu ma wynikać kryterium
    wyższości odrębności nad umową.
    Inaczej: sprzedawca wziął na siebie JEDNO zobowiazanie
    (dotyczące laptopa z dyskiem), co pozwala z tego zrobić
    DWA zobowiazania (wobec dysku i laptopa oddzielnie)?
    Idąć dalej: wszak laptopowy zasilacz też jest "odłączalny"...

    Żeby nie było: nie zaprzeczam, że ww. punkt widzenia zawiera
    element złej woli, albo jak komu bardziej pasuje, "wykorzystania
    prawa", z drugiej strony, jeśli kupujący postanawia egzekwować
    prawo na swoją korzyść, co ma blokować sprzedawcę?

    > Zgłaszać z tytułu niezgodności z umową, a nie gwarancji. Gwarancja jest
    > umową,którą w rozsądnych granicach sprzedawca czy producent mogą sobie
    > normować w sposób dowolny. Natomiast niezgodność z umową normuje ustawa.

    Czy z tego ma wynikać, że kupujący samochód ma prawo przynieść
    do reklamacji (z tytułu "niezgodności") "gaśnicę luzem", przykładowo?
    W którym miejscu ustawa normuje, że nabywca ma prawo przynieść *część*
    która jest zepsuta?
    Tak na mój gust, jest bardziej prawdopodobne, że to warunki gwarancji
    są odrębne dla laptopa i dysku, tym samym wskazując, iż są to dwie
    oddzielne rzeczy.

    RFC :D

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2016-02-10 12:04:56
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Feb 2016, re wrote:

    > Użytkownik "Jacek"
    >
    > Kupiłem laptopa wraz z dyskiem zewnętrznym.
    > Dysk zewnętrzny był "w promocji"

    Jako mniemam, ma to sugerować korzystną cenę.

    [...]

> [...]
    >
    > Niestety jakiś półmózg całkiem zablokował możliwość zacytowania.
    > Powołaj się na konsumencką niezgodność i zażądaj naprawy przez wymianę dysku

    Nie wiem czy zauważyłeś, że "oni" właśnie dokładnie to chcą zrobić,
    zaś Jacek się usiłuje przed tą wersją ... bronić :)

    Jacka interesuje nie wersja, ze kupił laptopa z dyskiem (z dyskiem
    do naprawy), tylko chce wywieść, że kupił dysk (i ten dysk
    reklamować, osobno).

    > lub obniżenia ceny (o rynkową wartość tego dysku
    > za ile mógłbyś go sobie kupić)

    Pamiętamy, że Jacek BARDZO chce wywieść coś przeciwnego (żeby
    nie zanosić "laptopa do naprawy").
    Twierdzisz, że jak kupisz (jako konsument, od przedsiębiorcy)
    dysk w cenie 1 zł (przykładowo, czy to w ramach "promocji"
    czy bonusa), to będzie miał obowiazek oddać Ci 200zł?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2016-02-10 12:08:43
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Feb 2016, re wrote:

    > To ile dokładnie kosztuje dysk a ile laptop ?

    A, przepraszam, przeoczyłem.
    W sumie po odpowiedzi na to pytanie Jacek zauważy, gdzie
    leży gwóźdź programu.
    Myląca jest Twoja teza:

    [...]
    > (o rynkową wartość tego dysku za ile mógłbyś go sobie kupić)

    ...bez zastrzeżenia, że to dotyczy reklamacji LAPTOPA
    (a nie "dysku za 1 zł"), czyli czegoś czego Jacek nie chce.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2016-02-10 19:23:54
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

> [...]
    > integralna całość.
    > Jakich argumentów użyć, żeby wymienili sam dysk zewnętrzny?

    Jaki to sklep? Swego czasu część nieuczciwych sprzedawców robiła coś takiego.
    Wykręcała dysk z laptopa i wsadzała do kieszeni (którą oferowali jako bonus), a
    w miejsce fabrycznego wstawiali większy, szybszy itp. Potem jak coś się dzieje z
    którymś z dysków to masz problem, bo muszą wkręcić twój dysk z kieszeni do
    laptopa i wysłać laptopa do producenta.

  • 10. Data: 2016-02-10 21:56:19
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 09.02.2016 o 12:09, Jacek pisze:
> [...]
    > laptopem, co wcale mi się nie podoba, bo laptop jest sprawny,
    > skonfigurowany, jak chciałem, a przede wszystkim jest mi po prostu

    Na twoim miejscu w pierwszej kolejności bym zadzwonił do rzeczonego
    sklepu i zapytał jakąś ważniejszą osobę (właściciela, kierownika)
    z kim się na łby pozamieniał.

    Następnie w nieżyczliwych słowach wyraził opinię nt. inteligencji oraz
    życzliwości.

    Po czym uprzejmie poinformował, że w razie jak nie uruchomią mózgu, to
    oddasz im to w całości, ale poświęcisz ze 2 dni na opisanie na każdym
    dostępnym portali tej przygody.

    Wiem - że to metoda "na chama", ale niestety w PL jest to często jedyna
    skuteczna metoda w starciu z kretynami dookoła.
    Osobiście bardzo nie lubię tak się zachowywać ale jak się nie da inaczej...