  • 1. Data: 2015-01-13 19:47:12
    Temat: znowu spadek ale inny :)
    Od: Mrqs <m...@o...pl>

    Witam,

    A ja znowu o spadku. Tym razem chyba pytanie jest proste.

    Mam działkę we współwłasności. Niestety współwłaściciel umarł, a ja
    dziedziczę jego udziały.

    Pytanie dotyczy kiedy uzyskam możliwość pełnego "zarządzania"
    nieruchomością. Czy wystarczy urzędowe nabycie spadku, czy muszę czekać
    aż do wpisu w KW?

    Zależy mi na czasie, bo roboty na działce ruszyły, a czekanie na
    uregulowanie wpisu w KW pewnie "trochę" potrwa i będę uziemiony.
    Co prawda mam upoważnienie do podejmowania wszelkich decyzji, ale
    obawiam się, że straciło moc...

    z góry dziękuję

    Mrqs

    --
    "Lewicowość to rodzaj fantazji masturbacyjnej, dla której świat faktów
    nie ma większego znaczenia". Orwell

  • 2. Data: 2015-01-13 20:57:07
    Temat: Re: znowu spadek ale inny :)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mrqs" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    ..
> [...]
    > uregulowanie wpisu w KW pewnie "trochę" potrwa i będę uziemiony.
    > Co prawda mam upoważnienie do podejmowania wszelkich decyzji, ale obawiam

    Jeśli w danym postępowaniu wystarczy Twoje oświadczenie, że jesteś
    dysponentem nieruchomości (w postępowaniu administracyjnym wstępnie się na
    tym opierają) to od chwili śmierci spadkodawcy możesz skłądać legalnie
    oświadczenie, że jesteś właścicielem.Nabycie spadku nastę puje z chwilą
    śmierci spadkodawcy, a wpis w księgach jest rzeczą wtórną.

  • 3. Data: 2015-01-13 22:21:33
    Od: Mrqs <m...@o...pl>

> [...]
    > legalnie oświadczenie, że jesteś właścicielem.Nabycie spadku nastę puje
    > z chwilą śmierci spadkodawcy, a wpis w księgach jest rzeczą wtórną.

    O, dzięki. Chodzi o typowe sprawy - doprowadzenie prądu, dokumenty
    budowlane, wyrysy itd.

    Mrqs

  • 4. Data: 2015-01-14 01:20:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jan 2015, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Mrqs" <m...@o...pl> napisał
    [...]
> [...]
    > dysponentem nieruchomości (w postępowaniu administracyjnym wstępnie się na
    > tym opierają) to od chwili śmierci spadkodawcy możesz skłądać legalnie

    Niezbyt.
    Wprost zapisali w KC że takie oświadczenie jest nieprawomocne
    w roli dowodu :D
    IMO powinien mieć, jak to ujął, "urzędowe" poświadczenie nabycia spadku.

    > Nabycie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy,

    Zgoda.
    I może żądać wydania spadku w swoje ręce, bo jest przepis szczególny
    wobec niżej zacytowanego, ale stanowi wyjątek (1029 KC).

    Zaś co do zasady:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,8202
    4,20141225,art-1025-10291-stwierdzenie-nabycia-spadk
    u-lub-przedmiotu.html

    +++
    Art. 1027.
    Względem osoby trzeciej, która nie roœci sobie praw do spadku
    z tytułu dziedziczenia,
    spadkobierca może udowodnić swoje prawa wynikajšce z dziedziczenia
    tylko stwierdzeniem nabycia spadku
    albo zarejestrowanym aktem poœwiadczenia dziedziczenia.
    ---

    IMVHO, żaden urzędnik nie powinien więc przyjąć takiego oświadczenia
    nie popartego "papierem" w roli DOWODU o którym mówi KPA, skoro
    KC wprost stanowi że nie może "udowodnić".
    Tak po prostu :D

    > a wpis w księgach jest rzeczą wtórną.

    Zgoda.
    Oczywiście skoro Mrqs przystaje na "papier" z poświadczeniem
    dziedziczenia to moja uwaga nie jest istotna dla pytania z wątku,
    jedynie profilaktycznie limituję Twój optymizm :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2015-01-14 11:10:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > w roli dowodu :D
    > IMO powinien mieć, jak to ujął, "urzędowe" poświadczenie nabycia spadku.

    W prawie cywilnym jest nieprawomocne. Ale do zezwolenia na budowę
    przykładowo składasz jedynie pod rygorem odpowiedzialności karnej
    oświadczenie.

  • 6. Data: 2015-01-14 11:24:09
    Od: Mrqs <m...@o...pl>

    > W prawie cywilnym jest nieprawomocne. Ale do zezwolenia na budowę
    > przykładowo składasz jedynie pod rygorem odpowiedzialności karnej
    > oświadczenie.

    Głównie chodzi mi o nie-zatrzymanie spraw papierkowych do zezwolenia na
    budowę.
    Wiadomo, że samo stwierdzenie nabycia spadku (u notariusza, bo sprawa
    prosta) załatwię szybko, bałem się tylko, że bez wpisu w KW będę miał
    "urzędową obstrukcję" :)

    Jeszcze raz dzięki, bo to w sumie pozytywna wiadomość.

    Mrqs

  • 7. Data: 2015-01-14 20:23:18
    Od: Dezeusz <d...@g...pl>

    W dniu 2015-01-13 19:47, Mrqs pisze:
> [...]
    >
    > Pytanie dotyczy kiedy uzyskam możliwość pełnego "zarządzania"
    > nieruchomością. Czy wystarczy urzędowe nabycie spadku, czy muszę czekać

    Wystarczy nabycie.

    > Zależy mi na czasie, bo roboty na działce ruszyły, a czekanie na
    > uregulowanie wpisu w KW pewnie "trochę" potrwa i będę uziemiony.

    Jw.

    > Co prawda mam upoważnienie do podejmowania wszelkich decyzji, ale
    > obawiam się, że straciło moc...

    Dobrze się obawiasz, pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci.

    pozdr
    DeZ

  • 8. Data: 2015-01-16 00:02:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jan 2015, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    >
    > W prawie cywilnym jest nieprawomocne.

    Bez tego ograniczenia.
    Niektóre przepisy z KC są "ogólnoprawne" - ba, w każdej ustawie
    tak jest, jeśli w jakiejkolwiek ustawie nie zaznaczono, że jej część
    lub konkretna treść jest "w rozumieniu ustawy", wynika z niej skutek
    dla CAŁEGO prawa.
    Oczywiście, o ile w innym kawałku prawa nie zaznaczono, że "w rozumieniu
    ustawy" (danej, innej ustawy) tam jest inaczej.
    Klasyką są orzeczenia, zarówno sądów powszechnych jak i WSA, że
    np. o klasyfikacji zdarzeń podatkowych wcale nie przesądzają przepisy
    podatkowe, lecz ich interpretacja wg prawa cywilnego.
    "Interpretaja cywilna" przekłada się na skutki administracyjne.

    Tu też nie jest inaczej - art.75.2 KPA stanowi iż "jeśli przepis
    prawa nie wymaga urzędowego poświadczenia określonych faktów".
    Tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,240,6948
    4,20140511,art-75-88a-dowody.html

    Nie ma najmniejszej wątpliwości, że (w tym przypadku) "przepis
    prawa" WYMAGA "urzędowego" (sądowego lub notarialnego) poświadczenia.

    > Ale do zezwolenia na budowę przykładowo
    > składasz jedynie pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie.

    IMO urzędnik, wobec przepisu stanowiącego że (wobec osoby trzeciej)
    spadkobierca NIE MOŻE inaczej udowodnić praw do spadku, nie ma
    prawa przyjąć takiego oświadczenia.
    Przecież nie przyjmie mojego oświadczenia, dotyczącego Twojego
    mieszkania, prawda?
    Potrzebuje dowodu.
    Oświadczenie może być takim dowodem (z KPA 75 właśnie), ale
    tylko niekiedy. Nie w tym przypadku.

    Wyobraź sobie takie zdarzenia - urzędnik nie ma "papieru", wydaje
    decyzję, po czym:
    - spadkobierca zrzeka się spadku (zrzeczenie "działa wstecz"!)
    - znajduje się testament, wg którego spadkobierca nie ma żadnych
    praw do tej nieruchomości

    Nie chciałbym być w skórze urzędnika, który wydał dokumenty
    "na nikogo" :D (albo raczej na osobę nieuprawnioną).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2015-01-16 00:49:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > IMO urzędnik, wobec przepisu stanowiącego że (wobec osoby trzeciej)
    > spadkobierca NIE MOŻE inaczej udowodnić praw do spadku, nie ma
    > prawa przyjąć takiego oświadczenia.

    Ale na co dzień przyjmuje. Rzuć okiem na przepisy. Do postępowania składasz
    tylko oświadczenie.

  • 10. Data: 2015-01-16 02:54:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jan 2015, Robert Tomasik wrote:

    > Ale na co dzień przyjmuje.

    Na co dzień ma do czynienia z nieruchomością która jest w toku
    postępowania spadkowego, bez urzędowego poświadczenia?

    > Rzuć okiem na przepisy.

    Zdążyłem zacytować we wcześniejszym poście :)

    > Do postępowania składasz tylko oświadczenie.

    Nieprawda - tylko wtedy, kiedy przepis nie stoi temu na
    przeszkodzie. A przepis KC (o niemożności udowodnienia
    praw do spadku przy braku świstka od sądu lub notariusza) stoi!

    To że "prawie zawsze" wystarczy złożyć oświadczenie to jedno, ale
    "prawie" czyni różnicę.

    pozdrowienia, Gotfryd