  • 11. Data: 2003-08-23 09:26:48
    Temat: Re: wspólnota majatkowa
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > może żądać zaspokojenia z majątku wspólnego - czyt.: gdy dług
    > zaciągnięto w czasie trwania wspólności majątkowej a nie przed jej
    > powstaniem).
    > Długi zaciągnięte przed powstaniem wspólności majątkowej w ogóle nie
    > mogą być dochodzone ze wspólności (wyraźnie o tym mówi § 2
    > ograniczający zakres stosowania § 1)
    >
    > Krótko mówiąc pozostaję przy swoim. Mąż Kali nie będzie odpowiadał
    > za jej długi powstałe przed zawarciem małżeństwa niezależnie od tego
    > czy spiszą intercyzę którą doradziłaś czy nie.

    I znowu muszę podzielic w pełni Twoje stanowisko :)
    Pozdrowienia
    Ben

  • 12. Data: 2003-08-23 09:35:53
    Od: Dredd<...@...pl>

    > I znowu muszę podzielic w pełni Twoje stanowisko :)
    > Pozdrowienia
    > Ben

    Dzięki Ben za wsparcie :)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 13. Data: 2003-08-23 09:46:16
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

    > Dzięki Ben za wsparcie :)

    cała przyjemność po mojej stronie :)

  • 14. Data: 2003-08-23 10:30:28
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Dredd <...@...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bi7b0c$o32$...@a...news.tpi.pl...
    > Niestety Sandro znów się mylisz (obserwując Twe wypowiedzi na tej
    > liście zaczynam coraz bardziej podejrzewać że masz mało
    > praktycznego doświadczenia w pracy na tekstach prawnych)

    popatrz opuscilam sie :) formalnie nie , na pensje męza komornik nie wskoczy
    ale na logike to pomysl,czy nie będzie kobieta odpowiadać majatkiem wspolnym
    / we wspolnosci coś posiada czy nie ? ? bo czymże jest jej zarobek jej i
    męża chyba ,że bedzie majątek odrębny lub zniesiona wspolność ... jak
    myslisz gdy nie będzie miał mozliwosci egzekwowania z jak to pieknie
    pokazałes w art.41 par.1...gdzie sie uda ? do męża osobiscie nie ale co
    zajmie? myslisz ,że umorzy długi żonie ?

    dochody są majątkiem wspolnym i trudno bez podzialu czy zniesienia
    okreslic co jest moje a co męża wiec ty mi tu nie bajaj art.41 par.1
    komornik wyniesie co cenniejsze dobra z domu jesli nie bedzie dowodu na
    to, że to jest męza :P i formalnie pieknie brzmiace przepisy pojda jak to
    powiedziales na manowce a żeby do tego nie doszło nalezy sie dobrze
    zabezpieczyc

    nie szukam tu poparcia :) jedynie staram sie by na przyszłość nie spotkala
    nikogo krzywda :P

    Sandra

  • 15. Data: 2003-08-23 10:49:46
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

> [...]
    > liście zaczynam coraz bardziej podejrzewać że masz mało
    > praktycznego doświadczenia w pracy na tekstach prawnych)

    czyli twierdzisz ,że nie można zaspokoic sie z majątku wspolnego? i nie moża
    wszcząc ewentualnej egzekucji na wspolnym majątku?

    Sandra

  • 16. Data: 2003-08-23 11:22:49
    Od: Dredd<...@...pl>

    "jak
    myslisz gdy nie będzie miał mozliwosci egzekwowania z jak to pieknie
    pokazałes w art.41 par.1...gdzie sie uda ? do męża osobiscie nie ale
    co
    zajmie? myslisz ,że umorzy długi żonie ?"

    Może ruskich wynajmie? :) Na to to już chyba i intercyza nie pomoże,
    ale chyba nasze wypowiedzi mają trzymać się tu prawa i dobrze by
    było gdyby dobrze się go trzymały.

    "dochody są majątkiem wspolnym"
    Skoro już poruszasz ten element dochodów to odebrana pensja żony
    oczywiście jest (o ile istnieje wspólność). Jeśli wspólność zniesiesz tak
    jak radzisz Kali, to pensja przestanie być wspólnością nawet po jej
    odebraniu (przed jej odebraniem jako wierzytelność zawsze jest
    częścią majątku odrębnego- patrz art. 33 pkt 8 krio), a stanie się
    majątkiem odrębnym każdego małżonka i nasz wierzyciel tym łatwiej
    w majestacie prawa do niej się dobierze - a Kali straci możliwość
    obrony poprzez zarzut z art. 41 § 2 krio i argumantację że odebrana
    pensja jest majątkiem wspólnym i nie można z niej dochodzić długu
    (inna sprawa że wierzyciel może zawsze próbowac dobrać się do pensji
    już na etapie gdy jest ona jeszcze wierzytelnością)

[...]

    Z tą trudnością ustalenia to mocno kontrowersyjny pogląd. Korzystając
    z odpowiednich procedur zawsze można uzyskać ustalenie co jest
    męża a co żony i w ten sposób zapobiec egzekucji. Po to te procedury
    ( a i art. 41 krio) wymyślono ;)

    Ale nawet przyjmując że trudności mogą się zdarzyć - powiedz mi (jeśli
    już tak argumentujesz uznając jak rozumiem że prawo jest w praktyce
    bezużyteczne więc po co na nim opierać swe wypowiedzi), co zmieni w
    takim razie w praktyce proponowana przez Ciebie intercyza? Nadal
    będzie trudno <<okreslic co jest moje a co męża wiec ty mi tu nie
    bajaj art.41 par.1
    komornik wyniesie co cenniejsze dobra z domu jesli nie bedzie
    dowodu na to, że to jest męża :P i formalnie pieknie brzmiace
    przepisy pojda jak to powiedziales na manowce>>
    Bo intercyza to tylko dokument ustalający zasady ustroju majątkowego
    i nie będzie w nim listy przedmiotów które są żony a które męża
    (choćby dlatego że zawierając ją nie wiesz co kupisz w przyszłości).

    Na koniec taka refleksja: w zasadzie nie czepiałbym, się Twoich
    niektórych wypowiedzi Sandro gdyby nie to że czasem udzielasz
    wskazówek mogących wprowadzać ludzi w błąd. Przynajmniej ja to tak
    oceniam - po przecież sam mogę się mylić ;). Mimo tego chcę by
    pytający na tej liście mieli możliwość przeczytania że dany pogląd jest
    przez kogoś kwestionowany. Także dlatego że pobudza to dyskusję i
    ułatwia dojście do prawdy, która ponoć "w sporach się ujawnia"

    Pozdrowienia

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 17. Data: 2003-08-23 11:30:46
    Od: Dredd<...@...pl>

    > czyli twierdzisz ,że nie można zaspokoic sie z majątku wspolnego? i
    nie moża
    > wszcząc ewentualnej egzekucji na wspolnym majątku?
    >
    > Sandra

    Tak twierdzę.
    I jeszcze raz przytoczę przepis:

    "jeżeli jednak wierzytelność powstała przed powstaniem wspólności
    ustawowej albo jeżeli dotyczy ona odrębnego majątku jednego z
    małżonków, wierzyciel może żądać zaspokojenia tylko z odrębnego
    majątku dłużnika oraz z wynagrodzenia za pracę lub za inne usługi
    świadczone osobiście przez dłużnika, jak również z korzyści
    uzyskanych przez dłużnika z jego praw autorskich twórcy, praw twórcy
    wynalazku, wzoru lub projektu racjonalizatorskiego."

    Zatem długów osobistych np. żony powstałych za czasów gdy była
    panną - nie możan egzekwować ze wspólności majątkowej małżeńskiej

    Dorzucę jeszcze kilka orzeczeń z których podobny pogląd wyczytasz:

    1973.10.03 postanow. SN I PZ 59/73
    OSP 1975/2/35
    glosa: Stecki L. OSP 1975/2/35

    Dla nadania klauzuli wykonalności w trybie art. 787 k.p.c.
    niezbędne jest nie tylko ustalenie, że wierztelność powstała w czasie
    trwania małżenstwa oraz że w tym czasie małżonkowie podlegali
    ustrojowi wspólności majątkowej, ale także ustalenie istnienia
    wspólności majątkowej zarówno w chwili wyrokowania, jak też w chwili
    orzekania o nadanie klauzuli wykonalności przeciwko małżonkowi
    pozwanego dłużnika.

    1969.10.07 postanow. SN I PZ 19/69 LEX

    Przepis art. 41 § 2 k.r.o. wprowadza wyjątek od zasady, że
    zaspokojenia z majątku wspólnego może żądać także wierzyciel,
    którego dłużnikiem jest tylko jeden z małżonków (art. 41 § 1 k.r. i o.).
    W sprawie jest poza sporem, że wierzytelność powódki wobec jej
    dłużnika Ryszarda G. powstała na kilka lat przed zawarciem przez
    niego małżeństwa z Wiesławą G., a więc i przed powstaniem wspólności
    ustawowej.
    W tych warunkach uwzględnienie wniosku Spółdzielni o nadanie
    tytułowi egzekucyjnemu klauzuli wykonalności także przeciwko
    małżonkowi dłużnika nastąpiło z naruszenia wymienionego wyżej
    przepisu prawa materialnego.

    1968.05.10 postanow. SN II PZ 12/68

    Jeśli wierzytelność należy do kategorii, o której mówi art. 41 § 2 k.r.
    i z tej przyczyny z majątku wspólnego małżonków zaspokojona być nie
    może, to zarzut ten może być zgłoszony przez małżonka dłużnika już
    w toku postępowania o nadanie klauzuli wykonalności. W
    postępowaniu tym powinny być bowiem zbadane przeszkody
    uniemożliwiające nadanie klauzuli wykonalności także przeciwko
    małżonkowi dłużnika. Nie można odsyłać go na drogę powództwa
    przeciwegzekucyjnemu z art. 840 k.p.c., gdyż obejmuje ono obronę
    merytoryczną, podważającą zasadność roszczenia i nie stoi na
    przeszkodzie do podniesienia przez małżonka dłużnika zarzutu
    wskazującego na niedopuszczalność nadania klauzuli wykonalności.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 18. Data: 2003-08-23 11:53:11
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Dredd <...@...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bi7j96$pkb$...@a...news.tpi.pl...

    ok . a co powiesz o artykuliku 50 k.r.o

    Sandra

  • 19. Data: 2003-08-23 12:31:49
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Użytkownik Dredd w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:bi7j96$pkb$...@a...news.tpi.pl...
    >
    > ok . a co powiesz o artykuliku 50 k.r.o
    >
    > Sandra

    To nie przeczy temu wszystkiemu co napisałem wyżej i co nadal
    podtrzymuję..

    Zasadą jest że za długi jednego tylko małżonka powstałe przed
    powstaniem wspólności (przed zawarciem małżeństwa) małżonek ów
    odpowiada tylko ze swego majątku odrębnego. (vide art. 41 § 2 kro)
    Taki wierzyciel jednego tylko małżonka jak to już powiedziałem nie
    może w żaden sposób egzekwować swego długu ze wspólności (taka
    jest zasada)

    Od tej zasady jest jednak jak to czesto w prawie bywa - wyjątek.

    Wyobraź sobie że masz wierzyciela będąc panną i niedługo
    zamierzasz zmienić stan cywilny.
    W dniu ślubu sprytnie spisujesz intercyzę z mężem, na mocy której
    znosicie swe majątki odrębne, rozciągając, na wszystko co macie i co
    będziecie mieć, wspólność małżeńską (jest to dopuszczalne -
    Art. 47. § 1. krio stanowi że małżonkowie mogą przez umowę
    wspólność ustawową rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć.). O intercyzie
    zawiadamiasz swego wierzyciela.
    Powoduje to że istnieje między małżonkami tylko wspólność której
    wierzyciel nie morze tykać no i
    Twój wierzyciel zostaje na lodzie! (Nie może egzekwować ze wspólności
    zgodnie z zasadą art 41 § 2 krio)
    Byłoby to niesprawiedliwe.

    Dlatego jest wyjątek z art. 50 krio

    Art. 50. Jeżeli małżonkowie w ł ą c z y l i do wspólności przedmioty
    majątkowe, które przy wspólności ustawowej należałyby do ich
    majątków odrębnych:
    1) wierzyciel, którego dłużnikiem jest tylko jeden z
    małżonków, może żądać zaspokojenia z majątku wspólnego także
    wtedy, gdy wierzytelność powstała przed zawarciem małżeństwa;(...)

    Wierzyciel (wyjątkowo i tylko w takich okolicznościach) będzie mógł
    skierować egzekucję do majątku wspólnego co ma pozbawiać dłużnika
    możliwości czerpania z prawa do rozszerzania wspólności zysków
    sprzecznych z zasadami współżycia społecznego, czy poczuciem
    sprawiedliwości. "Schowanie" sprytnie przez małżonków we wspólnocie
    majątku normalnie odrębnego (a zatem przed zwarciem intercyzy
    dostępnego dla wierzyciela) nie przynosi w ten sposób pokrzywdzenia
    wierzyciela i jest jak najbardziej słusznym wyjątkiem

    Jak pewnie wiesz wyjątków nie interpretuje się rozszerzająco :)

    I tyle.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 20. Data: 2003-08-23 18:20:40
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Dredd <...@...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bi7mrk$9o3$...@a...news.tpi.pl...
    > Jak pewnie wiesz wyjątków nie interpretuje się rozszerzająco :)

    i masz racje a czy tu w tym konkretnym przypadku własnie nie widzisz tego
    sprytu? by umknąc wierzycielom? i wynagrodzenie jako takie męża oczywiscie
    bedzie nienaruszalne ale majątek ? wg. mnie pod znakiem zapytania ?

    Sandra