  • 1. Data: 2004-08-05 11:28:17
    Temat: umowa o pracę
    Od: James Bond <j...@b...pl>

    Witam,

    Sytuacja się przedstawia następująco:
    1sza umowa na 1/2 etatu na rok
    2ga umowa na 1 etat na rok
    i teraz propozycja ze strony pracodawcy na 3cia umowe na 1rok.

    Czy wobec tego dobrze rozumiem k.p. Art 25.1 że automatycznie ta umowa
    jest na czas nieokreślony?
    Czy mam pracodawcy zwrócić na ten fakt umowę czy poczekać na podpisanie
    umowy?
    Czy też może się okazać, że ta umowa na 1/2 etatu powoduje, że całość
    nie podchodzi pod ten artykuł?

    Dziękuję i pozdrawiam,
    MW.

    http://www.prawo.lex.pl/bap/student/Dz.U.1998.21.94.
    html

  • 2. Data: 2004-08-05 11:31:51
    Temat: Re: umowa o pracę
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    James Bond wrote:

> [...]
    > i teraz propozycja ze strony pracodawcy na 3cia umowe na 1rok.
    >
    > Czy wobec tego dobrze rozumiem k.p. Art 25.1 że automatycznie ta umowa

    Liczą się tylko umowy zawarte od dn. 01.05.2004

  • 3. Data: 2004-08-05 11:46:53
    Od: James Bond <j...@b...pl>

    jureq napisa?(a):

    > Licz? si? tylko umowy zawarte od dn. 01.05.2004

    czyli mam znowu 3 nast?pne podpisaae?

    MW.

  • 4. Data: 2004-08-05 11:54:00
    Od: James Bond <j...@b...pl>

    jureq napisa?(a):

    > Licz? si? tylko umowy zawarte od dn. 01.05.2004

    W?aœnie, i dlaczego licz? si? tylko te po 1 maja ?
    MW.

  • 5. Data: 2004-08-05 12:07:00
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    Użytkownik <j...@b...pl>
    napisał w wiadomości news:41121FD8.97045FE4@bond.pl:
    > Właœnie, i dlaczego liczš się tylko te po 1 maja ?

    kodeks pracy tak mówi :)

    --
    pozdrawiam
    plusz ( http://www.plusz.pl )

  • 6. Data: 2004-08-05 12:32:40
    Od: James Bond <j...@b...pl>

    plusz napisa?(a):

    > U?ytkownik <j...@b...pl>
    > napisa? w wiadomo?ci news:41121FD8.97045FE4@bond.pl:
    >
    > kodeks pracy tak mówi :)

    Ok. Rozumiem, ?e ma to zwi?zek ze zmiana tego Artyku?u od 1.05, a jakie
    on mial poprzednie brzmienie ? jak to zprawdziae?
    MW.

  • 7. Data: 2004-08-05 12:35:56
    Od: "YOeLL" <y...@p...fm>

    a co w takiej sytuacji:

    moja zona pracuje w firmie juz ponad 4 lata.
    pierwsza umowe miala na czas okreslony (1 rok)- stanowisko Sprzedawca
    w czasie trwania awans i:
    druga umowa na czas okreslony( 5 lat)- Kierownik sklepu
    analogicznie awans
    trzecia umowa- na czas okreslony- Manager

    ostatnia umowa zostala zawarta w okresie kiedy pracodawca mogl sobie
    zawierac do woli umow na czas okreslony. czy to znaczy, ze mimo
    przepracowania w jednej firmie 4 lat bedzie traktowana przy ewentualnym
    wypoiwiedzeniu tak samo jak osoba, ktora pracuje 3 miesiace?

    i czy zgodne z prawem jest zawieranie w kazdej umowie 2 tygodniowego okresu
    wypiedzenia?

    --
    YOeLL
    (zaciekawiony)

  • 8. Data: 2004-08-05 20:30:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "James Bond" <j...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Ok. Rozumiem, że ma to zwišzek ze zmiana tego Artykułu od 1.05, a jakie
    > on mial poprzednie brzmienie ? jak to zprawdzić?
    > MW.

    W którymś tam roku (nie pamiętam kiedy, ale kilka lat temu) przy kolejnej
    noweli kp wpisano zgodnie z prawem europejskim, że 3 umowa jest na stałe.
    Ponieważ pracodawcy straszne larum podnieśli to po pewnym czasie zawieszono
    obowiązywanie tego przepisu do chwili naszego wstąpienia do UE (bo UE
    wymagała takiego unormowania). I wcale nie jestem pewien, czy "jureg" i
    "plusz" mają tutaj rację. Bo przepis ten nie wszedł w życie 1.05.2004 r., a
    jedynie skończyło się zawieszenie jego obowiązywania. Moim zdaniem w tym
    wypadku nie można mówić o obowiązywaniu prawa wstecz, bowiem to, że trzecia
    umowa zawarta po 1.05.2004 r. będzie automatycznie na czas nieokreślony było
    wiadomo już od dawna. Pracodawca zawierając pierwszą i drugą musieli mieć
    tego świadomość.

    Po prostu trzeba zaczekać na przyjętą przez sądy linię orzecznictwa, bo po
    raz kolejny sejm zapomniał napisać, jak to powinno się interpretować. Moim
    zdaniem każda 3 umowa o pracę na czas określony zawarta po 1.05.2004 roku
    jest automatycznie na czas nieokreślony. Jedyny konieczny warunek, to
    konieczność uwzględniania tylko tych umów, które były zawarte w okresie gdy
    przepis już był uchwalony. Przecież okres zawieszenia obowiązywania
    obejmował tylko automatyzm w przekwalifikowaniu umowy. Umowa jest trzecią,
    bo jest trzecią i tyle.

    Ale to jest moja osobista wykładnia. Nie przypominam sobie jakiś innych
    przykładów takich przepisów zawieszających podobne unormowania w
    przeszłości, bym mógł sprawdzić ewentualnie, jaką linię orzecznictwa wówczas
    zastosowano.

    A co do porady. Przy zawarciu tej trzeciej umowy nie zwracał bym pracodawcy
    na nic uwagi. Bo po co. Teraz trudno o pracę. Również przy kolejnych w razie
    potrzeby. Przecież prawo nie wymaga w tym względzie oświadczenia pracownika.
    Gdyby z tego ograniczonego czasu obowiązywania umowy wynikły jakieś
    szkodliwe dla pracownika okoliczności (na przykład pracodawca nie przedłużył
    umowy), to zawsze może on podnieść okoliczność, że ta umowa jest z mocy
    prawa na czas nieokreślony. Choćby na podstawie przedstawionych przeze mnie
    argumentów. Może chwyci w sądzie pracy.

  • 9. Data: 2004-08-07 22:00:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Aug 2004, James Bond wrote:

> [...]
    >+
    >+ Ok. Rozumiem, że ma to zwišzek ze zmiana tego Artykułu od 1.05, a jakie

    ..."nie było go" :)
    "[Przepisu art. 251 Kodeksu pracy nie stosuje się do dnia przystąpienia
    Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.]"

    O ile dobrze pamiętam został "usunięty" (kiedyś był !) i "wprowadzony
    z zawieszeniem" - czyli wprowadzony ale z dopiskiem "obowiązuje od..."

    >+ jak to zprawdzić?

    Sprawdź na isip.sejm.gov.pl
    Tak przy aktach prawnych jest zazwyczaj stosik odwołań do aktów
    uchylonych, uchylających, zmienionych i zmieniających :)
    Przeglądając ustawy zmieniające znajdziesz tę, która modyfikowała
    zapisy...

    pozdrowienia, Gotfryd