    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa o pracę
    Date: Thu, 5 Aug 2004 22:30:13 +0200

    Użytkownik "James Bond" <j...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:411228E8.FA43814D@bond.pl...

    > Ok. Rozumiem, że ma to zwišzek ze zmiana tego Artykułu od 1.05, a jakie
    > on mial poprzednie brzmienie ? jak to zprawdzić?
    > MW.

    W którymś tam roku (nie pamiętam kiedy, ale kilka lat temu) przy kolejnej
    noweli kp wpisano zgodnie z prawem europejskim, że 3 umowa jest na stałe.
    Ponieważ pracodawcy straszne larum podnieśli to po pewnym czasie zawieszono
    obowiązywanie tego przepisu do chwili naszego wstąpienia do UE (bo UE
    wymagała takiego unormowania). I wcale nie jestem pewien, czy "jureg" i
    "plusz" mają tutaj rację. Bo przepis ten nie wszedł w życie 1.05.2004 r., a
    jedynie skończyło się zawieszenie jego obowiązywania. Moim zdaniem w tym
    wypadku nie można mówić o obowiązywaniu prawa wstecz, bowiem to, że trzecia
    umowa zawarta po 1.05.2004 r. będzie automatycznie na czas nieokreślony było
    wiadomo już od dawna. Pracodawca zawierając pierwszą i drugą musieli mieć
    tego świadomość.

    Po prostu trzeba zaczekać na przyjętą przez sądy linię orzecznictwa, bo po
    raz kolejny sejm zapomniał napisać, jak to powinno się interpretować. Moim
    zdaniem każda 3 umowa o pracę na czas określony zawarta po 1.05.2004 roku
    jest automatycznie na czas nieokreślony. Jedyny konieczny warunek, to
    konieczność uwzględniania tylko tych umów, które były zawarte w okresie gdy
    przepis już był uchwalony. Przecież okres zawieszenia obowiązywania
    obejmował tylko automatyzm w przekwalifikowaniu umowy. Umowa jest trzecią,
    bo jest trzecią i tyle.

    Ale to jest moja osobista wykładnia. Nie przypominam sobie jakiś innych
    przykładów takich przepisów zawieszających podobne unormowania w
    przeszłości, bym mógł sprawdzić ewentualnie, jaką linię orzecznictwa wówczas
    zastosowano.

    A co do porady. Przy zawarciu tej trzeciej umowy nie zwracał bym pracodawcy
    na nic uwagi. Bo po co. Teraz trudno o pracę. Również przy kolejnych w razie
    potrzeby. Przecież prawo nie wymaga w tym względzie oświadczenia pracownika.
    Gdyby z tego ograniczonego czasu obowiązywania umowy wynikły jakieś
    szkodliwe dla pracownika okoliczności (na przykład pracodawca nie przedłużył
    umowy), to zawsze może on podnieść okoliczność, że ta umowa jest z mocy
    prawa na czas nieokreślony. Choćby na podstawie przedstawionych przeze mnie
    argumentów. Może chwyci w sądzie pracy.