  • 1. Data: 2004-02-27 07:47:46
    Temat: spoldzielna + licznik na wode - gdzie interweniowac?
    Od: Dan <d...@p...pl>

    Witam,

    Mam maly problem. W domu zainstalowany licznik na wode zimna. Odczyty co
    pol roku. Jak się okazalo po ostatnim odczycie zuzycie podskoczylo z
    50m3 na 130m3 - po kilku testach licznik zwariowal i liczy sobie kilka
    razy wiecej niż powinien.
    OK. - wiec licznik do wymiany. Okazuje się jednak, ze na stary brak jest
    atestu od jakiegos roku. W efekcie nie można zglosic uszkodzenia
    licznika i zarzadac od spoldzielni "uśrednienia" zuzycia wody a sama
    spoldzielnia nawet o tym nie chce slyszec.
    Skoro licznik nie miał atestu - to chyba nie można brac jego odczytow do
    wystawienia rachunku? Nie mowiac o tym, ze stosowna roznica wyjdzie z
    odczytu licznika glownego budynku.

    Gdzie można uzyskac pomoc? Gdzie sie zglosic aby spoldzielnia
    potraktowala to powaznie?

    pozdrawiam
    dan

  • 2. Data: 2004-02-27 11:10:14
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Zadzwoń do działu technicznego wytwórcy to powiedzą Ci co zrobić, a na podstawie
    nie legalizowanego licznika to nikt raczej pobierać opłat nie może .Jeszcze
    lepiej jak dowiesz się o serwis tych liczników

    Stan_Z
    Technika to nie magia,
    wszystko co człowiek stworzył swą ręką da się naprawić
    GG 491282

  • 3. Data: 2004-02-27 22:28:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2004, Stan_Z wrote:

    >+ Zadzwoń do działu technicznego wytwórcy to powiedzą Ci co zrobić, a na podstawie
    >+ nie legalizowanego licznika to nikt raczej pobierać opłat nie może

    A to z czegoś wynika ?
    Przypomnę że wodę niekoniecznie trzeba rozliczać licznikiem,
    bo można i ryczałtem.
    A takie ciepło to się wręcz nagminnie rozlicza jakimiś "podzielnikami"
    które może tym i owym są - ale na pewno nie licznikami, o jakiejś
    legalizacji nielicznika nie wspominajac :)
    Poważnie pytam: jaka podstawa żeby było "licznik albo nic" ?
    Podstaw aby nielegalizowany "licznik" uznać za "wskaźnik"
    w rozumieniu technik pomiarowych chyba nie ma...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-02-27 23:37:14
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Podstaw aby nielegalizowany "licznik" uznać za "wskaźnik"
    > w rozumieniu technik pomiarowych chyba nie ma...

    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie
    warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    (Dz. U. Nr 75 z 15 czerwca 2002 r., poz. 690)
    § 121.
    2. W budynku mieszkalnym wielorodzinnym do pomiaru ilości zimnej i ciepłej
    wody, dostarczanej do poszczególnych mieszkań oraz pomieszczeń służących do
    wspólnego użytku mieszkańców, należy stosować zestawy wodomierzowe, zgodnie
    z wymaganiami Polskich Norm, o których mowa w § 115 ust. 1.

    Jest podstawa żeby licznik był.
    Oczywiście musi być zalegalizowany (Prawo o miarach) aby mógł służyć do
    rozliczeń.

    Z moich obserwacji wynika, że wodomierze skrzydełkowe im starsze tym
    bardziej zawyżają wskazania.
    Dlatego w interesie lokatora jest pilnować terminu legalizacji wodomierza.

    Marek

  • 5. Data: 2004-02-28 00:10:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Feb 2004, Marek wrote:
    [...]
    >+ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie

    Thx. Niemniej:
    [...]
    >+ wspólnego użytku mieszkańców, należy stosować zestawy wodomierzowe, zgodnie
    >+ z wymaganiami Polskich Norm, o których mowa w § 115 ust. 1.
    >+
    >+ Jest podstawa żeby licznik był.

    ...owszem. Ale nie musi być ? Zauważ: *są* ciągle mieszkania
    rozliczane ryczałtem.

    >+ Oczywiście musi być zalegalizowany (Prawo o miarach) aby mógł służyć do
    >+ rozliczeń.

    Podchodziłem do jeża z drugiej strony: załóżmy ze NIE uznajemy
    czegoś za licznik a za wskaźnik właśnie; czy istnieje zakaz
    używania go do określenia należnej opłaty ?

    Muszę się z góry zastrzec że moje pytanie ma się nijak do stanu
    przedstawionego w wątku: skoro w mieszkaniu był licznik to pewnie
    była "umowa na licznik" (przed założeniem licznika trzeba takie
    zdarzenie uzgodnić z administratorem !), i wtedy nie ma podstaw
    aby twierdzić że licznika (*licznika* właśnie, a nie wskaźnika)
    być nie może. Nadto wszystko wskazuje iż jest on uszkodzony,
    wiec nawet jakby to był tylko wskaźnik to podstawowa kwestia
    byłaby poza konkursem.
    Ja się przyczepiłem ("jak zwykle" ?) tylko do tego co zacytowałem
    a co być może z p. widzenia autora wątku jest bez znaczenia:
    mianowicie twierdzenia że "na podstawie nie legalizowanego
    licznika nikt opłat pobierać nie może" :)
    Ustawa o miarach ma zastosowanie dopóki twierdzimy ze to
    jest *licznik*. Ale sugerowałem że powiemy ze to jest *wskaźnik*.
    Z przepisu ("należy") jasno nie wynika ze licznik musi być,
    powszechna praktyka również tak wskazuje (rozliczanie MOZE
    być prowadzone "na ryczałt").
    Z kolei inna dziedzina (ogrzewanie) w ramach praktyki :)
    pokazuje iż użytkowanie wskaźników jest powszechne... i nikt
    się nie czepia !

    Za przepis dziękuję, schowam :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-02-28 00:54:54
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    [...]
    > ...owszem. Ale nie musi być ? Zauważ: *są* ciągle mieszkania
    > rozliczane ryczałtem.

    Zgadza się. Rozporządzenie nie wprowadza obowiązku przystosowania
    istniejących budynków, wybudowanych w oparciu o stare przepisy. Zdaje się że
    taki wymóg jest tylko w zakresie bezpieczeństwa użytkowania.
    Chyba, że budynek jest remontowany czy przebudowywany.

    [...]

> [...]
    > być nie może. Nadto wszystko wskazuje iż jest on uszkodzony,
    > wiec nawet jakby to był tylko wskaźnik to podstawowa kwestia

    Również się zgadzam. I tu autor wątku musi sobie odpowiedzieć czy ewentualna
    interwencja nie przyniesie mu dodatkowych kosztów. No bo jeśli w "umowie na
    licznik" jest, że musi pilnować legalizacji licznika? Konsekwencją może być
    wyrównanie opłat za okres od kiedy upłynęła termin legalizacji.

    [...]

    > Z kolei inna dziedzina (ogrzewanie) w ramach praktyki :)
    > pokazuje iż użytkowanie wskaźników jest powszechne... i nikt
    > się nie czepia !
    >
    > Za przepis dziękuję, schowam :)

    No to jeszcze jeden przepis :-) z tegoż rozporządzenia:
    § 135.
    [...]
    2. W budynkach z instalacją ogrzewczą wodną zasilaną z sieci ciepłowniczej
    powinny znajdować się urządzenia służące do rozliczania zużytego ciepła:
    1) ciepłomierz (układ pomiarowo-rozliczeniowy) do pomiaru ilości ciepła
    dostarczanego do instalacji ogrzewczej budynku,
    2) urządzenia umożliwiające indywidualne rozliczanie kosztów ogrzewania
    poszczególnych mieszkań lub lokali użytkowych w budynku.

    Jeśli więc gdzieś modernizowano instalację c.o. to zastosowano się do
    wymagań rozporządzenia i stąd owe podzielniki kosztów ogrzewania.
    Dlatego nikt się nie czepia. Bo teraz już wolno a nawet "powinny się
    znajdować". Jakie ostrożne określenie! Jakby mogły się znajdować ale nie ma
    obowiązku ich używać czy stosować.

    > pozdrowienia, Gotfryd

    również pozdrawiam

    Marek

  • 7. Data: 2004-02-29 06:17:17
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    No niech to Gotfryd znowu miesza w kotle:)))
    To zapytam może przewrotnie o jaki wskaźnik Tobie chodzi możesz wybrać z
    poniższych znaczeń

    wskaźnik m III, D. -a, N. ~kiem; lm M. -i
    1. <przyrząd pomiarowy wskazujący stan czegoś lub wskazówka w takim
    przyrządzie>
    Wskaźnik benzyny w samochodzie.
    Wskaźnik na tablicy kontrolnej.
    2. <liczba wyrażająca ujęty procentowo stosunek wielkości rozpatrywanych do
    przyjętej podstawy; procentowe określenie jednej wartości w stosunku do innej>
    Wskaźnik produkcji.
    3. <to, co ukazuje, ujawnia coś; oznaka, wskazówka, znak orientacyjny>
    Zasada chronologii była kompozycyjnym wskaźnikiem tej powieści.
    4. chem. <barwny, organiczny związek chemiczny, który wprowadzony do badanego
    roztworu, przez zmianę swego zabarwienia umożliwia zaobserwowanie punktu
    końcowego reakcji lub określenie jego odczynu>

    Czy któreś z tych określeń jest zgodne z wcześniej cytowaną ustawą ???

    Jeśli ustawa określa jakimi urządzeniami należy się posługiwać przy rozliczaniu
    zużycia np. wody, to niestety inne urządzenie nie są dopuszczone do takich
    czynności. To wynika poniekąd z art. 58 kc. Nie zapomnij, również, że na
    żądającym zapłaty ( w tym wypadku za wodę) spoczywa obowiązek udowodnienia
    podstawy takiego naliczenia,
    a korzystanie z nielegalizowanego urządzenia pomiarowego jest niezgodne z
    normami o których mowa w § 115 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z
    dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
    odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    (Dz. U. Nr 75 z 15 czerwca 2002 r., poz. 690) i zazwyczaj kończy się odruceniem
    roszczeń.

    Co do ryczałtowego rozliczania się za wodę to tu również obowiązuje (z tego co
    pamiętam) jakiś akt prawny tyle że jest on ze znacznie wcześniejszych czasów i
    teraz nie mogę go najść.

  • 8. Data: 2004-03-01 19:47:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Feb 2004, Stan_Z wrote:

    >+ No niech to Gotfryd znowu miesza w kotle:)))

    Już wybywa !
    [...]
    >+ Jeśli ustawa określa jakimi urządzeniami należy się posługiwać przy rozliczaniu
    >+ zużycia np. wody, to niestety inne urządzenie nie są dopuszczone

    Przekonujące. Thx.

    >+ Co do ryczałtowego rozliczania się za wodę to tu również obowiązuje (z tego co
    >+ pamiętam) jakiś akt prawny tyle że jest on ze znacznie wcześniejszych czasów i
    >+ teraz nie mogę go najść.

    Też nie mam, aczkolwiek w zeszłym tysiącleciu się na niego powoływałem
    wobec administracji :)

    pozdrowienia, Gotfryd