  • 1. Data: 2009-11-19 23:47:24
    Temat: spadek, testament i tym podobne...
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Takie mam pytanie do specjalistów :) , może lamerskie, no ale wiecie...

    Otóż, jeśli ktoś posiada nieruchomość (np. dom), i pewnego dnia opuści ten
    padół łez, to - z tego co wiem, o ile dany osobnik posiada dzieci, to
    dziedziczą one w równym stopniu (czyli mogą sobie np, chałupę opylić i
    podzielić się kasą).

    A co w przypadku, jeśli pozostawiony testament stwierdza że "dom zostawiam
    córce, bo syn pije i nie szanuje ojca !" - wtedy jak wygląda sytuacja ?
    Czy syn może się domagać jakiejś części spadku ?

    A co w sytuacji, jeśli np. jeszcze za życia rodzic przekaże darowizną ten
    dom jednemu z dzieci - czy pozostałe będą posiadać jakieś prawa ?

    pozdr.

  • 2. Data: 2009-11-20 00:09:45
    Temat: Re: spadek, testament i tym podobne...
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.11.2009 00:47), sundayman wrote:
> [...]
    > córce, bo syn pije i nie szanuje ojca !" - wtedy jak wygląda sytuacja ?
    > Czy syn może się domagać jakiejś części spadku ?

    Jeżeli nie został wydziedziczony (nie wiem czy stwierdzenie "dom
    zostawiam córce bo syn" w testamencie jest wystarczające), to syn może
    się domagać od swojej siostry połowy wartości domu w gotówce. Nazywa się
    to zachowek.

    Żeby syna wydziedziczyć, ojciec musi mieć znacznie mocniejszy powód niż
    "pije i nie szanuje ojca".

    > A co w sytuacji, jeśli np. jeszcze za życia rodzic przekaże darowizną ten
    > dom jednemu z dzieci - czy pozostałe będą posiadać jakieś prawa ?

    To samo jakby zapisał w spadku.

    p. m.

  • 3. Data: 2009-11-20 00:24:22
    Od: Skiraz <p...@o...pl>

    Wydziedziczyć możesz tylko w następujących przypadkach, opisanych w
    Kodeksie Cywilnym
    > Art. 1008. Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i rodziców
    zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do zachowku:
    > 1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z zasadami
    współżycia społecznego;
    > 2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej obrazy
    czci;
    > 3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    Jeżeli zapiszesz majątek córce i nie zachodzi żadna z w/w przesłanek, to
    ona dostaje spadek w całości, ale syn może wytoczyć siostrze sprawę o
    zachowek. Czyli po ludzku mówiąc, żeby mu wypłaciła wartość połowy domu.

  • 4. Data: 2009-11-20 01:19:01
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > Żeby syna wydziedziczyć, ojciec musi mieć znacznie mocniejszy powód niż
    > "pije i nie szanuje ojca".

    Jest to całkiem dobry powód wydziedziczenia. Zresztą o tym i tak decyduje
    zawsze sąd.

    > To samo jakby zapisał w spadku.

    I znowu G prawda. Bo prawo do zachówku to jedynie połowa tego co
    nalezało by się danej osobie wg dziedziczenia ustawowego. Poza tym jeśli od
    darowizny minie 10 lat, to nie będzie ona wchodzić do majątku spadkowego.
    Ostatnia uwaga - o zachówek trzeba wystąpić sądownie - nie należy się on z
    automatu, a nie każdy jest tak chytry na kasę i to robi, niektórzy potrafią
    uszanować wolę zmarłego.

  • 5. Data: 2009-11-20 03:41:56
    Od: spp <s...@o...pl>

    Skiraz pisze:

    > Jeżeli zapiszesz majątek córce i nie zachodzi żadna z w/w przesłanek, to
    > ona dostaje spadek w całości, ale syn może wytoczyć siostrze sprawę o
    > zachowek. Czyli po ludzku mówiąc, żeby mu wypłaciła wartość połowy domu.

    Ćwiartki.

    --

    spp

  • 6. Data: 2009-11-20 04:34:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marcin Wasilewski wrote:
    > U?ytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisa? w wiadomo?ci

    > Jest to ca?kiem dobry powód wydziedziczenia. Zreszt? o tym i tak decyduje
    > zawsze s?d.

    > I znowu G prawda.

    no właśnie.

    Bo prawo do zachówku to jedynie po?owa tego co
    > naleza?o by sie danej osobie wg dziedziczenia ustawowego. Poza tym je?li od
    > darowizny minie 10 lat, to nie bedzie ona wchodziae do maj?tku spadkowego.

    "...ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od
    otwarcia spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    uprawnionymi do zachowku"

    10 lat tylko na rzecz osób nie będących spadkobieracami.

    w przypadku spadkobierców nie ma limitu 10 lat.

    > Ostatnia uwaga - o zachówek trzeba wyst?piae s?downie - nie nale?y sie on z
    > automatu, a nie ka?dy jest tak chytry na kase i to robi, niektórzy potrafi?
    > uszanowaae wole zmar?ego.

    sądownie?

  • 7. Data: 2009-11-20 05:16:54
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]

    > uprawnionymi do zachowku"

    > 10 lat tylko na rzecz osób nie będących spadkobieracami.
    > w przypadku spadkobierców nie ma limitu 10 lat.

    LOL

    Zgodnie z art. 994 Kodeksu cywilnego do wartości zachowku nie dolicza się:

    a.. drobnych darowizn (np. prezentów urodzinowych),
    b.. dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia
    spadku, darowizn na rzecz osób niebędących spadkobiercami bądź uprawnionymi
    do zachowku,
    c.. darowizn uczynionych przez spadkodawcę w czasie, gdy nie miał dzieci,
    chyba że darowizna została dokonana na mniej niż 300 dni przed urodzeniem
    się dziecka,
    d.. przy ustalaniu zachowku dla małżonka darowizn dokonanych przed
    zawarciem małżeństwa.

  • 8. Data: 2009-11-20 05:22:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marcin Wasilewski wrote:
> [...]
    >
    > Zgodnie z art. 994 Kodeksu cywilnego do warto?ci zachowku nie dolicza sie:
    >
    > a.. drobnych darowizn (np. prezentów urodzinowych),
    > b.. dokonanych przed wiecej ni? dziesieciu laty, licz?c wstecz od otwarcia
    > spadku, darowizn na rzecz osób niebed?cych spadkobiercami b?d 1/4 uprawnionymi
    > do zachowku,
    > c.. darowizn uczynionych przez spadkodawce w czasie, gdy nie mia? dzieci,
    > chyba ?e darowizna zosta?a dokonana na mniej ni? 300 dni przed urodzeniem
    > sie dziecka,
    > d.. przy ustalaniu zachowku dla ma??onka darowizn dokonanych przed

    no i ?
    właśnie napisałeś to samo
    b. ... dokonanych przed wiecej ni? dziesieciu laty [...] darowizn na
    rzecz osób niebed?cych spadkobiercami b?d 1/4 uprawnionymi do zachowku,

    A osoby będące spadkobiercami bądź uprawnionymi do zachowku? przed
    iloma laty? znajdziesz paragraf?

  • 9. Data: 2009-11-20 08:48:39
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

> [...]

    a ten przecinek między spadku a darowizn nic Ci nie mówi?
    Pozdrawiam
    PawelT

  • 10. Data: 2009-11-20 09:23:33
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "pt" <p...@p...onet.pl> writes:

    > a ten przecinek między spadku a darowizn nic Ci nie mówi?

    Wydziela zdanie wtracone.

    MJ