  • 1. Data: 2009-04-21 13:52:02
    Temat: służebność drogi - niebezpieczeństwa
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    pl.misc.budowanie; pl.sco.prawo

    Witam

    Mam ci ja działkę przy drodze powiatowej. Projekt tak
    domu tak poskladalem ze wjazd mial byc od strony powiatowki.
    Jednak gdy sie przekonalem ile kasy mnie moze kosztowac wjazd
    + projekt to tak troche przemyslalem sprawe i zastanawiam sie nad zmiana
    projektu.

    Pod katem 90 stopni do drogi powiatowej biegnie wzdluz drugiego
    boku mojej dzialki prywatna droga polna (wlascicielem jest czlowiek ktory
    sprzedal mi dzialke, ponadto mam tez zapisana bezplatna sluzebnosc tej drogi
    w akcie notarialnym). Poprosilem o taka zmiane WZ abym mogl takowy wjazd
    wykonac od tej polnej drogi rowniez - gmina sie przychylila.

    Teraz pytanko, czy nie jest to aby ryzykowne wykonywanie zjazdu z drogi
    prywatnej. Czy kiedys moge miec jakies problemy z placeniem "myta",
    lub zniesieniem sluzebnosci. Zapis w akcie mowi: "ze dla mojej dzialki
    ustanawia
    sie bezplatna sluzebnosc drogi polozenej na dzialce nr.xxx.

    Niby rozmawialem z notariuszem u ktorego byl podpisywany akt i twierdzi,
    ze z takiej sluzebnosci nie mozna zniesc. Jednak nie jest to sluzebnosc
    drogi koniecznej!!

    Pzdr
    Darek

  • 2. Data: 2009-04-21 14:05:36
    Temat: Re: służebność drogi - niebezpieczeństwa
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Niby rozmawialem z notariuszem u ktorego byl podpisywany akt i twierdzi,
    > ze z takiej sluzebnosci nie mozna zniesc. Jednak nie jest to sluzebnosc
    > drogi koniecznej!!

    http://e-prawnik.pl/sluzebnosci/wygasniecie-sluzebno
    sci-gruntowej,odpowiedzi,prawo-cywilne-1

    pozdrawiam
    pluton

  • 3. Data: 2009-04-21 14:07:27
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    i jeszcze tutaj:

    http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/sluzebnosci_g
    runtowe-a_5452.htm

    pozdrawiam
    pluton

  • 4. Data: 2009-04-21 15:56:06
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > ustanawia
    > sie bezplatna sluzebnosc drogi polozenej na dzialce nr.xxx.

    Teoretyczne aspekty przedstawił ci juz Pluton. A w praktyce to tysiące domów
    stoi przy drogach stanowiących służebność i nigdy nie słyszałem by były z
    tego tytułu problemy. Niebezpieczeństwem sa zapisy typu że jak pojawi się
    możliwość wjazdu na teren działki z innej strony to służebność wygaśnie, ale
    jak nie masz takich warunków i masz ją wpisaną do księgi wieczystej to nie
    ma nad czym się zastanawiać.

  • 5. Data: 2009-04-21 16:08:49
    Od: spp <s...@o...pl>

    Boombastic pisze:

> [...]
    > służebność wygaśnie, ale jak nie masz takich warunków i masz ją wpisaną
    > do księgi wieczystej to nie ma nad czym się zastanawiać.

    Chyba nie przeczytałeś postu wprowadzającego - on ma możliwość wjazdu z
    innej strony, już teraz.

    Oczywiście, może zmienić plany i poprowadzić dojazd przez inną działkę,
    ale jak się sąsiad odmyśli i zacznie drążyć temat?

    --
    spp

  • 6. Data: 2009-04-21 16:39:54
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Chyba nie przeczytałeś postu wprowadzającego - on ma możliwość wjazdu z
    > innej strony, już teraz.

    Chyba nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi. Przeczytaj ją jeszcze raz.

    > Oczywiście, może zmienić plany i poprowadzić dojazd przez inną działkę,
    > ale jak się sąsiad odmyśli i zacznie drążyć temat?

    To nic nie zrobi, bo nie odwoła służebności jeśli nie ma podanych w niej
    warunków.

  • 7. Data: 2009-04-21 17:24:17
    Od: spp <s...@o...pl>

    Boombastic pisze:

> [...]

    To rozumiem że zapisy warunkowe są niebezpieczne ale czy sąsiad za 10
    lat nie będzie mógł podnieść iż do działki bez żadnego problemu można
    mieć dostęp od drogi publicznej a jemu ta służebność przeszkadza w
    realizacji innych planów?

    --
    spp

  • 8. Data: 2009-04-21 17:41:49
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ustanawia
    > sie bezplatna sluzebnosc drogi polozenej na dzialce nr.xxx.

    Odwrotnie. Jeśli nie będziesz też służebności wykorzystywał to za 10 lat
    właściciel tamtej nieruchomosci będzie mógł wnioskować o jej wykreślenie.

  • 9. Data: 2009-04-21 18:35:11
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    spp pisze:

> [...]
    > lat nie będzie mógł podnieść iż do działki bez żadnego problemu można
    > mieć dostęp od drogi publicznej a jemu ta służebność przeszkadza w

    Będzie , ale wtedy będzie musiał uzyskać zgodę drugiej strony na
    spisanie odpowiedniego aktu notarialnego.

    BR
    Igus'

  • 10. Data: 2009-04-21 18:39:34
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    Darek pisze:

> [...]
    > ustanawia
    > sie bezplatna sluzebnosc drogi polozenej na dzialce nr.xxx.

    Prawnie to sprawa jest czysta (patrz post Boombastica)

    Ja bym rozważał inną sprawę: utrzymanie drogi.
    Właściciel drogi nie ma obowiązku zapewnić Ci np utwardzenia, napraw,
    odśnieżania itp. Masz możliwość jeżdżenia po tej drodze i się ciesz.
    Droga powiatowa będzie odśnieżana, jest pewnie utwardzona i powiat
    będzie dbał o nawierzchnię, czyli zero stresów z Twojej strony.
    Może to jest warte trochę grosza ?

    BR
    Iguś