  • 21. Data: 2007-09-14 21:03:27
    Temat: Re: przesyłanie nie zamówionych rzeczy
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:fcepr9$krk$1@news.onet.pl...

    > Było by, tylko mam wątpliwość, czy w tym wypadku doszło doz zawarcia
    > umowy sprzedaży. W końcu do zawarcia takiej umowy konieczna jest zgodna
    > wola dwóch stron, z których co najmniej jedna zaprzecza, jakoby taką
    > wolę miała.

    Skoro umowy nie zawarto, to o żadnym przedawnieniu nie ma mowy, bo i
    roszczenia nie ma.

    Jednak jeśli dla wygody chce się powoływać na przedawnienie, zamiast
    obalać zawarcie umowy, to myślę że termin 2-letni jest poprawny.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 22. Data: 2007-09-14 21:21:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Skoro umowy nie zawarto, to o żadnym przedawnieniu nie ma mowy, bo i
    > roszczenia nie ma.

    Roszczenie o zwrot rzeczy jest pomimo nieistnienia umowy, a w zasadzie
    właśnie z tego powodu.

    > Jednak jeśli dla wygody chce się powoływać na przedawnienie, zamiast
    > obalać zawarcie umowy, to myślę że termin 2-letni jest poprawny.

    Nie jestem pewien.

  • 23. Data: 2007-09-14 22:03:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Sep 2007, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Wrak Tristana" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Dwa lata. Potem staje się właścicielem. W końcu wszedł w posiadanie tego
    > przedmiotu w dobrej wierze.

    E, chyba przedobrzyłeś.
    Trzyletnie "wejście w dobrej wierze" dotyczy nabywcy od osoby, która
    rozporządziła rzeczą bez uprawnień, a nie tej osoby.
    Art.169 KC - chyba ze masz na mysli inny przepis, to poproszę
    o oświecenie!

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2007-09-15 12:02:14
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 14 września 2007 22:04
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fcepq5$ifn$1@nemesis.news.tpi.pl>):

    > Zdziwił byś się.

    Nie wiem.... koło 1990 okradli nasz dom rodzinny. Ekipa zebrała pełno
    odcisków. Straciliśmy kupę sprzętu, bo całą elektronikę wywieźli. I też ani
    słowa nawet o umorzeniu... Sprawa się rozmyła z wyjazdem ekipy.

    > To nie pisz, ze odmówiono przyjęcia zawiadomienia o przestępstwie.

    Nie napisałem.

    Napisałem:
    c) luty 2007, zgłoszenie oszustwa na kwotę 100zł. Efekt: za mała kwota,
    ścigamy od iluśtam. Przyślemy umorzenie. Nie przysłali, program ochrony
    kupującego Alledrogo szlak trafił.

    Mówię, że przyjęli, ale zero reakcji...

    > Przestępstwo oszustwa polega na tym, że sprawca ma zamiar oszukać Cię. A
    > zatem musi świadomie działać. Jeśli przykładowo zamiast telefonu
    > komórkowego wysyła cegłę, to nie ma wątpliwości, że miał taki zamiar. jak
    > telefon działa, jest uszkodzony, to przeważnie nie wiadomo, czy świadomie
    > wysłał śmiecia, czy później się uszkodził, albo sprzedający działał
    > nieświadomie.

    No OK. Ale urządzenie WRÓCIŁO do sprzedawcy w ramach reklamacji. I
    sprzedawca nie chce wydać ani urządzenia ani kasy i nie odbiera telefonów i
    nie odpisuje na listy. List polecony za potwierdzeniem odbioru odebrał,
    więc żyje.

    W związku z tym przetrzymuje mój sprzęt, za jaki zapłaciłem. Nie chodzi
    tylko o to, że wysłał zepsuty, bo mógł przypadkiem. Ale teraz nie mam ani
    sprzętu ani kasy... Skoro tak to legalnie, to ja ruszam handlować zepsutym
    sprzętem na Allegro.

    > Ale i tak, jeśli po wyjaśnieniu nadal uważasz, ze to
    > przestępstwo, to prokurator zawiadomienie powinien sprzyjać i wydać
    > postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

    No to spisał protoków. Powiedział, że najpewniej dostanę decyzję o
    umorzeniu... No i nic nie dostałem. Ani kawałka :(

    > Mają 30 dni na wszczęcie postępowania albo odmowę wszczęcia. Po 6
    > tygodniach bez odpowiedzi możesz się żalić na bezczynność. Chyba, ze
    > świadomie chciałeś im tę informację przekazać z zachowaniem anonimowości.

    To znaczy faktycznie wysłałem zawiadomienie z konta pod pseudonimem, bo nie
    mam ochoty żeby ten pijak mi w życiu mieszał.... Ale odpowiedzi mogę
    odbierać. Odpowiedź jaka była to właśnie taka, że przekazali do sekcji
    kryminalnej. Więc ODPOWIEDŹ dostałem, ale gość nadal kradnie... Więc
    zgłoszenie trafiło do kosza.

    > Na piśmie wysłałeś?

    Co? Zawiadomienie do prokuratury? Tak... Po 3 miesiącach (sic!) mnie wezwali
    na spisanie protokołu. I kolejne 5 sobie czekam na odpowiedź teraz.

    --
    Wrak Tristana
    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 25. Data: 2007-09-15 12:05:57
    Od: Tomasz Trystula <t...@t...pl>

    Dnia 14.09.2007 Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> napisał/a:

    > Skoro umowy nie zawarto, to o żadnym przedawnieniu nie ma mowy, bo i
    > roszczenia nie ma.

    Roszczenie jest na podstawie bezpodstawnego wzbogacenia.

    --
    Tomasz Trystula

  • 26. Data: 2007-09-15 14:54:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709142358350.3964@athlon64...

    Chodzi mi o przedawnienie wszelkich roszczeń z działalności gospodarczej.

  • 27. Data: 2007-09-15 21:46:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Sep 2007, Robert Tomasik wrote:

    > Chodzi mi o przedawnienie wszelkich roszczeń z działalności gospodarczej.

    Robercie, ja się odniosłem do tezy o "staniu się właścicielem", nie do
    roszczeń.
    Przepis o wejściu we własność przez nabycie w dobrej wierze dotyczy
    osoby, która nabyła od kogoś, kto rozporządził bezprawnie czyjąś
    własnością.
    W tym przypadku takie zdarzenie nie zachodzi.
    Rozporządzenia dokonał legalny właściciel :)

    Jak dobrze rozumiem, proponujesz rozważać taki przypadek, że do czasu
    upływu przedawnień otrzymujący twierdzi, że "dostał bez umowy", a po
    upływie - że "chciał kupić, ale zapomniał zapłacić, a teraz już
    żądanie zapłaty jest przedawnione".
    Ale tak ściśle mówiąc takie podejście stanowi oszustwo :>
    *Jakby* *teoretycznie* niedoszły poszkodowany (wskutek zarzutu
    przedawnienia poszkodowany) zdobył dowód, że otrzymujący jednak
    *nie* miał zamiaru zakupu (a tym samym poprzednio uznawał, że jest
    zobowiązany do zwrotu a nie do zapłaty - skoro nie chciał płacić),
    to zarzut przedawnienia byłby sfałszowany, prawda?

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2007-09-16 15:07:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709152338210.2760@athlon64...

    Ja to raczej rozpatruję w tych kategoriach, ze skoro właściciel rzeczy
    ruchomej wie gdzie jest, a po nią się nie zgłasza, to po prostu rzecz
    porzuca i wyzbywa się jej własności. Własność wówczas nabywasz poprzez
    wzięcie rzeczy w posiadanie. inna koncepcja, to koncepcja darowizny. Jeśli
    ktoś mi coś daje nie pytając mnie o zgodę, to mi to daruje. Do sprzedaży
    konieczna jest zgoda nas obydwu.

  • 29. Data: 2007-09-17 18:46:45
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
    > Ale i tak, jeśli po wyjaśnieniu nadal uważasz, ze
    > to przestępstwo, to prokurator zawiadomienie powinien sprzyjać i wydać
    > postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Na takie postanowienie
    > możesz się zażalić i rozpatruje to kolejno ten sam prokurator,
    > zwierzchni a w ostateczności sąd.

    teraz zwierzchni już nie (niestety)

    KG