  • 1. Data: 2004-06-19 19:16:47
    Temat: Re: prawo rolne
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    Wszystko będzie tu zależeć od tego, czy była jakaś umowa i on ją będzie
    potrafił przedstawić. Jeśli nie, to niech spada na drzewo.
    AS

  • 2. Data: 2004-06-19 19:17:45
    Temat: prawo rolne
    Od: "pabloo" <pabloo[no-spam]@o2.pl>

    Witam
    Mam następujące pytanie. Pewien gość wydzierżawił pole od mojej babci i
    zasadził tam maliny. Później to pole zostało przepisane na mojego ojca i
    jest jego własnością (ma księgę wieczystą). Nie była podpisana żadna umowa o
    dzierżawę z moim ojcem, a wcześniej z babcią też (chyba) nie podpisywał.
    Była to zdaje się umowa ustna. Teraz ojciec chce zagospodarować tą działkę,
    ale ten gość nie chce zejść ponieważ poniósł by straty (maliny). Teraz moje
    pytanie: czy da się jakoś zmusić tego gościa do zejścia z pola ? Czy trzeba
    mu zwracać rownowartość malin gdy bedzie usuwał krzaki ?
    Za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuję.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2004-06-19 19:22:59
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "pabloo" <pabloo[no-spam]@o2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    trzeba
    > mu zwracać rownowartość malin gdy bedzie usuwał krzaki ?

    KC :

    art. 704
    W przypadku odmiennej umowy dzierzawe gruntu rolnego mozna wypowiedziec na
    jeden rok naprzod na koniec roku dzierzawnego, [...]

    polecam jeszcze :

    art. 695 par. 2
    Jezeli dzierzawa nieruchomosci rolnej byla zawarta na okres dluzszy niz 3
    lata lub trwala faktycznie przez okres co najmniej 10 lat. dzierzawcy
    przysluguje z mocy prawa prawo pierwokupu w razie sprzedazy nieruchomosci.

    Ten 2gi przepis zapewne nie bedzie mogl byc zastosowany, ale kto wie?

  • 4. Data: 2004-06-19 19:23:44
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Adam Sito" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Wszystko będzie tu zależeć od tego, czy była jakaś umowa i on ją będzie
    > potrafił przedstawić. Jeśli nie, to niech spada na drzewo.
    > AS

    Na pewno ?
    IMVHO niekoniecznie.

  • 5. Data: 2004-06-19 19:40:09
    Od: "pabloo" <pabloo[no-spam]@o2.pl>

    Dowiedziałem sie więcej szczegółów. Pole to zostało kupione dawno temu przez
    moją babcię, ale nie była spisana żadna umowa kupna. Pole cały czas stało na
    dawnego właściciela. Dwa lata temu pole zostało kupione przez mojego ojca od
    tego dawnego właściciela (został spisany akt notarialny). Babcia, która z
    prawnego punktu widzenia nie była włascicielem pola, dała je w dzierżawę
    temu gościowi. Nie wiem czy była to umowa ustna czy pisemna. Ojciec nie
    podpisywał żadnej umowy o dzierżawę na to pole z tym gościem.

  • 6. Data: 2004-06-19 20:04:21
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > temu go?ciowi. Nie wiem czy była to umowa ustna czy pisemna. Ojciec nie
    > podpisywał żadnej umowy o dzierżawę na to pole z tym go?ciem.

    To wypowiedzcie mu umowe z terminem rocznym i tyle ...

  • 7. Data: 2004-06-19 20:20:08
    Od: "pabloo" <pabloo[no-spam]@o2.pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości

    > To wypowiedzcie mu umowe z terminem rocznym i tyle ...

    a można coś takiego zrobić niezależnie od upraw ? Gość bedzie się zasłaniał
    ze poniesie duże straty usuwając maliny. No i jak zorganizować takie
    wypowiedzenie. On musi coś podpisać, czy wystarczy powiedzieć i wziąć
    świadków że wypowiedzenie zostało mu przekazane? Bo obawiam sie, że
    podpisywać nic nie zechce...

    pozdrawiam i dzieki za wszystkie odpowiedzi

  • 8. Data: 2004-06-19 20:29:48
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

> [...]
    > podpisywać nic nie zechce...
    >
    > pozdrawiam i dzieki za wszystkie odpowiedzi

    Jesli zachowacie termin kodeksowy, to nie ma problemu.
    Wypowiedzenie najlepiej wyslac listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem
    odbioru, a rozpowiadac "po wsi" o wypowiedzeniu tez nie zaszkodzi.
    Podpisywac nic nie musi.

    Jeszcze jedno - pamietaj, ze w kodeksie jest mowa o koncu roku dzierzawnego,
    czyli jesli dzierzawa rozpoczela sie w marcu, to wypowiedziec mozecie
    najpozniej w lutym 2005 z moca od marca 2006 roku.

  • 9. Data: 2004-06-19 20:54:59
    Od: "pabloo" <pabloo[no-spam]@o2.pl>

> [...]
    > czyli jesli dzierzawa rozpoczela sie w marcu, to wypowiedziec mozecie
    > najpozniej w lutym 2005 z moca od marca 2006 roku.

    Jeszcze jedna kwestia. Tak jak już wcześniej pisałem nie było umowy o
    dzierżawę pomiędzy tym gościem a moim ojcem tylko kiedyś tam (jakies 10 lat
    temu) pomiędzy nim a moja babcią (która, przypominam, nie była właścicielką
    pola w sensie prawnym). Więc kiedy teraz będzie koniec roku dzierżawnego ?
    Trzeba dokopywać się do tamtej umowy, czy może nie ma ona znaczenia (nie
    wiadomo czy w ogole byla na piśmie) ? Jeżeli tak to jaki miesiąc brać pod
    uwagę ?

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2004-06-19 21:01:41
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Trzeba dokopywać się do tamtej umowy, czy może nie ma ona znaczenia (nie
    > wiadomo czy w ogole byla na pi?mie) ? Jeżeli tak to jaki miesi?c brać pod
    > uwagę ?

    Moze wiec wypowiedzcie teraz z terminem do konca nastepnego roku ...