  • 1. Data: 2004-01-28 17:46:31
    Temat: odpowiedzialność karna osób prawnych
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    1. W przypadku wykroczenia:
    w jaki sposób prowadzone jest postępowanie przeciw osobie prawnej (np.
    spółce kapitałowej)
    Kto płaci grzywne? Społka, organ, sprawca czy może jeszcze inaczej?
    Do kogo składa się doniesienie(?) o popełnieniu wykroczenia? W jakiej
    formie?

    Sprawa dotyczy Art. 24 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną -
    chodzi o spam; konkretniej o wysłaną informację handlową, nie zamówioną
    przez odbiorcę.

    Ja sprawa się ma do odpowiedzialności karnej osób prawnych za przestępstwa?
    dzięki
    p.
    W,

  • 2. Data: 2004-01-28 18:57:19
    Temat: Re: odpowiedzialność karna osób prawnych
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    I jak w praktyce wyglada wystapienie poszkodowanego do sadu z wnioskiem o
    ukaranie oraz dalsze postepowanie przed tym sadem? Rozumiem, ze sadem
    wlasciwym jest sad rejonowy dla siedziby spolki.

    p.
    W,

  • 3. Data: 2004-01-28 19:33:41
    Od: mad <g...@g...pl>

    On Wed, 28 Jan 2004 18:46:31 +0100, "wirtualna"
    <w...@w...pl.com> wrote:

    >1. W przypadku wykroczenia:
    > w jaki sposób prowadzone jest postępowanie przeciw osobie prawnej (np.
    >spółce kapitałowej)
    radze poczytac:
    USTAWA
    z dnia 28 paędziernika 2002 r.
    o odpowiedzialnosci podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod
    grozba kary.Niestety nie mam czasu tlumaczyc.
    >Ja sprawa się ma do odpowiedzialności karnej osób prawnych za przestępstwa?
    >dzięki
    moim zdaniem ma sie nijak...

    Pozdrowienia Mad

  • 4. Data: 2004-01-28 19:54:26
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "mad" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > o odpowiedzialnosci podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod
    > grozba kary.Niestety nie mam czasu tlumaczyc.

    Bo osoby prawne nie odpowiadają karnie. Wogóle. Członkowie organów tak, ale
    nie osoby prawne. Jak sobie wyobrażasz wsadzenie spółki z. o.o. do
    wiezienia?

  • 5. Data: 2004-01-28 20:03:26
    Od: mad <g...@g...pl>

    On Wed, 28 Jan 2004 20:54:26 +0100, "Rodrig von Falkenstein"
    <r...@g...pl> wrote:

    >Bo osoby prawne nie odpowiadają karnie. Wogóle. Członkowie organów tak, ale
    >nie osoby prawne. Jak sobie wyobrażasz wsadzenie spółki z. o.o. do
    >wiezienia?

    blad opowiadaja karnie wedlug mnie bo ustawa tak tej odpowiedzialnosci
    nie nazywa!!!!!!! Odsylam do ustawy i dlaczego wiazesz odp. karna z
    kara pozbawienia wolnosci?????
    Co prawda podmiot zbiorowy nie jest strona w postepowaniu karnym ale
    ma pozycje zblizona do oskarzonego.

    Pozdrowienia Mad

  • 6. Data: 2004-01-28 20:22:41
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

> [...]
    > kara pozbawienia wolnosci?????
    > Co prawda podmiot zbiorowy nie jest strona w postepowaniu karnym ale

    A ja odsyłam do komentarza do Kodeksu Karnego autorstwa prof. Andrzeja
    Wąska - teza 19 do art 1, podręcznika Prawa Karnego autorstwa prof. Lecha
    Gardockiego, nb 80, oraz innych podręczników dotyczacych prawa karnego
    materialnego. Jak wyobrazasz sobie przypisanie osobie prawnej winy?

  • 7. Data: 2004-01-28 20:52:26
    Od: mad <g...@g...pl>

    On Wed, 28 Jan 2004 21:22:41 +0100, "Rodrig von Falkenstein"
    <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    >Gardockiego, nb 80, oraz innych podręczników dotyczacych prawa karnego
    >materialnego. Jak wyobrazasz sobie przypisanie osobie prawnej winy?

    wiesz sam sie zorientowalem jesli chodzi o kwestie winy chociaz i tu
    moglbym polemizowac... moze napisz dlaczego uwazasz ze to jest
    niemozliwe...

    ale to nie zmienia faktu ze osoba prawna nie ponosi odpowiedzialnoci
    dlatego ze nie mozna wymierzyc jej kary pozbawienia wolnosci.
    W tym przypadku chodzi o to ze osoba prawna moze ponosic odp. karna
    tylko za przestepstwa okreslone w wyzej wymienionej ustawie

    Mam pytanie bo dysponuje tylko dosyc wiekowym egzemplarzem podrecznika
    prof. Lecha Gardockiego: czy zmodyfikowal pojecie przestepstwa gdybys
    mogl przytoczyc bylbym ci wdzieczny...
    a gdyby teza 19 do art.1 Komentarza do kodeksu karnego prof. A.Wąska
    byla nie wielka to tez prosze o przytoczenie ( moze tylko
    najwazniejszych stwierdzen)

    Pozdrowienia Mad

  • 8. Data: 2004-01-28 21:32:12
    Od: mad <g...@g...pl>

    On Wed, 28 Jan 2004 21:52:26 +0100, mad <g...@g...pl> wrote:

    >wiesz sam sie zorientowalem jesli chodzi o kwestie winy chociaz i tu
    >moglbym polemizowac... moze napisz dlaczego uwazasz ze to jest
    >niemozliwe...
    oj okazuje sie ze nie mam czasu na plemike ale pewnie masz racje nie
    jest to odp. karna chociaz jeszcze mam pewne watpliwosci ale innego
    rodzaju napisze na priv jak rozwiklam.

    TO ze nie jest to odp. karna nie zminia faktu ze odpowiedzialnosc
    karna jest nie zalezna od wymierzania lub nie kary pozbawinia wolnosi
    wiec tu byl twoj blad.

    Przeczytam na pewno komentarz nowy a co do tematu to odsylam jeszcze
    do publikacji prof. Tyszkiewicza ktory jako pierwszy zwrocil uwage na
    problem.

    Pozdrowienia Mad

  • 9. Data: 2004-01-28 21:49:39
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.##>

    mad wrote:
    > oj okazuje sie ze nie mam czasu na plemike ale pewnie masz racje nie
    > jest to odp. karna chociaz jeszcze mam pewne watpliwosci ale innego
    > rodzaju napisze na priv jak rozwiklam.

    może jednak na grupę?

    KG

  • 10. Data: 2004-01-29 10:20:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jan 2004, Rodrig von Falkenstein wrote:
    [...]
    >+ Jak wyobrazasz sobie przypisanie osobie prawnej winy?

    Tak jak w ustawie ?
    Kiedy jej organ działał tak, że w wyniku przestępstwa osiągnęła
    korzyść. Winą jest przyjęcie tej korzyści w znaczeniu braku
    "oporu" ze strony *wszystkich* organów które *mogłyby* zareagować.
    Gdyby chciały :)

    pozdrowienia, Gotfryd