  • 1. Data: 2013-05-20 09:26:14
    Temat: naprawa auta bez uzgodnienia kosztów
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    Witam. Oddałem auto do mechanika, chyba 3 razy powtarzałem, że przed
    jakąkolwiek
    naprawą chce znać koszty. W końcu dzwonie do niego bo minął termin do
    którego miałem
    dostać wycene o on mówi, że wszystko zrobione. Pewnie bym mu wybaczył brak
    informacji
    ale koszty moim zdaniem są zawyżone. Co mogę w takiej sytuacji zrobić ? Jak
    mu nie
    zapłace całości to po dobroci auta nie odda.

  • 2. Data: 2013-05-20 09:30:23
    Temat: Re: naprawa auta bez uzgodnienia kosztów
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-05-20 09:26, chochlik_drukarski pisze:
> [...]
    > Jak mu nie
    > zapłace całości to po dobroci auta nie odda.

    Zażądać wydania samochodu w takim stanie, w jakim został przekazany? :)
    Jak się będzie upierał, to bez prawnika się raczej nie obędzie.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2013-05-20 20:26:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "chochlik_drukarski" <c...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:kncj0g$qdp$1@dont-email.me...
> [...]
    > Jak mu nie
    > zapłace całości to po dobroci auta nie odda.

    Jeśli gość sobie kosztów nie uzgodnił, to musi przed sądem dowieść, ze je
    dobrze obliczył. No bo nie ma umowy co do kosztów. Przysługuje mu zastaw na
    samochodzie, ale pod warunkiem, że kieruje pozew do sądu, bo jak nie, to
    będzie to przywłaszczenie. Wezwać do obliczenia kosztów na piśmie i wydania
    pojazdu. Odmówić uznania rozliczenia i złożyć zawiadomienie o przestępstwie
    przywłaszczenia pojazdu - chyba, że mechanik złoży pozew do sądu zapłatę,
    bo wóczas trzeba czekać na wyrok.

  • 4. Data: 2013-05-21 00:00:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 May 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Przysługuje mu zastaw na samochodzie, ale pod warunkiem,
    > że kieruje pozew do sądu, bo jak nie, to będzie to przywłaszczenie.

    Możesz wskazać przepis zawierający ten warunek?
    Jakoś nie kojarzę.
    (oczywiście pomijając przypadek, kiedy tak stanowi *umowa*,
    dajmy na to regulamin konkretnego warsztatu zapodany w sposób
    w którym "bez wątpliwości" klient mógł zapoznać się z takim
    zastrzeżeniem).

    > Odmówić uznania rozliczenia i złożyć zawiadomienie o przestępstwie
    > przywłaszczenia pojazdu

    Żeby nie było, zarzut przywłaszczenia nie wzbudza moich wątpliwości.
    Za to przeciwnie:

    > - chyba, że mechanik złoży pozew do sądu zapłatę, bo
    > wóczas trzeba czekać na wyrok.

    ...tego warunku nie rozumiem.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-05-21 01:10:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > dajmy na to regulamin konkretnego warsztatu zapodany w sposób
    > w którym "bez wątpliwości" klient mógł zapoznać się z takim

    Zabezpiecznie na pojeździe moze nastąpić "w celu zabezpieczenia
    roszczenia", a nie dla zasady i w celu zabezpeiczenia wydumanych przez
    siebie należności.

    > Żeby nie było, zarzut przywłaszczenia nie wzbudza moich wątpliwości.
    > Za to przeciwnie:

    > ...tego warunku nie rozumiem.

    Jak złoży pozew, to stosuje prawo "zatrzymania" w celu zabezpieczenia
    roszczenia i nie można uznać, ze zatrzymał w celu przywłaszczenia. Ale jak
    zatrzymuje, a nie egzekwuje, to wóczas takie działanie nie korzysta z
    ochrony, bowiem narusza cudze parwo własności bezprawnie.

  • 6. Data: 2013-05-21 18:03:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 May 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Zabezpiecznie na pojeździe moze nastąpić "w celu zabezpieczenia roszczenia",

    PRZEPIS!!!
    Bo przepis który temu zaprzecza brzmi tak:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 307.
    § 1. Do ustanowienia zastawu potrzebna jest umowa
    [...]
    ---

    Na końcu rozdziału jest zaś taki zapisek:
    +++
    Art. 326.
    Przepisy rozdziału niniejszego stosuje się odpowiednio
    do zastawu, który powstaje z mocy ustawy.
    ---

    Ergo, zastaw MOŻE powstać z mocy ustawy, ale taki przypadek musi być
    określony W USTAWIE!
    Jest dla najmu (oraz korzystania z hotelu), jest dla banku kredytującego,
    jest dla agenta i komisanta, jest dla przewoźnika i spedytora.

    Dla "byle umowy o dzieło" nijak nie widzę.
    IMO wykonawca NIE MA PRAWA samowolnie zajmować własności powierzonej
    celem wykonania dzieła i już.

    > a nie dla zasady i w celu zabezpeiczenia wydumanych przez siebie należności.

    IMO po prostu nie jest nijak legalne samowolne "zabezpieczanie"
    czegokolwiek.
    Zastaw przymusowy JEST dopuszczalny, ale musi być przepis na
    taką okazję.
    Nie znam, nie widzę (w omawianym przypadku).

    > Jak złoży pozew, to stosuje prawo "zatrzymania"

    JAKIM PRAWEM!

    Nakaz zabezpieczenia mienia może wydać *SĄD*.
    Trzeba o to wystąpić.
    AFAIK.
    I omawiany przypadek jest właśnie taki, tj nie ma przepisu który
    dawałby prawo do przymusowego zastawu.
    AFAIK.
    Chyba że przeoczyłem jakiś przepis który ma zastosowanie,
    i o to właśnie pytam :)

    > w celu zabezpieczenia roszczenia i nie można uznać,
    > ze zatrzymał w celu przywłaszczenia.

    Jak nie, skoro nie ma podstawy prawnej do "zatrzymania"?

    Zaznaczam: nie ma ŻADNYCH przeszkód, aby ustanowić zastaw UMOWNY.
    Ale to musi być w umowie, choćby w formie "wzorca umowy" (czytaj:
    regulaminu świadczenia usług na przykład).
    Nie działa "samo z siebie"!

    > Ale jak zatrzymuje, a nie egzekwuje, to wóczas takie działanie
    > nie korzysta z ochrony, bowiem narusza cudze parwo własności bezprawnie.

    Cały czas pytam, gdzie Ty widzisz "prawność" zatrzymywania cudzej
    rzeczy tylko z tego powodu, że jedna ze stron składa pozew!

    Wskaż przepis, który RÓŻNICUJE przypadek "zatrzymania rzeczy"
    w przypadku kiedy zajmujący występuje do sądu i kiedy nie
    występuje, a również się odczepię :)

    Dla jasności: IMVHO takie 'zajęcie' niekoniecznie będzie stanowiło
    przywłaszczenie (do momentu, kiedy 'zajmujący' nie spróbuje
    rzeczą rozporządzać wobec osób trzecich), ale również BEZ RÓŻNICY
    czy wierzyciel idzie do sądu czy nie idzie; może to być "tylko"
    wykroczenie z art.127 KW, o ten szczegół nie będę się czepiał.
    Ale o tezę że "jak idziesz do sądu to możesz samowolnie
    zająć" jak najbardziej.
    Nie widzę podstaw dla "chłopskiej logiki" w przepisach!

    Jakby co, to pomysł aby niektóre czynności prawne (np. nękanie
    o spłatę przedawnionego długu) były dopuszczalne tylko pod
    warunkiem złożenia pozwu był na .prawo, ale w roli przeciwieństwa
    obowiązującego prawa właśnie :>

    Chcesz "zajmować" czyjeś mienie, to albo najpierw zapisujesz
    taki haczyk w regulaminie, albo przed uświadomieniem klientowi
    że Twoim zdaniem naprawa jest skończona (on jeszcze o tym
    nie wie i nie żąda zwrotu) trzeba iść do sądu z wnioskiem
    o "zabezpieczenie".
    Tertium polega na wskazaniu przepisu, który W DANYM PRZYPADKU
    pozwala na zastaw bezumowny :) (przymusowy)

    To ja raz jeszcze grzecznie proszę... :D

    Nie jest aby tak, że spotykałeś się wyłącznie z zastraszonymi
    właścicielami którzy nie awanturowali się o "zajęte"
    mienie głównie dlatego, że nie wiedzieli iż zastaw
    wymaga UMOWY?

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-05-21 19:17:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > PRZEPIS!!!

    KPC okolice art 755, ale ciągle stanowi o tym sąd.

  • 8. Data: 2013-05-21 19:48:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > +++
    > Art. 307.
    > § 1. Do ustanowienia zastawu potrzebna jest umowa

    Art. 461 § 1. Zobowiązany do wydania cudzej rzeczy może ją zatrzymać aż do
    chwili zaspokojenia lub zabezpieczenia przysługujących mu roszczeń o zwrot
    nakładów na rzecz oraz roszczeń o naprawienie szkody przez rzecz
    wyrządzonej (prawo zatrzymania).
    § 2. Przepisu powyższego nie stosuje się, gdy obowiązek wydania rzeczy
    wynika z czynu niedozwolonego albo gdy chodzi o zwrot rzeczy wynajętych,
    wydzierżawionych lub użyczonych.

  • 9. Data: 2013-05-21 22:34:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 May 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    [...]

    > Art. 461 § 1. Zobowiązany do wydania cudzej rzeczy może ją zatrzymać aż do
    > chwili zaspokojenia lub zabezpieczenia przysługujących mu roszczeń

    Moja culpa, dziękuję!
    (za KPC "witkowi" takoż)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2013-05-22 08:35:56
    Od: m...@g...com

    > Moja culpa, dzi�kuj�!
    >
    > (za KPC "witkowi" takoďż˝)

    Tylko czy w omawianym przypadku właścicielowi warsztatu przysługują jakiekolwiek
    roszczenia, skoro nie ma umowy na żadne naprawy?
    To jak mi ktoś na mieście umyje auto pod moją nieobecność i będzie wołał za to 150zł
    to mam mu zapłacić bo jak nie to może mi np. blokadę na koła założyć, albo auto
    odcholować do czasu zaspokojenia jego roszczeń?