  • 71. Data: 2009-06-01 11:45:30
    Temat: Re: komu moge przekazac kopie dow. osobistego
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "Herald" <h...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:1re2nznbnys52.ncla5x99xb8n.dlg@40tude.net...

    > Oj Emka - Ty chyba młoda jesteś, albo nie czytujesz prasy, nie oglądasz
    > programów TV typu 'interewencja', 'uwaga" itp.

    Być może, bo nie znam żadnego banku, który udzieliłby kredytu osobie
    pokazującej tylko i wyłącznie kserokopię cudzego dowodu osobistego.

    E.

  • 72. Data: 2009-06-01 12:02:05
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Olgierd" <n...@n...problem> napisał

    > W rozporządzeniu ws. dokumentacji pracowniczej.

    I faktycznie jest tam napisane, że nie wolno kserować?

    > No bez przesady, jeszcze się nie spotkałem z tym, żeby mi ktoś
    > powiedział, że pełnomocnictwo, które przynoszę, może być dla innej osoby.

    Nie wiem, czym się różni pełnomocnictwo od upoważnienia, ale naszej
    pracownicy odmówiono reprezentacji firmy w Urzędzie Miejskim (rejestracja
    samochodu) oraz w US (odebranie dokumentów), ponieważ na upoważnieniu nie
    miała podanego numeru dowodu osobistego.

    > A co to ma do kserowania dowodu albo spisywania jego numeru przez
    > pracodawcę?

    To, że dyskusja zaczęła się od tego, że pracodawcy wolno przepisać tylko
    określone dane z dowodu (nie wolno przepisywać numeru dowodu), mimo to, że
    są to dane potrzebe.

    > Jasne. O ile pamiętam nie jesteś urzędniczką, nie opowiadaj więc tu
    > takich rzeczy.

    Ale co ma do tego fakt, że ja nie jestem urzędniczką?
    Przecież to nie ja sprawdzam wiarygodność posiadacza dowodu, tylko osoba w
    urzędzie, której pracownik przynosi upoważnienie ode mnie.
    Odnoszę wrażenie, że nigdy nie miałeś do czynienia z taką sytuacją.

    > Nie masz problemu, jeśli nie będziesz takich danych przetwarzać w
    > dokumentacji pracowniczej.
    > Chyba widzisz różnicę między dokumentacją pracowniczą a ew.
    > pełnomocnictwem udzielonym pracownikowi przez pracodawcę, według jakiegoś
    > tam wzoru?

    Oczywiście, ale dokumentacja pracownicza jest między innymi po to, bym mogła
    z niej korzystać w swojej działalności. A konkretnie korzystać z danych tam
    zawartych. Między innymi z numeru dowodu osobistego pracownika, którego
    wysyłam, by reprezentował mnie w jakimś urzędzie.

    Skąd mam wziąć numer dowodu osobistego i wpisać go do upoważnienia, jeśli
    tego numeru nie wolno mi przechowywać? Mam go zapamiętać czy mam za każdym
    razem prosić pracownika o okazanie dowodu osobistego, bo muszę mu wypisać
    nowe upoważnienie?

    Pozdrawiam
    Emka

  • 73. Data: 2009-06-01 12:19:40
    Od: spp <s...@o...pl>

    Emka pisze:

> [...]
    > jeśli tego numeru nie wolno mi przechowywać? Mam go zapamiętać czy mam
    > za każdym razem prosić pracownika o okazanie dowodu osobistego, bo muszę

    Nie ma zakazu:
    a. kserowania dowodu osobistego.
    (Chyba że ktoś go wskaże).
    b. Posiadania i przetwarzania danych z dowodu osobistego.

    Wszystko wynika z odpowiedniego rozporządzenia, więcej np. tutaj:

    http://www.portalkadrowy.pl/176458_tresc_kwestionari
    uszy_osobowych_po_zmianie_przepisow_a_stare_kwestion
    ariusze_w_aktach_osobowych.html

    --
    spp

  • 74. Data: 2009-06-01 12:26:25
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 14:02:05 +0200, Emka napisał(a):

    > "Olgierd" <n...@n...problem> napisał

    > I faktycznie jest tam napisane, że nie wolno kserować?

    § 1. 1. Pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie
    złożenia następujących dokumentów:
    1) wypełnionego kwestionariusza osobowego dla osoby ubiegającej się
    o zatrudnienie,
    2) świadectw pracy z poprzednich miejsc pracy lub innych dokumentów
    potwierdzających okresy zatrudnienia, obejmujących okresy pracy
    przypadające w roku kalendarzowym, w którym pracownik ubiega się o
    zatrudnienie,
    3) dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, wymagane do
    wykonywania oferowanej pracy,
    4) świadectwa ukończenia gimnazjum - w przypadku osoby ubiegającej
    się o zatrudnienie w celu przygotowania zawodowego,
    5) orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do
    pracy na określonym stanowisku,
    6) innych dokumentów, jeżeli obowiązek ich przedłożenia wynika z
    odrębnych przepisów.

    3. Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie
    składanych dokumentów. Pracodawca może żądać od pracownika przedłożenia
    oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów
    albo kopii.

> [...]
    > (rejestracja samochodu) oraz w US (odebranie dokumentów), ponieważ na
    > upoważnieniu nie miała podanego numeru dowodu osobistego.

    IMHO przegięcie.

> [...]
    > sprawdzam wiarygodność posiadacza dowodu, tylko osoba w urzędzie, której
    > pracownik przynosi upoważnienie ode mnie. Odnoszę wrażenie, że nigdy nie

    Weź to na logikę. Co ma numer dowodu do wiarygodności pełnomocnictwa?

    > Oczywiście, ale dokumentacja pracownicza jest między innymi po to, bym
    > mogła z niej korzystać w swojej działalności. A konkretnie korzystać z
    > danych tam zawartych.

    Doskonale. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 28
    maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji
    w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt
    osobowych pracownika.

    > Między innymi z numeru dowodu osobistego
    > pracownika, którego wysyłam, by reprezentował mnie w jakimś urzędzie.

    Nie, ponieważ takie rzeczy nie wchodzą w skład tejże dokumentacji.
    Pracownikowi udzielane jest pełnomocnictwo niejako "poza tym".

> [...]
    > jeśli tego numeru nie wolno mi przechowywać? Mam go zapamiętać czy mam
    > za każdym razem prosić pracownika o okazanie dowodu osobistego, bo muszę

    No bardzo dobrze, można go poprosić.
    Nie wolno tworzyć ot takich sobie baz danych osobowych. Nawet art. 27
    ust. 2 pkt 6 ustawy o ochronie wiadomych danych odsyła do zakresu
    przetwarzania danych, który jest "określony w ustawie".

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 75. Data: 2009-06-01 12:32:43
    Od: spp <s...@o...pl>

    Olgierd pisze:

    > § 1. 1. Pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie
    > złożenia następujących dokumentów:
    > 1) wypełnionego kwestionariusza osobowego dla osoby ubiegającej się
    > o zatrudnienie,

    A teraz spójrz w załącznik do tego rozporządzenia.

    I masz tam:

    14. Oświadczam, że dane zawarte w pkt 1, 2, 4 i 6 są zgodne
    z dowodem osobistym seria ............ nr ................
    wydanym przez ............................................
    w ....................................................
    albo innym dowodem tożsamości ............................

    spp

  • 76. Data: 2009-06-01 12:35:17
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 14:19:40 +0200, spp napisał(a):

    > a. kserowania dowodu osobistego.
    > (Chyba że ktoś go wskaże).

    Wskazałem.

    > b. Posiadania i przetwarzania danych z dowodu osobistego.

    To jest rubryka w kwestionariuszu, oświadczenie o zgodności danych.

  • 77. Data: 2009-06-01 12:48:05
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 14:32:43 +0200, spp napisał(a):

    > A teraz spójrz w załącznik do tego rozporządzenia.

    Ależ oczywiście, tyle, że:
    - nic się nie mówi o kopiowaniu tego dokumentu,
    - takie oświadczenie nie jest podstawą do tworzenia sobie odrębnych baz
    numerów dowodów osobistych.

  • 78. Data: 2009-06-01 12:50:31
    Od: spp <s...@o...pl>

    Olgierd pisze:

    > Ależ oczywiście, tyle, że:
    > - nic się nie mówi o kopiowaniu tego dokumentu,

    Na kopiowanie to mam coś o obowiązku przechowywania dokumentów w postaci
    kopii lub odpisów. :)

    > - takie oświadczenie nie jest podstawą do tworzenia sobie odrębnych baz
    > numerów dowodów osobistych.

    Po co mi odrębna baza dowodów? Mam numer i mogę go sobie wykorzystywać
    kiedy muszę. :)

    --
    spp

  • 79. Data: 2009-06-01 12:52:07
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 14:50:31 +0200, spp napisał(a):

    > Na kopiowanie to mam coś o obowiązku przechowywania dokumentów w postaci
    > kopii lub odpisów.

    Dokumentów wskazanych w par. 1 ust. 1.

    > Po co mi odrębna baza dowodów? Mam numer i mogę go sobie wykorzystywać
    > kiedy muszę.

    No nie wiem do czego. Skąd ja mogę wiedzieć?

  • 80. Data: 2009-06-01 12:54:48
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Mon, 1 Jun 2009 10:33:44 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Eee, od numeru dowodu ważniejsze jest imię i nazwisko. Zaś w innych
    > celach pracodawca przetwarza PESEL.

    Ale Ty mowisz o teorii, a ona o praktyce.
    Sam musialem miec niejedna przepustke badz upowaznienie firmowe, i wszystkie
    byly oparte na wzorze jaki podala Emka.

    --
    Mark