  • 81. Data: 2009-06-01 12:57:43
    Temat: Re: komu moge przekazac kopie dow. osobistego
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Olgierd" <n...@n...problem> napisał

    > § 1. 1. Pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie
    > złożenia następujących dokumentów:
    > 1) wypełnionego kwestionariusza osobowego dla osoby ubiegającej się
    > o zatrudnienie,

    Czy istnieje jakiś odgórny wzór kwestionariusza? Bo ja spotkałam się z
    dziesiątkami wzorów z różnymi danymi.
    Były tam też dane odnośnie dowodu osobistego.

    > 3. Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie
    > składanych dokumentów. Pracodawca może żądać od pracownika przedłożenia
    > oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów
    > albo kopii.

    Co to jest kopia? Czy w zakres tego określenia wchodzi również kserokopia,
    skan czy fotografia?
    Bo jeśli tak, to siłą rzeczy wolno mi zrobić odpis lub kopię oryginału
    dokumentu potwierdzającego tożsamość pracownika.

    > IMHO przegięcie.

    Ale nie ja to niestety ustalam.

    > Weź to na logikę. Co ma numer dowodu do wiarygodności pełnomocnictwa?

    Potwierdza tę wiarygodność widocznie skuteczniej, niż samo imię i nazwisko.
    I jak wyżej - nie ja wymyślam takie przepisy, więc nie wiem po co to komu
    potrzebne.
    Równie dobrze przy odbiorze dokumentów z US pani może wpisać u siebie
    "odebrał pan Iksiński".
    Ale ma tam również rubryczkę z danymi dowodu tożsamości pana Iksińskiego i
    tam wpisuje właśnie numer i serię dowodu.

    > Nie, ponieważ takie rzeczy nie wchodzą w skład tejże dokumentacji.

    Nawet jeśli są wpisane do kwestionariusza?

    > Pracownikowi udzielane jest pełnomocnictwo niejako "poza tym".

    Poza "czym"?

    > No bardzo dobrze, można go poprosić.

    Za każdym razem? Popuka się w głowę i sam przyniesie mi ksero, żebym mu
    więcej głowy nie zawracała.
    Pomijam już fakt, że często-gęsto upoważnienie trzeba wypisać pod
    nieobecność pracownika. Skąd wówczas wziąć numer, jeśli rzekomo nie wolno go
    przechowywać?

    Acha, rozumiem, że takie wygenerowane w "wordzie" upoważnienie powinnam po
    wydrukowaniu natychmiast usunąć z dysku, żeby też nie być posądzoną o
    przechowywanie numeru dowodu albo innych danych? ;-)

    > Nie wolno tworzyć ot takich sobie baz danych osobowych.

    Jakich baz? Nie przesadzasz? Numer dowodu mam prawo wpisać nawet do umowy o
    pracę. Inna sprawa, że osobiście uważam to za przerost formy nad treścią.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 82. Data: 2009-06-01 12:58:02
    Od: spp <s...@o...pl>

    Olgierd pisze:

    > Dokumentów wskazanych w par. 1 ust. 1.

    A także tych, których potrzeba posiadana wynika z odrębnych przepisów. :)

    --
    spp

  • 83. Data: 2009-06-01 13:00:12
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Mon, 1 Jun 2009 14:02:05 +0200, Emka napisał(a):

> [...]
    > razem prosić pracownika o okazanie dowodu osobistego, bo muszę mu wypisać

    ...a jesli pracownik akurat pojechal zalatwic sprawe, i na miejscu sie
    okazalo ze jednak nie moze bez pisemnego upowaznienia? I trzeba dzwonic,
    podawac telefonicznie.. i po co?
    Ja naprawde nie widze powodu dla ktorego taka informacja nie moze znalezc
    sie w aktach, a czy w postaci ksero czy danych zapisanych na formularzu to
    naprawde jest malo istotne.

    --
    Mark

  • 84. Data: 2009-06-01 13:02:27
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Olgierd" <n...@n...problem> napisał w wiadomości

    > Ależ oczywiście, tyle, że:
    > - nic się nie mówi o kopiowaniu tego dokumentu,
    > - takie oświadczenie nie jest podstawą do tworzenia sobie odrębnych baz
    > numerów dowodów osobistych.

    Nikt oprócz Ciebie nie pisał o tworzeniu jakichś odrębnych baz :)
    Dane z dowodu_dokładnie_pokrywają się z danymi w kwestionariuszu i vice
    versa. Skoro mam prawo mieć u siebie kwestionariusz pracownika albo jego
    kopię, to mam też prawo mieć kopię dowodu osobistego. Nic w podanym przez
    Ciebie przepisie nie wskazuje na to, by było to w jakikolwiek sposób
    niedozwolone. Albo może ja tego przepisu nie rozumiem ;-)

    E.

  • 85. Data: 2009-06-01 13:05:38
    Od: K...@w...pl.invalid (Kaziu)

    Emka <e...@o...eu> wrote:
    > Skąd Wy bierzecie takie historie [...]

    Ot dwa linki znaleziono szybko w google:

    http://www.polishexpress.co.uk/art,nielegalny_przekr
    et,3268.html

    "Przy rejestrowaniu żądał kserokopii paszportu lub dowodu, po czym
    na ich podstawie rejestrował firmy. Firmy te z kolei, przedstawiając
    sfałszowane faktury, wyłudzały zwrot podatku VAT. W ciągu niespełna
    trzech lat przedsiębiorczy Rosjanin ?dorobił? się prawie 20
    milionów funtów."

    http://www.policja.pl/portal/pol/1/2762/Policjanci_z
    atrzymali_internetowych_oszustow.html

    "W marcu br. policjanci z Sekcji d/w z PG KMP w Poznaniu zatrzymali
    trzech oszustów internetowych, którzy także wykorzystywali prawdziwe
    dane osobowe do zakładania kont internetowych i rachunków bankowych.
    Znaleziono przy nich wówczas niemal 60 kserokopii dowodów osobistych."

    Zeby zalozyc konto w inteligo czy mbanku wystarczy miec adres i
    ksero dowodu. Zakladanie kont jest zdalne wiec nikomu nie pokazuje
    sie oryginalu dowodu! A pozniej mozna zaciagac kredyty, debety czy tez
    prac pieniadze.

    --
    Kaziu

  • 86. Data: 2009-06-01 13:05:44
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 14:58:02 +0200, spp napisał(a):

    > A także tych, których potrzeba posiadana wynika z odrębnych przepisów.

    No tak.
    To teraz wystarczy poszukać czegoś nt. dowodu osobistego ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 87. Data: 2009-06-01 13:06:48
    Od: spp <s...@o...pl>

    Kaziu pisze:

    > Zeby zalozyc konto w inteligo czy mbanku wystarczy miec adres i
    > ksero dowodu. Zakladanie kont jest zdalne wiec nikomu nie pokazuje
    > sie oryginalu dowodu!

    Nie wiem jak w mBanku, ale przy zakładaniu Inteligo kurier spisywał
    dane z dowodu i sprawdzał z listem przewozowym.

    --
    spp

  • 88. Data: 2009-06-01 13:08:11
    Od: spp <s...@o...pl>

    Kaziu pisze:

> [...]
    > sfałszowane faktury, wyłudzały zwrot podatku VAT. W ciągu niespełna
    > trzech lat przedsiębiorczy Rosjanin ?dorobił? się prawie 20

    Hmm, ale to w Londynie akurat było. :)

    --
    spp

  • 89. Data: 2009-06-01 13:10:47
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 14:57:43 +0200, Emka napisał(a):

    > Czy istnieje jakiś odgórny wzór kwestionariusza? Bo ja spotkałam się z
    > dziesiątkami wzorów z różnymi danymi. Były tam też dane odnośnie dowodu
    > osobistego.

    Tak, określa go załącznik do rozporządzenia.

    > Co to jest kopia? Czy w zakres tego określenia wchodzi również
    > kserokopia, skan czy fotografia?

    Kopia to kopia.

    > Bo jeśli tak, to siłą rzeczy wolno mi zrobić odpis lub kopię oryginału
    > dokumentu potwierdzającego tożsamość pracownika.

    Dlaczego "jeśli tak"? I dlaczego w ogóle? "Kopie składanych dokumentów",
    nie "kopie różnych dokumentów".

    > Potwierdza tę wiarygodność widocznie skuteczniej, niż samo imię i
    > nazwisko. I jak wyżej - nie ja wymyślam takie przepisy, więc nie wiem po
    > co to komu potrzebne.

    Jeśli już chodzi o potwierdzenie wiarygodności pełnomocnictwa to chyba
    więcej do powiedzenia można mieć na temat podpisu osoby, która je
    udzieliła? Urzędnicy nie oczekują, żeby ktoś podpisał pełnomocnictwo w
    ich obecności?

> [...]
    > Ale ma tam również rubryczkę z danymi dowodu tożsamości pana Iksińskiego
    > i tam wpisuje właśnie numer i serię dowodu.

    I do tego potrzebuje tych danych w pełnomocnictwie? To już w dowód osoby,
    która przychodzi nie zagląda?

    > Nawet jeśli są wpisane do kwestionariusza?

    Ale nie są. Jakie dokumenty się zbiera określa rozporządzenie.

    > Jakich baz? Nie przesadzasz? Numer dowodu mam prawo wpisać nawet do
    > umowy o pracę. Inna sprawa, że osobiście uważam to za przerost formy nad
    > treścią.

    Ale umowa o pracę to jest coś innego, a zbiór danych to jest coś innego.

  • 90. Data: 2009-06-01 13:12:32
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 15:02:27 +0200, Emka napisał(a):

    > Skoro mam prawo mieć u siebie kwestionariusz pracownika albo jego kopię,
    > to mam też prawo mieć kopię dowodu osobistego.

    "Albo kopię kwestionariusza"? I skąd to wnioskowanie?

    > Nic w podanym przez
    > Ciebie przepisie nie wskazuje na to, by było to w jakikolwiek sposób
    > niedozwolone.

    No to pokaż mi, gdzie jest napisane o dowodzie osobistym, że można go
    kopiować.

    > Albo może ja tego przepisu nie rozumiem ;-)

    No tak ;-) też mi się tak wydawało.