  • 1. Data: 2009-05-28 17:23:54
    Temat: Słowne dziwolągi w języku prawnym.
    Od: e...@g...com

    1. Dlaczego np. w art. 131 kpc jest "dokonywa", zamiast dokonuje?
    "Art. 131. § 1. Sąd dokonywa doręczeń przez pocztę, komornika,
    woźnych, a także przez sądową służbę doręczeniową"
    "Art. 133. § 3.[...] Jednakże Skarbowi Państwa doręczenia dokonywa się
    zawsze w sposób określony w § 2."
    "Art. 135. Doręczenia dokonywa się w mieszkaniu, w miejscu pracy lub
    tam, gdzie się adresata zastanie."
    "Art. 137. § 1. Doręczenia żołnierzom zasadniczej służby wojskowej,
    funkcjonariuszom Policji i Służby Więziennej dokonywa się przez ich
    organy bezpośrednio przełożone.
    § 2. Doręczenia osobom pozbawionym wolności dokonywa się przez zarząd
    odpowiedniego zakładu."

    2. Czym się różnią słowa niezależny i niezawisły (np. użyte w art. 45
    ust. 1 Konstytucji: "Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego
    rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy,
    niezależny, bezstronny i niezawisły sąd.")?
    Wg słowników:
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=niezale%BFny
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=niezawis%B3y
    to synonimy, zatem sąd niezależny i niezawisły to masło maślane.

    3. Dlaczego prawnicy powszechnie mówią prawo pozytywne zamiast prawo
    pozytywistyczne, skoro od pozytywizmu się to określenie wywodzi?

    4. Czy czymś się różni prawo naturalne od prawa natury? Jeśli niczym
    to dlaczego nie ujednolicą nazewnictwa.

    5. Rozstrząsanie w kpc art. 210:
    "§ 3. Ponadto rozprawa obejmuje, stosownie do okoliczności,
    postępowanie dowodowe i roztrząsanie jego wyników."

    Tego akurat nie można uznać za błąd, niemniej czy nie mogli zastąpić
    tego słowa innym, niedwuznacznym i mniej śmiesznym (roztrząsać można
    też gnój widłami ;))?

    Powyższe zestawienie oczywiście nie jest wyczerpujące. Proszę dodawać
    kolejne. :)

    Dlaczego przynajmniej najbardziej rażących błędów się nie poprawia?
    Przecież to wstyd, aby w najważniejszych państwowych dokumentach przez
    dziesięciolecia całe tkwiły takie błędy i dziwactwa, pomimo że ustawy
    (z wyj. Konstytucji) zmienia się praktycznie co roku, więc nie powinno
    być problemu ze zmianą przy okazji dokonywania innych zmian.
    W końcu zawód prawnika jest zawodem humanistycznym, więc to powinno
    zobowiązywać do poprawnego wyrażania się (i pomijam tu specyfikę
    języka prawnego i prawniczego, tylko chodzi mi o błędy np. w ustawach
    typu "dokonywa" zamiast dokonuje).

  • 2. Data: 2009-05-28 17:32:13
    Temat: Re: Słowne dziwolągi w języku prawnym.
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    e...@g...com writes:

    > języka prawnego i prawniczego, tylko chodzi mi o błędy np. w ustawach
    > typu "dokonywa" zamiast dokonuje).

    Przecież to nie jest błąd.

    MJ

  • 3. Data: 2009-05-28 17:34:49
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    >Dlaczego przynajmniej najbardziej rażących błędów się nie poprawia?

    bo:

    1. ktos ma cel aby bylo to nieczytelne i/lub dajace sie interpretowac.

    2. tworza to prawo idioci a przynajmniej wnosza do niego poprawki

    Wyobraz sobie proste, czytelne, zrozumiale, nie dajace sie interpretowac na
    rozne sposoby przepisy prawa. 90% prawnikow straciloby prace.

    Icek

  • 4. Data: 2009-05-28 17:40:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    e...@g...com pisze:

    > 1. Dlaczego np. w art. 131 kpc jest "dokonywa", zamiast dokonuje?

    Będę strzelał :) Tak się mówiło w 1964 roku kiedy kpc był uchwalany.

    > 2. Czym się różnią słowa niezależny i niezawisły (np. użyte w art. 45
    > to synonimy, zatem sąd niezależny i niezawisły to masło maślane.

    Nie to co innego.
    Niezależność to aspekt organizacyjny, tzn, sąd musi być oddzielną
    jednostką i nie może być częścią jakiekogoś urzędu.
    Niezawisłość to aspekt materialny, to jest nikt nie może mieć wpływu na
    decyzje sądów.
    Jak widać dookoła pierwszy aspekt nie jest do końca realizowany, bo sądy
    są pod nadzorem MS.

    > 3. Dlaczego prawnicy powszechnie mówią prawo pozytywne zamiast prawo
    > pozytywistyczne, skoro od pozytywizmu się to określenie wywodzi?

    Nie jestem przekonany czy to wywodzi się od pozytywizmu.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_pozytywne

    > 4. Czy czymś się różni prawo naturalne od prawa natury? Jeśli niczym
    > to dlaczego nie ujednolicą nazewnictwa.

    A ktoś używa w praw2ie "prawa natury", to mi brzmi jak z biologii.

> [...]
    >
    > Tego akurat nie można uznać za błąd, niemniej czy nie mogli zastąpić
    > tego słowa innym, niedwuznacznym i mniej śmiesznym (roztrząsać można

    O 1964 roku roztrząsanie gnoju widłami było dość powszechne. Teraz są do
    tego maszyny :)

    > Dlaczego przynajmniej najbardziej rażących błędów się nie poprawia?

    Nie jestem przekonany czy są to błędy. Po co zmieniać coś co działa
    dobrze od lat?

    --
    @2009 Johnson

  • 5. Data: 2009-05-28 17:42:15
    Od: e...@g...com

    6. "Potrącić kogoś ze skutkiem śmiertelnym" - to też dziwoląg, bo
    potrącenie kojarzy się z delikatnym, lekkim zderzeniem się z kimś:
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=potr%B1ci%E6 zatem potrącenie ze
    skutkiem śmiertelnym może wywoływać mimowolnie pewien uśmieszek, bo to
    określenie brzmi jak parodia znaczenia potrącenia w słownikowym
    punkcie 1. Dlaczego prawnicy tak kaleczą język? Rzekomo ma to służyć
    uściśleniu i doprecyzowaniu terminologii, tak aby wypowiedź była
    jednoznaczna i bardziej zrozumiała, ale w rzeczywistości najczęściej
    jest dokładnie odwrotnie. Stąd się później mówi o prawniczym bełkocie.
    Niech by sobie już był ten bełkot, ale bez takich dziwactw jak
    dokonywa zamiast dokonuje.

  • 6. Data: 2009-05-28 17:46:54
    Od: e...@g...com

    On 28 Maj, 18:32, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Przecież to nie jest błąd.
    >
    >   MJ

    Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Czy to slowo jest w slownikach?
    Czy uzywa sie go gdzies jeszcze poza ustawa i prawem?

  • 7. Data: 2009-05-28 17:48:39
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    e...@g...com pisze:

    > Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Czy to slowo jest w slownikach?

    Ale skąd pomysł że słownik to cała mądrość? Jesteś polonistą?

    --
    @2009 Johnson

  • 8. Data: 2009-05-28 17:50:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    e...@g...com pisze:

    > Czy uzywa sie go gdzies jeszcze poza ustawa i prawem?

    "Wieczna przemiana, która się w nas dokonywa, to jest życie" (Pola
    Gojawiczyńska).
    jako polonista znajdziesz sobie książkę z której cytat pochodzi:)

    --
    @2009 Johnson

  • 9. Data: 2009-05-28 17:55:22
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    maj roku pamiętnego 2009, prawdopodobnie 28. Wielka mądrość na
    czytelników pl.soc.prawo,pl.hum.polszczyzna spłynęła, gdy tako rzekł(a)
    e...@g...com:

> [...]
    > skutkiem śmiertelnym może wywoływać mimowolnie pewien uśmieszek, bo to
    > określenie brzmi jak parodia znaczenia potrącenia w słownikowym

    Z tego co mi wiadomo, pieszy uderzony przez poruszający się samochód
    jest ,,potrącony". No i jeżeli uderzenie będzie wystarczająco silne, by
    ten nieszczęsny pieszy zszedł z tego świata, to wtedy to uderzenie ma
    skutek śmiertelny. Nie widzę w tym nic niewłaściwego, pod warunkiem że
    to faktycznie dotyczy samochodów i ruchu drogowego. Bo ,,potrącenie"
    kogoś ręką ze skutkiem śmiertelnym to rzeczywiście groteska.

    > Dlaczego prawnicy tak kaleczą język?

    A inne kategorie zawodowe go nie kaleczą?

    > Niech by sobie już był ten bełkot, ale bez takich dziwactw jak
    > dokonywa zamiast dokonuje.

    Już Ci napisano, że ,,dokonywać" jest ,,poprawne". Na jakiej podstawie
    odbierasz temu wyrazowi prawa bytu? Tylko takiej, że nie jesteś z nim
    osłuchany?
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 10. Data: 2009-05-28 17:55:33
    Od: e...@g...com

    On 28 Maj, 18:40, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Będę strzelał :) Tak się mówiło w 1964 roku kiedy kpc był uchwalany.

    Watpie. Poza tym minelo juz wiele lat, wiec mozna to bylo 100 razy
    zmienic.

> [...]
    > jednostką i nie może być częścią jakiekogoś urzędu.
    > Niezawisłość to aspekt materialny, to jest nikt nie może mieć wpływu na

    A dlaczego to nie wynika ze slownikow? Mozesz podeprzec sie jakims
    zrodlem?

    > Jak widać dookoła pierwszy aspekt nie jest do końca realizowany, bo sądy
    > są pod nadzorem MS.

    Czyli lamana jest Konstytucja. :(

    > Nie jestem przekonany czy to wywodzi się od
    pozytywizmu.http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_pozyt
    ywne

    A ja jestem przekonany, bo znam troche historie tego terminu. Co
    prawda nie mam pod reka najlepszego to wyjasniajacego linku, ale z
    tego tez mozesz to wywnioskowac:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Pozytywizm_prawniczy

    > A ktoś używa w praw2ie "prawa natury", to mi brzmi jak z biologii.

    Tak, uzywa. Googlnij sobie, albo wikipednij (tez sobie pozwole na
    neologizmy, nie bede gorszy ;)).

    > O 1964 roku roztrząsanie gnoju widłami było dość powszechne. Teraz są do
    > tego maszyny :)

    Nie tylko z tego powodu rozstrzasanie w w/w art. jak dla mnie brzmi
    smiesznie, dla Ciebie nie?

    > Nie jestem przekonany czy są to błędy. Po co zmieniać coś co działa
    > dobrze od lat?

    Dlatego, zeby byc w zgodzie z poprawnoscia jezykowa, zeby nie music
    sie wstydzic, ze takich mamy ustawodawcow i prawnikow, ktorzy nawet po
    polsku niezbyt poprawnie sie wypowiadaja. No i zeby nie pojawialy sie
    takie pytania i watpliwosci jak moje. ;)
    Powyzsze nie wyczerpuje wszystkich przyczyn. :P