  • 61. Data: 2009-06-01 10:10:55
    Temat: Re: komu moge przekazac kopie dow. osobistego
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    news:pan.2009.06.01.09.50.38@rudak.org...

    > To, że jest rozporządzenie, które mówi jakie dokumenty i kopie jakich
    > dokumentów są w dokumentacji. Nie ma tam miejsca na wolnąamerykankę.

    Jak mniemam w rozporządzeniu bardziej chodzi o to, jakie dane być
    bezwarunkowo MUSZĄ, a nie jakich pod żadnym pozorem przechowywać nie wolno.
    Ale może się mylę, w takiej sytuacji proszę o wskazanie czym grozi zapisanie
    numeru dowodu osobistego pracownika w jego aktach. Numeru, który widnieje
    potem na upoważnieniach, w przepustkach i innych dokumentach, które są
    wymagane przez organy/instytutje zewnętrzne, z którymi zakład pracy ma
    powiązania w ramach wykonywanej działalności.
    Innymi słowy - jakim cudem wolno mi, jako pracodawcy, przetwarzać numer
    dowodu osobistego pracownika, a nie wolno mi go przechowywać?

    E.

  • 62. Data: 2009-06-01 10:19:31
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 12:10:55 +0200, Emka napisał(a):

    > Jak mniemam w rozporządzeniu bardziej chodzi o to, jakie dane być
    > bezwarunkowo MUSZĄ, a nie jakich pod żadnym pozorem przechowywać nie
    > wolno.

    Jeśli chodzi o kwestie ochrony danych osobowych pracowników to zarówno kp
    jak i ustawa o ochronie wiadomych danych jest jednoznaczna.

    > Ale może się mylę, w takiej sytuacji proszę o wskazanie czym
    > grozi zapisanie numeru dowodu osobistego pracownika w jego aktach.

    Na gruncie PIP odpowiedzialność za nieprawidłowo prowadzone dane osobowe.
    Na gruncie ustawy o ochronie wiadomych danych -- dalsze kroki.

    Nb. piszesz o przepisywaniu. Skupmy się jednak na kserowaniu dowodu
    osobistego.

    > Numeru, który widnieje potem na upoważnieniach, w przepustkach i innych
    > dokumentach, które są wymagane przez organy/instytutje zewnętrzne, z
    > którymi zakład pracy ma powiązania w ramach wykonywanej działalności.

    Albo i nie.
    Otrzymałem w życiu pewnie ze 300 różnych pełnomocnictw od pracodawców,
    nie przypominam sobie, aby w którymkolwiek był numer dowodu osobistego.
    Inna sprawa, że 99,5% z nich przygotowałem osobiście, a pozostałe 0,5% --
    koledzy i koleżanki ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 63. Data: 2009-06-01 10:30:51
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    > Nb. piszesz o przepisywaniu. Skupmy się jednak na kserowaniu dowodu
    > osobistego.

    Czym formalnie różni się przepisanie danych od ich skserowania?

    > Albo i nie.
    > Otrzymałem w życiu pewnie ze 300 różnych pełnomocnictw od pracodawców,
    > nie przypominam sobie, aby w którymkolwiek był numer dowodu osobistego.

    "Upoważniam pracownika firmy ABC, pana Iksińskiego legitymującego się
    dowodem osobistym nr i seria QWE12345, wydanym przez Prezydenta Pcimia do
    odbioru zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach"
    To samo z przepustką do danego zakładu. W jaki sposób osoba z upoważnieniem
    czy przepustką jest w stanie udowodnić, że ona to ona, a nie ktoś inny?
    Tylko legitymując się dowodem o konkretnym numerze, a nie jakimkolwiek innym
    dowodem osobistym. Zresztą to nie mój wymysł - gros urzędów i firm wymaga
    tego w sposób dokładnie taki, jak przedstawiłam (nawet na własnych drukach)
    i nie ma zmiłuj się. Inaczej nic nie załatwisz.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 64. Data: 2009-06-01 10:31:31
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Sat, 30 May 2009 22:15:36 +0200, Baloo napisał(a):

    > Czego się obawiasz?

    Np. nieuczciwy pracownik działu kadr ma dostęp do tych kserokopii - umawia
    się na kilka wizyt z przedstawicielem providenta ... dalej już wiesz co się
    dzieje? :)

  • 65. Data: 2009-06-01 10:33:44
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 12:30:51 +0200, Emka napisał(a):

    > Czym formalnie różni się przepisanie danych od ich skserowania?

    Intensywnością oraz zastosowanymi środkami przetwarzania danych, które
    muszą być adekwatne (i zgodne z przepisami).

> [...]
    > przepustką jest w stanie udowodnić, że ona to ona, a nie ktoś inny?
    > Tylko legitymując się dowodem o konkretnym numerze, a nie jakimkolwiek

    Eee, od numeru dowodu ważniejsze jest imię i nazwisko. Zaś w innych
    celach pracodawca przetwarza PESEL.

    Zresztą: wpisanie numeru dowodu do pełnomocnictwa nie upoważnia nikogo do
    tworzenia odrębnych baz takich danych.

    > Zresztą to nie mój wymysł - gros urzędów i firm
    > wymaga tego w sposób dokładnie taki, jak przedstawiłam (nawet na
    > własnych drukach) i nie ma zmiłuj się. Inaczej nic nie załatwisz.

    Jeśli mają podstawę prawną to nie ma problemu.

  • 66. Data: 2009-06-01 10:35:11
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 1 Jun 2009 11:18:41 +0200, Emka napisał(a):

    > W umowie o pracę podajesz PESEL i nr dowodu osobistego? :-O

    Jak najbardziej prócz imienia, nazwiska wpisuje PESEL, NIP, imiona
    rodziców, datę urodzenia, adres zamieszkania wpisuje się do UoP.

    > Co i gdzie trzeba przepisać? Na kartkę papieru, którą wpinasz w akta?

    Dane wprowadza się na kwestionariusz osobowy w teczce akt osobowych
    pracownika.

  • 67. Data: 2009-06-01 10:37:14
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 1 Jun 2009 11:21:38 +0200, Emka napisał(a):

    > ROTFL :) Gdzie? Pokaż mi miejsce, gdzie na ksero dowodu obcego człowieka
    > zaciągnę kredyt?

    Oj Emka - Ty chyba młoda jesteś, albo nie czytujesz prasy, nie oglądasz
    programów TV typu 'interewencja', 'uwaga" itp.

  • 68. Data: 2009-06-01 11:29:18
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Herald" <h...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > się na kilka wizyt z przedstawicielem providenta ... dalej już wiesz co

    Skąd Wy bierzecie takie historie, że bank udziela pożyczki czy kredytu na
    samą KSEROKOPIĘ dowodu osobistego i to bez osobistego stawienia się w
    oddziale banku kreydtobiorcy?
    I to w czasach, gdy kredyt trudno jest dostać nawet po dostarczeniu setek
    ton zaświadczeń, poświadczeń, poręczeń czy innych świstków, w tym świadectwa
    chrztu z lokalnej parafii ;-)

    Pozdrawiam
    Emka

  • 69. Data: 2009-06-01 11:35:13
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Olgierd" <n...@n...problem> napisał w wiadomości

    > Intensywnością oraz zastosowanymi środkami przetwarzania danych, które
    > muszą być adekwatne (i zgodne z przepisami).

    Ale gdzie jest konkretnie napisane, że dane z dowodu należy przepisać
    (ręcznie czy za pomocą klawiatury?), a nie wolno ich skserować albo
    zeskanować albo sfotografować?

    > Eee, od numeru dowodu ważniejsze jest imię i nazwisko.

    Nie bardzo, ponieważ jest powtarzalne, a numer dowodu nie.

    > Zaś w innych celach pracodawca przetwarza PESEL.

    Nie zmienia to jednak faktu, że tak jak pisałam - są instytucje, które
    wymagają podawania numeru dowodu. W końcu po coś ten numer istnieje :) M.in.
    do tego, by móc za jego pomocą zidentyfikować wiarygodność posiadacza dowodu
    jak i samego dokumentu.

    > Jeśli mają podstawę prawną to nie ma problemu.

    No tak, ale ja mam problem, bo rzekomo nie wolno mi tego numeru
    przechowywać, a mimo to muszę go przetwarzać zgodnie z tym, co wcześniej
    pisałam.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 70. Data: 2009-06-01 11:43:07
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 01 Jun 2009 13:35:13 +0200, Emka napisał(a):

    > Ale gdzie jest konkretnie napisane, że dane z dowodu należy przepisać
    > (ręcznie czy za pomocą klawiatury?), a nie wolno ich skserować albo
    > zeskanować albo sfotografować?

    W rozporządzeniu ws. dokumentacji pracowniczej.

    > Nie bardzo, ponieważ jest powtarzalne, a numer dowodu nie.

    No bez przesady, jeszcze się nie spotkałem z tym, żeby mi ktoś
    powiedział, że pełnomocnictwo, które przynoszę, może być dla innej osoby.

    > Nie zmienia to jednak faktu, że tak jak pisałam - są instytucje, które
    > wymagają podawania numeru dowodu.

    A co to ma do kserowania dowodu albo spisywania jego numeru przez
    pracodawcę?

    > W końcu po coś ten numer istnieje
    > M.in. do tego, by móc za jego pomocą zidentyfikować wiarygodność
    > posiadacza dowodu jak i samego dokumentu.

    Jasne. O ile pamiętam nie jesteś urzędniczką, nie opowiadaj więc tu
    takich rzeczy.

    > No tak, ale ja mam problem, bo rzekomo nie wolno mi tego numeru
    > przechowywać, a mimo to muszę go przetwarzać zgodnie z tym, co wcześniej
    > pisałam.

    Nie masz problemu, jeśli nie będziesz takich danych przetwarzać w
    dokumentacji pracowniczej.
    Chyba widzisz różnicę między dokumentacją pracowniczą a ew.
    pełnomocnictwem udzielonym pracownikowi przez pracodawcę, według jakiegoś
    tam wzoru?