  • 11. Data: 2009-01-01 20:47:19
    Temat: Re: jaki paragraf
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jan Bartnik" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:1bfmtnf3dvhtk.14rmiviv7porm.dlg@40tude.net...

    > Swoją drogą - czuję tu nacisk jakiegoś lobby informatycznego.

    I tu niestety masz rację. Ja również to czuję. To olbrzymia kasa.
    Zainteresowani są w stanie wynająć bardzo dobrych adwokatów, którzy będą
    usilnie próbowali dowieść, że z samego faktu, ze coś posiadam wynika, że
    osiągam korzyść. Osobiście nie podzielam tego poglądu, ale kolejna dyskusja
    na ten temat ma niewielki sens.

  • 12. Data: 2009-01-01 20:58:07
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Thu, 01 Jan 2009 21:40:32 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > I dlatego pewnie jak policja znajdzie Cię po logach, to nie wysyła
    > sprawy zaocznie do sądu, tylko najpierw robi wjazd, aby zobaczyć, co
    > dokładnie masz na dysku :)

    Zastanowiłem się jeszcze nad jednym - kupiłem ostatnio używany dysk twardy
    o dość sporej pojemności. Co się robi po zakupie używanego dysku?
    Oczywiście odpala program do odzyskiwania danych i patrzy co kto kiedyś tam
    miał :) Na samym końcu dysku znalazł się jakiś program komputerowy
    nieznanego pochodzenia. Dysk ciężko zapełnić, więc to sobie tam siedziało,
    z możliwością pełnego odzyskania. I teraz:

    Czy taki program był przeze mnie uzyskiwany w celu osiągnięcia korzyści
    majątkowej? Nigdy nie został "odkasowany" ale fizycznie istniał w tym
    miejscu na dysku już w chwili zakupu.

    Inna sytuacja (adekwatna do tematu wątku) - ściągam sobie
    ubuntu_8.04.iso.torrent... wypalam obraz... reboot... a tu zgłasza się
    Windows XP+SP3: instalacja w Magyar. Korzyść majątkowa była, tylko
    celowości chyba brak.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 13. Data: 2009-01-01 21:05:58
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Thu, 1 Jan 2009 21:44:17 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > i tak sprawy to ostatecznie nie wyjaśnia. Załóżmy jestem legalnym
    > posiadaczem pakietu Corela. Zepsuła mi się płytka instalacyjna, wiec z
    > eMule ściągam sobie jej kopię i używając swojego własnego kodu ponownie
    > instalują. W mojej ocenie korzyści tu żadnej nie osiągam, albowiem jest to
    > tylko czynność techniczna nie mająca wpływu na stosunek prawny łączący mnie
    > z uprawnionym do dysponowania tym programem. O wyraził zgodę na posiadanie
    > przeze mnie i użytkowanie jednej kopii programu i ja taką jedną kopię mam.
    > Mam nawet legalny nośnik, tyle, że uszkodzony.

    Kiedyś już była dyskusja na podobny temat. Jedna o programach
    komputerowych, druga o innych utworach. W kontekście tego paragrafu raczej
    jest OK. Pojawia się natomiast problem z art. 293 - czy nie traktować
    takiego programu jako pochodzącego z czynu zabronionego (bo jego
    rozpowszechnienie przez drugą stronę było czynem zabronionym).

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 14. Data: 2009-01-02 07:36:42
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Z tym poglądem można polemizować.

    Sytuacja: Mam legalnie kupiony i zainstalowany na swoim kompie program z
    licencją, fakturą, zarejestrowany u producenta itd. No i ściągam z internetu
    piracką kopie (żeby zobaczyć różnice). Który paragraf naruszam????

  • 15. Data: 2009-01-02 08:21:25
    Od: Jacek Krzyzanowski <k...@k...pl>

    Dnia Thu, 01 Jan 2009 21:18:09 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Z tego, co czytałem orzecznictwa dotyczącego tego paragrafu,
    > korzyścią majątkową jest już sam fakt darmowego uzyskania programu

    Czyli wspomniany przepis moglby brzmiec:
    "§ 2. Tej samej karze podlega, kto osiaga korzysc majatkowa w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej."
    ?

  • 16. Data: 2009-01-02 09:41:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jacek Krzyzanowski pisze:

    > Czyli wspomniany przepis moglby brzmiec:
    > "§ 2. Tej samej karze podlega, kto osiaga korzysc majatkowa w celu
    > osiągnięcia korzyści majątkowej."
    > ?

    Nie, oznacza to tylko tyle, że korzyścią majątkową jest samo używanie
    programu do celów prywatnych, a nie uzyskiwanie za jego pomocą
    dodatkowych przychodów.

    Nie jest natomiast karalne ściąganie programów od osoby
    nieuprawnionej, jeśli nie wiąże się to z korzyścią majątkową - np.
    program jest bezpłatny, albo ściągający ma już wykupioną licencję na
    używanie tego programu.

    --
    Liwiusz

  • 17. Data: 2009-01-02 09:42:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Danusia pisze:
> [...]
    > licencją, fakturą, zarejestrowany u producenta itd. No i ściągam z internetu
    > piracką kopie (żeby zobaczyć różnice). Który paragraf naruszam????

    Według mnie nie jest to karalne, ściągnięcie bowiem programu nie
    powoduje u Ciebie korzyści majątkowej (nawet ściągnięty program będziesz
    używała zgodnie z wykupioną wcześniej licencją).

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2009-01-02 09:46:10
    Od: BK <b...@g...com>

    On 2 Sty, 10:42, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > powoduje u Ciebie korzyści majątkowej (nawet ściągnięty program będziesz
    > używała zgodnie z wykupioną wcześniej licencją).

    Tak - takie dzialanie jest dopuszczalne. Jesli masz licencje to nie ma
    problemu. Warto jednak byc zorientowanym na co faktycznie ma sie
    licencje a co sie sciaga. Bo moze byc problem przy roznych wersjach
    oprogramowania.

  • 19. Data: 2009-01-02 09:58:38
    Od: "Kotlet mielony" <w...@d...mnie>

    > Nie za bardzo rozumiem, jak można ściągnąć nie zapisując nigdzie, choćby
    > w pamięci najbardziej ulotnej?

    mozna sciagnac nie majac zamiaru 'przywlaszczenia' czyli trwalego zapisania.
    Jak komus jakas rzecz zabierzesz i za chwile oddasz to nie mozesz
    odpowiedziec za kradziez, tu analogicznie jest - moim zdaniem.

    --
    Znudziła Ci się nasza-klasa? Looknij na http://Wspolna-Flaszka.PL
    Chcesz handlować w internecie na wysoką skalę?
    gratis. Oferujemy ciekawy program partnerski, zarabiaj z nami!

  • 20. Data: 2009-01-02 09:59:22
    Od: "Kotlet mielony" <w...@d...mnie>

    oczywiscie cel przywlaszczenia w tym przypadku to cel osiagniecia korzysci
    majatkowej czyli zatrzymania nie placac za niego.