  • 1. Data: 2009-01-01 19:23:39
    Temat: jaki paragraf
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Proszę o małą pomoc. Jaki paragraf mówi o odpowiedzialności prawnej za
    SAMO _ściąganie_ *oprogramowania* ?

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 2. Data: 2009-01-01 19:27:06
    Temat: Re: jaki paragraf
    Od: Niepoprawny <n...@n...no>

    PlaMa wrote:
    > Proszę o małą pomoc. Jaki paragraf mówi o odpowiedzialności prawnej za
    > SAMO _ściąganie_ *oprogramowania* ?
    >

    > pozdrawiam.
    > PlaMa

    Jakiego oprogramowania?

  • 3. Data: 2009-01-01 19:43:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PlaMa" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Proszę o małą pomoc. Jaki paragraf mówi o odpowiedzialności prawnej za
    > SAMO _ściąganie_ *oprogramowania* ?

    Samo ściągnięcie bez jego zapisania na jakimkolwiek nośniku (wliczając w to
    dysk komputera tudzież pamięć - choćby ulotną) w sumie zabronione nie
    jest - o ile nie udostępniasz go innym osobom, jak to ma miejsce w eMule.
    Cała rzecz w tym, że bez tych dodatków "ściąganie" nie ma większego sensu.

  • 4. Data: 2009-01-01 20:06:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > jest - o ile nie udostępniasz go innym osobom, jak to ma miejsce w
    > eMule. Cała rzecz w tym, że bez tych dodatków "ściąganie" nie ma

    Nie za bardzo rozumiem, jak można ściągnąć nie zapisując nigdzie,
    choćby w pamięci najbardziej ulotnej?

    A samo ściągnięcie też może być karalne - przecież może wystąpić
    wtedy nabycie programu od osoby nieuprawnionej, i właśnie to podlega
    karze, w przeciwieństwie do np. muzyki, gdzie ściągać można, ale nie
    można udostępniać.

    art. 278
    § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,

    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-01-01 20:14:43
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Thu, 01 Jan 2009 21:06:43 +0100, Liwiusz napisał(a):

> [...]

    > § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    > cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Z punktu widzenia informatycznego - się nie da. Z punktu widzenia tego
    paragrafu: "uzyskiwać (...) w celu osiągnięcia korzyści majątkowej". Da się
    ściągnąć (trochę poprawniej - uzyskać... a jeszcze poprawniej - uzyskiwać)
    program komputerowy w celu innym niż osiągnięcie korzyści majątkowej.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 6. Data: 2009-01-01 20:18:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jan Bartnik pisze:

> [...]
    > ściągnąć (trochę poprawniej - uzyskać... a jeszcze poprawniej - uzyskiwać)
    > program komputerowy w celu innym niż osiągnięcie korzyści majątkowej.

    Z tego, co czytałem orzecznictwa dotyczącego tego paragrafu,
    korzyścią majątkową jest już sam fakt darmowego uzyskania programu, nie
    trzeba zatem za jego pomocą osiągać jakichś dodatkowych dochodów.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-01-01 20:19:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie za bardzo rozumiem, jak można ściągnąć nie zapisując nigdzie,
    > choćby w pamięci najbardziej ulotnej?

    No właśnie. nie może. I w łyśnie w tym rzecz.

> [...]
    > § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    > cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Umówmy się, że uzyskiwanie, a ściąganie, to niekoniecznie to samo. Co do
    zasady można wywołać przepływ strumienia pakietów nie zapisując ich. Z tym,
    ze zdają sobie sprawę, że to sensu przeważnie żadnego nie ma. Natomiast sam
    przepływ nie jest "uzyskiwaniem", więc jeśli koniecznie chcemy sprawcę
    ścigać, to trzeba dowieść zapisania. A przepływ bez uzyskiwania, to może
    być, jeśli ktoś inny podłączy komputer do łącza podejrzanego i będzie
    zapisywał. "Ściąga" podejrzany, ale uzyskuje osoba trzecia.

  • 8. Data: 2009-01-01 20:39:32
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Thu, 01 Jan 2009 21:18:09 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Z tego, co czytałem orzecznictwa dotyczącego tego paragrafu,
    > korzyścią majątkową jest już sam fakt darmowego uzyskania programu, nie
    > trzeba zatem za jego pomocą osiągać jakichś dodatkowych dochodów.

    Ale to w niczym nie przeszkadza :) Jeśli np. uzyskiwany program
    automatycznie podlega kasacji (np. przez brak trwałego zapisywania go) to
    ma miejsce jego uzyskiwanie ale o korzyści majątkowej nie może być mowy. No
    bo i jak? :) Jeśli tylko użytkownik z takim założeniem ściąga owy program
    to nie ma "w celu". Może chce np. przetestować prędkość swojego łącza ;)

    Swoją drogą - czuję tu nacisk jakiegoś lobby informatycznego. Prawie
    zawsze, gdy w przepisach pojawia się stwierdzenie "w celu" są niesamowite
    trudności z wykazaniem owej celowości. A tu nagle przychodzi taki program
    komputerowy i u niego owa celowość jest przyjmowana prawie jako pewnik.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 9. Data: 2009-01-01 20:40:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jan Bartnik pisze:

> [...]
    > trudności z wykazaniem owej celowości. A tu nagle przychodzi taki program
    > komputerowy i u niego owa celowość jest przyjmowana prawie jako pewnik.

    I dlatego pewnie jak policja znajdzie Cię po logach, to nie wysyła
    sprawy zaocznie do sądu, tylko najpierw robi wjazd, aby zobaczyć, co
    dokładnie masz na dysku :)

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-01-01 20:44:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Z tego, co czytałem orzecznictwa dotyczącego tego paragrafu, korzyścią
    > majątkową jest już sam fakt darmowego uzyskania programu, nie trzeba
    > zatem za jego pomocą osiągać jakichś dodatkowych dochodów.

    Z tym poglądem można polemizować. Ale jeśli nawet go uznać za poprawny, to
    i tak sprawy to ostatecznie nie wyjaśnia. Załóżmy jestem legalnym
    posiadaczem pakietu Corela. Zepsuła mi się płytka instalacyjna, wiec z
    eMule ściągam sobie jej kopię i używając swojego własnego kodu ponownie
    instalują. W mojej ocenie korzyści tu żadnej nie osiągam, albowiem jest to
    tylko czynność techniczna nie mająca wpływu na stosunek prawny łączący mnie
    z uprawnionym do dysponowania tym programem. O wyraził zgodę na posiadanie
    przeze mnie i użytkowanie jednej kopii programu i ja taką jedną kopię mam.
    Mam nawet legalny nośnik, tyle, że uszkodzony.