  • 61. Data: 2021-04-25 19:52:30
    Temat: Re: e-recepty i PESEL
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.04.2021 o 16:30, J.F. pisze:
    > o nie znaczy, ze 10 lat temu NFZ wymagal natychmiastowego raportu, ani
    > ze dokladnych danych z drukarki fiskalnej.

    Ale w 2010 roku wymagał :-) Przy czym te dane mogą być eksportowane później.

    > Teraz jest system w pelni on-line ... strach pomyslec, co bedzie, jak
    > siec padnie ..

    Nic. Dane są później eksportowane.

    --
    Robert Tomasik

  • 62. Data: 2021-04-25 20:39:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Ale w 2010 roku wymagał :-) Przy czym te dane mogą być eksportowane
    >później.

    >Nic. Dane są później eksportowane.

    Moze, jak masz papierowa recepte.
    Bo jak tylko kod - nic nie kupisz.

    Jak to bedzie jedna apteka w duzym miescie - nie problem.
    A jak padnie caly kraj np na tydzien ?

    J.

  • 63. Data: 2021-04-25 20:46:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 25.04.2021 o 16:57, J.F. pisze:

    >Program apteczny zapamiętuje dane z recept zrealizowanych w danej
    >aptece
    >i jak jesteś stałym klientem, to nie muszą o PESEL pytać. imię i
    >nazwisko większość pacjentów pamięta, a z PESEL różnie bywa.

    ale jak - zapamietuja sobie pesele klientow, i potem wystarczy podac
    nazwisko, program podpowiada pesel i potem normalnie szuka w systemie
    recept ?

    Moglby tak dzialac, na ile legalne w swietle RODO to sie nie wypowiem,
    na ile sensowne ... "Tomasik" wprowadzic rownie trudno jak pesel, a
    przeciez w okolicy pewnie mieszka kilku :-)

    J.

  • 64. Data: 2021-04-25 21:02:01
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-04-25 o 20:39, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Moze, jak masz papierowa recepte.
    > Bo jak tylko kod - nic nie kupisz.

    E tam, w niektórych aptekach to nawet przed receptą
    mogę kupić (bez kodu) tylko potem muszę
    przyjść, żeby to konkretne sprzedane opakowanie zeskanowali.

  • 65. Data: 2021-04-25 21:08:56
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    J.F. w

    > Moze, jak masz papierowa recepte.
    > Bo jak tylko kod - nic nie kupisz.

    Tympy ciulu: dostaniesz leki, które są potrzebne do ratowania życia, i
    takie, które już wcześniej w tej aptece kupowałeś z powodu choroby
    przewlekłej
    Poruszanie się bez odpowiedniego zaopatrzenia w leki (na tydzień) jest
    samobójstwem

    Więc znowu pierdolisz bez sensu, podobnie jak na samochodach i podatkach.

    Taaa, teraz napisz, że system się na miesiąc wyjebał...

    --
    'Tom N'

  • 66. Data: 2021-04-25 21:30:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.04.2021 o 20:46, J.F. pisze:
> [...]
    > na ile sensowne ... "Tomasik" wprowadzic rownie trudno jak pesel, a
    > przeciez w okolicy pewnie mieszka kilku :-)

    Ale ilu Robertów TOMASIK? U mnie w mieście jest nas dwóch :-) Aptek
    kilkadziesiąt. Natomiast nie zgadzam się, że PESEL równie łatwo
    wprowadzić. Rzucisz okiem na receptę (papierową) i zapamiętasz imię i
    nazwisko, które wklepiesz. Wyświetla się jeden PESEL, to rzucisz okiem,
    czy ten. Jak dwa, to też szybko wybierzesz. Wpisując PESEL musisz kilka
    razy przerzucać wzrok.

    Apteka dane przechowywać musi przez 5~6 lat i nie widzę powodu, by
    piętrzyć problem, że się to podpowiada. Bo musi mieć dane do rozliczeń z
    NFZ. Refundacja jest na pacjenta. Sądzę, że to działa w opisany przeze
    mnie sposób, bo raz na czas jest afera, że lekarz wypisał receptę na
    pacjenta po jego śmierci. Pierwsze co jedzie się wówczas do apteki i
    patrzy na samą receptę, bo czasem właśnie się zdarzało, że jest właściwe
    imię i nazwisko, ale błędny PESEL. Farmaceutyk zatwierdził podobny PESEL
    nie zauważywszy, że jakieś cyferki się różnią.

    Przy papierowych receptach zdarzało się, że lekarz pomylił cyferki w
    PESEL. KAMSOFT sprawdza cyfrę kontrolną i błędnego PESEL nie przyjmował.
    Czasem z receptą była osoba, która nei znała PESEL pacjenta. To
    farmaceuci chcąc sprzedać leki kolejno próbowali ostatnią cyferkę. W
    końcu jakaś wchodziła.

    System nie weryfikuje tego ON LINE, ani nie przesyła w ogóle imienia i
    nazwiska. Dopiero później wyskakiwały takie różne historie, że powiedzmy
    pacjent zmarł, albo nie jest ubezpieczony. Jak pacjenci dostali dostęp
    do swoich kont, to raz na czas rozpętywała się burza, bo na koncie
    pojawiał się lek, którego nie kupowali. Znowu pierwsze trzeba
    zweryfikować, co ma na recepcie apteka, bo bywa, że zupełnie co innego,
    niż w systemie NFZ.

    --
    Robert Tomasik

  • 67. Data: 2021-04-25 21:38:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.04.2021 o 20:39, J.F. pisze:

    > A jak padnie caly kraj np na tydzien ?

    Ale tu nie trzeba tygodnia. Przy receptach elektronicznych to musi
    działać on-line. Inaczej i 5 minut blokuje wszystkie apteki na 5 minut.
    Wątpię, by system działał w ten sposób, że zaciąga dane wszystkich
    recept na stacje robocze. Zakładam, że może być kilka serwerów
    udostępniających te dane równoległe (mirror) i w razie awarii jednego
    program odpytuje inny automatycznie.

    --
    Robert Tomasik

  • 68. Data: 2021-04-25 21:42:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.04.2021 o 21:02, cef pisze:

    > E tam, w niektórych aptekach to nawet przed receptą
    > mogę kupić (bez kodu) tylko potem muszę
    > przyjść, żeby to konkretne sprzedane opakowanie zeskanowali.

    Dziwne o tyle, że w razie kontroli aptece się stan magazynowy nie
    zgadza. Po za tym, przy refundacji, co będzie, jak apteka wyda Ci lek, a
    Ty nie wrócisz i NFZ nie rozliczy recepty? Jeśli to jakaś
    "zaprzyjaźniona" apteka, to może wyjątkowo takie historie przejdą, ale
    wątpię by to miało jakąś masową skalę.

    --
    Robert Tomasik

  • 69. Data: 2021-04-25 23:22:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 25.04.2021 o 20:46, J.F. pisze:

    >Ale ilu Robertów TOMASIK? U mnie w mieście jest nas dwóch :-) Aptek

    O imie go nie pytala :-)
    A z imieniem to dwa razy wiecej wpisywania :-)

> [...]
    >okiem,
    >czy ten. Jak dwa, to też szybko wybierzesz. Wpisując PESEL musisz

    Jak masz papierowa recepte, to skanujesz i nic nie przepisujesz.

    Ale recepty ostatnio czesto nie mam - a pesel dyktuje.

    >Apteka dane przechowywać musi przez 5~6 lat i nie widzę powodu, by
    >piętrzyć problem, że się to podpowiada. Bo musi mieć dane do
    >rozliczeń z
    >NFZ. Refundacja jest na pacjenta.

    No nie wiem. Do tej refundacji numer recepty najlepszy.
    Ewentualnie pesel. A nazwisko i imie niepotrzebne ... zreszta jak
    piszesz - jest was dwoch.

> [...]
    >PESEL
    >nie zauważywszy, że jakieś cyferki się różnią.

    Ale to dawniej, czy teraz?
    Bo teraz to przeciez bledny pesel/pacjent nie przejdzie, chyba ze
    przypadkiem obaj maja e-recepte z tym samym kodem.

> [...]
    >Czasem z receptą była osoba, która nei znała PESEL pacjenta. To
    >farmaceuci chcąc sprzedać leki kolejno próbowali ostatnią cyferkę. W

    Ale na recepcie pesel byl, tylko bledny ?

> [...]
    >pojawiał się lek, którego nie kupowali. Znowu pierwsze trzeba
    >zweryfikować, co ma na recepcie apteka, bo bywa, że zupełnie co

    No to chyba tym bardziej lepiej nie wybierac pacjentow po nazwisku.

    J.

    --
    Robert Tomasik

  • 70. Data: 2021-04-25 23:51:44
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.04.2021 o 23:22, J.F. pisze:

    > O imie go nie pytala :-)
    > A z imieniem to dwa razy wiecej wpisywania :-)

    Może pamiętała imię. Natomiast może i wiele wiecej literek, ale łatwiej
    zapamiętać.

    > Jak masz papierowa recepte, to skanujesz i nic nie przepisujesz.

    O ile wiem, to przy papierowych skanował się tylko numer recepty (27
    cyferek z kodem paskowym). PESEL trzeba było dopisać. Leki się
    doskanowywały z kodów EAN. Lekarz się dopisywał z bazy NFZ, komu wydano
    receptę. Jak lekarz lekarzowi pożyczył blankiet (co nie było zakazane),
    to w bazie był lekarz, któremu wydano blankiet. .

    > Ale recepty ostatnio czesto nie mam - a pesel dyktuje.

    > No nie wiem. Do tej refundacji numer recepty najlepszy.
    > Ewentualnie pesel. A nazwisko i imie niepotrzebne ... zreszta jak
    > piszesz - jest was dwoch.

    NFZ Imię i nazwisko dopisuje sobie z bazy ludzi ubezpieczonych. Rekord z
    apteki zawiera tylko PESEL. Stąd, jak były błędy, to na recepcie z moium
    pESEL w praktyce mógł być Jan KOWALSKI.

    > Ale to dawniej, czy teraz?
    > Bo teraz to przeciez bledny pesel/pacjent nie przejdzie, chyba ze
    > przypadkiem obaj maja e-recepte z tym samym kodem.

    Nie, ja piszę o dawniej. Zatrzymałem sie chwilowo "w rozwoju" na 2016 roku.

    > Ale na recepcie pesel byl, tylko bledny ?

    Czasem jakaś tam cyfra była przez lekarza pomylona. Powiedzmy 7. 11 jest
    wyliczana. No więc ne wiedząc, która jest błędna losowali sobie
    ostatnią. W końcu któraś przeszła. Przeważnie system nie wychwytywał
    problemu.

    Ale czasem tak zmontowany PESEL okazywało się, że nie ma takiej osoby w
    bazie osób ubezpieczonych. Bo nigdy nie było. Bo zmarła. Bo był błąd
    logiczny (przykładowo 31 lutego w dacie urodzenia).

    Apteki rozliczenia wysyłały 2 razy w miesiącu. Po pewnym czasie
    przychodził komunikat, że danej konkretnej recepty NFZ nie refunduje, bo
    osoba jest nieuprawniona. I wówczas przeważnie zaczynały się problemy.
    Docieranie przez farmaceutę do pacjenta (bo na papierowej było imię,
    nazwisko i adres). Zawiadamianie Policji, ze ktoś się fałszywym
    dokumentem posłużył i Policja ustalała, jaki PESEL powinien być. No i
    tego typu szopki. Przeważnie był to czynnik ludzki i dlatego po pewnym
    czasie policjanci najpierw sprawdzali, czy po prostu ktoś się nie
    pomylił. Czy to przepisując dane z recepty, czy to lekarz (albo
    rejestratorka, o one czasem uzupełniały dane w receptach).

    > No to chyba tym bardziej lepiej nie wybierac pacjentow po nazwisku.

    Piszę, co widzę w sprawach. Czemu farmaceuci takie dziwne rzeczy robią
    to nie wiem. Czasem pytałem i dostawałem bardzo dziwne odpowiedzi. Wręcz
    niewiarygodne. Raz jakaś farmaceutka mnie przekonywała, ze jak jest
    kolejka, to na nie ma czasu wczytywać recept i ona wydaje leki, a
    dopiero później sobie w wolnej chwili recepty wprowadza - przykładowo.

    --
    Robert Tomasik