    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <s5q35t$1mbb$1@gioia.aioe.org>
    <608094a3$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <60827317$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <60853af8$0$24051$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <6085835c$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <6085ac06$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <6085b916$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    <6085c36b$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <6085dd86$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: e-recepty i PESEL
    Date: Sun, 25 Apr 2021 23:51:44 +0200

    W dniu 25.04.2021 o 23:22, J.F. pisze:

    > O imie go nie pytala :-)
    > A z imieniem to dwa razy wiecej wpisywania :-)

    Może pamiętała imię. Natomiast może i wiele wiecej literek, ale łatwiej
    zapamiętać.

    > Jak masz papierowa recepte, to skanujesz i nic nie przepisujesz.

    O ile wiem, to przy papierowych skanował się tylko numer recepty (27
    cyferek z kodem paskowym). PESEL trzeba było dopisać. Leki się
    doskanowywały z kodów EAN. Lekarz się dopisywał z bazy NFZ, komu wydano
    receptę. Jak lekarz lekarzowi pożyczył blankiet (co nie było zakazane),
    to w bazie był lekarz, któremu wydano blankiet. .

    > Ale recepty ostatnio czesto nie mam - a pesel dyktuje.

    > No nie wiem. Do tej refundacji numer recepty najlepszy.
    > Ewentualnie pesel. A nazwisko i imie niepotrzebne ... zreszta jak
    > piszesz - jest was dwoch.

    NFZ Imię i nazwisko dopisuje sobie z bazy ludzi ubezpieczonych. Rekord z
    apteki zawiera tylko PESEL. Stąd, jak były błędy, to na recepcie z moium
    pESEL w praktyce mógł być Jan KOWALSKI.

    > Ale to dawniej, czy teraz?
    > Bo teraz to przeciez bledny pesel/pacjent nie przejdzie, chyba ze
    > przypadkiem obaj maja e-recepte z tym samym kodem.

    Nie, ja piszę o dawniej. Zatrzymałem sie chwilowo "w rozwoju" na 2016 roku.

    > Ale na recepcie pesel byl, tylko bledny ?

    Czasem jakaś tam cyfra była przez lekarza pomylona. Powiedzmy 7. 11 jest
    wyliczana. No więc ne wiedząc, która jest błędna losowali sobie
    ostatnią. W końcu któraś przeszła. Przeważnie system nie wychwytywał
    problemu.

    Ale czasem tak zmontowany PESEL okazywało się, że nie ma takiej osoby w
    bazie osób ubezpieczonych. Bo nigdy nie było. Bo zmarła. Bo był błąd
    logiczny (przykładowo 31 lutego w dacie urodzenia).

    Apteki rozliczenia wysyłały 2 razy w miesiącu. Po pewnym czasie
    przychodził komunikat, że danej konkretnej recepty NFZ nie refunduje, bo
    osoba jest nieuprawniona. I wówczas przeważnie zaczynały się problemy.
    Docieranie przez farmaceutę do pacjenta (bo na papierowej było imię,
    nazwisko i adres). Zawiadamianie Policji, ze ktoś się fałszywym
    dokumentem posłużył i Policja ustalała, jaki PESEL powinien być. No i
    tego typu szopki. Przeważnie był to czynnik ludzki i dlatego po pewnym
    czasie policjanci najpierw sprawdzali, czy po prostu ktoś się nie
    pomylił. Czy to przepisując dane z recepty, czy to lekarz (albo
    rejestratorka, o one czasem uzupełniały dane w receptach).

    > No to chyba tym bardziej lepiej nie wybierac pacjentow po nazwisku.

    Piszę, co widzę w sprawach. Czemu farmaceuci takie dziwne rzeczy robią
    to nie wiem. Czasem pytałem i dostawałem bardzo dziwne odpowiedzi. Wręcz
    niewiarygodne. Raz jakaś farmaceutka mnie przekonywała, ze jak jest
    kolejka, to na nie ma czasu wczytywać recept i ona wydaje leki, a
    dopiero później sobie w wolnej chwili recepty wprowadza - przykładowo.

    --
    Robert Tomasik