  • 21. Data: 2005-03-30 13:49:32
    Temat: Re: dzialalnosc gospodarcza po umowie o prace
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Do mojego poprzedniego postu: Oczywiście ZUS nie jest stroną umowy, jest to
    skrót myślowy. To tak wyprzedzając ew. zarzut Kol. Zbigniewa.

  • 22. Data: 2005-03-30 14:19:02
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Andrzej R. wrote:
    > Użytkownik "Zbyszek Tuźnik" <d...@b...pl> napisał (...)
    >
    > Re: Ależ Szanowni Państwo ! Wszak mamy możliwość wyboru. Prowadząc DG wcale
    > nie musimy płacić składki od minimalnej podstawy - możemy za podstawę
    > przyjąć np 3 x minimalną - jesli uznamy, że jest to dla nas korzystne.

    A skąd wziąć pieniądze na to?
    Do tej pory połowę wykładał pracodawca "z własnej kieszeni".
    Teraz trzeb całość wylożyć z własnej, czyli tyle ile sie utarguje w
    umowie z byłym pracodawcą.
    Utargowana kwota musi być zdecydowanie wyższa od tego, co się do tej
    pory dostawało z zakładu jako pensję.
    A to nie jest takie proste.
    Dlatego twierdze, że przejście z umowy o pracę na DG jest z korzyścią
    tylko i wyłącznie dla zakładu pracy.
    No chyba, że tą samą robotę da się upchnąć jeszcze gdzieś z minimalnymi
    kosztami.

  • 23. Data: 2005-03-30 14:21:12
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Andrzej R. wrote:
    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał

    > Re : A to policz sobie :
    > 1) Suma zapłaconych składek w ciągu np 35 lat pracy - do wieku 65 lat
    > 2) Suma wypłaconej emerytury uwzględniając średnią długość życia
    >
    > i zapytaj kto ukradł Twoje pieniądze.

    Uwzględnij jeszcze fakt, że przechodząc na DG tych pieniedzy, które
    poszły na ZUS nie dostaniesz do ręki. One po prostu znikną, więc i tak
    trzeba będzie wyłożyć z własnej kieszeniu nieważne czy się je wsadzi do
    ZUS, czy gdzie indziej.

  • 24. Data: 2005-03-30 14:46:56
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Andrzej R. napisał(a):
    > Użytkownik "Zbyszek Tuźnik" <d...@b...pl> napisał
    >
    > "...a jedynie bezpieczeństwo i pewność wypłaty."
    >
    > Re: Kolego Zbigniewie ! Nie rozśmieszaj mnie !

    Kolego Andrzeju, starodawna maksyma rzecze śmiech to zdrowie, a ponieważ
    życzę ci zdrowia właśnie nijak nie rozumiem czemuż miałbym tego nie
    robić, ale skoro sobie nie życzysz.. Z drugiej strony nie rozumiem też,
    co cię do śmiechu pobudza, w moich wypowiedziach, ale o to mniejsza.

    > Po pierwsze : ZUS to taka strona umowy, która bez pytania strony drugiej
    > zmienia w trakcie gry jej reguły na swoją korzyść (czyli grając w pokera
    > przegrywający daje w mordę i zabiera pulę)

    Ponieważ mój zarzut już uprzedziłeś... :) No to tego już czepiać się nie
    będę. Nieśmiało jedynie zauważę, że prawo do waloryzacji i wypłaty w
    przyszłości już pobranych składek nabyłem.

    > Po drugie : Wiedząc tyle o systemie ubezpieczeń społecznych w tym "państwie"
    > zapewne wiesz również, że bardzo optymistyczne prognozy przewidują w ciągu
    > najbliższych 5 lat dopłaty budżetowe do funduszu emerytalnego w kwocie 40
    > miliardów nowych złotych ROCZNIE ! Jaki budżet to wytrzyma ?

    Nasz. Będzie musiał. Już w 2004r łączne dotacje to funduszy
    emerytalno-rentowego i funduszu ubezpieczeń społecznych wynosiły 38 mld,
    więc?

    > Po trzecie : Sytuacja demograficzna i jej prognozy wskazują na to, że
    > zbliżamy się do relacji, kiedy 1 płacący składki będzie miał na utrzymaniu 1
    > emeryta/rencistę. Jaki pracodawca, czy też prowadzący DG zniesie takie
    > obciążenia ?

    Sytuacja nie jest optymistyczna, ale jaki - poza emigracją środek
    zaradczy jest w naszym rozporządzeniu?

    > Po czwarte : Jakoś nie widać spadkowych tendencji stopy bezrobocia

    A to co ma do rzeczy? Skoro w "nowym" ZUSie przestała obowiązywać
    "solidarność międzypokoleniowa"? Ew. problemy budżetu w wywiązywaniu się
    z dopłat do w/w?

    > Po piąte : Wzrastające stale obciążenia ZUS-owskie (porównaj sytuację 10 lat
    > temu) powodują masowy odpływ do szarej strefy,

    Sytuacja sprzed 10 lat jest nieporównywalna z lekka na skutek zmiany
    systemu ubezpieczeń społecznych.

    a niechlujstwo legislacyjne
    > pozostawia masę furtek typu "jak nie płacić ZUS".

    Np.?

    > Wystarczy, czy mam punktować dalej ?

    Możesz, tylko wyjaśnij wcześniej do czego zmierzasz, bo może to wszystko
    jest niepotrzebne zgoła.
    Natomiast - jeżeli dobrze odczytuję twoje intencje - możemy się pobawić
    we wróżki/założyć się "o przekonanie" :). Ty wybierz dowolną działającą
    w Pl instytucję finansową - fundusz inwestycyjny/bank/łotewer, który wg.
    ciebie nie zbankrutuje w ciągu najbliższych 30 lat, a ja "postawię na
    ZUS" i za 30 lat przekonamy się kto miał rację. Co ty na to?

    > Dla mnie argumentem może być jedynie 7,2 mln emerytów, którzy posiadają
    > prawa nabyte i ktoś te emerytury musi im wypłacać. Inaczej mamy wariant
    > argentyński.

    ?? A tego nie zrozumiałem. Przecież to właśnie ci emeryci stanowią
    "koszty ZUSowskie" ergo z jednej strony zdajesz się twierdzić, że na
    skutek nadmiernych wydatków na emerytów i rencistów ZUS padnie na ryjek,
    a z drugiej, że ze względu na nich właśnie ZUS(w jakieś tam formie) się
    utrzyma - dzięki ogromnym dotacją z budżetu - na którą to właśnie formę
    gwarancji - odróżniającą ZUS od instytucji komercyjnych - zwracałem
    uwagę. Oczywiście możemy również dopuszczać możliwość bankructwa
    państwa, ale na to jedynym lekarstwem jest transfer oszczędności za
    granicę, albowiem byłaby to katastrofa powszechna.

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 25. Data: 2005-03-30 16:56:37
    Od: poreba <d...@p...com>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> popełnił 30 mar 2005 na
    pl.soc.prawo utwór news:d2dut8$b07$4@inews.gazeta.pl:

    > Tylko na starość nie pytauj ZUS gdzie jest twoja emerytura.

    Jeżeli na szybko nie pomyliłem się przy procentach składanych i PV
    to przy założeniach: miesięczna wpłata na konto w banku 70zł,
    aktualny wiek 25, wiek emerytalny 65, przec.
    okres korzystania z "emerytury" ca 15lat, roczna stopa 5% i kapitalizacja
    roczna, wypłacanie "emerytury" jako % od kapitału i proporcjonalnego
    miesięcznego jego zmniejszania
    - średnia emerytura wyszła w okolicach 750zł.
    Sądzisz, że przy dzisięciokrotnie wyższej składce ma szansę od ZUS wyrwać
    emeryturkę również dzisięciokrotnie większą? ;)

    --
    pozdro
    poreba

  • 26. Data: 2005-03-30 17:40:51
    Od: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>

    poreba napisał(a):

> [...]
    > Sądzisz, że przy dzisięciokrotnie wyższej składce ma szansę od ZUS wyrwać
    > emeryturkę również dzisięciokrotnie większą? ;)

    Widzę trzy problemy:
    1/ trzeba mieć silną wolę, by takiego kapitału nie naruszać i regularnie
    dokładać cegiełki, czy ciężko czy nie ciężko [1]
    2/ inflacja - za 40 lat trochę ciężko będzie wyżyć za 750 zł.
    3/ Nie uwzględniasz zapewne belkowego. :)

    [1] W sytuacji gdy jest to obowiązek prawny, to sprawa wygląda nieco
    inaczej...

    Aczkolwiek sam uważam, że (dobrze przemyślana) forma samodzielnego
    inwestowania swoich środków na emeryturę, da w efekcie dużo lepszy
    wynik, niż odkładanie pieniędzy do ZUSu.

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer
    p...@p...p

  • 27. Data: 2005-03-30 17:57:11
    Od: WL <n...@m...com>

    Wojciech Bańcer wrote:
> [...]
    > 2/ inflacja - za 40 lat trochę ciężko będzie wyżyć za 750 zł.
    > 3/ Nie uwzględniasz zapewne belkowego. :)

    Belkowego nie placi sie od pieniedzy skladanych na roznych IKE (a tam
    mozna przebierac w funduszach inwestycyjnych i podobnych instrumentach).

> [...]
    > inwestowania swoich środków na emeryturę, da w efekcie dużo lepszy
    > wynik, niż odkładanie pieniędzy do ZUSu.
    Ja tez doloze swoj glos przeciwko ZUS. Zaluje, ze nie mozna miec umowy o
    prace z dowolnym wyborem podstawy ozusowania. A reszta dla mnie (i do
    OFE lub IKE)

    WL

  • 28. Data: 2005-03-30 18:08:30
    Od: "Pawcio" <1...@n...spamowcow>

> [...]
    > inwestowania swoich środków na emeryturę, da w efekcie dużo lepszy
    > wynik, niż odkładanie pieniędzy do ZUSu.

    To ja poproszę o wykładnię tego co to jest
    ta dobrze przemyślana forma samodzielnego inwestowania...
    Gdzie bym miał te pieniądze wpłacać?
    Dla uśrednienia przyjmijmy następujące fakty
    Pracownik zatr na umowe o prace , zarabia 1000 zł brutto.
    Podziela pogląd, że ZUSowi ufać nie wolno i chce sam odkładać na emeryturę.
    Teraz co... dogaduje sie z pracodawcą że założy DG, bedzie wystawiał pracodawcy
    rachunki co miesiąc (w jakiej kwocie żeby się opłacało?[zakładając racjonalnośc
    pracodawcy]).Dogaduje się z (byłym już)pracodawcą(zeby daleko nie szukać innych
    podmiotów)
    że ten mu będzie co miesiac wystawiał umowe zlecenie np, na sprzatanie korytarza
    wejsciowego do firmy
    za 50 zł miesiecznie.I teraz co-sam opłaca sobie ten zus w wysokosci tych 70zł(zeby
    jak najmniej było), a to
    co dostanie ponad 1000 zł które zarabiał z umowy o prace (ponownie pytanie-ile by to
    musiało byc)
    wpłaca na...cos.- na co?

  • 29. Data: 2005-03-30 20:30:03
    Od: "Tomasz" <t...@g...net!!!>

    Przemek R... wrote:

    > przez okres roku nie moze dla niego wykopnywac uslug wchodzacych w
    > zakres jego pracy.

    a mozesz podac podstawe prawna tego twierdzenia? bo ja slyszalem ze pol
    roku, a od radczyni uslyszalem ze to bzdura totalna i nigdzie w KP nic
    takiego nie ma...

    > i na tym EOT

    jak podasz podstawe prawna to wtedy bedzie EOT :)

    --
    Tomek

  • 30. Data: 2005-03-30 22:50:05
    Od: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>

    WL napisał(a):

    > Belkowego nie placi sie od pieniedzy skladanych na roznych IKE (a tam
    > mozna przebierac w funduszach inwestycyjnych i podobnych instrumentach).

    A to ja wiem. Ale wstępne założenia mówiły o wpłacie na konto w banku. :)
    Poza tym IKE ma swoje wady. Jest tu zdaje się jakoś określony limit
    kwoty jaką można wpłacić, by być zwolnionym z belkowego? To plus pewien
    brak wolności w operowaniu środkami i obracaniu nimi to trochę za duże
    wady jak dla mnie. :)

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer