  • 11. Data: 2005-03-30 11:49:56
    Temat: Re: dzialalnosc gospodarcza po umowie o prace
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 30 Mar 2005 14:27:04 +0200, Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>
    napisał:

    > [1] dla mniej zdolnych - nie mam tutaj na myśli efektywności lokowania w
    > ZUS w porównaniu do rynku finansowego, a jedynie bezpieczeństwo i
    > pewność wypłaty.

    Zwlaszcza, jesli zus oglosi np podwyzszenie wieku emerytalnego do 70 lat
    dla mezczyzn itp - zeby ograniczyc grono przechodzacych na emweryture. Czy
    masz jakakolwiek umowe podpisana przez ciebie i zus oraz jaqkiekolwiek
    gwarancje w niej wyszczegolnione?

  • 12. Data: 2005-03-30 12:08:30
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 30 Mar 2005 14:59:50 +0200, Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>
    napisał:

    > Przepraszam, ale nie rozumiem o co ci chodzi.
    > Stosunki moje z ZUSem regulują ustawy i w nich owszem jest
    > wyszczególnione co mi się od ZUSu należy. Oczywiście prawo może się
    > zmieniać/być zmieniane, ale moje prawa nabyte są chronione i wszelka
    > próba ich uszczuplenia będzie nieważna z mocy prawa.
    >
    > pozdrawiam
    >
    > Zbyszek

    Jak sie to ma do podnoszenia (obecnie kobietom) wieku przechodzenia na
    emeryture?
    Czy ktoras moze odmowic i stwierdzic, ze jednak w przyszlosci chce przejsc
    w wieku 60-u lat ?

  • 13. Data: 2005-03-30 12:27:04
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Mithos napisał(a):

    > Czy 70zl czy 700zl i tak z niej kokosow nie bedzie. A ustawowa emerytura
    > minimalna nie bedzie sie zapewne wiele roznila od tej jaka otrzyma placac
    > pelne 700zl.

    Heeelloooo!?
    W Pl była reforma systemu emerytalnego - być może niektórzy jej
    niezauważyli wzgl. nie zdają sobie sprawy z jej konsekwencji... więc
    pozwolę sobie przytoczyć ze strony:
    <http://www.zus.pl/swiadcze/emer014.htm>
    "Wysokość emerytury na nowych zasadach

    Średnie dalsze trwanie życia

    Wysokość nowej emerytury będzie wynikiem podzielenia podstawy jej
    obliczenia przez tzw. średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku
    równym wiekowi, w jakim ubezpieczony zdecyduje się przejść na emeryturę.

    Podstawę obliczenia emerytury utworzy kwota składek
    zaewidencjonowanych na indywidualnym koncie ubezpieczonego do końca
    miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługiwać będzie
    emerytura. Kwota ta obejmie zgromadzone na koncie składki na
    ubezpieczenie emerytalne, ich coroczną waloryzację oraz zwaloryzowany
    kapitał początkowy (jeśli ubezpieczony pozostawał w ubezpieczeniu przed
    1 stycznia 1999 r.).
    Wiek ubezpieczonego w dniu przejścia na emeryturę zostanie
    wyrażony w latach i miesiącach. Średnie dalsze trwanie życia to wielkość
    statystyczna służąca do ustalenia liczby miesięcy, w których przeciętnie
    będzie pobierana nowa emerytura. Przekroczenie tej liczby miesięcy nie
    będzie miało żadnego wpływu na wysokość i zasady waloryzacji pobieranego
    później świadczenia. Średnie dalsze trwanie życia dla wieku emerytalnego
    będzie ustalane wspólnie dla mężczyzn i kobiet. Dane, w formie tablic
    dalszego trwania życia, są publikowane corocznie przez Prezesa GUS w
    terminie do dnia 31 marca. Tablice te będą podstawą do przyznawania
    emerytur na wnioski ubezpieczonych zgłoszone od 1 kwietnia do 31 marca
    następnego roku kalendarzowego."

    . Lepiej oszczedzac
    > na wlasna reke (nawet jezeli bedzie to tylko polowa tego co zabiera ZUS) bo
    > przynajmniej pieniadze nie przepadna.

    Jak rozumiem uważasz, że ryzyko bankructwa "prywatnych" instytucji
    finansowych jest mniejsze niż ZUSu (instytucji ściśle powiązanej z
    budżetem, a więc z możliwością zasilania z podatków?), no cóż można i w
    to wierzyć - jak ktoś lubi.[1]

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 14. Data: 2005-03-30 12:59:50
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Krzysztofsf napisał(a):

    > Zwlaszcza, jesli zus oglosi np podwyzszenie wieku emerytalnego do 70
    > lat dla mezczyzn itp

    ZUS - za przeproszeniem - może sobie ogłaszać co mu się żywnie podoba -
    póki co, a ufam że w przyszłości również, ogłoszenia prezasa ZUSu nie
    są/będą w Pl źródłami prawa.

  • 15. Data: 2005-03-30 13:00:49
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik " b" <b...@W...gazeta.pl> napisał
    > Nie mając DG też mogę. Po co więc zakładać i jak to się ma do
    > Zusowskiej "minimalnej podstawy wymiaru składek u osób prowadzących
    > działalność gosp."
    >
    > Samo zdrowotne to w tej chwili gdzieś kole 150 PLN, więc zafrapowało mnie
    > 70zł.
    > Wiem, że to bardziej na soc.podatki, ale skoro wątek już się tutaj
    pojawił...
    Re : Zbieg tytułów do ubezpieczenia. Przy DG + zlecenie (uwaga - musi to być
    zlecenie, a więc umowa starannego wykonania) masz prawo wyboru 700,- lub
    70,-. Reszta w ustawie o SUS.

  • 16. Data: 2005-03-30 13:04:19
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał
    > Tylko na starość nie pytauj ZUS gdzie jest twoja emerytura.

    Re : A to policz sobie :
    1) Suma zapłaconych składek w ciągu np 35 lat pracy - do wieku 65 lat
    2) Suma wypłaconej emerytury uwzględniając średnią długość życia

    i zapytaj kto ukradł Twoje pieniądze.

  • 17. Data: 2005-03-30 13:10:27
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Zbyszek Tuźnik" <d...@b...pl> napisał (...)

    Re: Ależ Szanowni Państwo ! Wszak mamy możliwość wyboru. Prowadząc DG wcale
    nie musimy płacić składki od minimalnej podstawy - możemy za podstawę
    przyjąć np 3 x minimalną - jesli uznamy, że jest to dla nas korzystne.

  • 18. Data: 2005-03-30 13:13:20
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Krzysztofsf napisał(a):

    > Jak sie to ma do podnoszenia (obecnie kobietom) wieku przechodzenia na
    > emeryture?

    MSZ dobrze.

    > Czy ktoras moze odmowic i stwierdzic, ze jednak w przyszlosci chce
    > przejsc w wieku 60-u lat ?

    Przepraszam, ale czy podniesiono wiek emerytalny kobietom, które już
    miały ustalone prawo do emerytury?
    Nie, więc w czym problem?

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 19. Data: 2005-03-30 13:20:59
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Andrzej R. napisał(a):

    > Re: Ależ Szanowni Państwo ! Wszak mamy możliwość wyboru. Prowadząc DG wcale
    > nie musimy płacić składki od minimalnej podstawy - możemy za podstawę
    > przyjąć np 3 x minimalną - jesli uznamy, że jest to dla nas korzystne.

    Ależ oczywiście, nikt nie twierdził inaczej - chyba. Jednakże ja np.
    raczej powierzałbym pieniądze przeznaczone na moją przyszłą emeryturę
    innym niż ZUS instytucjom. :D [1]

    Pozdrawiam

    Zbyszek
    [1] i nie nie widzę tu sprzeczności z tym co napisałem w odpowiedzi
    Mithosowi. :P

  • 20. Data: 2005-03-30 13:27:13
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Zbyszek Tuźnik" <d...@b...pl> napisał

    "...a jedynie bezpieczeństwo i pewność wypłaty."

    Re: Kolego Zbigniewie ! Nie rozśmieszaj mnie !
    Po pierwsze : ZUS to taka strona umowy, która bez pytania strony drugiej
    zmienia w trakcie gry jej reguły na swoją korzyść (czyli grając w pokera
    przegrywający daje w mordę i zabiera pulę)
    Po drugie : Wiedząc tyle o systemie ubezpieczeń społecznych w tym "państwie"
    zapewne wiesz również, że bardzo optymistyczne prognozy przewidują w ciągu
    najbliższych 5 lat dopłaty budżetowe do funduszu emerytalnego w kwocie 40
    miliardów nowych złotych ROCZNIE ! Jaki budżet to wytrzyma ?
    Po trzecie : Sytuacja demograficzna i jej prognozy wskazują na to, że
    zbliżamy się do relacji, kiedy 1 płacący składki będzie miał na utrzymaniu 1
    emeryta/rencistę. Jaki pracodawca, czy też prowadzący DG zniesie takie
    obciążenia ?
    Po czwarte : Jakoś nie widać spadkowych tendencji stopy bezrobocia
    Po piąte : Wzrastające stale obciążenia ZUS-owskie (porównaj sytuację 10 lat
    temu) powodują masowy odpływ do szarej strefy, a niechlujstwo legislacyjne
    pozostawia masę furtek typu "jak nie płacić ZUS".

    Wystarczy, czy mam punktować dalej ?

    Dla mnie argumentem może być jedynie 7,2 mln emerytów, którzy posiadają
    prawa nabyte i ktoś te emerytury musi im wypłacać. Inaczej mamy wariant
    argentyński.