  • 1. Data: 2005-03-29 21:41:35
    Temat: Praca na czarno - konsekwencje dla pracownika...
    Od: kapuscinski <0...@i...pl>

    Witam

    Mam kilka pytań dotyczących tematu... mowa oczywiście o stan prawny
    (to tak jakby ktoś chciał być bardzo uczciwy aż do bólu :)

    1. Jakie konsekwencje ma pracownik zatrudniany na czarno jeżeli do
    firmy (biura) wpadnie kontrola np. PIP i wszystko się wyda? (głównie
    mi chodzi o US i ZUS)

    2. Czy dochody osiągane na czarno jest obowiązek zgłaszać do US?

    3. Czy jest obowiązek zglaszać zatrudnienie na czarno gdziekolwiek
    (np. UP)

    4. Jak się już wszystko wyda to można przy okazji ścignąć pracodawce o
    jakieś odszkodowanie... np. za zastraszanie itp

    5. Jak niedaj Boze pracownik ponosi jakieś konsekwencje to jak się
    najprosciej wykrecic?

    Na te pytania natknela mnie rozmowa z pewną dziewczyna ktora byla
    zatrudniona w biurze i pracodawca straszyl pracownice ze jak sie wyda
    ze sa zatrudnione na czarno to one bedą placic kare 3000zł do Urzedu
    Skarbowego...

    Prosiłbym o podstawy prawne i jakies ciekawe linki zwiazane z
    tematem...

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-03-29 22:14:17
    Temat: Re: Praca na czarno - konsekwencje dla pracownika...
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    kapuscinski wrote:
    > Witam
    >

    > 1. Jakie konsekwencje ma pracownik zatrudniany na czarno jeĹźeli do
    > firmy (biura) wpadnie kontrola np. PIP i wszystko siÄ? wyda? (gĹ?Ăłwnie
    > mi chodzi o US i ZUS)
    większe dla pracodawcy niz dla pracownika.
    ZUS to sprawa pracodawcy, on ma w tym przypadku przechalapane.

    > 2. Czy dochody osiÄ?gane na czarno jest obowiÄ?zek zgĹ?aszaÄ? do US?
    Pytasz, czy jak coś ukradłeś, to powinieneś to zgłosić na Policję.
    Mniej więcej tego pokroju jest to pytanie.

    > 3. Czy jest obowiÄ?zek zglaszaÄ? zatrudnienie na czarno gdziekolwiek
    > (np. UP)
    Praca na czarno, to praca nielegalna, ciężko tu mówić o jakimkolwiek
    zgłaszaniu.
    Urząd pracy nie jest od zgłaszania pracowników.

    > 4. Jak siÄ? juĹź wszystko wyda to moĹźna przy okazji Ĺ?cignÄ?Ä? pracodawce o
    > jakieĹ? odszkodowanie... np. za zastraszanie itp
    W sądzie pracy można wygrać niezłe pieniądze jak się potrafi udowodnić,
    że się pracowało, a z tym mogą być kłopoty.

    > 5. Jak niedaj Boze pracownik ponosi jakieĹ? konsekwencje to jak siÄ?
    > najprosciej wykrecic?
    Pracownik w sumie niewilkie konsekwencje poniesie w stosunku do pracodawcy.

    > Na te pytania natknela mnie rozmowa z pewnÄ? dziewczyna ktora byla
    > zatrudniona w biurze i pracodawca straszyl pracownice ze jak sie wyda
    > ze sa zatrudnione na czarno to one bedÄ? placic kare 3000zĹ? do Urzedu
    > Skarbowego...

    ja bym go postraszył dokładnie tak samo, że jak się wyda, że one tam
    pracowały to on się z tego długo nie wyliże.
    Na jej miejscu już bym zbierał dowody, że tam pracowała.
    Kserokopie dokumnetów z jej podpisem, świadczące o tym, że tam
    pracowała, przychylnośc osób, które potem w sądzie zaświadczą, że tam
    pracowała, jakieś karty pracy, nagrania szefa. Słowem wszystko.

    Co do US, to tu jest problem.
    US może się przyczepić do nieujawnionych dochodów i tu mogą zapłacić.
    Ile? Cięzko powiedzieć, może być mało, może być dużo. Drastyczny
    przypadek tyo 75% nieujawnionych dochodów.
    Ale te nieujawnione dochody to US musiałby najpierw udowdnić ile tego było.
    Np. jak kupiła sobie samochód teoretycznie nigdzie nie pracując, to 75%
    wartości samochodu może niechcący wrócić do US.
    Ale jak się wyda to ja na miejscu pracodawcy bym nie chciał być.

  • 3. Data: 2005-03-30 09:49:35
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > Np. jak kupiła sobie samochód teoretycznie nigdzie nie pracując, to 75%
    > wartości samochodu może niechcący wrócić do US.

    a jestes pewny ze udowodnic a nie oszacowac?

    P.

    --
    http://www.love-office.com/forum/
    ... miłość, seks, kłopoty małżeńskie, pamiętnik ...

  • 4. Data: 2005-03-30 10:32:17
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Przemek R... wrote:

    > a jestes pewny ze udowodnic a nie oszacowac?

    Niech ci będzie,
    ale szacować tez trzeba na podstawie czegoś.