  • 1. Data: 2004-04-08 06:41:22
    Temat: czy dzieci odpowiadaja za dlugi rodzicow
    Od: "radxcell" <r...@...pl>

    czy dziedziczone - oprocz majatku - sa rowniez dlugi?

    pozdr,
    rdx

  • 2. Data: 2004-04-08 07:24:01
    Temat: Re: czy dzieci odpowiadaja za dlugi rodzicow
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    radxcell wrote:
    > czy dziedziczone - oprocz majatku - sa rowniez dlugi?

    oczywiście, że tak. Ale można ograniczyć swą odpowiedzialność

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 3. Data: 2004-04-08 08:17:02
    Od: "andrzej" <a...@i...pl>

    Za długi spadkowe odpowiadają spadkobiercy, z tym że w przypadku przyjęcia
    spadku z dobrodziejstwem inwentarza ich odpowiedzialność ogranicza się do
    wartości masy spadkowej.
    Andrzej
    www.e-windykacja.com

  • 4. Data: 2004-04-08 09:59:44
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "radxcell" <r...@...pl> napisał w wiadomości
    > czy dziedziczone - oprocz majatku - sa rowniez dlugi?

    Sa dziedziczone tylko te, na ktore wierzyciel posiada tytul egzekucyjny
    (dotyczy to takze bankow). Mozesz ograniczyc swa odpowiedzialnosc, na
    liscie bylo juz to wyjasniane.

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 5. Data: 2004-04-08 11:57:30
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Sa dziedziczone tylko te, na ktore wierzyciel posiada tytul egzekucyjny

    taaak?

    hmm....no nie wiedzialem

    konrad

  • 6. Data: 2004-04-08 13:34:25
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl> napisał w
    wiadomości news:c53egv$r5t$1@helios.nd.e-wro.pl...

    > taaak?
    >
    > hmm....no nie wiedzialem

    Prawo jest tak skomplikowane, za az piekne:-)
    Poczytaj prosze wyjasnienie podstawowych kwestii w tej sprawie:

    W prawie spadkowym istnieje możliwość uchronienia się od negatywnych
    konsekwencji dziedziczenia po spadkodawcach ich zobowiązań majątkowych.
    Spadkobiercy mogą bowiem ograniczyć swoją odpowiedzialność albo wręcz ją
    wyłączyć. W praktyce polega to na tym, że spadkobierca, wiedząc o tytule
    swego powołania do spadku, może ten spadek odrzucić bądź też przyjąć go z
    tzw. dobrodziejstwem inwentarza, tzn. ograniczając swoją odpowiedzialność do
    masy czynnej spadku. Może również odpowiadać bez żadnych ograniczeń
    przyjmując spadek wprost. W pierwszym przypadku spadkobierca w ogóle nie
    dziedziczy po spadkodawcy, a tym samym za nic nie odpowiada. W drugim
    natomiast odpowiada własnym majątkiem za długi spadkowe, ale wyłącznie do
    wartości stanu czynnego spadku.

    Barbara C. była dłużniczką jednego z banków, który wystawił przeciwko niej
    bankowy tytuł egzekucyjny. Jednak z powodu śmierci dłużniczki w listopadzie
    2000 r., nie zakończono procedury prowadzącej do przymusowego ściągnięcia
    długu. Po uprawomocnieniu się postanowienia stwierdzającego nabycie spadku
    po Barbarze C. przez jej męża i syna, bank wystawił tytuł egzekucyjny
    przeciwko tym spadkobiercom. Jako podstawę prawną wskazano art. 98 ust. 2
    PrBank, zgodnie z którym jeżeli po dokonaniu czynności bankowej, o której
    mowa w art. 97 ust. 1, obowiązek spełnienia świadczenia przeszedł na inne
    osoby w wyniku spadkobrania lub przekształcenia osoby prawnej albo gdy
    zachodzi potrzeba egzekucji z majątku wspólnego małżonków, podstawą
    egzekucji może być tytuł wykonawczy oparty na bankowym tytule egzekucyjnym
    zaopatrzonym w sądową klauzulę wykonalności nadaną przez sąd przeciwko tym
    osobom. Sąd odmówił nadania tytułowi egzekucyjnemu skierowanemu przeciwko
    spadkobiercom Barbary C. klauzuli wykonalności warunkującej skierowanie
    sprawy do komornika. Uznał bowiem, że wystawienie bankowego tytułu
    egzekucyjnego przeciwko osobie trzeciej, która nie jest bezpośrednim
    dłużnikiem banku możliwe jest tylko w sytuacji określonej w art. 98 ust. 1,
    czyli gdy osoba ta przejmie dług wynikający z czynności bankowej, o której
    mowa w art. 97 ust. 1 PrBank. Natomiast art. 98 ust. 2 PrBank nie może
    stanowić podstawy do wystawienia takiego tytułu przeciwko spadkobiercom
    dłużnika banku.

    Uchwała SN z 7.1.2004 r., III CZP 98/03

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 7. Data: 2004-04-08 13:56:19
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    1. Orzeczenie SN ktorym sie poslugujesz
    dotyczy prawa bankowego i wierzytelnosci wynikajacej
    z czynnosci bankowej.

    2.Bank, chcial pojsc na skroty i w latwy sposob wyegzekwowac
    wierzytelnosc od spadkobiercow dluznika, ktorzy jednak
    nie przejeli dlugu wynikajacego z czynnosci bankowej.

    Nnota bene nie wiem jakie jest uzasadnienie
    funkcjonowania czegos takiego jak bankowy tytul egzekucyjny. Banki
    powinny bowiem byc w tym wzgledzie traktowane jak zwykli wierzyciele, bez
    tak nieproporcjonalnych uprawnien.

    3. To, ze bank nie zdolal wyegzekwowac wierzytelnosci nie wynika
    z tego, ze jedynie obowiazki (w tym przypadku zobowiazania) stwierdzone
    tytulem egzekucyjnym przechodza na spadkobierce, lecz z tego ze bank
    wystawil BANKOWY tytul egzekucyjny przeciwko spadkobiercom dluznika, do
    czego byl uprawniony jedynie w przypadku PRZEJECIA (przejecie dlugu jest
    czym innym niz po prostu przejscie dlugu na podstawie spadkobrania, prosze
    zob. art. 519 KC) takiego dlugi przez spadkobiercow. Przejecie nie na stapilo
    dlatego nie Sad odmowil nadania klauzuli wykonalnosci tytulowi wystawionemu
    przez bank.

    4. Wszystko to nie oznacza jednak, ze bank nie moze sie domagac wykonania
    zobowiazania na zwyklej drodze tzn. pozywając spadkobiercow dluznika.
    Orzeczenie SN tego nie neguje. Dotyczy tylko kwestii B. tytulow egz.
    Bank nie moze po prostu wystawic BANKOWEGO tytulu egzekucyjnego, co
    oczywiscie jest dla niego o wiele bardziej korzystne.

    5. Tlumaczenie na czym polega przyjecie spadku z dobr. inwentarza etc. bylo
    zbedne

    Pozdrawiam,
    Konrad

  • 8. Data: 2004-04-08 13:59:59
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Przejecie nie na stapilo dlatego Sad odmowil nadania klauzuli wykonalnosci
    tytulowi wystawionemu
    > przez bank.

    ...za duzo o "nie" . tak mialo byc
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    sorry

  • 9. Data: 2004-04-08 14:13:56
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl> napisał w
    wiadomości news:c53lfr$71k$1@helios.nd.e-wro.pl...
    > 1. Orzeczenie SN ktorym sie poslugujesz
    > dotyczy prawa bankowego i wierzytelnosci wynikajacej
    > z czynnosci bankowej.

    Twoje wyjasnienie jest zbedne, bo przeciez kazdy umie czytac.

    > 2.Bank, chcial pojsc na skroty i w latwy sposob wyegzekwowac
    > wierzytelnosc od spadkobiercow dluznika, ktorzy jednak
    > nie przejeli dlugu wynikajacego z czynnosci bankowej.

    to oczywiste,

> [...]
    > funkcjonowania czegos takiego jak bankowy tytul egzekucyjny. Banki
    > powinny bowiem byc w tym wzgledzie traktowane jak zwykli wierzyciele, bez

    Zgadzam sie calkowicie z Toba, ze banki sa w Polsce uprzywilejowane

> [...]
    stapilo
    > dlatego nie Sad odmowil nadania klauzuli wykonalnosci tytulowi

    Nie krzycz prosze. Zrozumialem tresc bez Twoich wyjasnien, tez zbednych:-)

> [...]
    > Bank nie moze po prostu wystawic BANKOWEGO tytulu egzekucyjnego, co
    > oczywiscie jest dla niego o wiele bardziej korzystne.

    Nie krzycz prosze. Nie twierdze przeciez, ze nie moze. Moze, ale w mojej
    ocenie, zwlaszcza w swietle prawodawstwa unijnego, ma bardzo male szanse.

    > 5. Tlumaczenie na czym polega przyjecie spadku z dobr. inwentarza etc.
    bylo
    > zbedne

    Nie sadze, bo przeciez pierwotne pytanie, na ktore odpowiadalem brzmi: czy
    dzieci odpowiadaja za dlugi rodzicow. Moje tlumaczenie bylo wiec najbardziej
    podstawowa odpowiedzia na tak bardzo ogolnie sformulowane pytanie.
    Niepotrzebnie dodalem do tego kwestie zwiazana z dlugami wobec stosunkowo
    najsilniejszego wierzyciela w polskim prawie, tj. banku. Niepotrzebnie, bo
    sprawa jest skomplikowana, orzeczen zbyt wiele (podalem na liscie
    przykladowe, ilustrujace nowy kierunek orzecznictwa), a czasu na
    wyczerpujace wywody nie mam.

    Bylbym zobowiazany, gdybysmy unikali twierdzen o "zbednych wyjasnieniach".
    Moze dla Ciebie sa zbedne, ale z listy korzysta wiele osob, im sie moga
    przydac. Poza tym - co widzisz po mojej odpowiedzi, latwo mozna wszelkie
    wyjasnienia (takze i Twoje) zakwalifikowac jako "zbedne".

    W mojej ocenie zadne wyjasnienia nie sa zbedne, co najwyzej zbyt oczywiste
    tresci moga byc nuzace. Byloby tez lepiej, aby przedstawiac wlasne
    stanowisko w danej sprawie, a nie tylko komentowac, mniej lub bardziej
    zlosliwie cudze wypowiedzi. W tym przypadku nawet nie komentowales mojej
    wypowiedzi, tylko orzeczenie sadowe, ktorego tresc - nota bene - wyciales,
    naruszajac zasade rzetelnego cytowania.

    Jak bedziesz mial cos ciekawego do powiedzenia w kwestii dziedziczenia
    dlugow, to chetnie z Toba podyskutuje, oczywiscie w miare posiadanego czasu.
    Tylko nie krzycz prosze, wole argumenty.

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 10. Data: 2004-04-08 14:39:51
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Jak bedziesz mial cos ciekawego do powiedzenia w kwestii dziedziczenia
    > dlugow, to chetnie z Toba podyskutuje, oczywiscie w miare posiadanego czasu.
    > Tylko nie krzycz prosze, wole argumenty.

    1. Ludzie! Daj juz spokoj z tym krzyczeniem, bo chodzilo o podkreslenie, tj.
    aby
    przypadkiem ktos nie pominal najbardziej istotnej kwestii.

    2. Wyjasnienie instytucji przyjecia spadku mogles skierowac do pytajacego nie do
    mnie i trzeba bylo to zrobic na poczatku, a nie pisac mu o tytule wykonawczym,
    co pewnie
    mu jeszcze bardziej "zamieszalo".

    3. Co ma do naszej sprawy prawo unijne? Instytucja dziedziczenia jest tak stara,
    ze nic
    tu niestety nie zmienimy i czy ktos chce czy nie dlugi sie dziedziczy, rowniez
    te
    wywodzace sie cz. bankowych.

    4. Z mojej strony mozemy juz dac EOT, bo sprawa jest rozstrzygnieta i moje
    wczesniejsze
    zdziwienie czyli: "taaak? hmm....no nie wiedzialem" z wczesniejszego postu
    uwazam za w pelni uzasadnione a powolanie przez Ciebie orzeczenia SN uwazam za
    niefortunne.

    5. Teraz konkluzja, Twoje zdanie: "Sa dziedziczone tylko te, na ktore wierzyciel
    posiada tytul egzekucyjny
    (dotyczy to takze bankow)." jest nieprawdziwe.

    3maj sie
    KOnrad