    From: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy dzieci odpowiadaja za dlugi rodzicow
    Date: Thu, 8 Apr 2004 16:13:56 +0200

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl> napisał w
    wiadomości news:c53lfr$71k$1@helios.nd.e-wro.pl...
    > 1. Orzeczenie SN ktorym sie poslugujesz
    > dotyczy prawa bankowego i wierzytelnosci wynikajacej
    > z czynnosci bankowej.

    Twoje wyjasnienie jest zbedne, bo przeciez kazdy umie czytac.

    > 2.Bank, chcial pojsc na skroty i w latwy sposob wyegzekwowac
    > wierzytelnosc od spadkobiercow dluznika, ktorzy jednak
    > nie przejeli dlugu wynikajacego z czynnosci bankowej.

    to oczywiste,

    > Nnota bene nie wiem jakie jest uzasadnienie
    > funkcjonowania czegos takiego jak bankowy tytul egzekucyjny. Banki
    > powinny bowiem byc w tym wzgledzie traktowane jak zwykli wierzyciele, bez
    > tak nieproporcjonalnych uprawnien.

    Zgadzam sie calkowicie z Toba, ze banki sa w Polsce uprzywilejowane

> [...]
    > z tego, ze jedynie obowiazki (w tym przypadku zobowiazania) stwierdzone
    > tytulem egzekucyjnym przechodza na spadkobierce, lecz z tego ze bank
    > wystawil BANKOWY tytul egzekucyjny przeciwko spadkobiercom dluznika, do
    > czego byl uprawniony jedynie w przypadku PRZEJECIA (przejecie dlugu jest
    > czym innym niz po prostu przejscie dlugu na podstawie spadkobrania, prosze
    > zob. art. 519 KC) takiego dlugi przez spadkobiercow. Przejecie nie na
    stapilo
    > dlatego nie Sad odmowil nadania klauzuli wykonalnosci tytulowi

    Nie krzycz prosze. Zrozumialem tresc bez Twoich wyjasnien, tez zbednych:-)

    > 4. Wszystko to nie oznacza jednak, ze bank nie moze sie domagac wykonania
    > zobowiazania na zwyklej drodze tzn. pozywając spadkobiercow dluznika.
    > Orzeczenie SN tego nie neguje. Dotyczy tylko kwestii B. tytulow egz.
    > Bank nie moze po prostu wystawic BANKOWEGO tytulu egzekucyjnego, co
    > oczywiscie jest dla niego o wiele bardziej korzystne.

    Nie krzycz prosze. Nie twierdze przeciez, ze nie moze. Moze, ale w mojej
    ocenie, zwlaszcza w swietle prawodawstwa unijnego, ma bardzo male szanse.

    > 5. Tlumaczenie na czym polega przyjecie spadku z dobr. inwentarza etc.
    bylo
    > zbedne

    Nie sadze, bo przeciez pierwotne pytanie, na ktore odpowiadalem brzmi: czy
    dzieci odpowiadaja za dlugi rodzicow. Moje tlumaczenie bylo wiec najbardziej
    podstawowa odpowiedzia na tak bardzo ogolnie sformulowane pytanie.
    Niepotrzebnie dodalem do tego kwestie zwiazana z dlugami wobec stosunkowo
    najsilniejszego wierzyciela w polskim prawie, tj. banku. Niepotrzebnie, bo
    sprawa jest skomplikowana, orzeczen zbyt wiele (podalem na liscie
    przykladowe, ilustrujace nowy kierunek orzecznictwa), a czasu na
    wyczerpujace wywody nie mam.

    Bylbym zobowiazany, gdybysmy unikali twierdzen o "zbednych wyjasnieniach".
    Moze dla Ciebie sa zbedne, ale z listy korzysta wiele osob, im sie moga
    przydac. Poza tym - co widzisz po mojej odpowiedzi, latwo mozna wszelkie
    wyjasnienia (takze i Twoje) zakwalifikowac jako "zbedne".

    W mojej ocenie zadne wyjasnienia nie sa zbedne, co najwyzej zbyt oczywiste
    tresci moga byc nuzace. Byloby tez lepiej, aby przedstawiac wlasne
    stanowisko w danej sprawie, a nie tylko komentowac, mniej lub bardziej
    zlosliwie cudze wypowiedzi. W tym przypadku nawet nie komentowales mojej
    wypowiedzi, tylko orzeczenie sadowe, ktorego tresc - nota bene - wyciales,
    naruszajac zasade rzetelnego cytowania.

    Jak bedziesz mial cos ciekawego do powiedzenia w kwestii dziedziczenia
    dlugow, to chetnie z Toba podyskutuje, oczywiscie w miare posiadanego czasu.
    Tylko nie krzycz prosze, wole argumenty.

    --
    pozdrawiam:-) Marek