  • 11. Data: 2003-03-11 23:24:07
    Temat: Re: chcą zmniejszyć mi pensję a później zwolnić-jakie mam możliwości? - OT
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 11 Mar 2003 23:55:10 +0100, "Sandra"
    <J...@w...pl> zakodował:

    BTW - czy mogłabyś przestać dodawać kolejne "Odp" do tematu przy
    każdej odpowiedzi?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 12. Data: 2003-03-12 00:26:12
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Kaizen <x...@c...sz> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c...@4...com..
    .
    > Pięknego dnia Tue, 11 Mar 2003 23:55:10 +0100, "Sandra"
    > <J...@w...pl> zakodował:
    >
    > BTW - czy mogłabyś przestać dodawać kolejne "Odp" do tematu przy
    > każdej odpowiedzi?

    no nie wiem :-) moze teraz będzie dobrze ;-)

    Sandra

  • 13. Data: 2003-03-12 09:00:36
    Temat: Re: Odp: Odp: chcš zmniejszyć mi pensję a póŸniej zwolnić-jakie mam możliwoœci?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Mar 2003, Kaizen wrote:

    >+ [...] Ula <u...@d...pl> zakodował:
    >+
    >+ >znalazłam, mam tylko pytanie po jakim czasie mogą zmienić wynagrodzenie?
    >+ >czy po urlopie wypoczynkowym?
    >+
    >+ Aneksem - natychmiast.

    Kaizen, a co to ten aneks że nawet jak pracownik sobie
    nie życzy to można mu np. podnieść ;> pensję z dnia na dzień ??

    >+ Wypowiedzeniem - zgodnie z okresem wypowiedzenia.

    Mi to się wydawało że zmiana wynagrodzenia to właśnie jest
    kategoria "zmiana warunków płacy i pracy" (w KP), ale poczekam
    na komentarz ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2003-03-12 10:17:00
    Temat: Re: Odp: Odp: chcš zmniejszyć mi pensję a pó?niej zwolnić-jakie mam możliwo?ci?
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 12 Mar 2003 10:00:36 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> zakodował:
    > Kaizen, a co to ten aneks że nawet jak pracownik sobie
    >nie życzy to można mu np. podnieść ;> pensję z dnia na dzień ??

    A gdzie napisałem coś takiego?
    Pracodawca moze w jednej rece wyciagnac aneks, a w drugiej
    WYPOWIEDZENIE UMOWY o prace. A czesto tak sie zdaza, bo gdy
    wypowiada WARUNKI to pracownik ma 1/2 okresu wypowiedzenia,
    kiedy moze odrzucic nowe warunki - tym samym pracodawca ma tylko
    1/2 okresu wypowiedzenia na dokonanie odpowiedniej reorganizacji.
    I teraz pracownik ma do wyboru podpisac aneks, albo zaczac sie
    pakowac. To chyba oczywiste, ze w dzisiejszej sytuacji, chcac nie
    chcac wiekszosc wybierze aneks.

    > Mi to się wydawało że zmiana wynagrodzenia to właśnie jest
    >kategoria "zmiana warunków płacy i pracy" (w KP), ale poczekam
    >na komentarz ;)

    Tak, i jest to dokonywane za pomocą WYPOWIEDZENIA warunków pracy lub
    płacy (art 42 i następne KP), albo aneksem.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 15. Data: 2003-03-12 10:38:31
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Kaizen" <x...@c...sz> wrote in message

    > Tak, i jest to dokonywane za pomocą WYPOWIEDZENIA warunków pracy lub
    > płacy (art 42 i następne KP), albo aneksem.

    Za każdym razem jak dostawałem podwyżke dostawałem jednozdaniowy aneks do
    umowy.
    Z dniem .... ustalam pensje w wysokosci ....

  • 16. Data: 2003-03-13 08:45:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Mar 2003, Kaizen wrote:
    [...]
    >+ A gdzie napisałem coś takiego?

    Na pytanie "czy pracodawca może..." odpowiedziałeś:
    "Aneksem - natychmiast". IMHO, po prostu, pracodawca
    NIE MOŻE aneksem nic zmienić.

> [...]
    >+ 1/2 okresu wypowiedzenia na dokonanie odpowiedniej reorganizacji.
    >+ I teraz pracownik ma do wyboru podpisac aneks, albo zaczac sie

    Ależ, Kaizen, zmiana warunków płacy to jest *wypowiedzenie
    umowy o płacę* właśnie. Tytuł "aneks" nic tu nie zmienia,
    wg KC w polskim prawie to nie tytuł decyduje o klasyfikacji
    treści.

    >+ To chyba oczywiste, ze w dzisiejszej sytuacji, chcac nie
    >+ chcac wiekszosc wybierze aneks.

    ..."wypowiedzenie warunków płacy" zamiast "wypowiedzenia
    umowy o pracę" :)

    [...]
    >+ Tak, i jest to dokonywane za pomocą WYPOWIEDZENIA warunków pracy lub
    >+ płacy (art 42 i następne KP), albo aneksem.

    Jak tam chcesz - IMHO to jest wypowiedzenie i już.
    Tytuł jest bez znaczenia !

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2003-03-13 09:19:09
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych
    napisał:Pine.WNT.4.50.0303130941440.-96398969-100000
    @k6-2.portezjan.zabrze.p
    l...
    > Jak tam chcesz - IMHO to jest wypowiedzenie i już.
    > Tytuł jest bez znaczenia !

    a ja się z tym nie zgadzam , można dać aneks do umowy i podwyższyć
    wynagrodzenie jesli tylko o nie chodzi zaznaczając ,że inne warunki umowy
    zostają bez zmian ...często sie z tym spotykam ...

    Sandra

  • 18. Data: 2003-03-13 12:51:04
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 13 Mar 2003 09:45:38 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> zakodował:

    > Na pytanie "czy pracodawca może..." odpowiedziałeś:
    >"Aneksem - natychmiast". IMHO, po prostu, pracodawca
    >NIE MOŻE aneksem nic zmienić.

    Może, za zgodą pracownika ;)

    > Ależ, Kaizen, zmiana warunków płacy to jest *wypowiedzenie
    >umowy o płacę* właśnie.

    A co to "umowa o płacę"?? Nigdy czegoś takiego nie widziałem :o
    Zmiana warunków pracy lub płacy może odbyć się 2 metodami - aneksem
    albo wypowiedzeniem warunków.

    > Tytuł "aneks" nic tu nie zmienia,
    >wg KC w polskim prawie to nie tytuł decyduje o klasyfikacji
    >treści.

    Dokładnie. Można napisać "strony ustalają, iż od dnia, wynagrodzenie
    zasadnicze wynosi xPLN" i to jest aneks. Albo "Zgodnie z okresem
    wypowiedzenia, od dnia wynagrodzenie zasadnicze będzie wynosić xpln.
    Jednocześnie informuję, iż w przypadku złożenia w ciągu 1/2 okresu
    wypowiedzenia oświadczenia o nie przyjęciu nowych warunków umowa ulega
    rozwiązaniu z upływem okresu wypowiedzenia" - tak mniej więcej wygląda
    wypowiedzenie warunków pracy lub płacy.

    >..."wypowiedzenie warunków płacy" zamiast "wypowiedzenia
    >umowy o pracę" :)

    Nie, aneks zmieniający od zaraz.

    Skoro nie ma Twoim zdaniem czegoś takiego jak aneks, to jak rozwiązać
    taką sytuację?
    AFAIR w zeszłym roku minimalne wynagrodzenie wynosiło 760PLN. Od tego
    roku wynosi 800. Skoro nie ma czegoś takiego, jak aneks, to pracodawca
    nie może go podpisać z pracownikiem podnosząć mu pensię 1 stycznia do
    800PLN, musiałby (przy 3 miesięcznym okresie wypowiedzenia) już we
    wrześniu wypowiedzieć mu warunki pracy i płacy??

    Sorki, ale we wrześniu pracodawca nie wiedział ile ma płacić od
    stycznia. Dowiedział się, powiedzmy, w listopadzie. I co teraz?
    Wypowiedzenie warunków nabiera mocy prawnej z końcem lutego. Czyli
    pracodawca 2 miesiące wypłacał wynagrodzenie albo niezgodnie z umową,
    albo z przepisami - tak czy inaczej łamie prawo.

    Co zrobić, gdy pracodawca chce dać podwyżkę? Też musi wypowiedzieć
    umowę? Nie może dać podwyżki "od zaraz"? Musi odczekać okres
    wypowiedzenia? A co, jak przy tej okazji pracownik złoży oświadczenie,
    że nie przyjmuje nowych warunków? Umowa rozwiązuje się tak, jakby ją
    pracodawca wypowiedział, a on może bardzo potrzebować tego pracownika
    (to zniechęcałoby pracodawcę do dawania podwyżek, bo byłoby to dla
    niego potencjalnie zagrożone utratą pracownika).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 19. Data: 2003-03-13 13:10:33
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Kaizen wrote:

> [...]
    > (to zniechęcałoby pracodawcę do dawania podwyżek, bo byłoby to dla
    > niego potencjalnie zagrożone utratą pracownika).

    Nie wiem jak to wygląda obecnie, ale kilka lat temu aneksem (zwanym
    także "angażem") maożna było pensję tylko podnieść i to niezależnie od
    zgody pracownika. Obniżenie pensji lub inna zmiana warunków pracy
    wymagała wypowiedzenia zmieniającego

  • 20. Data: 2003-03-14 21:07:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Mar 2003, Kaizen wrote:

> [...]
    >+ >umowy o płacę* właśnie.
    >+
    >+ A co to "umowa o płacę"?? Nigdy czegoś takiego nie widziałem :o

    :)
    Jasne, jak ktoś dostaje "wypowiedzenie" to na ogół nikt
    nie wnika że oprócz umowy o pracę była to umowa o płacę :)
    [...]
> [...]
    >+ Dokładnie. Można napisać "strony ustalają, iż od dnia, wynagrodzenie
    >+ zasadnicze wynosi xPLN" i to jest aneks.

    Znaczy, "wypowiedzenie za porozumieniem stron" ;)
    Popatrz na art. Art. 42.2:
    ++++
    § 2. Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy uważa się za dokonane, jeżeli
    pracownikowi zaproponowano na piśmie nowe warunki.
    ----
    [...]
> [...]
    >+ 800PLN, musiałby (przy 3 miesięcznym okresie wypowiedzenia) już we
    >+ wrześniu wypowiedzieć mu warunki pracy i płacy??

    A bardzo prosto - otóż postanowienia KP zawierają taki zapisek:
    ++++
    Art. 18. § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których
    podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla
    pracownika niż przepisy prawa pracy.
    ----
    Sugerujesz że pracownik zarzuci że wyższa pensja jest mniej
    korzystna niż niższa ? ;)

    Przyznam że wspomnienie o "podwyżce" w świetle wypowiedzenia
    było fatalnym pomysłem :], niemniej... nie odpuszczę :)

    [...]
    >+ albo z przepisami - tak czy inaczej łamie prawo.

    IMHO wg ww. zapisu nie łamie.

    Natomiast dlaczego się przyczepiłem: w KP jest (zacytowana)
    definicja "wypowiedzenia". Twój "aneks" ją spełnia (literalnie),
    a wyjątku pt. "aneks" nie zapisano, ustawodawca nie myślał
    tymi kategoraimi. W myśl opinii SN...
    :)

    pzdr, Gotfryd