eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawochcą zmniejszyć mi pensję a później zwolnić-jakie mam możliwości? › Re: Odp: Odp: chc? zmniejszyć mi pensję a pó?niej zwolnić-jakie mam możliwo?ci?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odp: Odp: chc? zmniejszyć mi pensję a pó?niej zwolnić-jakie mam
    możliwo?ci?
    Date: Fri, 14 Mar 2003 22:07:24 +0100

    On Thu, 13 Mar 2003, Kaizen wrote:

    >+ Pięknego dnia Thu, 13 Mar 2003 09:45:38 +0100, Gotfryd Smolik news
    [...]
    >+ > Ależ, Kaizen, zmiana warunków płacy to jest *wypowiedzenie
    >+ >umowy o płacę* właśnie.
    >+
    >+ A co to "umowa o płacę"?? Nigdy czegoś takiego nie widziałem :o

    :)
    Jasne, jak ktoś dostaje "wypowiedzenie" to na ogół nikt
    nie wnika że oprócz umowy o pracę była to umowa o płacę :)
    [...]
    >+ > Tytuł "aneks" nic tu nie zmienia,
    >+ >wg KC w polskim prawie to nie tytuł decyduje o klasyfikacji
    >+ >treści.
    >+
    >+ Dokładnie. Można napisać "strony ustalają, iż od dnia, wynagrodzenie
    >+ zasadnicze wynosi xPLN" i to jest aneks.

    Znaczy, "wypowiedzenie za porozumieniem stron" ;)
    Popatrz na art. Art. 42.2:
    ++++
    § 2. Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy uważa się za dokonane, jeżeli
    pracownikowi zaproponowano na piśmie nowe warunki.
    ----
    [...]
    >+ Skoro nie ma Twoim zdaniem czegoś takiego jak aneks, to jak rozwiązać
    >+ taką sytuację?
    >+ AFAIR w zeszłym roku minimalne wynagrodzenie wynosiło 760PLN. Od tego
    >+ roku wynosi 800. Skoro nie ma czegoś takiego, jak aneks, to pracodawca
    >+ nie może go podpisać z pracownikiem podnosząć mu pensię 1 stycznia do
    >+ 800PLN, musiałby (przy 3 miesięcznym okresie wypowiedzenia) już we
    >+ wrześniu wypowiedzieć mu warunki pracy i płacy??

    A bardzo prosto - otóż postanowienia KP zawierają taki zapisek:
    ++++
    Art. 18. § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których
    podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla
    pracownika niż przepisy prawa pracy.
    ----
    Sugerujesz że pracownik zarzuci że wyższa pensja jest mniej
    korzystna niż niższa ? ;)

    Przyznam że wspomnienie o "podwyżce" w świetle wypowiedzenia
    było fatalnym pomysłem :], niemniej... nie odpuszczę :)

    [...]
    >+ albo z przepisami - tak czy inaczej łamie prawo.

    IMHO wg ww. zapisu nie łamie.

    Natomiast dlaczego się przyczepiłem: w KP jest (zacytowana)
    definicja "wypowiedzenia". Twój "aneks" ją spełnia (literalnie),
    a wyjątku pt. "aneks" nie zapisano, ustawodawca nie myślał
    tymi kategoraimi. W myśl opinii SN...
    :)

    pzdr, Gotfryd